powered by inbusiness-news-logo cbn omada-logo celebrity-logo LOGO-PNG-108

Ίδια πρόσωπα, διαφορετικά πολιτικά αφηγήματα για Γαβριήλ-Τέσσερα χρόνια μετά τον πρώτο σάλο άλλαξαν γραμμή ΔΗΣΥ και ΔΗΚΟ

Αναμφίβολα, η υπόθεση των πινάκων του εικαστικού και πρώην εκπαιδευτικού, Γιώργου Γαβριήλ, έχει αναδειχθεί τις τελευταίες μέρες σε μείζον πολιτικό και κοινωνικό θέμα, μετά την δημοσίευση από σελίδα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ενός κολλάζ των έργων του, τα οποία αναδημοσίευσε στη συνέχεια ο αναπληρωτής πρόεδρος του ΔΗΣΥ, Ευθύμιος Δίπλαρος, με αποτέλεσμα να ξεκινήσει μια θυελλώδης συζήτηση σε υψηλούς τόνους από τα πλείστα πολιτικά κόμματα, αλλά και τους πολίτες.

Το κατά πόσον οι πίνακες ήταν ή όχι χυδαίοι, εμετικοί, προσβλητικοί για τη θρησκεία και ούτω καθεξής, επίθετα που χρησιμοποιήθηκαν κατά κόρον από πολιτικά πρόσωπα και πολίτες, είναι στην κρίση και στην αντίληψη του κάθε ανθρώπου, αφού το θέμα έχει εξαντληθεί τόσο στη δημόσια συζήτηση, όσο και μέσω αναρτήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Εκείνο όμως που προκαλεί ενδιαφέρον, ωστόσο, είναι η στάση των κομμάτων, κάποια από τα οποία φαίνεται να έχουν αλλάξει το αφήγημά τους, συγκριτικά με το 2021, όταν οι πίνακες του εικαστικού είχαν και πάλι αναχθεί σε μείζον πολιτικό ζήτημα και τέθηκε ζήτημα παραπομπής του ενώπιον της Επιτροπής Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας, την οποία ανέστειλε η Προεδρία.

Από τότε μέχρι και την περασμένη Κυριακή, ο κ. Γαβριήλ βρισκόταν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας, παρότι ο ίδιος συνέχιζε και τα προηγούμενα χρόνια να δημιουργεί και να αναρτά πίνακες παρόμοιου είδους, που είχαν σχέση με τα θεία και την ορθόδοξη πίστη, χωρίς όμως οποιοσδήποτε να ασχολείται με την περίπτωσή του. Η αναδημοσίευση του κολλάζ από τον κ. Δίπλαρο, αλλά και μια ανακοίνωση του ΕΛΑΜ, πυροδότησαν μια μεγάλη πολιτική κόντρα, την οποία κάποιοι, ανάμεσα στους οποίους και ο κ. Γαβριήλ, αποδίδουν σε προεκλογικές σκοπιμότητες, ενόψει των βουλευτικών εκλογών του 2026.

Όταν το 2021 ξέσπασε η πρώτη θύελλα αντιδράσεων γύρω από τους πίνακες του καλλιτέχνη, ο Δημοκρατικός Συναγερμός ήταν κυβερνών κόμμα, με τον τότε υπουργό Παιδείας, Πρόδρομο Προδρόμου, να ήταν το πρόσωπο που αποφάσισε την παραπομπή του ενώπιον της Επιτροπής Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας, για να εξετάσει ακόμη και απόλυσή του, κάτι που έφερε την αντίδραση τόσο μελών του Κυβερνώντος κόμματος, όσο και του Προεδρικού.

Ανάμεσα στα πρόσωπα που είχαν αντιδράσει ήταν η Πρόεδρος της Βουλής, Αννίτα Δημητρίου, η οποία με ανάρτησή της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είχε γράψει «ένα είναι η κριτική και οι αντίθετες αισθητικές απόψεις απέναντι στην Τέχνη και άλλο είναι να διώκεσαι για το πως εκφράζεσαι καλλιτεχνικά. Η Δημοκρατία και η Παιδεία δεν απειλούνται από οποιαδήποτε μορφή τέχνης και κανένας δεν νοείται να διώκεται για την καλλιτεχνική του έκφραση''».

Πέντε χρόνια μετά, η αντίδραση της κ. Δημητρίου ήταν εντελώς διαφορετική, αφού στην τοποθέτησή της, καταδίκασε τα έργα του εικαστικού, που προσβάλλουν τα σύμβολα της πίστεως, τονίζοντας ότι η ελευθερία της έκφρασης δεν μπορεί να αποτελέσει, όπως είπε, άλλοθι για τη χυδαιότητα. Τόνισε μάλιστα, μεταξύ άλλων, πως η πίστη δεν μπορεί να υποβιβάζεται σε προεκλογικό σύνθημα και εξαπέλυσε δριμεία επίθεση στο ΕΛΑΜ, κατηγορώντας το ότι εργαλειοποίησε το ζήτημα για μικροπολιτικό όφελος, αλλά και για να την πλήξει προσωπικά. «Όσοι με γνωρίζουν αντιλαμβάνονται το άτοπο της ανακοίνωσης και τα ποταπά τους κίνητρα. Η πίστη δεν μπορεί να υποβιβάζεται σε προεκλογικό σύνθημα».

Άλλα στελέχη του κόμματος, τα οποία πήραν θέσεις μάχης στην κόντρα που ξέσπασε το 2021, επέλεξαν αυτή τη φορά τη σιωπή, ενδεχομένως γιατί έκριναν ότι δεν είχαν κάτι περισσότερο να προσθέσουν συγκριτικά με όσα ανέφεραν το 2021 ή ακόμα και διότι με μια ενδεχόμενη τοποθέτησή τους, θα απευθύνονταν σε ένα συγκεκριμένο κοινό, ενώ αφήνοντας ασχολίαστο το γεγονός δεν θα απομάκρυναν, ούτε θα προσέλκυαν οποιαδήποτε μερίδα των πολιτών.

Στο ΔΗΚΟ, επίσης παρουσιάζεται μια διάσταση απόψεων σε σχέση με το 2021, αφού ο πρόεδρος του κόμματος, Νικόλας Παπαδόπουλος, σχολιάζοντας το ενδεχόμενο ποινικής δίωξης, είχε ταχθεί ξεκάθαρα εναντίον, πράγμα που ενδεχομένως να υποστηρίζει και σήμερα, όμως σε ανάρτησή του στο «Χ» σημείωνε ότι «ο καθένας δικαιούται να έχει άποψη και ευαισθησία για την οποιαδήποτε καλλιτεχνική έκφραση, αλλά αυτή η έκφραση δεν μπορεί να διώκεται».

Αντίθετα, σε ανάρτησή του, την περασμένη Κυριακή, διαμήνυε ότι «ο συγκεκριμένος πίνακας αποτελεί αίσχος και καταφανή προσπάθεια φτηνού εντυπωσιασμού για σκοπούς αυτοπροβολής και οικονομικού οφέλους».

Υποδείκνυε εξάλλου ότι «όμως τα θρησκευτικά μας σύμβολα δεν προσφέρονται ούτε για οικονομική εκμετάλλευση, ούτε για βεβήλωση. Η προσβολή και η ασέβεια δεν είναι τέχνη και στην προκειμένη περίπτωση δεν αποτελούν ελεύθερη έκφραση, αλλά απλά τοξικότητα και μίσος προς οτιδήποτε η κοινωνία μας θεωρεί ιερό και όσιο».

Δεδομένου πως και στις δύο περιπτώσεις υπήρχαν αναρτήσεις που αφορούσαν τα θεία και τη θρησκεία, φαίνεται μέσα από τις τοποθετήσεις του προέδρου του Δημοκρατικού Κόμματος, να προκύπτει μια διαφορετική προσέγγιση στις τοποθετήσεις για τον κ. Γαβριήλ. Μάλιστα, μετά την τοποθέτησή του, το 2021, είχαν προκληθεί αντιδράσεις από κάποιους βουλευτές, εντός του κόμματός του, όπως οι Παύλος Μυλωνάς, Ζαχαρίας Κουλίας και Χρύσανθος Σαββίδης, οι οποίοι είχαν διαχωρίσει τη θέση τους, ενώ μετά τον σάλο που ξέσπασε την περασμένη Κυριακή και τη δημόσια τοποθέτηση του Νικόλα Παπαδόπουλου, δεν υπήρξαν οποιεσδήποτε δημόσιες τοποθετήσεις που να εκφράζουν διαφορετική άποψη.

Το Κίνημα Οικολόγων, Συνεργασία Πολιτών, επέλεξε από την πλευρά του, τη σιωπή στο πρόσφατο περιστατικό, εν αντιθέσει με το 2021, όταν η τότε αναπληρώτρια πρόεδρος του κόμματος, Έφη Ξάνθου, είχε τοποθετηθεί εναντίον της ποινικής δίωξης, επικαλούμενη το άρθρο 19 του Συντάγματος της Κυπριακής Δημοκρατίας που αναφέρει ότι “κάθε άτομο έχει το δικαίωμα στην ελευθερία του λόγου και έκφρασης σε οποιαδήποτε μορφή και να διώκεται ο καλλιτέχνης για τις καλλιτεχνικές του απόψεις, ιδιαίτερα από τη στιγμή που δεν δημιούργησε τα έργα εν ώρα καθήκοντος με την ιδιότητα του καθηγητή”».

Την ίδια στάση με το 2021, είχαν κόμματα όπως το ΕΛΑΜ και το ΑΚΕΛ, τα οποία διατηρούν περίπου την ίδια πολιτική γραμμή, η οποία φαίνεται να παραμένει μέχρι σήμερα αναλλοίωτη. Όλα τα κόμματα, κρίνονται για τις θέσεις και τις απόψεις τους, όπως κρίνεται και ο καλλιτέχνης για τους πίνακές του, από τους ίδιους τους πολίτες, αφού ο καθένας προσεγγίζει από τη δική του σκοπιά το θέμα και ερμηνεύει τα γεγονότα με βάση τα πιστεύω και θέσεις του. Το μόνο σίγουρο είναι πως δεν αποκλείεται στο μέλλον, να απασχολήσει ξανά τα πολιτικά κόμματα τη δημόσια σφαίρα, αφού ο κ. Γαβριήλ διαμήνυσε ότι δεν μετανιώνει για τα έργα του και θεωρείται δεδομένο ότι θα συνεχίσει να δημιουργεί πίνακες στο ίδιο μοτίβο, όπως έπραξε και το 2021.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Promotional Rep NewsFeed
ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
;