Στην Ολομέλεια το μπαλάκι για τις Παγκύπριες-Οι αλλαγές Προδρόμου που ενόχλησαν

Στην Ολομέλεια της Βουλής βρίσκεται το μπαλάκι, όσον αφορά στο τροποποιητικό νομοσχέδιο που έχει καταθέσει το Υπουργείο Παιδείας για τις Παγκύπριες Εξετάσεις, αφού η Επιτροπή Παιδείας το έχει εξετάσει και ολοκλήρωσε τις συζητήσεις.

Το Υπουργείο Παιδείας έσπευσε να καταρτήσει το ολοκληρωμένο τροποιητικό νομοσχέδιο, ενόψει των επικείμενων Παγκύπριων, καθώς από την τρέχουσα σχολική χρονιά κρίθηκε αναγκαίο, λόγω της επέκτασης του θεσμού των εξετάσεων ανά τετράμηνο στη Γ’ τάξη Λυκείων και Τεχνικών Σχολών. Ο διαχωρισμός των εξετάσεων πρόσβασης από τις εξετάσεις απόλυσης, ουσιαστικά, υπογράμμισαν την ανάγκη για τροποποίηση των κανονισμών που διέπουν τις Παγκύπριες Εξετάσεις.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Άναψε πράσινο για συμμετοχή ανεξεταστέων στις Παγκύπριες η Επ. Παιδείας-Ομόφωνη απόφαση

Το Υπουργείο Παιδείας, έτσι, ανέλαβε δράση και κατέθεσε ενώπιον της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής το νομοσχέδιο που είχε ετοιμάσει, ωστόσο είχε εγείρει αρκετές αντιδράσεις καθώς υπήρχε η πρόνοια για απαγόρευση για συμμετοχή στις Παγκύπριες στους μαθητές που δεν είχαν καταφέρει να εξασφαλίσει απολυτήριο πριν την διεξαγωγή των εξετάσεων. Συγκεκριμένα, το Υπουργείο, με την εν λόγω πρόνοια, άφηνε εκτός των εξετάσεων πρόσβασης τους ανεξεταστέους, οι οποίοι ωστόσο μπορούν να λάβουν το απολυτήριό τους, στις ανεξετάσεις.

Βουλευτές, καθηγητές, γονείς και μαθητές εξέφρασαν έντονη διαφωνία για την συγκεκριμένη πρόνοια, με τους τελευταίους, μάλιστα, να χαρακτηρίζουν την κίνηση αυτή του Υπουργείου Παιδείας εγκληματική. Έτσι, η Επιτροπή Παιδείας, εξετάζοντας ξανά το νομοσχέδιο, αποφάσισε ομόφωνα όπως διαγραφεί η εν λόγω πρόνοια και να κατατεθεί το νομοσχέδιο στην Ολομέλεια της Βουλής για ψήφιση.

Πάντως, το γεγονός ότι παρατηρήθηκε καθυστέρηση της υποβολής του εν λόγω νομοσχεδίου στην Βουλή από το Υπουργείο Παιδείας, προκάλεσε την έντονη ενόχληση μελών της Επιτροπής. Συγκεκριμένα, τα μέλη της Επιτροπής από την Κοινοβουλευτική ομάδα του ΑΚΕΛ, θεώρησαν ότι το Υπουργείο, αφού ήξερε ότι θα υπήρχε αυτή η επέκταση του θεσμού των τετραμήνων και στους τελειόφοιτους, θα έπρεπε να είχε καταθέσει το νομοσχέδιο από την αρχή της σχολικής χρονιάς και όχι στο τέλος της.  

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Προωθεί αλλαγές για τις Παγκύπριες Εξετάσεις ο Προδρόμου, αφήνει εκτός ανεξεταστέους

Τι αναφέρεται στην έκθεση της Επιτροπής

Στην έκθεση που ετοιμάστηκε και υποβλήθηκε στην Ολομέλεια αναφέρεται πως η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού μελέτησε το πιο πάνω νομοσχέδιο σε συνεδρία της που πραγματοποιήθηκε στις 11 Απριλίου 2022. Σημειώνεται ότι η Επιτροπή μελέτησε το εν λόγω νομοσχέδιο κατά προτεραιότητα, σύμφωνα με τις πρόνοιες του Κανονισμού 40Α της Βουλής των Αντιπροσώπων, λόγω των επιδιωκόμενων ρυθμίσεων και της ανάγκης ψήφισής του εντός του μηνός Απριλίου.

Σκοπός του νομοσχεδίου είναι η τροποποίηση του περί Διεξαγωγής των Παγκύπριων Εξετάσεων Πρόσβασης στα Ανώτερα και Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (ΑΑΕΙ) της Κύπρου και Ελλάδας Νόμου, ώστε να εναρμονιστεί η υφιστάμενη νομοθεσία με τους περί Λειτουργίας των Δημόσιων Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης Κανονισμούς, να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία των σχολείων μέσης εκπαίδευσης, καθώς και να καταστεί εφικτή η διεξαγωγή των παγκύπριων εξετάσεων πρόσβασης τον Ιούνιο του 2022.

Ειδικότερα, το νομοσχέδιο προβλέπει μεταξύ άλλων τα ακόλουθα:

1. Τον καθορισμό της ημερομηνίας έναρξης των παγκύπριων εξετάσεων πρόσβασης αμέσως μετά την ολοκλήρωση των παγκύπριων εξετάσεων απόλυσης για την Γ΄ τάξη λυκείου.  Σημειώνεται ότι λόγω του διαχωρισμού των εξετάσεων σε εξετάσεις απόλυσης και πρόσβασης είναι απαραίτητος ο καθορισμός της ημερομηνίας έναρξης των εξετάσεων πρόσβασης πριν από τη λήξη των ανεξετάσεων, ούτως ώστε να δοθεί χρόνος για την ολοκλήρωσή τους μέχρι το τέλος Ιουνίου.

2. Την απαγόρευση στους μαθητές της Γ΄ τάξης λυκείου να συμμετέχουν στις παγκύπριες εξετάσεις πρόσβασης σε περίπτωση που υστερούν και παραπέμπονται σε ανεξετάσεις, καθώς και σε περίπτωση μη πλήρους φοίτησης, όπως προβλέπεται στους πιο πάνω σχετικούς κανονισμούς για τη λειτουργία των δημόσιων σχολείων μέσης εκπαίδευσης.

3. Την κατάργηση της προβλεπόμενης στην ισχύουσα νομοθεσία επιτροπής ελέγχου, ώστε για κάθε εξεταζόμενο μάθημα να συστήνεται μια επιτροπή θεματοθέτησης αντί δύο επιτροπές θεματοθετών.

4. Την παροχή της δυνατότητας στην αρμόδια αρχή σε συγκεκριμένες περιπτώσεις ανωτέρας βίας να εκδίδει διάταγμα για αναθεώρηση του οδηγού παγκύπριων εξετάσεων πρόσβασης μετά την 31η Ιανουαρίου.

Σημειώνεται ότι ενώπιον της επιτροπής εκκρεμεί νομοσχέδιο με το οποίο προτείνεται η αντικατάσταση της υφιστάμενης νομοθεσίας για τη διεξαγωγή των παγκύπριων εξετάσεων πρόσβασης στα ΑΑΕΙ.  Ειδικότερα, το εν λόγω νομοσχέδιο κατατέθηκε στη Βουλή τον Μάρτη του 2022 και η επιτροπή είχε την ευκαιρία να το εξετάσει σε δύο συνεδρίες της, στο πλαίσιο των οποίων διαπιστώθηκε η ύπαρξη αρκετών διαφωνιών από πλευράς των εμπλεκόμενων μερών σε σχέση με τις πρόνοιές του, καθώς και η αδυναμία έγκαιρης ολοκλήρωσης της μελέτης του για προώθησή του προς ψήφιση στην ολομέλεια του σώματος πριν από την καθορισμένη ημερομηνία έναρξης των παγκύπριων εξετάσεων πρόσβασης του 2022.

Ως εκ τούτου, το αρμόδιο Υπουργείο έκρινε σκόπιμο στο παρόν στάδιο να προωθήσει νέο νομοσχέδιο προς κατάθεση στη Βουλή με συγκεκριμένες ρυθμίσεις για την ομαλή λειτουργία των σχολείων μέσης εκπαίδευσης και τη διεξαγωγή των παγκύπριων εξετάσεων. 

Παράλληλα, σημειώνεται ότι η επιτροπή στο πλαίσιο αυτεπάγγελτης εξέτασης συζήτησε την ανάγκη τροποποίησης της υφιστάμενης νομοθεσίας για τη διεξαγωγή των Παγκύπριων Εξετάσεων πρόσβασης στα ΑΑΕΙ, κατά τρόπο που να διασφαλίζεται η ομαλή λειτουργία των σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης και η διεξαγωγή των παγκύπριων εξετάσεων πρόσβασης του Ιουνίου του 2022.  Ειδικότερα, στην πιο πάνω συνεδρία διαπιστώθηκε ότι στο παρόν στάδιο λόγω του μικρού χρονικού περιθωρίου για έγκαιρη και ολοκληρωμένη ρύθμιση του όλου θέματος της διεξαγωγής των παγκύπριων εξετάσεων πρέπει να τροποποιηθούν συγκεκριμένες διατάξεις της υφιστάμενης νομοθεσίας, ώστε να καταστεί δυνατή η ομαλή διεξαγωγή των παγκύπριων εξετάσεων πρόσβασης για τη φετινή χρονιά.

Σημειώνεται επίσης ότι στο πλαίσιο της πιο πάνω αυτεπάγγελτης συζήτησης κλήθηκαν και παρευρέθηκαν ενώπιον της επιτροπής η Επίτροπος Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, η Επίτροπος Διοικήσεως και Προστασίας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, εκπρόσωποι του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας, της Νομικής Υπηρεσίας της Δημοκρατίας, του Γραφείου της Επιτρόπου Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού, της ΟΕΛΜΕΚ, της ΟΛΤΕΚ, της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Ομοσπονδιών Συνδέσμων Γονέων Δημόσιων Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης και της ΠΣΕΜ.  Η Κυπριακή Παιδοβουλή, παρ’ όλο που κλήθηκε, δεν εκπροσωπήθηκε στη συνεδρία της επιτροπής.  Περαιτέρω, όλοι όσοι κλήθηκαν και παρευρέθηκαν στη συνεδρία της πιο πάνω αυτεπάγγελτης εξέτασης συμφώνησαν ότι στο παρόν στάδιο πρέπει να επέλθουν μόνο οι αναγκαίες τροποποιήσεις στην υφιστάμενη νομοθεσία, ούτως ώστε να διασφαλιστεί η ομαλή διεξαγωγή των παγκύπριων εξετάσεων πρόσβασης για τη φετινή χρονιά.

Στο πλαίσιο της συζήτησης του νομοσχεδίου, το οποίο τροποποιεί συγκεκριμένες διατάξεις της υφιστάμενης νομοθεσίας, η Επιτροπή ζήτησε και έλαβε διευκρινίσεις από τους εκπροσώπους του αρμόδιου Υπουργείου, σε σχέση με διάφορα επιμέρους θέματα που αφορούν τη διεξαγωγή των Παγκύπριων Εξετάσεων πρόσβασης.

Στην έκθεση προστίθεται πως σε μεταγενέστερο στάδιο της συνεδρίας της Επιτροπής, η Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού απέστειλε υπόμνημα στην επιτροπή, στο οποίο μεταξύ άλλων καταγράφεται η διαφωνία της, όσον αφορά στην απόλυτη απαγόρευση συμμετοχής στις παγκύπριες εξετάσεις πρόσβασης ομάδας παιδιών, που για ορισμένους λόγους δεν κατάφεραν να εξασφαλίσουν απολυτήριο πριν από τη διεξαγωγή των εν λόγω εξετάσεων, παρ’ όλο που τους παρέχεται η δυνατότητα απόλυσης μέσω της διαδικασία των ανεξετάσεων.  Ειδικότερα, στο πιο πάνω υπόμνημα αναφέρεται, μεταξύ άλλων, ότι οι προτεινόμενες ρυθμίσεις παραβιάζουν τις αρχές της μη διάκρισης και του συμφέροντος του παιδιού, οι οποίες κατοχυρώνονται στη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για τα Δικαιώματα του Παιδιού. 

Όσον αφορά στην κατάργηση της Επιτροπής Ελέγχου, η πιο πάνω αξιωματούχος στο υπόμνημά της επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι η δυνατότητα ελέγχου από ένα άλλο σώμα ανεξάρτητο από το πρώτο ενισχύει τις αρχές της διαφάνειας, της αντικειμενικότητας και της αποτελεσματικότητας.

Με βάση τα πιο πάνω, η Επιτροπή, αφού έλαβε υπόψη της όλα όσα τέθηκαν ενώπιόν της, αποφάσισε όπως τροποποιήσει το κείμενο του νομοσχεδίου, ώστε σ’ αυτό να προβλέπονται τα ακόλουθα:

1. Να παραχωρείται σε όλους τους μαθητές της τελευταίας τάξης του λυκειακού κύκλου το δικαίωμα συμμετοχής στις παγκύπριες εξετάσεις πρόσβασης, εφόσον δεν παραμένουν στάσιμοι λόγω του αριθμού των απουσιών τους.  Όσον αφορά τους ανεξεταστέους μαθητές, θα έχουν το δικαίωμα συμμετοχής στις παγκύπριες εξετάσεις πρόσβασης και, σε περίπτωση που επιτύχουν σε αυτές, πρέπει να εξασφαλίσουν και απολυτήριο, για να μπορέσουν να διεκδικήσουν θέση σε δημόσιο ΑΑΕΙ σύμφωνα με τις διατάξεις της υφιστάμενης νομοθεσίας.

2. Να περιληφθούν οι μαθητές της τελευταίας τάξης και οι απόφοιτοι του Γυμνασίου Λυκείου Κάτω Πύργου, οι οποίοι φοιτούσαν σ’ αυτό τουλάχιστον κατά το τελευταίο έτος φοίτησής τους στον λυκειακό κύκλο, στους δικαιούχους των υπεράριθμων θέσεων όπως αυτές καθορίζονται από την αρμόδια αρχή και κατανέμονται κατ’ έτος σε συγκεκριμένες σχολές/τμήματα.

Καταλήγοντας, η έκθεση αναφέρει πως «υπό το φως των πιο πάνω, η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και Πολιτισμού επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί επί των προνοιών του νομοσχεδίου όπως αυτό διαμορφώθηκε σύμφωνα με τα πιο πάνω κατά τη συζήτησή του στην ολομέλεια του σώματος».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: 

Δειτε Επισης

Ανησυχία ΠΑΣΥΚΙ για τα οικονομικά ελλείμματα ΟΚΥπΥ
Τόσα θα κοστίσει το Πασχαλινό τραπέζι-Οι αυξομειώσεις σε κρέατα, φλαούνες και λαχανικά
Παραμένει η σκόνη στην ατμόσφαιρα-Στους 33 βαθμούς η θερμοκρασία
Πίστωση χρόνου από δασκάλους σε ΥΠΑΝ για τους αντικαταστάτες-Υπό παρακολούθηση η Μιχαηλίδου
Απεβίωσε ο αγωνιστής της ΕΟΚΑ Κυριάκος Νικολέττης
Αναβιώνουν τα έθιμα την Κυριακή της ελιάς στα χωριά της Πάφου
Crash test για το ΥΠΑΝ οι τελικές εξετάσεις-Κρίνεται το νέο σύστημα αξιολόγησης των μαθητών
Σταθεροποιήθηκαν στα ύψη οι τιμές των καυσίμων-Χωρίς «παρενέργειες» οι εξελίξεις στην Μέση Ανατολή
Αυξημένη η σκόνη στην ατμόσφαιρα-Αναμένονται βροχές και καταιγίδες
Παραμένει η σκόνη στην ατμόσφαιρα-Στους 32 βαθμούς η θερμοκρασία