Ετοιμάζει πλατφόρμα για οικονομικό έλεγχο των σχολικών εφορειών το Υπ. Παιδείας

Την ειδική έκθεση του Γενικού Ελεγκτή, για τις σχολικές εφορείες και τον τρόπο διαχείρισης για το έτος 2020, έθεσαν επί τάπητος βουλευτές, Υπουργείο Παιδείας και αρμόδιοι φορείς, ενώπιον της Επιτροπής Ελέγχου, με τον εκπρόσωπο του Υπουργείου να αναφέρει πως προσανατολίζονται στην δημιουργία μίας ειδικής πλατφόρμας, η οποία θα τους επιτρέπει να ασκούν ελέγχους στις σχολικές εφορίες, κάθε τρεις μήνες.

Στην Επιτροπή παρουσιάστηκαν τα ευρήματα της έκθεσης της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για το 2020. Συγκεκριμένα, όπως ανέφερε εκπρόσωπος της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, καθώς ο Γενικός Ελεγκτής απουσίαζε στο εξωτερικό, σε πολλές περιπτώσεις Σχολικών Εφορειών δεν ακολουθούνται σωστά οι διαδικασίες που καθορίζουν οι νομοθεσίες που διέπουν τη λειτουργία των Εφορειών και οι βέλτιστες πρακτικές, σχετικά με την τήρηση των λογαριασμών και την ετοιμασία των οικονομικών καταστάσεων.

Το Υπουργείο Παιδείας εκπροσώπησε ο Διευθυντής Μέσης Εκπαίδευσης, Κυπριανός Λούης, ο οποίος ανέφερε πως έχουν υπόψη τους τις υποδείξεις της Ελεγκτικής Υπηρεσίας και συμφωνούν σε διάφορα σημεία. Υπέδειξε πως αυτή τη στιγμή, υπάρχουν 167 σχολικές εφορίες, εκ των οποίων οι 142 είναι μικρού μεγέθους και δέχονται χορηγία κάτω των 500,000 ευρώ και 25 μεγάλου μεγέθους, που λαμβάνουν χορηγία πέραν των 500,000 ευρώ. 

Ο κ. Λούης σημείωσε πως οι περισσότερες παρατηρήσεις της Ελεγκτικής Υπηρεσίας αφορούν σε λειτουργικές ευθύνες. Θέλησε να ξεκαθαρίσει πως οι σχολικές εφορείες δεν έχουν την ίδια διάταξη, αφού οι μικρές εφορείες δεν έχουν την ίδια στήριξη που τυγχάνουν οι μεγαλύτερες. 

«Σίγουρα το σύστημα χρήζει περαιτέρω στοχευμένης βελτίωσης», ανέφερε και σημείωσε ότι το Υπουργείο Παιδείας έχει συγκροτήσει ένα πλαίσιο με βάση τις αρμοδιότητες που έχει. Σημείωσε ότι το Υπουργείο Παιδείας δίδει χορηγία και «άρα η ευθύνη σε μεγάλο βαθμό είναι στις ίδιες τις σχολικές εφορείες».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: «Δεν εκδίδουν αποδείξεις είσπραξης, δεν τηρούν παρουσιολόγιο»

Ανέφερε ότι οι σχολικές εφορείες «δεν έχουν λογιστική στήριξη παρά το γεγονός ότι το Υπουργείο Παιδείας τούς έχει επισημάνει πως θα ήταν χρήσιμο να αγοράσουν λογιστικές και γραφειακές υπηρεσίες» και πρόσθεσε ότι έγινε προσπάθεια το 2019 μέσα από ανάθεση εργασίας στην KPMG, η οποία «έχει φτιάξει μια καταπληκτική μελέτη… για συρρίκνωση του εύρους των εφορειών από τις 167 στις 35».

«Αυτό θα βοηθούσε στην οργανωτική και αναπτυξιακή δομή των σχολικών εφορειών για να μην υπάρχουν αυτές οι αδυναμίες», τις οποίες εντοπίζει η έκθεση της ΕΥ, υπογράμμισε.

Ο κ. Λούης είπε ακόμη πως φαίνεται ότι δεν υποβάλλονται από ένα μικρό μέρος σχολικών εφορειών οικονομικοί απολογισμοί και το Υπουργείο Παιδείας επιβάλει πέναλτι, κατακρατώντας το 10% της τρέχουσας χορηγίας του σχολικού έτους για συμμόρφωση, αλλά «δεν μπορούμε να αφήσουμε τα σχολεία χωρίς πόρους, έστω και αν μικρό μέρος των μικρών σχολικών εφορειών δεν τηρεί τις σωστές διαδικασίες», όπως σημείωσε.

«Αυτή τη στιγμή σκεφτόμαστε για τη συστηματική παρακολούθηση και τον έλεγχο του προϋπολογισμού, να φτιάξουμε μια πλατφόρμα, η οποία θα μας επιτρέψει κάθε τρίμηνο να ελέγχουμε τη διαδικασία και να ασκούμε αυτόματα έλεγχο επί των οικονομικών καταστάσεων», τόνισε.

Σημείωσε ότι ιδιαίτερα οι 25 μεγάλες εφορείες που λαμβάνουν χορηγία πέραν των 500.000 ευρώ, «οφείλουν με βάση την εγκύκλιο του Γενικού Λογιστηρίου να εφαρμόζουν σύστημα εσωτερικού ελέγχου δικό τους».

Ανέφερε επίσης ότι τα περισσότερα ζητήματα είναι δομικά και έχουν να κάνουν με τα οργανικά θέματα και «σίγουρα χρειάζονται στήριξη οι μικρές σχολικές εφορείες που δεν έχουν και την τεχνογνωσία και το ανθρώπινο δυναμικό για να ανταποκριθούν στις διαδικασίες».  

Ο κ. Λούης αναφέρθηκε σε σειρά εγκυκλίων για διάφορα θέματα που αποστέλλει ετησίως το Υπουργείο Παιδείας στις σχολικές εφορείες, ενώ σε σχέση με το σύστημα εσωτερικού ελέγχου, είπε ότι «ο έλεγχος είναι αρμοδιότητα του Γενικού Ελεγκτή» και σημείωσε ότι οι εφορείες είναι νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου.

Στη συνέχεια, το λόγο πήρε η εκπρόσωπος των τεχνικών υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας, η οποία σημείωσε πως από τη δική τους πλευρά δίνονται κάποιες χορηγίες, για συγκεκριμένα έργα και έχουν τον απόλυτο έλεγχο αυτών των χορηγιών, όλα τα στοιχεία που αφορούν τις προσφορές, ενώ αν προκύψουν υπόλοιπα από τις συγκεκριμένες χορηγίες, επιστρέφονται στις τεχνικές υπηρεσίες. 

Προσθέτοντας, σημείωσε πως εδώ και 12 χρόνια δεν έχει ανανεωθεί το προσωπικό στις τεχνικές υπηρεσίες και είναι αρμόδιες για να καλύψουν τις ανάγκες για 700 σχολεία. Αναφέρθηκε, δε, ότι μικρές σχολικές εφορείες, που δεν μπορούν να αυτοεξυπηρετηθούν, ακόμη και για κάτι μικρό, καλούν τις τεχνικές υπηρεσίες για να τους βοηθήσουν. 

Ο Πρόεδρος της Παγκύπριας Συντονιστικής Επιτροπής των Σχολικών Εφορειών Ντίνος Έλληνας είπε ότι αν ο έλεγχος στις σχολικές εφορείες γινόταν ετησίως και όχι κάθε τέσσερα χρόνια «θα βελτίωνε πάρα πολύ τις παρατηρήσεις της ΕΥ που πραγματικά κάποιες βγάζουν μάτι και όντως αυτά συμβαίνουν».

Αναφέρθηκε, ωστόσο, σε γενίκευση των παρατηρήσεων σε όλες τις σχολικές εφορείες και σημείωσε ότι «το μεγαλύτερο πρόβλημα αντιμετωπίζεται στις σχολικές εφορείες των κοινοτήτων που δεν διαθέτουν προσωπικό και έχουν αδυναμία να διαχειριστούν μεταξύ άλλων τις διαδικασίες προσφορών.

Ο κ. Έλληνας εξέφρασε την ανάγκη να τυγχάνει επιμόρφωσης το προσωπικό των σχολικών εφορειών σε ό,τι αφορά τη διαδικασία προσφορών ενώ αναφέρθηκε σε μεταθέσεις προσωπικού που δημιουργούν διάφορα προβλήματα λειτουργίας των εφορειών.

Ανέφερε επίσης τα κονδύλια που δαπανούνται για έργα υποδομής «είναι ελάχιστα» και ανέρχονται μόνο στα 600.000 ευρώ για 65 σχολεία, ενώ τα υπόλοιπα ποσά του προϋπολογισμού αφορούν τρέχουσες δαπάνες.

Όσον αφορά στην καθυστέρηση για κατάρτιση σε Σώμα των εφορειών, ο κ. Έλληνας είπε ότι για να γίνει αυτό θα πρέπει να στείλει τους εκπροσώπους του ο Δήμος, ο οποίος τους στέλνει τον Φεβρουάριο.

Η μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης και η ταφόπλακα της εκπαίδευσης

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, έγινε αναφορά και στην μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης, την οποία ψήφισε η Βουλή των αντιπροσώπων, με τον πρόεδρο των σχολικών εφοριών να την χαρακτηρίζει ταφόπλακα στην εκπαίδευση και κατάργηση των σχολικών εφορειών. Όπως υπέδειξε, θα υπάρχει ένας συγκεντρωτισμός και δεν είναι σωστό αυτό.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: 

Δειτε Επισης

Στους 30 βαθμούς η θερμοκρασία-Παραμένει η σκόνη στην ατμόσφαιρα
Αναμένουν να δουν στην πράξη την εργοδότηση αλλοδαπών οι επιχειρήσεις-«Μύθος» για φθηνή λύση
Ένα βήμα πριν το «record» στα σχολεία υψηλού κινδύνου-Σε επαγρύπνηση οι φρουροί για τις λαμπρατζιές
Εγκρίθηκε από τη Βουλή σχέδιο ψηφίσματος για δικαίωμα στο καθαρό περιβάλλον
Πράσινο Βουλής για νέες κατηγορίες δανείων από τον Κεντρικό Φορέα Ισότιμης Κατανομής Βαρών
Εγκρίθηκαν τροποποιητικοί νόμοι για ρυθμίσεις στην καταβολή διαφόρων επιδομάτων
Ψηφίστηκε πρόταση νόμου για δημοσίευση έκθεσης ελέγχων αγοράς από Υπ. Ενέργειας
Πέρασαν από την Ολομέλεια οι νέοι κανονισμοί των Δημοτικών-Ικανοποίηση ΥΠΑΝ, όσα αλλάζουν
Πράσινο Βουλής για χρονική παράταση χρηματοδότησης ελλειμμάτων ΟΚΥπΥ
Θλίψη Υφ. Πολιτισμού για τον θάνατο του Πέτρου Στυλιανού