ΕΘΑΛ και Accept– ΛΟΑΤΙ Κύπρου, διέλυσαν την συνεργασία, ώρες πριν την πρεμιέρα

 

 

Η Accept– ΛΟΑΤΙ Κύπρου διακόπτει την συνεργασία λόγω προβληματικής και ελλοιπούς αντιδράσης της ΕΘΑΛ σε καταγγελίες σεξουαλικής βίας

ΔΕΙΤΕ ΕΔΩ: Όλα τα νέα των celebrities με ένα κλικ στο Celebrity News Cyprus

Σήμερα, η Κεντρική Σκηνή της ΕΘΑΛ έχει Πρεμιέρα για τη νέα θεατρική σεζόν και παρουσιάζει το έργο Brandon της Μαρίνας Βρόντη. Πρόκειται για μια ιστορία βασισμένη στα πραγματικά γεγονότα που σημειώθηκαν στην Νεμπράσκα των ΗΠΑ και την άγρια δολοφονία του Μπράντον Τίνα.

Ένα έγκλημα μίσους για λόγους ταυτότητας φύλου, που τράβηξε παγκόσμια τα φώτα της δημοσιότητας και έδωσε ώθηση στην τρανς κοινότητα της Αμερικής να θέσει ανοικτά το θέμα της βίας και των προβλημάτων που βιώνουν τα τρανς άτομα.

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Πυροδότησε τη βόμβα ο σκηνοθέτης και ηθοποιός Δημήτρης Χειμώνας - Ανοιχτή επιστολή στον ΘΟΚ με «παραπλάνηση, εξαπάτηση και σεξουαλική παρενόχληση» που διέπραξε εις βάρος του γνωστός Ελλαδίτης σκηνοθέτης

Ο Μπράντον μόλις έχει φτάσει στο Φολς Σίτι της Νεμπράσκα και συναρπάζει τους πάντες. Τα κορίτσια τρελαίνονται με την παρουσία του και τα αγόρια τον βρίσκουν αρκετά αθώο ώστε να μην είναι μες τα πόδια τους. Κάποια στιγμή το νεοφερμένο αγόρι ερωτεύεται τη Λάνα. Η Λάνα όμως έχει ένα παρελθόν με τον Τζον που δεν θα τον χαρακτήριζε κανείς εύκολη υπόθεση. Ο γοητευτικός Μπράντον όμως έχει αφήσει πίσω του το Λίνκολν όπου ζούσε εφόσον το Φολς Σίτι είναι γι΄ αυτόν ένας παράδεισος. Τι γίνεται όμως όταν ο Τζον με το φιλαράκι του ανακαλύπτουν ποιος είναι ο Μπράντον; Οδηγούνται σε μια σειρά φρικτών πράξεων βίας. Και έπειτα αφού ανακαλύπτουν ότι η ομολογία του Μπράντον κινδυνεύει να τους οδηγήσει σε νομικές συνέπειες τον βγάζουν από τη μέση. Τον σκοτώνουν. 

Όσο κι αν θέλουμε να περηφανευόμαστε πως αποδεχόμαστε οποιοδήποτε άτομο όπως είναι, αυτό δεν συμβαίνει στην πραγματικότητα. Καθημερινά αντιμετωπίζουμε δείγματα βίας και ρατσισμού για ό,τι δεν μας είναι οικείο, επιθυμούμε να το εξαφανίσουμε ή να το εξευτελίσουμε. Η ιστορία του Μπράντον Τίνα θα μπορούσε να συμβεί κι εδώ. Το έργο είναι ένας καθρέφτης της κοινωνίας μας. Και απαντά στο ερώτημα τι τελικά θεωρούμε τερατώδες και ανώμαλο; Η βία που κατοικεί μες στο μυαλό των ανθρώπων και εκφράζεται με τις πράξεις τους; Ή η ταυτότητα φύλου, ο σεξουαλικός προσανατολισμός, το χρώμα, η ιθαγένεια και η μορφή του σώματος ενός ανθρώπου;

Με αφορμή την εν λόγω παράσταση, η ΕΘΑΛ συνεργάστηκε με την Accept ΛΟΑΤΙ Κύπρου. Η Accept ΛΟΑΤΙ Κύπρου διεκδικεί σταθερά αλλά δυναμικά την αποδοχή, χειραφέτηση και υποστήριξη των ΛΟΑΤΚΙ ατόμων, εναρμονίζοντας σε ισότιμη βάση την κυπριακή κοινωνία με θέματα που αφορούν την ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα.

Με αφορμή την εν λόγω παράσταση, η Accept ΛΟΑΤΙ Κύπρου θέλησε να τονίσει την αναγκαιότητα της ορατότητας των τρανς ατόμων, την κατάλληλη απεικόνιση τρανς χαρακτήρων, και τη συμπερίληψη τόσο τρανς ατόμων, όσο και της τρανς οπτικής στην αφήγηση των βιωμάτων της κοινότητας. Ανά το παγκόσμιο παρατηρείται αύξηση των καταγεγραμμένων εγκλημάτων μίσους προς τα τρανς άτομα, ενώ υπολογίζεται ότι ο ακριβής αριθμός είναι πολύ μεγαλύτερος εφόσον πολλά εγκλήματα δεν καταγράφονται ή δεν δηλώνεται η τρανς ταυτότητα των θυμάτων (misgendering) κατά την καταγραφή τους. Περεταίρω να υπενθυμίσει την έλλειψη νομοθεσιών που προστατεύουν και θεσπίζουν τα δικαιώματα των τράνς ατόμων και συγκεκριμένα την πολυετή καθυστέρηση του νομοσχέδιο περί νομικής αναγνώρισης ταυτότητας φύλου.

Ταυτόχρονα μετά το τέλος της παράστασης (σε Λεμεσό και Λευκωσία) εκπρόσωποι της Accept ΛΟΑΤΙ Κύπρου ήθελαν να ενημερώσουν και να ευαισθητοποιήσουν το ευρύ κοινό για θέματα που αφορούν την τρανς κοινότητα, την τρανς εμπειρία, καθώς και για θέματα που αφορούν την ταυτότητα φύλου, το σεξουαλικό προσανατολισμό, την έκφραση φύλου κ.ο.κ.

Τρανς* ή Διεμφυλικός/ή: Πρόκειται για έναν όρο ομπρέλα, ο οποίος περιλαμβάνει τα άτομα με ταυτότητα φύλου ή έκφραση φύλου η οποία διαφέρει από το φύλο που τους αποδόθηκε κατά την γέννηση. Κάποια τρανς άτομα προβαίνουν σε διαδικασίες επαναπροσδιορισμού φύλου, ωστόσο πρέπει να σημειωθεί πως -σε αντίθεση με την κοινή αντίληψη- δεν προτίθενται όλα τα τρανς άτομα να προχωρήσουν σε τέτοιες διαδικασίες και αυτό δεν επηρεάζει το αν είναι τρανς ή όχι. Περιλαμβά¬νει πολλαπλές ταυτότητες φύλου, όπως ο τρανς άντρας, η τρανς γυναίκα, το μη δυαδικό άτομο, η απουσία ταυτό¬τητας φύλου (agender) και οι ταυτότητες φύλου που δεν εμπίπτουν στην δυαδικότητα του φύλου και την ετεροκα¬νονικότητα (genderqueer) ή που βιώνονται ως ρευστές και εναλλασσόμενες (genderfluid), κλπ.

Το έργο ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Μαρίνας Βρόντη, τα σκηνικά/κοστούμια υπογράφει ο Γιώργος Γιάννου, την μουσική επιμέλεια η Στέλλα Βοσκαρίδου, την κίνηση η Χλόη Μελίδου και το σχεδιασμό φωτισμών ο Βασίλης Πετεινάρης. Βοηθός σκηνοθέτη η Μυρτώ Κουγιάλη. Πρωταγωνιστούν οι Αχιλλέας Γραμματικόπουλος, Γιώργος Ευαγόρου, Σοφία Καλλή, Φώτης Καράλης, Άνθη Κάσινου, Αρίστη Σπύρου, Θέκλα Φλουρή.

 

Σήμερα λίγες ώρες πριν την πρεμιέρα της παράστασης η Accept– ΛΟΑΤΙ Κύπρου πέρασε σε νέες δηλώσεις μέσω δελτίο τύπου που εξέδωσε στα social media, όπου διακόπτει την συνεργασία λόγω προβληματικής και λοιπούς αντιδράσεις της ΕΘΑΛ σε καταγγελίες σεξουαλικής βίας

«Δελτίο Τύπου Accept– ΛΟΑΤΙ Κύπρου:

Διακοπή συνεργασίας λόγω προβληματικής και ελλιπούς αντίδρασης της ΕΘΑΛ σε καταγγελίες σεξουαλικής βίας

Η Accept – ΛΟΑΤΙ Κύπρου με λύπη και προβληματισμό ανακοινώνει διακοπή συνεργασίας με την ΕΘΑΛ εν όψει των πολλών προβλημάτων και ελλείψεων στην αντίδραση της ΕΘΑΛ μετά από καταγγελίες σεξουαλικής βίας που αφορούν παραγωγές και συνεργασίες στο χώρο του θεάτρου. Από την ίδρυση της, η Accept είχε ως όραμα της την διαμόρφωση μιας κοινωνίας απαλλαγμένης από κάθε μορφής διάκριση και ειδικά όσο αφορά στην ταυτότητα φύλου και τον σεξουαλικό προσανατολισμό. Συνεπώς, βλέποντας την έλλειψη συγκεκριμένης αντίδρασης στις καταγγελίες σεξουαλικής βίας για πράξεις που έλαβαν χώρα στα πλαίσια εργασιών του θεάτρου, και συγκεκριμένα την παντελή έλλειψη στήριξης και ενδυνάμωσης των θυμάτων, αλλά κυρίως τα απαξιωτικά και στοχοποιητικά σχόλια προσώπων που σχετίζονται με την ΕΘΑΛ, είναι θέμα αρχής για την Accept – ΛΟΑΤΙ Κύπρου να διακόψει κάθε συνεργασία με τον εν λόγω οργανισμό, τουλάχιστον μέχρι επαρκούς αντιμετώπισης των καταγγελιών.

Η Accept – ΛΟΑΤΙ Κύπρου έχει ως πάγια θέση της πως η Τέχνη μπορεί να φωτίσει τον κόσμο μας, να προβληματίσει, να βελτιώσει πρόσωπα και καταστάσεις. Γι’ αυτό τον λόγο, εδώ και χρόνια η οργάνωση έχει κάνει συχνά συνεργασίες με διάφορους φορείς και πρόσωπα που μέσα από την Τέχνη φέρνουν στην επιφάνεια πτυχές της ΛΟΑΤΙ πραγματικότητας. Το θέμα της σεξουαλικής βίας, όπως και της λεκτικής, αλλά και της ψυχολογικής, όπως και άλλων μορφών βίας, ταλανίζει ιδιαίτερα την ΛΟΑΤΙ κοινότητα, αφού συχνά γίνεται στόχος τέτοιας βίας, τόσο σε συλλογικό όσο και σε προσωπικό επίπεδο. Είναι λοιπόν πολλαπλή η απογοήτευση μας όταν ο ίδιος ο χώρος της Τέχνης, και συγκεκριμένα αυτός της ΕΘΑΛ, αρνείται να ρίξει άπλετο φως στις καταγγελίες για σεξουαλική βία που δημοσιεύτηκαν. Παράλληλα, είδαμε να επιχειρείται μια προσπάθεια φίμωσης και εκφοβισμού των θυμάτων, αντί της στήριξης και πλήρους διερεύνησης που θα αναμέναμε.

Συγκεκριμένα, σε άρθρο του στην εφημερίδα «Πολίτης», ο πρόεδρος του ΔΣ της ΕΘΑΛ, Χρίστος Μελίδης δηλώνει απαξιωτικά και με πρόθεση να αποποιηθεί της θεσμικής του ευθύνης: «Στην πορεία μου ως πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της ΕΘΑΛ, αλλά και προηγουμένως, ποτέ δεν υπήρξε περιστατικό σεξουαλικής παρενόχλησης ή κακοποίησης, δεν μου καταγγέλθηκε κανένα τέτοιο περιστατικό ούτε υπέπεσε κάτι τέτοιο στην αντίληψή μου.»

Επίσης, στις 12 Μάρτη 2021, σε συνέλευση του Συντονιστικού Συμβουλίου Πολιτιστικών Φορέων Λεμεσού, τίθεται προς συζήτηση το ζήτημα της σεξουαλικής παρενόχλησης στο θέατρο, με σκοπό να πραγματοποιηθεί δημόσια τοποθέτηση του Συμβουλίου κατά της σεξουαλικής βίας. Ο Χρίστος Μελίδης, πρόεδρος του ΔΣ της ΕΘΑΛ, φέρεται να εκφράζεται έντονα κατά των καταγγελιών και της γενικότερης πρωτοβουλίας, με τρόπο που εξαγριώνει άλλα μέλη. Το περιστατικό έχει επιβεβαιωθεί από διάφορα άτομα που ήταν παρόντα στη συνέλευση.

Ιδιαίτερα μας ανησυχεί ότι η ΕΘΑΛ, ως ο δεύτερος μεγαλύτερος θεατρικός οργανισμός της χώρας, δεν έχει ακόμα τοποθετηθεί επίσημα ως οργανισμός για τις καταγγελίες, δημιουργώντας έντονες εσωτερικές διαφωνίες, όπως μαθαίνουμε μετέπειτα. Εξακολουθεί να μην έχει δηλώσει τη στήριξή της προς τα θύματα, και να μην έχει λάβει έμπρακτα βήματα για την καταπολέμηση της σεξουαλικής βίας.

Καταλήγοντας, η Accept – ΛΟΑΤΙ Κύπρου απευθύνει έκκληση στην ΕΘΑΛ όπως δημιουργήσει δομές για ένα ασφαλές εργασιακό περιβάλλον, καθώς και την επίβλεψη των δομών αυτών για διαρκή και σωστή λειτουργία. Επίσης, όπως αναλάβει την ευθύνη των προβληματικών δημόσιων τοποθετήσεων των στελεχών της καθώς και των μελών του ΔΣ. Κυρίως όμως, να δράσει άμεσα για την διαμόρφωση δομών στήριξης των θυμάτων, καθώς και όλων των προσώπων που θέλουν να μιλήσουν για θέματα σεξουαλικής βίας εντός της ΕΘΑΛ, όταν και όπως επιλέξουν να μιλήσουν για αυτά.

Κλείνοντας, θα δανειστούμε από το διάγγελμα του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου για την Παγκόσμια Μέρα Θεάτρου 2021, που έγραψε η βραβευμένη ηθοποιός και καλλιτέχνης Χέλεν Μίρρεν: «H δημιουργική παρόρμηση των συγγραφέων, σκηνογράφων, χορευτών, τραγουδιστών, ηθοποιών, μουσικών, σκηνοθετών δε θα καταπνιγεί ποτέ και στο πολύ εγγύς μέλλον θα ευδοκιμήσει και πάλι με νέα ενέργεια και μια νέα αντίληψη του κόσμου που μοιραζόμαστε όλοι.» Ας γίνει αυτό χωρίς καμιά κηλίδα!

Accept – ΛΟΑΤΙ Κύπρου» 

 

Πρεμιέρα: 20 Μαρτίου 2021 | Θέατρο της ΕΘΑΛ

Παραστάσεις:

21, 27, 28 Μαρτίου & 10, 11 Απριλίου | Θέατρο της ΕΘΑΛ

3, 4, 5 Απριλίου | Θέατρο Δέντρο (Λευκωσία)

18 Απριλίου | Μαρκίδειο Θέατρο Πάφου

Ώρα έναρξης: 6.30μ.μ.

Προπώληση: www.soldoutticketbox.com

σκηνοθεσία: Μαρίνα Βρόντη

σκηνικά/κοστούμια: Γιώργος Γιάννου

μουσική επιμέλεια: Στέλλα Βοσκαρίδου

κίνηση: Χλόη Μελίδου

σχεδιασμός φωτισμών: Βασίλης Πετεινάρης

βοηθός σκηνοθέτη: Μυρτώ Κουγιάλη

ηθοποιοί: Αχιλλέας Γραμματικόπουλος, Γιώργος Ευαγόρου, Σοφία Καλλή, Φώτης Καράλης, Άνθη Κάσινου, Αρίστη Σπύρου, Θέκλα Φλουρή.

Κατάλληλο για ηλικίες άνω των 18 ετών

 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

 

 

 

Δειτε Επισης

#Eurovision 2024: Αυτή είναι η εντυπωσιακή σκηνή του φετινού υπερshow, σε σχήμα σταυρού!
#SurvivorGR: Ο Γιάννης Περπατάρης πήγε σπίτι του με 16.000 ευρώ στο λογαριασμό του & οι Μπλε στη Νέα Υόρκη
#MasterChefGR: O θρίαμβος της Χριστίνας Χριστοφή! Κέρδισε τα 20.000 ευρώ του Silver Award και πάει Άννα Βίσση!
Τα κορίτσια του Scorpios Music Bar, ΠΑΜ! σε κοινή συνέντευξη: «Οι Έλληνες άντρες είναι μαμάκηδες κάργα»
Άννα Βίσση: Το prive party στην Λεμέσο και το ζεϊμπέκικο της Ελισάβετ Κωνσταντινίδου
Σύννεφα στη συνεργασία της Έλενας Παπαρίζου με τον Μιχάλη Χατζηγιάννη - Ακυρώνουν τις συναυλίες τους;
Λάκης Γαβαλάς: «Στη φυλακή είχα μηδέν λίμπιντο, δεν ξέρω αν βάζουν κάτι στο φαγητό. 15 μήνες, τίποτα»
H Διαμαντένια Ελένη Φουρέιρα στην απονομή του album της με τον Αλμπέρτο Μποτία στο πλευρό της
#MasterChefGR: H απίθανη Χριστίνα Χριστοφή πέρασε στον τελικό του Silver Award! Θα αντιμετωπίσει τον Κυψίδη
#SurvivorGR: Η Σταυρούλα ξανασυστήθηκε με την κορυφαία: «Γιατί, ποια είσαι εσύ;» - «Eίμαι η Κατερίνα Δαλάκα!»