«Έγνοια μας είναι ένα σύστημα που θα μας τιμά όλους. Δεν είναι τέλειο το σύστημα, αλλά γι’ αυτό δίνουμε χρόνο», ανέφερε η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, κατά τη διάρκεια της συνεδρίας στην Επιτροπή Παιδείας, η οποία αποφάσισε να προχωρήσει με την κατ’ άρθρον συζήτηση του νομοσχεδίου. Μάλιστα, η Επιτροπή αποφάσισε να αναλάβει πρωτοβουλία και να έχει συναντήσεις με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε να λάβει γραπτώς τις θέσεις τους και σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας να διαπιστωθεί κατά πόσο υπάρχει έδαφος για αλλαγές ή αν χρειαστεί να προχωρήσουν με τροποποιήσεις.
Η Επιτροπή Παιδείας της Βουλής, για ακόμη μία φορά συζήτησε το θέμα του νέου σχεδίου αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, μετά την κατάθεση του τροποποιημένου νομοσχεδίου από πλευράς Υπουργείου Παιδείας, ώστε να υπάρχει σύγκλιση με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις. Η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, η οποία είναι κλινήρης αφού λόγω ατυχήματος που είχε, χρειάστηκε να υποβληθεί σε χειρουργική επέμβαση, συμμετείχε στη συνεδρία μέσω διαδικτύου, μετά και από έγκριση που έλαβε από την Πρόεδρο της Βουλής.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Προχωρά με την κατ’ άρθρο συζήτηση του σχεδίου αξιολόγησης εκπαιδευτικών η Βουλή-Βλέπει τους φορείς η Επ. Παιδείας
Στην τοποθέτησή της, η Αθηνά Μιχαηλίδου επεσήμανε ότι «ένα σύντομο πρώτο σχόλιο, έχω εκεί την ομάδα μου που μπορούν να με αντικαταστήσουν επάξια. Χαίρομαι που φτάνουμε σε ένα κρίσιμο σημείο της δημοκρατικής διαδικασίας, που η εκτελεστική εξουσία υπέβαλε κανονισμούς και η Βουλή προχωρεί στη συζήτηση. Είναι ένα θέμα που δεν αφορά την αξιολόγηση. Αυτό που υποβάλαμε αποτελεί ένα σύγχρονο, ευέλικτο και εφαρμόσιμο σύστημα που διατηρεί τη φιλοσοφία του. Επιτρέπει την από κοινού παρακολούθηση της εφαρμογής του κάθε σημείου του κειμένου».
Η υπουργός Παιδείας πρόσθεσε ότι «κατατέθηκαν τρεις φορές τροποποιήσεις, με συγκεκριμένες αλλαγές. Σήμερα, σε αυτό το στάδιο υπάρχει ωριμότητα και υπευθυνότητα να προχωρήσουμε μπροστά. Θα είμαστε δίπλα στους εκπαιδευτικούς. Με τις όποιες διαφωνίες που πάντοτε θα υπάρχουν, όλοι να αρθούμε στο ύψος των περιστάσεων, για να ζωντανέψουμε το δημόσιο σχολείο. Το χρειάζονται και οι εκπαιδευτικοί και τα παιδιά. Το απαιτεί η κοινωνία από όλους μας».
Στη συνέχεια, απαντώντας στις τοποθετήσεις, σημείωσε πως τα αιτήματα των εκπαιδευτικών οργανώσεων είχαν ακουστεί πολλές φορές, κατά τη διάρκεια του διαλόγου που πραγματοποιείτο για ένα και πλέον χρόνο. «Να επιβεβαιώσω ότι οι απόψεις είναι και διαφορετικές και διιστάμενες πολλές φορές. Δεν θέλουμε να φύγουμε και να μεταφερθεί το μήνυμα ότι το Υπουργείο Παιδείας πρέπει να ικανοποιήσει τα συνδικαλιστικά αιτήματα. Είμαστε δίπλα στις εκπαιδευτικές οργανώσεις. Μόλις συμφωνηθεί και περάσει εμείς αρχίζουμε για τα υπόλοιπα αιτήματα. Αν δεν υπάρχει πλαίσιο, δεν μπορούμε να ζητούμε θέσεις ανεξέλεγκτα».
Απαντώντας σε ερώτηση για το γεγονός ότι πλέον εντάχθηκε στο νομοσχέδιο πρόνοια για άμεση εφαρμογή των διατάξεων και τι σημαίνει αυτό, η κα. Μιχαηλίδου σημείωσε πως «έχουμε πενταετία. Η πρώτη εφαρμογή είναι η επιμόρφωση. Δεν θα αρχίσει αυτό που θέλουμε στην πενταετία από τώρα. Στην προσπάθεια να έχουμε ευέλικτο και να έχουν λόγο οι εταίροι μας, το βάλαμε στο νόμο. Δεν πήγαμε ετσιθελικά να δώσουμε τα κριτήρια εύκολα και τις βαρύτητες. Η Επιτροπή Παρακολούθησης έχει όρους εντολής, είναι εκεί για να ολοκληρωθούν με τους εταίρους, για τον διευθυντή ακούσαμε τη Νομική Υπηρεσία».
Καταλήγοντας, η υπουργός Παιδείας επεσήμανε πως «αφουγκραζόμαστε τις ανησυχίες, όμως δεν είναι δυνατό να ικανοποιήσουμε όλα τα αιτήματα. Είναι το τι είναι σωστό να γίνει και υπάρχει αρκετή βιβλιογραφία. Υλοποιούμε την απόφαση της προηγούμενης Κυβέρνησης να μπει ως ορόσημο. Είμαστε η τελευταία χώρα στην Ευρώπη χωρίς σύγχρονο σύστημα αξιολόγησης. Πώς διασφαλίζονται αυτά που ακούστηκαν; Έχουμε τη στήριξη των αδύνατων εκπαιδευτικών; Δεν θα είναι τέλειο το σύστημα, αλλά γι’ αυτό δίνουμε το χρόνο. Έγνοια μας είναι ένα σύστημα που θα μας τιμά όλους».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: «Πρέπει να ταχθούμε υπέρ της αξιολόγησης με σωστό τρόπο»-Έστειλε μήνυμα για ηρεμία στην παιδεία η Αννίτα
Οι αλλαγές στο νομοσχέδιο
Στη δική του τοποθέτηση, ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Παιδείας, Γιώργος Παντελή, ανέφερε πως «είναι αντιληπτό από τις τοποθετήσεις, πόσο δύσκολο ήταν το έργο του Υπουργείου Παιδείας να συγκεράσει όλες τις θέσεις. Ως εκ τούτου, είναι αντιληπτό ότι δεν μπορούσαμε να καταθέσουμε ένα πλαίσιο κανονισμών πλήρως συμφωνημένο. Έγινε συζήτηση, ακόμη και σήμερα με την ΠΟΕΔ, έγινε προσπάθεια και με την ΟΕΛΜΕΚ, για να δούμε αν υπάρχει κάτι που μπορούμε να τους διασφαλίσουμε. Είναι έντονη η θέση για τη στήριξη».
Στη συνέχεια, ο κ. Παντελή επεσήμανε πως «έχει σταλεί επιστολή της υπουργού, ότι μόλις ψηφιστούν οι κανονισμοί και θα έχουμε σωστή εικόνα, θα προωθήσουμε τα ανάλογα μέτρα στήριξης. Έγινε αναφορά για τους διευθυντές και τον τρόπο επιλογής τους, αυτό επιτυγχάνεται με το νέο σχέδιο. Θα υπάρχουν κριτήρια και θα είναι σε νέα βάση η επιλογή τους και θα είναι οι κατάλληλοι στις νέες θέσεις. Για τους ανώτερους εκπαιδευτικούς, ήταν αποτέλεσμα των διαβουλεύσεων και διαπραγματεύσεων. Όπως και η πρόνοια που για να μπει σε εφαρμογή σε πέντε χρόνια, πρέπει να συμφωνηθεί στην Επιτροπή Παρακολούθησης».
Η εκπρόσωπος της Νομικής Υπηρεσίας, Μαρία Κυπριανού, από πλευράς της, σημείωσε πως όσον αφορά στο σημείο που προτάσσεται για τη λέξη «δύναται» που υπήρχε στο νομοσχέδιο για το ρόλο του διευθυντή στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, υπέδειξε πως «εισάχθηκε μετά όταν ήταν αποτέλεσμα της διαβούλευσης και ανέφερα ότι δημιουργούσε ασάφεια και θα το βλέπαμε. Θα το συζητούσαμε στην Επιτροπή. Μετά τις αναφορές που έγιναν, αλλά και όπως διαφάνηκε από τον κ. Ταλιαδώρο, έχει διαγραφεί. Εξ ου και στο κείμενο που έχει αποσταλεί έχει διαγραφεί. Παραμένει η πενταετία. Παραμένει ότι είναι μετά από συζήτηση στην Επιτροπή Παρακολούθησης. Οι μεταβατικές περίοδοι παραμένουν. Το άλλο σημείο που άλλαξε είναι η έναρξη ισχύος που είναι με τη δημοσίευση στην επίσημη εφημερίδα, ενώ ήταν από τη σχολική χρονιά 2027-2028 επειδή υπήρξε η αναφορά από το Υπουργείο ότι αυτό ζητήθηκε από την ΕΕ».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Έντονη η Μιχαηλίδου για τη στάση των εκπαιδευτικών-«Η κοινωνία δεν μπορεί να ανεχτεί άλλο τέτοιες ετσιθελικές συμπεριφορές»
Οι τοποθετήσεις των οργανώσεων
Η Έλενα Χατζηγέρου, εκπροσωπώντας το Σύνδεσμο Διευθυντών σημείωσε πως «θα πρέπει να αναφέρουμε ότι είναι η πρώτη φορά που καλούμαστε στο διάλογο, αν υπάρχει δυνατότητα διαλόγου. Οι διευθυντές αναγνωρίζουμε και σεβόμαστε το θέμα της αξιολόγησης και είναι σοβαρό, θα είναι ευχής έργο αν συμμετείχαν οι διευθυντές από την αρχή σε αυτή τη συζήτηση και στο διάλογο. Εμείς το θεωρούμε θεμελιώδες όταν πρόκειται για αλλαγές, είναι η συμμετοχή».
Από πλευράς της, η πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου, επεσήμανε πως «δεν μπορούμε να πούμε ότι έχουμε κάτι συμφωνημένο. Είναι ένα νομοθέτημα που δεν έχει τη σύμφωνο γνώμη της οργάνωσης. Έγιναν προσπάθειες να διορθωθούν θέματα. Υπάρχουν ακόμη ζητήματα, που αν έδινε το Υπουργείο τη δυνατότητα να εξαντληθούν όλα τα περιθώρια, θα ήταν συμφωνημένο».
Αναφερόμενη στα αιτήματα της ΠΟΕΔ, η κα. Βασιλείου επεσήμανε πως «το ένα αφορά τη συμμετοχή των διευθυντών. Η θέση μας είναι ξεκάθαρη ότι θα επιφέρει στρεβλώσεις και η θέση μας είναι τα άρθρα που αναφέρονται στο διευθυντή να αφαιρεθούν. Το Υπουργείο άφησε μεταβατική διάταξη και μας προβληματίζουν αν θα υπάρξει συμφωνία για να γίνει ενεργοποίηση των άρθρων. Το δεύτερο σημείο είναι ότι πολλά σοβαρά σημεία που έπρεπε να συμφωνηθούν, παραπέμπονται σε μία Επιτροπή, που υπάρχει αναφορά, αλλά είναι από ποιους θα αποτελείται. Θα έχει να διαχειριστεί ένα τεράστιο αριθμό θεμάτων, που θα έπρεπε να συμφωνηθεί με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις. Το τρίτο είναι το θέμα της στήριξης. Ένα νέο νομοσχέδιο εμπεριέχει πολλά νέα καθήκοντα. Από πλευράς Υπουργείου, δεν μας ικανοποιεί η αναφορά ότι θα έρθουμε να τα συζητήσουμε μετά στην Επιτροπή Παρακολούθησης».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ξεκάθαρη η Μιχαηλίδου για το σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών-«Δεν μπορούν να μας κρατούν δέσμιους αναχρονιστικές απόψεις»
Ο πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ, Παναγιώτης Λυσάνδρου, στη δική του τοποθέτηση επεσήμανε πως «για τη διαμορφωτική αξιολόγηση, να γίνεται από τη σχολική μονάδα, με την εποπτεία του διευθυντή. Είναι αξιολόγηση που βοηθά τον εκπαιδευτικό να βελτιωθεί. Από την αρχή που έγινε το σχέδιο αξιολόγησης εμάς στόχος μας είναι να ξεφύγουμε από τον ένα επιθεωρητή που δεν τον ελέγχει κανένας και κάνει ό,τι θέλει. Πρέπει να υπάρχουν δύο απόψεις για να είναι σωστή και να μην μπορεί να λέει κάποιος ότι ο επιθεωρητής έκανε αυτό. Ή να είναι ο επιθεωρητής και ο διευθυντής ή δύο επιθεωρητές».
Στη συνέχεια, ο κ. Λυσάνδρου τόνισε πως πρέπει να αναθεωρηθεί ποσοστό της απόκλισης των δύο αξιολογήσεων, με τη δική τους πρόταση να αναφέρει πως πρέπει να μειωθεί στο 10%. «Το 20% είναι τεράστιο. Δεν γίνεται να αξιολογούν, να έχουν διαφωνία ύψους 15% και να θεωρείται φυσιολογικό. Πώς γίνεται ο ένας να βάζει 80 και ο άλλος 65 και να θεωρούνται ότι έκαναν καλή αξιολόγηση. Ο διευθυντής είναι σημαντικός. Είναι υπ’ αριθμό ένα στη μονάδα όπου γίνεται η δουλειά για τα παιδιά. Πρέπει να βελτιωθεί ο τρόπος επιλογής των διευθυντών. Πρέπει να προβληματίσει αυτό. Να δοθούν κίνητρα».
Ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Δημήτρης Ταλιαδώρος, υποστήριξε «υπάρχει σειρά από θεμάτων. Η πρόταση που υπάρχει μπροστά σας έχει πάρα πολλές ελλείψεις και αδυναμίες και πράγματα που συγκρούονται με βάση τη λογική. Όταν λέμε ότι υπάρχουν ασάφειες, θα πρέπει να το δείτε. Δεν αντιλαμβάνομαι ένα νομικό κείμενο που λέει ότι θα αξιολογεί ο διευθυντής και παρατίθεται ένα άρθρο ότι δύναται να τύχουν εφαρμογής από τη σχολική χρονιά 2030-2031 μετά τη μεταβατική περίοδο. Είναι ένα νομοθέτημα που δεν λέει τίποτα. Πρέπει να αφαιρεθούν αυτά. Είτε αξιολογεί ο διευθυντής είτε όχι. Δεν πρέπει να υπάρχουν στη νομοθεσία. Δεν υπάρχουν τα κριτήρια, αξιοκρατικά με βαρύτητα. Η υπουργός είπε ότι σκόπιμα δεν έχουν μπει. Χρειάζονται 70 Βοηθοί Διευθυντές και Βοηθοί Διευθυντές που θα αναλάβουν τη στήριξη. Δύο επιθεωρητές. Δεν μπορεί να κάνει το Υπουργείο δύο κατηγορίες επιθεωρητών. Θα υπάρξει σύγκρουση».











