powered by inbusiness-news-logo cbn omada-logo celebrity-logo LOGO-PNG-108

Ο διαχωρισμός αρμοδιοτήτων του Γενικού Εισαγγελέα: Μια αναγκαία μεταρρύθμιση

Εδώ και περίπου μια δεκαετία, έχουμε διαμορφώσει και καταθέσει δημόσια τη θέση ότι ο θεσμός του Γενικού Εισαγγελέα πρέπει να διαχωριστεί σε δύο διακριτούς ρόλους: του νομικού συμβούλου της κυβέρνησης και του Δημόσιου Κατήγορου. 

Η θέση αυτή δεν προέκυψε συγκυριακά. Πρόκειται για θέση αρχής, που στηρίζεται στην ανάγκη για θεσμική διαφάνεια, λογοδοσία και αμεροληψία. Γι’ αυτό και χαιρετίζουμε το γεγονός ότι, έστω και αργοπορημένα, η Κυβέρνηση και άλλοι φορείς συμμερίζονται τις ανησυχίες μας. Η πρόταση αυτή είχε κατατεθεί πολύ πριν γίνουμε μάρτυρες αποφάσεων της Νομικής Υπηρεσίας που καταδικάστηκαν και από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, εκθέτοντας διεθνώς την Κυπριακή Δημοκρατία. Είναι πλέον συγκλίνουσα άποψη ότι η σημερινή κατάσταση, όπως έχει διαμορφωθεί, είναι προβληματική και απαιτεί μεταρρύθμιση.

Την ίδια ώρα δεν μπορούμε να παραβλέπουμε και τα οξύμωρα που προκύπτουν λόγω αυτής της στρέβλωσης. Ο Υπουργός Δικαιοσύνης κατέθεσε 38 νομοσχέδια, τα οποία φέρουν την υπογραφή του νομικού συμβούλου της Κυβέρνησης, ο οποίος την ίδια στιγμή δηλώνει ότι αυτά εμπεριέχουν σοβαρές αντισυνταγματικότητες και θέτουν σε κίνδυνο την εύρυθμη λειτουργία του κράτους. Είναι πρωτοφανές ο ίδιος θεσμός που προβαίνει στον νομοτεχνικό έλεγχο να διαφωνεί εκ των υστέρων με το περιεχόμενο όσων έχει ελέγξει! Αυτό από μόνο του υπονομεύει την αξιοπιστία της διαδικασίας και εκθέτει θεσμούς που θα έπρεπε να εμπνέουν εμπιστοσύνη σε μια περίοδο γενικευμένης απαξίωσης.

Πρόθεσή μας είναι να συμμετάσχουμε στη συζήτηση με υπευθυνότητα και εποικοδομητικό πνεύμα. Σε αυτή τη διαδικασία θα πρέπει να διασφαλίσουμε: (1) την εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος, (2) την τοποθέτηση θεσμικών αντίβαρων, (3) τον ουσιαστικό έλεγχο δημόσιων αξιωματούχων με υπερεξουσίες. Σε ένα σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος, δεν μπορεί να αναστέλλεται μια ποινική δίωξη ή να μην προωθείται μια ποινική διαδικασία με την αόριστη επίκληση του δημοσίου συμφέροντος. 

Η μεταρρύθμιση αυτή είναι εξαιρετικά σοβαρή και δεν μπορεί να προχωρήσει με διαδικασίες-εξπρές. Χρειάζεται ουσιαστική, κατ’ άρθρο συζήτηση, με πλήρη σεβασμό στους κανονισμούς της Βουλής και στις συνταγματικές πρόνοιες. Μόνο έτσι θα διασφαλιστεί ότι ο διαχωρισμός των αρμοδιοτήτων του Γενικού Εισαγγελέα θα είναι προς όφελος της δημοκρατίας, της διαφάνειας και της κοινωνίας.

* του Ανδρέα Πασιουρτίδη,

Βουλευτή ΑΚΕΛ, εκλογικής περιφέρειας Λάρνακας

;