Μία τρίτη ευκαιρία αποφάσισε να δώσει η Επιτροπή Παιδείας στο Υπουργείο Παιδείας και τις συνδικαλιστικές οργανώσεις, ώστε να βρουν περισσότερα κοινά για το σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, με ένα χρονικό περιθώριο δύο εβδομάδων, μέχρι την επόμενη συνεδρία στη Βουλή, καθώς σε αντίθετη περίπτωση θα προχωρήσει η συζήτηση με το κείμενο που είναι ενώπιον της. Από τη δεύτερη συζήτηση για το σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών στη Βουλή διαφάνηκε πως υπάρχει κοινή αντίληψη για την ανάγκη για αλλαγή, δεδομένου ότι τις αρνητικές συνέπειες του γεγονότος ότι υφίσταται ένα σχέδιο που χρονολογείται στη δεκαετία του 1970 τις βιώνουν οι μαθητές. Πάντως, η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, δεν κατάφερε να κρύψει την ενόχληση και εκνευρισμό της από τη στάση των συνδικαλιστικών οργανώσεων, που με τις δημόσιες τοποθετήσεις τους εκμηδένισαν τις προσπάθειες που καταβλήθηκαν το προηγούμενο διάστημα, επειδή όπως διαφάνηκε δεν ικανοποιήθηκαν όλα τα αιτήματά τους.
Η υπουργός Παιδείας, για δεύτερη φορά, παρουσίασε στην Επιτροπή Παιδείας την πρόταση του Υπουργείου για το νέο σχέδιο αξιολόγησης, μετά και τις τροποποιήσεις στις οποίες προέβη μετά το δεύτερο κύκλο διαβουλεύσεων με τις οργανώσεις, εντός του καλοκαιριού. Κατά την παρουσίασή της, η κα. Μιχαηλίδου ξεκαθάρισε ότι αφουγκραζόμενο τις ανησυχίες των εκπαιδευτικών και αφού κατέθεσαν τις απόψεις τους, το Υπουργείο Παιδείας προέβη σε αλλαγές σε καίρια σημεία, όπως είναι ο ρόλος του διευθυντή. Συγκεκριμένα, επεσήμανε πως αποδέχθηκαν την πρόταση των οργανώσεων και μετακινήθηκαν από την αρχική τους θέση, μειώνοντας τη βαρύτητα της αριθμητικής αξιολόγησης του Διευθυντή από το 30% στο 20%. Για το ίδιο θέμα, η υπουργός τόνισε πως αποδέχθηκαν να μην συμμετέχει καθόλου στην αριθμητική αξιολόγηση για την πενταετή μεταβατική περίοδο και μετά να συζητηθεί στην Επιτροπή Παρακολούθησης.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Παρουσίασε με στοιχεία τις αλλαγές στο σχέδιο αξιολόγησης η ΥΠΑΝ-Βλέπει ξανά συναντήσεις για διευκρινίσεις
Όσον αφορά στο δευτεροβάθμιο σώμα εξέτασης ενστάσεων, η κα. Μιχαηλίδου επεσήμανε πως το Υπουργείο αποδέχθηκε τις θέσεις των οργανώσεων και οι οργανώσεις τη θέση η μία της άλλης, αφού ήταν διαφορετικές. «Για μας είναι σημαντικό να συμμετέχει ο διευθυντής της κάθε βαθμίδας. Δεν το ήθελαν οι εκπαιδευτικοί και δεν το βάλαμε. Η κάθε αλλαγή που κάναμε είχε το κόστος της. Όταν υπάρχει απόκλιση πέραν του 20%, θα έρχεται τρίτος αξιολογητής, ο οποίος θα αξιολογεί εκ νέου τον υπό αξιολόγηση εκπαιδευτικό και θα υποβάλλει σχετική έκθεση, που θα λαμβάνεται υπόψη από το δευτεροβάθμιο σώμα κατά την εξέταση της ένστασης».
Σημειώνεται πως η υπουργός Παιδείας χαρακτήρισε τις εν λόγω αλλαγές οδυνηρές για το Υπουργείο, καθώς άπτονταν της φιλοσοφίας της μεταρρύθμισης που προωθείται, ωστόσο σε μία ένδειξη καλής πίστεως προχώρησε στις αλλαγές, για να βρεθεί κοινό έδαφος. Εκ των πραγμάτων διαπιστώθηκε πως οι συνδικαλιστικές οργανώσεις, ενώ εξέφρασαν ανησυχίες που είναι θεμιτές, δεδομένου ότι θα κληθούν να υλοποιήσουν το νέο σχέδιο αξιολόγησης, δεν φαίνονται πρόθυμες να ρίξουν νερό στο κρασί τους για να υπάρξει η αλλαγή.
Αυτό διαφάνηκε και από το γεγονός ότι αναπαράγουν την ίδια θέση για απουσία διαλόγου, χωρίς να θέτουν στοιχεία που να τεκμηριώνουν την εν λόγω άποψη, σε αντίθεση με το Υπουργείο που υπέδειξε ότι έχουν γίνει 45 συναντήσεις και σπαταλήθηκαν 110 ώρες για το σχέδιο αξιολόγησης. Από πλευράς τους οι εκπαιδευτικές οργανώσεις, που φωνάζουν για την απουσία διαλόγου, θα έπρεπε είτε να αποδεχτούν τη θέση ότι του Υπουργείου Παιδείας ότι έγιναν αυτές οι συναντήσεις, είτε να την απορρίψουν παρουσιάζοντας ωστόσο δεδομένα. Μάλιστα, αυτός είναι και ο λόγος που η Αθηνά Μιχαηλίδου δεν έκρυψε τον εκνευρισμό και την ενόχλησή της για τις θέσεις περί διαλόγου και υπέδειξε πως γίνεται μία προσπάθεια από πλευράς συνδικαλιστικών οργανώσεων για εκμηδενισμό των ενεργειών που έγιναν για να αλλάξει το σύστημα αξιολόγησης.
Σημειώνεται πως ο εκνευρισμός της υπουργού Παιδείας φάνηκε και σε άλλα σημεία της συζήτησης, δείχνοντας με αυτό τον τρόπο ότι το Υπουργείο είναι πρόθυμο να προχωρήσει τις συζητήσεις, ωστόσο δεν επιθυμεί να περάσει ένα σχέδιο που δεν θα έχει παιδαγωγικό όφελος, απλά για να ικανοποιηθούν οι αντιδράσεις. Πάντως, για ακόμη μία φορά ξεκαθάρισε πως ο διάλογος δεν σημαίνει ότι ικανοποιούνται τα αιτήματα των συνδικαλιστών, αλλά πρέπει εκατέρωθεν να γίνονται υποχωρήσεις.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Κρίσιμη συνεδρία στη Βουλή για το σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών-Κίνδυνος για τιμωρία από την ΕΕ
Σημειώνεται πως οι οργανώσεις έχουν παρουσιάσει σημεία που χρήζουν διευκρινίσεων από πλευράς Υπουργείου Παιδείας, όπως για παράδειγμα το γεγονός ότι οι επιθεωρητές ζητούν αύξηση του προσωπικού για να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στα καθήκοντά τους. Μία θέση που το Υπουργείο αναγνώρισε, αφού η κα. Μιχαηλίδου σημείωσε ότι υπάρχει πρόθεση για να προσληφθούν λειτουργοί που θα αναλάβουν διοικητικά καθήκοντα, για να βοηθηθούν οι επιθεωρητές. Πέραν τούτου και η ΠΟΕΔ επέβαλε κάποιους προβληματισμούς, όπως αναφορές που γίνονται στο κείμενο του νομοσχεδίου, όμως δεν διευκρινίζονται και θα πρέπει το Υπουργείο Παιδείας να τα ξεκαθαρίσει. Την ίδια ώρα, οι οργανώσεις ζήτησαν από το Υπουργείο Παιδείας να διευκρινίσει τι θα συμβεί σε περίπτωση που ένας εκπαιδευτικός δεν συγκεντρώσει το απαιτούμενο 40% της αξιολόγησης και σε ποιες ενέργειες θα προχωρήσει το Υπουργείο Παιδείας. Αυτά είναι σημεία που χρήζουν διευκρίνισης και θα πρέπει το Υπουργείο Παιδείας να ξεκαθαρίσει, ώστε να κατευναστούν οι ανησυχίες και οι προβληματισμοί.
Η συζήτηση στην Επιτροπή Παιδείας ξεκαθάρισε το γεγονός ότι όλοι αναγνώρισαν την ανάγκη για να υπάρξει αλλαγή, δεδομένου ότι το υφιστάμενο σύστημα είναι κυρίως ισοπεδωτικό για τους εκπαιδευτικούς και αναπαράγει αδικίες, ειδικά σε βάρος των ατόμων στον τομέα της εκπαίδευσης. Πράγμα που έχει άμεση σχέση και με τα μαθησιακά αποτελέσματα, ειδικά σε μία περίοδο που γίνονται κι άλλες προσπάθειες ώστε να αλλάξει το δημόσιο σχολείο και να γίνει πιο μαθητικοκεντρικό. Αυτό διαφάνηκε από την έκκληση όλων όπως διευκρινιστούν οι ασάφειες και η συζήτηση προχωρήσει, καθώς οι πλείστοι εμπλεκόμενοι υπογράμμισαν ως θετικό το γεγονός ότι μετά από πενήντα χρόνια, έγινε το πρώτο βήμα προς στην κατεύθυνση για αλλαγή.
Αυτός είναι και ο λόγος που η Επιτροπή Παιδείας έδωσε μία τρίτη ευκαιρία στις δύο πλευρές, για να έχουν εκ νέου συναντήσεις, ώστε να εντοπιστούν περισσότερες συγκλίσεις. Σε αντίθετη κατεύθυνση, ο καθένας θα πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες του, ειδικά σε περίπτωση που η πρόταση μείνει στάσιμη, δεδομένου ότι υπάρχει και ο κίνδυνος για επιβολή προστίμου από την ΕΕ, αφού το νέο σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών έχει ενταχθεί ως ορόσημο στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας 2021-2026. Κι ενώ κάποιοι θεωρούν ότι επρόκειτο απλά ως μία αναφορά για να ασκηθεί πίεση για να προχωρήσει η συζήτηση, τα 60 εκατομμύρια πρόστιμο που θα κληθεί να πληρώσει η Κυπριακή Δημοκρατία, θα έχουν αντίκτυπο στους πολίτες.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Στην αντεπίθεση το ΥΠΑΝ-Τα επιχειρήματα που προβάλλει σε κάθε σημείο διαφωνίας με τις οργανώσεις για το σχέδιο αξιολόγησης