Αρκετές και ουσιαστικές διαφωνίες καταγράφηκαν ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών σχετικά με την προώθηση αυστηρότερων νομοθετικών ρυθμίσεων που αφορούν τις περιπτώσεις κατανάλωσης αλκοόλ από νέους οδηγούς, θέμα που απασχολεί έντονα την κυπριακή κοινωνία και προκαλεί ευρεία συζήτηση για το πώς πρέπει να διαμορφωθεί η πολιτική οδικής ασφάλειας στην Κύπρο. Στο επίκεντρο της συζήτησης βρέθηκαν για ακόμη μία φορά τόσο το όριο αλκοόλης που θα καθιστά έναν νέο οδηγό υπόλογο έναντι του νόμου όσο και η ανάγκη να καλλιεργηθεί σταδιακά μία κουλτούρα μηδενικής ανοχής, κάτι που προνοείται στις τέσσερις προτάσεις νόμου που κατέθεσε ο βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρύσανθος Σαββίδης.
Η συζήτηση, αν και είχε ως στόχο να εισέλθει στο στάδιο της κατά άρθρον εξέτασης για να μπορέσει το συντομότερο να οδηγηθεί στην Ολομέλεια για ψήφιση, φάνηκε να προσκρούει σε εμπόδια, καθώς οι διαφωνίες που εκφράστηκαν τόσο από εκπροσώπους των αρμόδιων κρατικών υπηρεσιών όσο και από μέλη της Επιτροπής, επιβράδυναν τη διαδικασία. Πολλοί υποστήριξαν ότι χρειάζονται περαιτέρω διευκρινίσεις και νομοτεχνικές τροποποιήσεις, ώστε να αποφευχθεί το ενδεχόμενο η νομοθεσία να προκαλέσει αποτελέσματα αντίθετα από εκείνα που επιδιώκει.
Η εκπρόσωπος της Νομικής Υπηρεσίας, Στεφανία Γεωργίου, αναφερόμενη σε σχετικό σημείωμα που στάλθηκε στην Επιτροπή για τις προτάσεις νόμου, επισήμανε πως «πρόκειται για προβληματισμούς σε σχέση με την επιφύλαξη που εισάγεται στο άρθρο 49Α του νόμου και συγκεκριμένα στη θέσπιση χρονικού διαστήματος επτά ημερών για την προσαγωγή ενώπιον Δικαστηρίου προσώπων που φέρονται να διαπράττουν τα αδικήματα που αναφέρονται σε σχέση με την οδήγηση».
Η ίδια διευκρίνισε πως «μας προβλημάτισαν συγκεκριμένα σενάρια τα οποία θα μπορούσαν να προκύψουν, όπως για παράδειγμα ένα αδίκημα που καταγράφεται σε συγκεκριμένο άρθρο του νόμου, αλλά παράλληλα να υπάρχει και άλλο αδίκημα, όπως το να τρέχει ο οδηγός με υψηλή ταχύτητα και ταυτόχρονα να κατέχει απαγορευμένες ουσίες. Σε περιπτώσεις που τα αδικήματα είναι πολλά και προκύπτουν από μία και μόνο συμπεριφορά, το Δικαστήριο θεωρεί ότι είναι κατάχρηση να καταχωρούνται διαφορετικές υποθέσεις και πρέπει να γίνεται στο πλαίσιο μίας».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Μηδενική ανοχή σε νέους οδηγούς υπό την επήρεια αλκοόλ-Στόχος η μείωση θανάτων στην άσφαλτο
Η κ. Γεωργίου σημείωσε επίσης ότι αν δεν μπορεί η υπόθεση να ολοκληρωθεί εντός επτά ημερών, τότε θα υπάρξει παράβαση της προβλεπόμενης χρονικής προθεσμίας, γι’ αυτό και εισηγήθηκε όπως αφαιρεθεί η αναφορά στο χρονικό όριο και αντικατασταθεί με τη φράση «το συντομότερο δυνατό».
Επεσήμανε επιπρόσθετα ότι «οι προβληματισμοί αφορούν ενδεχόμενες επεμβάσεις στις εξουσίες του Γενικού Εισαγγελέα όσον αφορά τις διωκτικές του αρμοδιότητες, καθώς και πιθανή επέμβαση στις αρμοδιότητες των Δικαστηρίων, αφού σε περίπτωση που ένα Δικαστήριο εξετάσει μια υπόθεση νωρίτερα από άλλες, υπάρχει κίνδυνος παρερμηνείας της διάταξης. Παράλληλα, υπάρχει και το ενδεχόμενο παρέμβασης στις εξουσίες της Αστυνομίας, η οποία θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα να χειριστεί τις υποθέσεις της με βάση τις δικές της ανακριτικές ικανότητες».
Σε αυτό το σημείο, ο εισηγητής των προτάσεων νόμου, βουλευτής του ΔΗΚΟ Χρύσανθος Σαββίδης, έθεσε το ερώτημα για το τι θα ισχύει σε περίπτωση που αφαιρεθεί το χρονικό πλαίσιο των επτά ημερών και αν θα ισχύει τότε η πρόνοια των 24 ωρών που εφαρμόζεται σήμερα για την εκδίκαση τέτοιων υποθέσεων. Η κα. Γεωργίου απάντησε ότι «θα παραμείνουν οι 24 ώρες, αλλά στην περίπτωση που δεν καταστεί εφικτό να τηρηθεί αυτό το χρονικό περιθώριο, τότε η υπόθεση θα οδηγείται ενώπιον Δικαστηρίου το συντομότερο δυνατό».
Πρόσθεσε ακόμη πως «η υφιστάμενη διάταξη, όπως έχει σήμερα, συνδέει την προσαγωγή με την προσωποκράτηση, το διάταγμα απαγόρευσης οδήγησης και την κατηγορία που απαγγέλλεται. Εάν υπάρξει ασάφεια στην ερμηνεία και δεν ολοκληρωθεί η διαδικασία εντός των επτά ημερών, τότε η νομοθεσία μπορεί να έχει το αντίθετο αποτέλεσμα, αφού κάποιος μπορεί να επικαλεστεί ότι δεν κατηγορήθηκε εγκαίρως και να μην μπορεί να προχωρήσει η υπόθεση».
Από την πλευρά του, εκπρόσωπος του Υπουργείου Μεταφορών αναφέρθηκε σε σχετική εισήγηση που στάλθηκε στην Επιτροπή, εξηγώντας ότι «χρειάστηκε να μετακινηθεί η πρόνοια που αφορά τα αδικήματα για όσους δεν έχουν άδεια οδηγού, ώστε να ενταχθεί στον νόμο Περί Άδειας Οδήγησης. Αυτή τη στιγμή, όπως είναι διατυπωμένο το νομοσχέδιο, η ταχεία εκδίκαση περιορίζεται στους αρχάριους οδηγούς με άδεια».
Εισηγήθηκε ακόμη «να καταγραφεί ως Γ2 στον Περί Άδειας Οδήγησης ότι η ταχεία εκδίκαση θα ισχύει και για την οδήγηση μηχανοκίνητου οχήματος από οποιοδήποτε πρόσωπο έχει οποιανδήποτε ποσότητα αλκοόλης στο σώμα του, περιλαμβανομένων και των περιπτώσεων όπου το άτομο δεν κατέχει καθόλου άδεια οδήγησης».
Ζητά διευκρίνιση για το όριο αλκοόλ στο αίμα των νέων οδηγών η Αστυνομία
Από πλευράς της Αστυνομίας, εκφράστηκε έντονος προβληματισμός σχετικά με την πρόνοια του νομοσχεδίου που μηδενίζει το επιτρεπόμενο όριο αλκοόλ στον οργανισμό των νέων οδηγών, καθώς κάτι τέτοιο θα καθιστούσε τη νομοθεσία ιδιαίτερα αυστηρή, με πλήρη μηδενική ανοχή.
Ο Υπαστυνόμος του Τμήματος Τροχαίας Αρχηγείου, Τάσος Ασιήκκης, δήλωσε πως «σε σχέση με την επισήμανση για τους νέους οδηγούς που θα πρέπει να ελεγχθούν για την οδήγηση, ότι δεν θα πρέπει να υπάρχει καθόλου αλκοόλη στην εκπνοή τους και θα πρέπει να ενταχθούν σε συγκεκριμένες πρόνοιες του νόμου, συμφωνούμε».
Ωστόσο, πρόσθεσε ότι «στο άρθρο 49Α του Περί Άδειας Οδήγησης νόμου υπάρχουν συγκεκριμένες κατηγορίες οδηγών, όπως οι επαγγελματίες και οι κανονικοί, και καθορίζεται από ποιο ποσοστό και πάνω της αλκοόλης που εντοπίζεται στο σώμα τους θα εφαρμόζεται η ταχεία εκδίκαση από το Δικαστήριο». Παράλληλα, υπογράμμισε πως «για τους νέους οδηγούς που θα ενταχθούν στο συγκεκριμένο άρθρο, ενδεχομένως να πρέπει να ληφθεί απόφαση ότι θα υπάρχει ένα ελάχιστο επιτρεπόμενο ποσοστό αλκοόλης και όχι απολύτως μηδενικό».
Απαντώντας ο Χρύσανθος Σαββίδης, επανέλαβε ότι ο σκοπός των προτάσεών του είναι να καλλιεργηθεί σταδιακά η κουλτούρα της μηδενικής ένδειξης αλκοόλης κατά την οδήγηση, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «αποτελεί πανευρωπαϊκή τάση. Δεν είναι μία πρωτοβουλία που αναλαμβάνει μόνο η Κύπρος, αλλά μία πρακτική που υιοθετείται σε όλη την Ευρώπη. Ας πάρουμε, λοιπόν, κι εμείς μια φορά την πρωτοβουλία».
Από την πλευρά του, ο βουλευτής του ΔΗΣΥ Κυριάκος Χατζηγιάννης προειδοποίησε ότι «εάν τραβήξουμε τον νόμο υπέρμετρα αυστηρό, δεν θα πετύχουμε τίποτα. Το να απαιτήσουμε από μία κοινωνία να εφαρμόσει απότομα μία κουλτούρα απόλυτης αποχής από το αλκοόλ κατά την οδήγηση είναι ανέφικτο και αποτελεί ψευδαίσθηση. Πρέπει να στοχεύσουμε σε κάτι ρεαλιστικό και εφαρμόσιμο, αγγίζοντας σταδιακά το πρόβλημα».
Λαμβάνοντας εκ νέου τον λόγο, ο κ. Σαββίδης διευκρίνισε πως οι νέες ρυθμίσεις αφορούν αποκλειστικά τους νέους οδηγούς και όχι όσους έχουν πολυετή εμπειρία, σημειώνοντας ότι ό,τι ισχύει σήμερα για τους υπόλοιπους θα συνεχίσει να ισχύει και δεν θα υπάρξουν αλλαγές.
Τέλος, ο βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων, Σταύρος Παπαδούρης, επισήμανε ότι «στην Κύπρο δεν υπάρχουν άλλοι τρόποι διακίνησης εκτός από τα αυτοκίνητα. Συμφωνώ με την πρόταση για μηδενικό αλκοόλ, αλλά η αλλαγή κουλτούρας και νοοτροπίας πρέπει να συνοδεύεται από τον εκσυγχρονισμό της ίδιας της χώρας, με αναβάθμιση των δημόσιων συγκοινωνιών και προώθηση εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης».














