powered by inbusiness-news-logo cbn omada-logo celebrity-logo LOGO-PNG-108

Παρουσίασε με στοιχεία τις αλλαγές στο σχέδιο αξιολόγησης η ΥΠΑΝ-Βλέπει ξανά συναντήσεις για διευκρινίσεις

Τις αλλαγές στις οποίες προέβη το Υπουργείο Παιδείας, σε σχέση με το σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, μετά το διάλογο που προηγήθηκε με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις, παρουσίασε ενώπιον της Βουλής η Αθηνά Μιχαηλίδου, η οποία δεν έκρυψε την ενόχλησή της για τις δημόσιες δηλώσεις για την απουσία διαλόγου, καθώς όπως τόνισε μηδένισαν τις προσπάθειες που έγιναν. Στο μεταξύ, η Επιτροπή Παιδείας κάλεσε την υπουργό να πραγματοποιήσει επιπρόσθετες συναντήσεις με τις οργανώσεις, σε διάστημα δύο εβδομάδων, όταν και ορίστηκε η επόμενη συνεδρία της Επιτροπής, για να διευκρινιστούν κάποια σημεία και να διαπιστωθούν αν υπάρχει έδαφος για περισσότερες συγκλίσεις, δεδομένου ότι οι οργανώσεις παρουσίασαν ξανά τους ενδοιασμούς τους για το γεγονός ότι υπάρχουν ασάφειες στο κείμενο.

Η Επιτροπή Παιδείας έθεσε εκ νέου προς συζήτηση το νέο σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, μετά το δεύτερο γύρο διαβουλεύσεων μεταξύ Υπουργείου Παιδείας και οργανώσεων, όπως είχε αποφασιστεί μετά την πρώτη παρουσίαση του κειμένου τον περασμένο Ιούνιο. Κατά τη διάρκεια της συνεδρίας, η υπουργός Παιδείας δεν έκρυψε την ενόχλησή της για κάποιες δημόσιες τοποθετήσεις των οργανώσεων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Κρίσιμη συνεδρία στη Βουλή για το σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών-Κίνδυνος για τιμωρία από την ΕΕ

Η Αθηνά Μιχαηλίδου, παρουσιάζοντας το νέο κείμενο, επεσήμανε πως στόχος όλων είναι να προχωρήσουν με πλήρη σεβασμό στις ανησυχίες των εκπαιδευτικών και ενώ υπάρχουν καλοί εκπαιδευτικοί στα σχολεία, τα αποτελέσματα δεν είναι τα αναμενόμενα. Η υπουργός Παιδείας σημείωσε πως υπάρχει μία κραυγή αγωνίας από την κοινωνία και θα πρέπει να προχωρήσουν με αλλαγές, κάτι που σημαίνει ότι θα υπάρχουν συγκρούσεις, «αλλά αναμένονται γενναία και αποφασιστικά βήματα από εμάς. Θα έλεγε κάποιος ότι τα 50 χρόνια που πέρασαν, θα υπήρχαν τομές. Τα παιδιά εκπαιδεύονται με ένα σύστημα της δεκαετίας του 70».

Η υπουργός σημείωσε στη συνέχεια ότι βασικές αρχές του νέου συστήματος αξιολόγησης είναι η χρήση πολλαπλών και σύγχρονων πηγών αξιολόγησης, να υπάρχουν διαφανείς διαδικασίες, συνεργασία και ενίσχυση της αξιοκρατίας, που θα φέρουν ξεκάθαρα και μετρήσιμα κριτήρια αξιολόγησης. Η κα. Μιχαηλίδου πρόσθεσε πως υπάρχουν ευκαιρίες αποτελεσματικότερης αξιοποίησης των έμπειρων και των ικανών εκπαιδευτικών στην τάξη, ενώ όσον αφορά στη συμμετοχή των διευθυντών των σχολικών μονάδων στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, σημείωσε πως είναι κρίσιμο σημείο και θα είναι κυρίως με διαμορφωτική μορφή και μερικών και υπό προϋποθέσεις στην αριθμητική.  Επεσήμανε, δε, ότι θα υπάρχει κατάλληλη επιμόρφωση και μετεξέλιξη του ρόλου του επιθεωρητή σε επιθεωρητή-αξιολογητή και επιθεωρητή-σύμβουλο.

Εκνευρισμένη με τις οργανώσεις

Η υπουργός Παιδείας παρουσιάστηκε ιδιαίτερα εκνευρισμένη με τις δηλώσεις από πλευράς οργανώσεων για την απουσία διαλόγου. Όπως υπέδειξε «βλέπουμε μία προσπάθεια για μηδενισμό των προσπαθειών μας, με τις οργανώσεις. Είχαμε σειρά κοινών και ξεχωριστών συναντήσεων με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις, που ήταν συνολικά 45 και περισσότερες από 110 ώρες συζήτησης και ανταλλαγής απόψεων. Δώσαμε και πήραμε γραπτές απαντήσεις και ανταλλάξαμε ηλεκτρονική αλληλογραφία με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις και με άλλους εμπλεκόμενους φορείς».

Στη συνέχεια, η Αθηνά Μιχαηλίδου σημείωσε πως το Υπουργείο Παιδείας προχώρησε σε σειρά τροποποιήσεων, επειδή είχε κατανοήσει τις ανησυχίες των εκπαιδευτικών. Οι τροποποιήσεις ήταν σε συνεργασία με τη Νομική Υπηρεσία, ενώ τόνισε πως έγινε δημόσια διαβούλευση, αφού είναι ένα θέμα που δεν αφορά μόνο το Υπουργείο Παιδείας και τους εκπαιδευτικούς, αλλά και την κοινωνία και στη συνέχεια λήφθηκε απόφαση του Υπουργικού και κατατέθηκε το νομοθέτημα στη Βουλή.

Αναφερόμενη στο τι μεσολάβησε από τον Ιούνιο, που έγινε η πρώτη παρουσίαση του κειμένου μέχρι και σήμερα, που είναι η συνέχεια της συζήτησης, η κα. Μιχαηλίδου τόνισε πως υπήρξε νέος κύκλος επικοινωνίας με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις, με συναντήσεις διά ζώσης στις οποίες συμμετείχε και ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου αλλά και ο οικείος διευθυντής εκπαίδευσης. Στη συνέχεια σημείωσε πως έγιναν πέντε συναντήσεις με κάθε συνδικαλιστική οργάνωση και αποστολή μηνυμάτων, ενώ έγινε σειρά πρόσθετων αλλαγών στο σχέδιο κανονισμών από πλευράς του Υπουργείου Παιδείας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Στην αντεπίθεση το ΥΠΑΝ-Τα επιχειρήματα που προβάλλει σε κάθε σημείο διαφωνίας με τις οργανώσεις για το σχέδιο αξιολόγησης

Οι αλλαγές που έγιναν

Η υπουργός Παιδείας, στη συνέχεια, προέβη σε μία παρουσίαση των αλλαγών στις οποίες προέβη το Υπουργείο, χαρακτηρίζοντάς τις μάλιστα και οδυνηρές. Όπως σημείωσε, για το ρόλο του διευθυντή αποδέχθηκαν την πρόταση των οργανώσεων και μετακινήθηκαν από την αρχική τους θέση, μειώνοντας τη βαρύτητα της αριθμητικής αξιολόγησης του Διευθυντή από το 30% στο 20%. Για το ίδιο θέμα, η υπουργός τόνισε πως αποδέχθηκαν να μην συμμετέχει καθόλου στην αριθμητική αξιολόγηση για την πενταετή μεταβατική περίοδο και μετά να συζητηθεί στην Επιτροπή Παρακολούθησης.

«Συγκεκριμένα, η συμμετοχή του Διευθυντή στην αριθμητική αξιολόγηση, με ποσοστό 20%, θα υλοποιηθεί μετά το πέρας της μεταβατικής περιόδου, νοουμένου, επίσης, ότι οι πρόνοιες που αφορούν στο θέμα αυτό θα τύχουν περαιτέρω εξέτασης και ρύθμισης στη βάση εισηγήσεων της Επιτροπής Παρακολούθησης».

Όσον αφορά στο δευτεροβάθμιο σώμα εξέτασης ενστάσεων, η κα. Μιχαηλίδου επεσήμανε πως το Υπουργείο αποδέχθηκε τις θέσεις των οργανώσεων και οι οργανώσεις τη θέση η μία της άλλης, αφού ήταν διαφορετικές. «Για μας είναι σημαντικό να συμμετέχει ο διευθυντής της κάθε βαθμίδας. Δεν το ήθελαν οι εκπαιδευτικοί και δεν το βάλαμε. Η κάθε αλλαγή που κάναμε είχε το κόστος της. Όταν υπάρχει απόκλιση πέραν του 20%, θα έρχεται τρίτος αξιολογητής, ο οποίος θα αξιολογεί εκ νέου τον υπό αξιολόγηση εκπαιδευτικό και θα υποβάλλει σχετική έκθεση, που θα λαμβάνεται υπόψη από το δευτεροβάθμιο σώμα κατά την εξέταση της ένστασης».

Αναφορικά με το θέμα της επιμόρφωσης, η υπουργός σημείωσε ότι «δεχθήκαμε να γίνεται μέσα σε τρία χρόνια αντί δύο και μόνο σε ώρες εργασίας. Ήταν οδυνηρή αλλαγή και την κάναμε για να είμαστε κοντά στην ανησυχία των εκπαιδευτικών. Κατεβάσαμε το όριο για τη βαθμολογία όσων κρίνονται ανεπαρκείς από το 50% σε 40%, προσθέσαμε πρόνοια για μετατροπή της βαθμολογίας στο 40, ώστε να μην επηρεάζεται η εφαρμογή των προνοιών της νομοθεσίας για σκοπούς προαγωγής, προσθέσαμε πρόνοια για συμπλήρωση ανώνυμου ερωτηματολογίου αξιολόγησης του προϊστάμενου».

Όσον αφορά στα προγράμματα επαγγελματικής ανάπτυξης στελεχών, η κα. Μιχαηλίδου επεσήμανε ότι τα προγράμματα θα πραγματοποιούνται μετά την προαγωγή, πρόσθεσε πως τα έτη υπηρεσίας στη θέση Ανώτερου Εκπαιδευτικού έχουν αυξηθεί από εννέα σε δέκα, για να μπορεί να διεκδικεί θέση προαγωγής, ενώ υπάρχει προϋπόθεση ο Ανώτερος Εκπαιδευτικός να έχει ήδη συμμετάσχει σε υποχρεωτικό πρόγραμμα προετοιμασίας, για να μπορεί να διεκδικήσει θέση προαγωγής.  

«Υπάρχουν κι άλλα, αλλά θα περιοριστώ σε αυτά. Δεν ισχύει ότι έγιναν επιδερμικές αλλαγές, ήταν σοβαρές. Δεν έγιναν οι αλλαγές που θα κατέστρεφαν τη φιλοσοφία, όπως ήταν ο ρόλος του διευθυντή. Η πενταετία μπαίνει με συγκεκριμένους όρους εντολής, θα συζητήσουμε με τις οργανώσεις. Αναλύσαμε τη θέση του ανώτερου εκπαιδευτικού και διευκρινίσαμε ότι το πρόγραμμα παιδαγωγικής κατάρτισης δεν έχει σχέση με το πρόγραμμα νεοεισερχόμενων».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Προ των πυλών νέα κρίση στον τομέα της παιδείας-Η διγλωσσία στις οργανώσεις και το δίλημμα για ΥΠΑΝ

Τα στοιχεία της χρηματοοικονομικής μελέτης

Στη συνέχεια, η υπουργός Παιδείας επεσήμανε πως έγινε μία χρηματοοικονομική μελέτη για το σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών. «Έχει κόστος, μπήκε στον προϋπολογισμό, είναι σχεδόν 13 εκ. στην πενταετία, δημιουργούνται νέες θέσεις. Η εισαγωγή του νέου σχεδίου αξιολόγησης αποτελεί ορόσημο του Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, το οποίο χρηματοδοτείται με μισό εκ. ευρώ. Δεν χάνουμε μόνο το μισό εκατομμύριο αν δεν προχωρήσουμε. Η δράση είναι ορόσημο και αν το χάσουμε χάνουμε 60 εκ. το λιγότερο. Δεν είναι η αξία τα δράσης. Δημιουργούμε 540 θέσεις ανώτερου εκπαιδευτικού, μειώνουμε εκπαιδευτικές περιόδους, έγινε κατανοητό ότι πάμε για τομές και όχι κάτι επιφανειακό».

Η κα. Μιχαηλίδου πρόσθεσε, δε, ότι «ο διάλογος έγινε και για μας ολοκληρώθηκε. Κάναμε 45 συναντήσεις. Δεν μπορούν να μηδενίζονται. Το νέο σχέδιο εκσυγχρονίζει και βελτιώνει. Ο διευθυντής μπορεί και πρέπει να έχει ρόλο στη διαμορφωτική αξιολόγηση αλλά και μερικώς στην αριθμητική. Ένα σημαντικό επιχείρημα ότι δεν εφαρμόζεται κάτι ετσιθελικά αύριο, δεν εφαρμόζεται απότομα. Δίνουμε πέντε χρόνια μεταβατική περίοδο. Ακούσαμε και το πήραμε τόσο για να μπορούμε στάδιο προς στάδιο να επεμβαίνουμε. Η μεταβατική περίοδος προσφέρει ασφάλεια. Είναι και ευελιξία, χρειαζόμαστε ένα διάστημα για να μπορούμε να αξιολογήσουμε σωστά το σύστημα. Δεν γίνεται υπερφόρτωση».

Συνεχίζοντας, η υπουργός Παιδείας επεσήμανε πως «για την ομάδα εργασίας, είχαμε επτά προσπάθειες τα τελευταία επτά χρόνια, πήραμε τα θετικά και δούλεψαν λειτουργοί από όλες τις βαθμίδες. Το σχέδιο το φέρνει η Κυβέρνηση. Δεν πρόκειται ποτέ να έχουμε ταύτιση απόψεων. Δεν μπορούμε να μηδενίζουμε τι έχουμε καταφέρει μέχρι σήμερα. Διάλογος δεν σημαίνει ότι εξυπηρετούμε τα αιτήματα των συνδικαλιστών. Όλα τα αιτήματα, όλων των φορέων, είναι αδύνατο να ικανοποιηθούν. Να αφήσουμε το σχέδιο να λειτουργήσει, η πενταετία είναι υπέρ μας. Η αντίσταση στην αλλαγή είναι δεδομένη από όλους μας. Υπάρχει ο κίνδυνος διαιώνισης κατεστημένων. Αν χρειαστεί να τροποποιήσουμε κάτι, είμαστε στη διάθεσή σας».

Η Αθηνά Μιχαηλίδου, απαντώντας σε ερωτήματα των βουλευτών, σημείωσε πως «η ιστορία και η πορεία μας τα τελευταία 2,5 χρόνια στηρίζουμε και ενδυναμώνουμε τους εκπαιδευτικούς μας. Είναι ο βασικός παράγοντας της αλλαγής ο εκπαιδευτικός. Δώσαμε πολλές ευκαιρίες. Η αξιολόγηση από μόνη της δεν λύνει τα προβλήματα, δεν φέραμε ένα σύστημα πώς αξιολογείται ο εκπαιδευτικός. Μιλάμε για ένα σύστημα βελτίωσης του σχολείου. Σήμερα αντικαταστάτες συμβασιούχοι και αορίστου που δεν αξιολογούνται. Είναι απλό παράδειγμα που διορθώνουμε με το νέο σύστημα. Είναι εκεί και θα είμαστε κοντά σε όλους να το διορθώνουμε».

Η υπουργός Παιδείας τόνισε ότι «δεν πρέπει να συνδέεται με το σύστημα αξιολόγησης των δημόσιων υπαλλήλων. Βάλαμε ασφαλιστικές δικλείδες. Είναι ο πιο σημαντικός παράγοντας ο εκπαιδευτικός, εκεί που έχουμε ανεπάρκειες προτείνουμε στήριξή του. Τα προβλήματα του δημόσιου σχολείου είναι πολλά και λειτουργούμε συστημικά να τα λύσουμε. Θέλουμε όλοι κι άλλες θέσεις. Κάναμε χρηματοοικονομική μελέτη όταν καταλήξαμε. Υπάρχουν διαδικασίες και νόμοι. Το Υπουργείο Οικονομικών μπήκε όταν καταλήξαμε στο πλαίσιο. Το κόστος της πρότασης περισσότερο αφορά τις νέες θέσεις των επιθεωρητών».

Στη συνέχεια, η κα. Μιχαηλίδου τόνισε πως «το χρονοδιάγραμμα λέει ότι το 2026-2027 θα γίνεται επιμόρφωση, ετοιμάσαμε προσχέδιο για να το δούμε με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις, τα κριτήρια θα τα δούμε με τις οργανώσεις και το 2027-2028 θα φέρουμε νέες θέσεις. Θέλω να πω ότι δουλεύουμε με πρόγραμμα για να απαλλάξουμε τους επιθεωρητές από τα διοικητικά τους καθήκοντα. Δεν μιλάμε για διαφωνία μεταξύ Υπουργείου και οργανώσεων, υπάρχει και κοινωνία που απαιτεί αλλαγές. Θα είμαστε υπόλογοι σε όλο τον κόσμο αν επαναλάβουμε πρακτικές που δεν πέτυχαν. Συμφωνούμε όλοι για την αναγκαιότητα και την αξία και τα οφέλη της μεταρρύθμισης».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Κρίσιμο σταυροδρόμι για ΥΠΑΝ και Βουλή-Έτοιμοι για να βγουν από τις τάξεις οι εκπαιδευτικοί για το σχέδιο αξιολόγησης

Η θέση των οργανώσεων

Ο πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ, Παναγιώτης Λυσάνδρου, στη δική του τοποθέτηση, επεσήμανε πως «μετά από τη διαβούλευση που κάναμε με το Υπουργείο, είδαμε ότι έγιναν δεχτά κάποια αιτήματά μας και κάποια άλλα όχι. Οι επιθεωρητές θα πρέπει να αξιολογούν εκπαιδευτικούς της ιδιότητάς τους, να αξιολογούνται όποιοι αξιολογούν. Οι υφιστάμενοι θα πρέπει να εκφράζουν άποψη για τους προϊστάμενούς τους. Έχουμε δέσμευση ότι το πρόγραμμα της Τεχνικής Εκπαίδευσης θα είναι προσαρμοσμένο στην Τεχνική Εκπαίδευση».

Ο κ. Λυσάνδρου πρόσθεσε πως «πρέπει να ετοιμαστεί σχέδιο υπηρεσίας για τους ανώτερους εκπαιδευτικούς. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να έχουν άποψη τι συμβαίνει στη σχολική μονάδα και αυτό να γίνεται μέσα από ένα ερωτηματολόγιο και θα εξάγονται συμπεράσματα. Οι διευθυντές μας επιφορτίζονται με φόρτο εργασίας και θα πρέπει να αντιμετωπιστεί αυτό. Δεν υπάρχουν υποψήφιοι. Πρέπει να γίνουν διευθετήσεις να διευκολυνθεί ο διευθυντής. Ο διευθυντής της σχολικής μονάδας είναι το πιο σημαντικό πρόσωπο που εξαρτάται η δημόσια εκπαίδευση. Ένας καλός διευθυντής είναι σημαντικό για να υπάρχει ένα καλό σχολείο».

Ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Δημήτρης Ταλιαδώρος, στη δική του τοποθέτηση επανέλαβε την άποψη ότι δεν έγινε διάλογος και υποστήριξε ότι έγιναν τρεις συναντήσεις με την υπουργό, στις οποίες τέθηκαν οι θέσεις της οργάνωσης, αλλά επανέλαβε ότι δεν έγινε διάλογος. «Δεν έχει σημασία ο χρόνος, αλλά η ποιότητα του διαλόγου. Διάλογος κάνεις όταν υπάρχει διάθεση για σύγκλιση, δυστυχώς με το ΥΠΑΝ δεν υπήρχαν καμία διάθεση. Αυτά που λέει η υπουργός ότι άλλαξε είναι επουσιώδεις τροποποιήσεις. Λέει η υπουργός ότι στην πενταετία δεν θα αξιολογεί κάποιος, αλλά λέει ότι από το 2027 και 2028 οι εκπαιδευτικοί λαμβάνουν αξιολόγηση με τους παρόντες κανονισμούς».

Η υπουργός Παιδείας διέκοψε τον πρόεδρο της ΟΕΛΜΕΚ, ώστε να διευκρινίσει την αναφορά. Όπως επεσήμανε «δεχθήκαμε να μην αξιολογεί ο διευθυντής να μην αξιολογεί στην πενταετία, θα αξιολογεί μόνο ο επιθεωρητής. Ο διευθυντής θα μπει μόνο στην πενταετία. Θα ισχύει με τα νέα κριτήρια για την πενταετία. Το λέμε μέσα. Ψηφίζουμε κάτι πολύ συγκεκριμένου, αν θέλουν ας μας τα δώσουν γραπτώς».

Ο κ. Ταλιαδώρος, συνέχισε την τοποθέτησή του, αναφέρο0ντας πως «μας είπε ότι θα δώσει 540 θέσεις και στις τρεις βαθμίδες και 55 επιθεωρητές. Εγώ επιμένω ότι ο σκελετός της πρότασης, που είναι η οικονομική πτυχή, την κατασκεύασε η υπουργός και οι άλλες προτάσεις μας ότι χρειάζεται διοικητικός χρόνος και χρειάζονται εκπαιδευτικός χρόνος, έπεφταν στο κενό. Πήγαμε στο διάλογο και η υπουργός είχε πάρει τις αποφάσεις της. Μας προσφέρει καθήκοντα, δεν έπρεπε να μας δώσουν καθήκοντα; Είναι γεμάτος κενά ο νόμος. Η πρόταση της υπουργού δεν αλλάζει ουσιαστικά πράγματα».

Από πλευράς της, η πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου, σημείωσε ότι «όταν φύγαμε τον Ιούνιο ήμασταν συγκρατημένα αισιόδοξοι ότι δεν θα χρειαζόταν να επαναλάβουμε τα ίδια. Εκτός από τις τρεις συναντήσεις που έγιναν, δεν μπορούμε να πούμε ότι έγινε διάλογος. Καταθέταμε τις θέσεις μας, στις 6 Αυγούστου εμείς στείλαμε τις θέσεις μας επί του νομοθετήματος. Βάλαμε μέσα τα άρθρα που άλλαξαν σε σχέση με το προηγούμενο, δεν νιώθουμε ότι έγιναν αλλαγές».

Στη συνέχεια, η κα. Βασιλείου επεσήμανε πως «ακούγεται στο δημόσιο λόγο ότι η ένστασή μας είναι μόνο στον διευθυντή. Εμείς έχουμε κι άλλα σημεία που πρέπει να αλλάξουν. Κακώς αναδεικνύεται ότι είναι μόνο ο διευθυντής. Επί της ουσίας το νομοθέτημα έχει ασάφειες. Για τους ανώτερους εκπαιδευτικούς, απουσιάζει η πορεία προαγωγής. Μέντορας δεν ορίζεται. Η διαμορφωτική αξιολόγηση, πρέπει να προστεθεί. Όμως, με τον τρόπο που μπήκε είναι ασαφές πώς θα γίνεται. Με τον τρόπο που καταγράφεται είναι εντελώς γραφειοκρατική και η αναφορά της είναι για την επαγγελματική ανάπτυξη. Επίσης, ένα σημείο που λέχθηκε δύο φορές και είναι το θέμα για το ερωτηματολόγιο από τους υφιστάμενους στους προϊστάμενους. Η θέση μας είναι να υπάρχει δυνατότητα ο υφιστάμενος να αξιολογήσει τον προϊστάμενο στο πλαίσιο της τελικής αξιολόγησης. Υπάρχει αναφορά ότι όπου κρίνεται αναγκαίο να γίνονται επισκέψεις με δύο επιθεωρητές. Υπάρχουν διάφορες ασάφειες».

Παίρνοντας εκ νέου το λόγο, η υπουργός Παιδείας σημείωσε πως «τα επιχειρήματα δεν έχουν βάση. Η ουσία είναι ότι θέλουμε αλλαγή. Η επίκληση σε γραφειοκρατικές διαδικασίες δεν μπορεί να σταθεί. Βάλαμε πενταετία για να δούμε πώς θα εφαρμοστεί. Δεν μπορούμε να δεχθούμε επιχειρήματα ότι ο διευθυντής είναι υπερφορτωμένος. Πόσες φορές θα αξιολογείται κάποιος θα είναι μία φορά σε τρία χρόνια. Οι άλλες επισκέψεις θα είναι για ενίσχυση».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: «Η αξιολόγηση δεν έρχεται να τιμωρεί… Πρόταση ουσιαστικής επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών»

Έχουν εκφράσει ανησυχίες οι επιθεωρητές

Η Στάλω Κουκουμά, εκ μέρους του κλάδου επιθεωρητών της ΠΑΣΥΔΥ, σημείωσε πως τα μέλη τους είναι λιγότερα από 50 και τόνισε ότι είναι το πιο κομβικό ποσοστό για την επιτυχία οποιουδήποτε σχεδίου. «Οι ανησυχίες μας είναι ότι η νέα πρόταση δεν διορθώνει στρεβλώσεις του υφιστάμενου συστήματος. Στο υφιστάμενο σχέδιο, οι επιθεωρητές δεν αξιολογούν μόνο. Πρέπει να παράγουν και υποστηρικτικό έργο. Έχουμε ένα τεράστιο όγκο καθηκόντων. Την περίοδο των Παγκυπρίων πρέπει να κάνουμε εκθέσεις για τους καθηγητές που είχαμε αξιολογήσει. Ένας εκπαιδευτικός πρέπει να πηγαίνει 3-4 φορές την εβδομάδα σε σχολεία για να αξιολογήσουν. Το θέμα είναι ότι κάθε χρόνο ζητούμε αύξηση των θέσεων των εκπαιδευτικών για να φέρουμε εις πέρας τα καθήκοντα. Στο τέλος καταλήγουμε να αξιολογούμε μόνο όσους είχαν αριθμητική αξιολόγηση. Στα καθήκοντά μας είναι να βλέπουμε τους συμβασιούχους και άλλους για να τους καθοδηγούμε. Για να πετύχει το σύστημα, με τη νέα πρόταση η αύξηση των επιθεωρητών πρέπει να είναι αναγκαία. Δεν θα λειτουργήσει πρακτικά το νέο σχέδιο διαφορετικά».

Από πλευράς της, η Γρηγορία Κυριάκου Γαβριήλ, εκπροσωπώντας τους επιθεωρητές Δημοτικής σημείωσε πως «έχουμε προβληματισμούς και κάποια σημεία που χρίζουν διευκρίνισης. Το πρώτο έχει να κάνει για την Επιτροπή Παρακολούθησης και ποια θα είναι η σχέση με την Επιτροπή Μεταξιολόγησης. Στο σημείο της επιμόρφωσης, θέλουμε το φορέα που θα κάνει την επιμόρφωση. Ένα σημείο που είναι σημαντικό έχει να κάνει με τις περιπτώσεις των εκπαιδευτικών που δεν συγκεντρώσουν το 40% της αξιολόγησης, ποιες διαδικασίες θα ενεργοποιηθούν για να πάρουν τη στήριξη; Ποια θα είναι η διοικητική κατάληξη αυτών των περιπτώσεων;».

Ζητούν αλλαγή στο σύστημα οι γονείς

Οι οργανωμένοι γονείς όλων των βαθμίδων υπογράμμισαν την ανάγκη για αλλαγή στο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, αφού αποδέχτες ήταν και είναι τα παιδιά. Όπως ανέφερε ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Οργανωμένων γονιών Δημοτικής Εκπαίδευσης, Ιωάννης Ιωάννου, «όλοι συμφωνούμε σε ένα πράγμα ότι το σύστημα αξιολόγησης έκλεισε τον κύκλο του. Τόσα χρόνια κανένας δεν έφερε μία πρόταση στη Βουλή για να προχωρήσει με αλλαγές. Είδαμε και παρουσιάστηκαν κάποιες συγκλίσεις. Είδαμε ότι υπάρχουν κι άλλα σημεία που θέλουν διευκρινίσεις. Είναι μικρές οι γέφυρες για να φτάσουμε σε αποτέλεσμα. Στηρίζουμε τις προσπάθειες, όμως σε καμία των περιπτώσεων δεν πρέπει να πληρώσουν τα παιδιά μας».

Από πλευράς του, ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Οργανωμένων Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης, Λοΐζος Κωνσταντίνου, επεσήμανε πως «το όποιο σύστημα αξιολόγησης πρέπει να καταλήγει στο όφελος των παιδιών και των σχολείων. Έχουμε εκπαιδευτικό σύστημα που είναι από το 1976, πρέπει να υπάρχει νέο εκπαιδευτικό σύστημα. Έχει κλείσει τον κύκλο του αυτό το σύστημα. Το λένε και οι εκπαιδευτικοί. Φτάνουμε σε ένα σημείο που όλοι αξιολογούνται το ίδιο. Η στάση η δική μας είναι να κλείσει το θέμα, πρέπει να υπάρχει κατάληξη. Η Κυβέρνηση καλά έκανε και έφερε την πρόταση. Πρέπει να υπάρξει πίεση. Η οποιαδήποτε αναστάτωση στο θέμα της εκπαίδευσης μόνο κακό μπορεί να κάνει. Οφείλουμε να προχωρήσουμε και να βάλουμε νερό στο κρασί μας. Εκεί που πρέπει να γίνουν αλλαγές, να γίνουν. Πενήντα χρόνια είναι πολλά».

Η Επιτροπή Παιδείας σημείωσε πως υπάρχει πρόθεση να προχωρήσει η συζήτηση και τόνισε πως υπάρχει ανάγκη για να δείξουν όλοι καλή πρόθεση στις συναντήσεις. Μάλιστα, η επόμενη συνεδρία ορίστηκε για τις 5 Νοεμβρίου και κάλεσε το Υπουργείο Παιδείας όπως προβεί σε συναντήσεις με τις οργανώσεις, στο διάστημα των δύο εβδομάδων, για να διευκρινιστούν διάφορα σημεία και να διαπιστωθεί αν μπορούν να καταλήξουν σε περισσότερες συγκλίσεις.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Δεν κάνει πίσω η Υπουργός Παιδείας παρά τις φωνές-Δεν είναι τιμωρία το νέο σχέδιο αξιολόγησης, διεμήνυσε στους εκπαιδευτικούς

Απαντήσεις σε ερωτήσεις δημοσιογράφων

Μετά το πέρας της συνεδρίας της Επιτροπής Παιδείας, η υπουργός Παιδείας απάντησε σε ερωτήσεις δημοσιογράφων. Σε ερώτηση αν θα υπάρξουν συναντήσεις μέσα στις δύο εβδομάδες, η Υπουργός Παιδείας απάντησε: «ναι, βεβαίως, θα έχουμε συναντήσεις. Αντιλαμβάνεστε ότι δεν μπορούμε να αλλάξουμε μεγάλα ζητήματα που αφορούν στο σχέδιο, παρόλα αυτά, αν υπάρχουν ερωτήματα, διευκρινίσεις που πρέπει να δώσουμε, είμαστε πάντα ανοιχτοί, όπως είμαστε και σε άλλα νομοσχέδια που συζητήθηκαν. Είμαστε στη διάθεση όλων, ακόμα και για τροπολογίες να τις συζητήσουμε και για διευκρινίσεις. Έχουμε δώσει πλήρως όλο το υλικό στην Επιτροπή Παιδείας και με στοιχεία για όλες τις συναντήσεις και τα χρονοδιαγράμματα που είχαμε και τις αλλαγές που έχουμε κάνει. Άρα είμαστε ικανοποιημένοι με το γεγονός ότι μπαίνει σε μια τάξη το όλο θέμα και προχωρούμε στη συζήτηση».

Σε σχόλιο ότι η βασική διαφωνία των συνδικαλιστών είναι ότι δεν δέχονται οι διευθυντές να αξιολογούν τους εκπαιδευτικούς και τι της αντιπροτείνουν να γίνεται, ποιος θα τους αξιολογεί, η κ. Μιχαηλίδου σημείωσε: «αυτό που δεν δέχονται, τουλάχιστον μέσα από τις συζητήσεις μας, είναι να τους αξιολογεί ο διευθυντής τους αριθμητικά, δηλαδή να μην τους βάζει κανένα βαθμό στην αριθμητική αξιολόγηση. Δηλαδή να μην έχει ρόλο ο διευθυντής, ρόλο να έχει μόνο στο να τους παρακολουθεί στην καθημερινότητά τους. Εμείς θέλουμε και τα δύο. Ο διευθυντής για να είναι ηγέτης της σχολικής μονάδας, όπως γίνεται σε όλες σχεδόν τις χώρες της Ευρώπης, πρέπει να έχει ρόλο στην καθημερινότητα και το στηρίζουμε και το αποδεικνύουμε με κριτήρια, αλλά πρέπει να έχει και ένα ρόλο στην αριθμητική αξιολόγηση. Αλλιώς θα τον έχουμε ως διακοσμητικό στοιχείο τον διευθυντή».  

Σε ερώτηση για το ποιος θα βάζει τους βαθμούς, η Υπουργός Παιδείας επισήμανε: «μόνο ο επιθεωρητής, ο εξωτερικός αξιολογητής. Άρα παρατηρείται το περίεργο φαινόμενο, ένας επιθεωρητής απ’ έξω είναι κατάλληλος και ένας εσωτερικός που θα τους βλέπει ως σύμβουλος, όχι. Εμείς λέμε ότι και η πενταετία και η επιμόρφωση θα βοηθήσουν πάρα πολύ στο να έχουμε τα στελέχη που θέλουμε. Επίσης, η διαφάνεια 3 που προτείνουμε θα υπάρχουν τα κριτήρια, θα ελέγχεται η βαθμολογία που βάζει ο καθένας, έτσι ώστε να μπορούμε να παρέμβουμε αν γίνουν λάθη και αν υπάρχουν αδυναμίες.  

Σε ερώτηση για το πώς θα καταλήξει σε κάποιο αποτέλεσμα, δεδομένου ότι μέσα [στη συνεδρία] εξέφρασαν για άλλη μια φορά τη διαφωνία τους και για το νομοσχέδιο, αλλά είπαν και ότι δεν έγινε ποτέ διάλογος μαζί τους, η κ. Μιχαηλίδου σημείωσε: «ναι, υπάρχει ένας μηδενισμός για το θέμα του διαλόγου, τον οποίο δεν αντιλαμβανόμαστε. Παρόλα αυτά, επιμένω, είναι πολύ θετικό το ότι τότε έγινε αντιληπτό από όλους ότι προχωρούμε μπροστά και δεν περιμένει κανείς πλήρης συμφωνία. Γιατί αλίμονο αν μας καλεί η Βουλή εμάς να ικανοποιήσουμε πλήρως όλα τα αιτήματα των συνδικαλιστών. Δεν είναι αυτό. Είναι μια προσπάθεια που γίνεται, έστω και την υστάτη, να απαντήσουμε σε ερωτήματα, να διευκρινίσουμε, αν μπορούμε να κάνουμε μικρές αλλαγές ναι, αλλά δεν αναμένει κανείς να έχουμε πλήρη συμφωνία σε ένα τόσο σημαντικό θέμα. Και ξέρετε, αυτό θα το μεταφέρουμε και σε άλλα θέματα. Από πότε διάλογος σημαίνει πλήρης ικανοποίηση των αιτημάτων των συνδικαλιστικών οργανώσεων; Αυτό θα ήταν πρόβλημα στη Δημοκρατία».

Σε σχόλιο ότι είναι και προεκλογική περίοδος και αντιμετωπίζει τα κόμματα που έχουν μεγάλη δεξαμενή ψήφων οι δάσκαλοι και οι καθηγητές, η Υπουργός Παιδείας είπε: «αυτό το θέμα δεν αφορά μόνο το Υπουργείο και τους συνδικαλιστές ή τους βουλευτές. Αφορά την κοινωνία ολόκληρη και για μας είναι πολύ σημαντικό να αναλογιστούμε όλοι αυτή την ευθύνη μας. Θα πρέπει όλοι να τεκμηριώσουμε την όποια στάση μας. Γιατί δεν το προχωρούμε; Γιατί δεν το συζητούμε; Γιατί επιμένουμε σε αναχρονιστικά συστήματα;».  

Σε σχόλιο ότι λόγω της προεκλογικής περιόδου ενδεχομένως οι βουλευτές να προχωρήσουν σε τροποποιήσεις, που ίσως να άπτονται της φιλοσοφίας του νομοθετήματος και τι προτίθεται να κάνει για αυτό, η κ. Μιχαηλίδου είπε: «εμείς θέλουμε να είμαστε κοντά στους βουλευτές, να παρακολουθήσουμε αυτές τις τροπολογίες. Ευχόμαστε να μην αλλάζουν σοβαρά τη φιλοσοφία. Είμαστε όμως έτοιμοι και δεκτικοί στην όποια συνεργασία γι’ αυτό».  

;