Σήκωσε μανίκια το Υπουργείο Παιδείας, αφού αμέσως μετά τη συνεδρία της αρμόδιας Επιτροπής της Βουλής, κατά την οποία παρουσιάστηκε το τροποποιημένο νομοσχέδιο για το σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, απηύθυνε κάλεσμα στις συνδικαλιστικές οργανώσεις, για να επιστρέψουν στο τραπέζι του διαλόγου, ώστε να δοθούν διευκρινίσεις σε καίρια ζητήματα. Σημειώνεται πως ενώπιον της Επιτροπής Παιδείας αναγνωρίστηκε από τους πλείστους φορείς και βουλευτές η ανάγκη να υπάρξει αλλαγή, αφού το υφιστάμενο σχέδιο είναι κορεσμένο και ισοπεδωτικό και οι συνέπειες είναι ορατές στους μαθητές και τα μαθησιακά αποτελέσματα και μάλιστα χαιρετίστηκε το γεγονός ότι το Υπουργείο Παιδείας προέβη στην κατάρτιση και την προώθηση της συγκεκριμένης πρότασης.
Η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, στη δεύτερη συνεδρία της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής για το σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών, παρουσίασε τις τροποποιήσεις που έγιναν επί του νομοσχεδίου, μετά το δεύτερο κύκλο διαβουλεύσεων που πραγματοποιήθηκε εντός του καλοκαιριού με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις. Σημειώνεται πως οι νέες διαβουλεύσεις είχαν πραγματοποιηθεί μετά και την προτροπή της Επιτροπής Παιδείας, η οποία διαπίστωσε την ανάγκη για να προχωρήσει η πρόταση, ωστόσο έπρεπε να υπάρξουν περισσότερες συγκλίσεις από αυτές πριν τον Ιούνιο, όταν έγινε η κατάθεση του νομοθετήματος στη Βουλή.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ο εκνευρισμός Μιχαηλίδου, η τρίτη ευκαιρία για το σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών και η ανάγκη για αλλαγή
Στη δεύτερη παρουσίαση η κα. Μιχαηλίδου αναφέρθηκε στις αλλαγές στις οποίες προέβη το Υπουργείο Παιδείας, χαρακτηρίζοντάς τις μάλιστα και οδυνηρές, για να υπογραμμίσει το γεγονός ότι από πλευράς τους έγιναν βήματα καλής θέλησης για να προχωρήσουν οι συζητήσεις, με στόχο την ψήφιση του νομοσχεδίου. Ανάμεσα στις αλλαγές ήταν και για το ρόλο του διευθυντή, που για το Υπουργείο Παιδείας ήταν ένα σημείο καίριο της μεταρρύθμισης, για το οποίο αποδέχθηκαν την πρόταση των οργανώσεων και μετακινήθηκαν από την αρχική τους θέση, μειώνοντας τη βαρύτητα της αριθμητικής αξιολόγησης του Διευθυντή από το 30% στο 20%. Για το ίδιο θέμα, η υπουργός τόνισε πως αποδέχθηκαν να μην συμμετέχει καθόλου στην αριθμητική αξιολόγηση για την πενταετή μεταβατική περίοδο και μετά να συζητηθεί στην Επιτροπή Παρακολούθησης.
Ένα άλλο σημείο που το Υπουργείο Παιδείας ενσωμάτωσε τις θέσεις των οργανώσεων αφορά και στο δευτεροβάθμιο σώμα ενστάσεων, όπως ανέφερε η Αθηνά Μιχαηλίδου. «Για μας είναι σημαντικό να συμμετέχει ο διευθυντής της κάθε βαθμίδας. Δεν το ήθελαν οι εκπαιδευτικοί και δεν το βάλαμε. Η κάθε αλλαγή που κάναμε είχε το κόστος της. Όταν υπάρχει απόκλιση πέραν του 20%, θα έρχεται τρίτος αξιολογητής, ο οποίος θα αξιολογεί εκ νέου τον υπό αξιολόγηση εκπαιδευτικό και θα υποβάλλει σχετική έκθεση, που θα λαμβάνεται υπόψη από το δευτεροβάθμιο σώμα κατά την εξέταση της ένστασης».
Παρά το γεγονός ότι η υπουργός Παιδείας παρουσίασε με στοιχεία τις αλλαγές στις οποίες προέβησαν, οι εκπαιδευτικές οργανώσεις τις χαρακτήρισαν επιμέρους και όχι ουσιαστικές και πρόβαλαν τα επιχειρήματά τους ότι δεν έγινε διάλογος και δεν αποδέχονται το κείμενο του Υπουργείου. Κατά τη διάρκεια της συζήτηση πρόβαλαν και κάποιες ανησυχίες για ασάφειες στο κείμενο, όπως αυτά που εξήγησε η πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου, ότι «για τους ανώτερους εκπαιδευτικούς, απουσιάζει η πορεία προαγωγής. Μέντορας δεν ορίζεται. Η διαμορφωτική αξιολόγηση, πρέπει να προστεθεί». Πέραν τούτου και οι επιθεωρητές εξέφρασαν ανησυχίες για το γεγονός ότι χρειάζονται επιπρόσθετο προσωπικό για να μπορούν να ανταποκριθούν στα επιπρόσθετα καθήκοντά τους. Πράγμα που το Υπουργείο Παιδείας έχει αναγνωρίσει, αφού η Αθηνά Μιχαηλίδου επεσήμανε πως υπάρχει πρόθεση για να προσληφθούν λειτουργοί που θα αναλάβουν διοικητικά καθήκοντα, για να βοηθηθούν οι επιθεωρητές.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Παρουσίασε με στοιχεία τις αλλαγές στο σχέδιο αξιολόγησης η ΥΠΑΝ-Βλέπει ξανά συναντήσεις για διευκρινίσεις
Όλα αυτά αναμένεται να τεθούν στο τραπέζι των συζητήσεων, που ξεκινούν από σήμερα, με την υπουργό Παιδείας να συναντά την ΠΟΕΔ, ώστε να διευκρινιστούν τα γκρίζα σημεία. Όσον αφορά στους καθηγητές, η υπουργός αναμένεται να συναντήσει την ΟΕΛΜΕΚ την ερχόμενη Τετάρτη. Στόχος είναι να δοθούν διευκρινίσεις και να υπάρξουν συμφωνίες εκεί που είναι δυνατό, ώστε να προχωρήσει η συζήτηση ενώπιον της Επιτροπής Παιδείας και να προωθηθεί το νομοσχέδιο ενώπιον της Ολομέλειας για ψήφιση.
Αυτό που διευκρινίζεται από πλευράς Υπουργείου Παιδείας είναι πως θεωρείται απίθανο να οδηγηθεί ένα κείμενο στη Βουλή που να είναι 100% συμφωνημένο, ωστόσο θα πρέπει να επιλυθούν κάποια επιμέρους ζητήματα για να υπάρξει αλλαγή σε μία κατάσταση που διαιωνίζεται εδώ και μισό αιώνα, με τελικό αποδέκτη τους μαθητές.
Την ανάγκη για αλλαγή έχουν αναγνωρίσει και άλλοι φορείς, όπως οι οργανωμένοι γονείς, που θεωρούν ότι το υφιστάμενο σύστημα είναι κορεσμένο και δεν προάγει τους ικανούς, αλλά όλους τους εκπαιδευτικούς κατά προτεραιότητα. Πάντως;, από πλευράς τους χαιρετίστηκε το γεγονός ότι η υπουργός Παιδείας προέβη στην κατάθεση της πρότασης στη Βουλή, καθώς δείχνει την πρόθεση για αλλαγή στην παρούσα κατάσταση που δεν πρέπει να συνεχίσει να υφίσταται, ενώ τονίζεται πως ο διάλογος δεν πρέπει να είναι ατέρμονος και να προχωρήσει η συζήτηση με την ψήφιση και εφαρμογή του νέου σχεδίου.
Στο μεταξύ, ένας σημαντικός παράγοντας, που κάποιοι προσπάθησαν να υποβαθμίσουν είναι και ο κίνδυνος για πρόστιμο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σε περίπτωση που δεν περάσει το σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών. Συγκεκριμένα, όπως ξεκαθαρίστηκε από το Υπουργείο Παιδείας το νέο σχέδιο αξιολόγησης έχει τεθεί ως ορόσημο στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για το 2021-2026 και σε περίπτωση που δεν προχωρήσει, η Κυπριακή Δημοκρατία θα κληθεί να πληρώσει πρόστιμο ύψους 60 εκατομμυρίων ευρώ.
Μία αναφορά που κάποιοι θέλησαν να την αφήσουν να περάσει στα ψιλά, αναφέροντας πως και στο παρελθόν ακούστηκε το επιχείρημα του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ωστόσο δεν υπήρχαν κυρώσεις για την Κύπρο. Παρ’ όλα αυτά, η αναφορά ότι ενδέχεται η Κυπριακή Δημοκρατία να πληρώσει ένα πρόστιμο 60 εκατομμυρίων ευρώ, που οι φορολογούμενοι πολίτες θα κληθούν να πληρώσουν, δεν πρέπει να θεωρείται απλά ένα πυροτέχνημα, ειδικά τη στιγμή που η υπουργός Παιδείας δεν έδειξε ότι ακολουθεί την τακτική των αναφορών απλά για εντυπώσεις. Η Αθηνά Μιχαηλίδου, πάντα μετρημένη στις δημόσιες τοποθετήσεις της, επέλεξε να αναφέρει το ενδεχόμενο προστίμου για να υπογραμμίσει την ανάγκη για προώθηση της πρότασης.
Πάντως, οι δύο εβδομάδες που ακολουθούν είναι κρίσιμες για τον τομέα της παιδείας, καθώς πρέπει να διαπιστωθεί αν μπορούν να υπάρξουν περισσότερες συμφωνίες για το σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών ή αν θα πρέπει η Βουλή να προχωρήσει με το κείμενο που έχει ενώπιον της. Ένα κείμενο που περιέχει και διάφορες ασφαλιστικές δικλίδες, όπως η πλήρης εφαρμογή του να είναι σε βάθος πενταετίας, από τη στιγμή που ψηφιστεί.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Κρίσιμη συνεδρία στη Βουλή για το σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών-Κίνδυνος για τιμωρία από την ΕΕ











