Με κλιμάκωση των μέτρων απειλούν οι καθηγητές αν δεν εισακουστούν τα συνδικαλιστικά τους αιτήματα, όσον αφορά στο σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Συγκεκριμένα, αυτό που ζητά η ΟΕΛΜΕΚ είναι η Βουλή να μην προχωρήσει με τις δημοκρατικές διαδικασίες που προνοούν την συνέχιση των συζητήσεων και να αποσύρει το Κυβερνητικό νομοσχέδιο.
Μικρός αριθμός καθηγητών, αφού έκλεισε τα σχολεία για τέσσερις ώρες, βρέθηκε έξω από τη Βουλή για να διαμαρτυρηθεί για το προτεινόμενο νομοσχέδιο για το σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών. Οι καθηγητές, μάλιστα, ύψωσαν πανό στο οποίο έγραφαν «θέλουμε νέα αξιολόγηση, όχι οπισθοδρόμηση».
Στο μεταξύ, φώναξαν και διάφορα συνθήματα όπως «αγώνας διαρκείας, η απάντηση στην υπουργό Παιδείας», ενώ άφησαν αιχμές κατά του προέδρου της Επιτροπής Παιδείας, Παύλου Μυλωνά, ο οποίος αφού είχε τη σύμφωνο γνώμη της πλειοψηφίας των μελών της Επιτροπής, άλλαξε την ώρα συνεδρίας για να γίνει σε ώρες που τα σχολεία είναι κλειστά, ώστε η ΟΕΛΜΕΚ να διαμαρτυρηθεί εκείνη την ώρα.
Αντ’ αυτού, η ΟΕΛΜΕΚ παρουσιάστηκε για ακόμη μια φορά αμετακίνητη από τις θέσεις της και αποφάσισε να προχωρήσει κανονικά στη διαμαρτυρία, την ώρα που κανονικά τα σχολεία θα έπρεπε να λειτουργούν. Αν και είναι θεμελιώδες δικαίωμα κάθε εργαζόμενου η απεργία, εντούτοις στην προκειμένη αν υπήρχε καλή θέληση θα μπορούσε να αποφευχθεί η ταλαιπωρία δεκάδων χιλιάδων μαθητών και γονιών, αλλά και να γίνει και η διαμαρτυρία χωρίς παράπλευρες απώλειες, όπως να χαθεί ακόμη μια μέρα διδασκαλίας.
Σε ομιλία του έξω από το κτήριο της Βουλής, όπου το πρωί πραγματοποιήθηκε απεργία από εκπαιδευτικούς της μέσης εκπαίδευσης, ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ ανέφερε πως, «είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό θέμα που αφορά τους παρόντες και τους μέλλοντες εκπαιδευτικούς. Ένα ζήτημα, το οποίο για δεκαετίες έθετε η ΟΕΛΜΕΚ ότι πρέπει να αλλάξει η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Δεν μπορούμε να λειτουργούμε με πρόνοιες και κανονισμούς του ’76. Αυτή όμως η τοποθέτηση της ΟΕΛΜΕΚ, δεν σημαίνει ότι μπορούμε να δεχτούμε όποιο σύστημα αξιολόγησης μας προταθεί. Ιδιαίτερα ένα σύστημα, το οποίο δεν έχει συμφωνηθεί με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις. Κάποιοι λένε, μα είναι δυνατόν να συμφωνεί ο εργοδότης με τους εργαζόμενους; Στην Κύπρο υπάρχουν ήρεμες εργασιακές σχέσεις, η τελευταία απεργία ήταν το Σεπτέμβριο του 2018. Ακριβώς υπάρχει μια ήρεμη αν θέλετε προσέγγιση, όχι μόνο στα θέματα παιδείας, γενικότερα. Είδαμε και προχθές με το θέμα της ΑΤΑ, βρίσκονται λύσεις».
«Δυστυχώς, επί 13 μήνες η υπουργός Παιδείας και δεν προσωποποιείτε, αυτή θέλησε να διεξάγει τον διάλογο και δεν έκανε διάλογο. Πήρε υπομνήματα, με υπομνήματα. Ουσιαστικά φτάσαμε σε ένα σημείο να μας διαβάζει τις προτάσεις μας, που δεν χρειαζόταν τις ξέραμε. Δεν αποδέχθηκε ουσιαστικά πράγματα που είχαμε θέσει. Η πρόταση της που υπάρχει, απορυθμίζει το σύστημα των εκπαιδευτικών. Συγνώμη θα το πω, είναι ένα γελοίο σύστημα. Γιατί βάζει πρόνοιες μέσα, τις οποίες στη συνέχεια αναίρει. Δεν μπορεί να προτάσσει στην αρχή, ότι θα αξιολογούν οι διευθυντές και στη συνέχεια λέει αυτό θα αποφασιστεί εφόσον συζητηθεί και συμφωνηθεί μετά από πέντε χρόνια. Άρα γιατί το βάζει; Δεν υπάρχει λόγος να τεθεί και πέραν από κάθε νομική δεοντολογία. Στην προπαρασκευή νομοθετημάτων, έχει επιλέξει η κυρία υπουργός να αυξήσει τον αριθμό των επιθεωρητών. Έχει επιλέξει να δημιουργήσει ένα σύστημα που θα έχει αξιολογητές επιθεωρητές και επιθεωρητές συμβούλους», πρόσθεσε στη συνέχεια.
Επιπρόσθετα ο κ. Ταλιαδώρος αναφερόμενος στην υπουργό είπε πως, «τις πρότεινε η οργάνωση στα πρότυπα μιας αυτονόμησης των σχολικών μονάδων, η διαμορφωτική αξιολόγηση να είναι και να γίνεται εντός της σχολικής μονάδας με τους πυλώνες που υπάρχουν εντός του σχολείου. Δυστυχώς και αυτό το απέρριψε. Τις προτείναμε ότι χρειάζεται στα γυμνάσια ιδιαίτερα, παιδαγωγικοί σύμβουλοι, Βοηθοί Διευθυντές Α’, το απέρριψε και αυτό. Τις ζητήσαμε να καθοριστούν κριτήρια εκ των προτέρων συμφωνημένα με βαρύτητα που να διακρίνουν και να μπορούν να αξιολογήσουν τους εκπαιδευτικούς. Απάντησε και δημόσια είπε, αυτά τα αφήσαμε σκόπιμά ασαφή για να τα δούμε στην πορεία, στη συνέχεια, μετά τη ψήφιση.. Τις θέσεις που χρειάζονται είτε στη μέση εκπαίδευση, είτε στη δημοτική, θα τα δούμε μετά. Η απάντηση είναι τι σημαίνει μετά; Δεκατρείς μήνες μετά τι έκανε η υπουργός; Τι συζητούσε επιτέλους; H ίδια ομολογεί μια σειρά θεμάτων, τα οποία δεν έχει ολοκληρώσει και τα έχει να συζητηθούν μετά τη ψήφιση. Δέστε τις δηλώσεις. Είναι μια συνεχής ομολογία κενών και ασαφειών. Εποικοδομητική ασάφεια. Που ξανακούσατε σε πρόταση νόμου να λέγετε ότι επιλέξαμε την εποικοδομητική ασάφεια και ποιος θα διευκρινίσει αυτά τα θέματα;».
«Είναι εξαιρετικά προσβλητικό να ακούμε και από ανώτατα χείλη ότι δεν θέλουν αξιολόγηση. Αξιολόγηση έχουμε. Αυτή τη στιγμή, υφιστάμεθα πολύ αρνητικές συνέπειες από το υπάρχουν σύστημα οι συνάδελφοι, γι' αυτό αυξήθηκαν και οι ενστάσεις των συναδέλφων. Θέλουμε ένα νέο σύστημα αξιολόγησης που να είναι αξιοκρατικό, να είναι δίκαιο και να είναι και λειτουργικό. Αυτές οι προτάσεις που έχουμε ενώπιον μας και είναι ενώπιον της Επιτροπής Παιδείας, ούτε δίκαιες είναι, ούτε αξιοκρατικές, ούτε λειτουργικές. Άρα η έκκληση μας στα πολιτικά κόμματα και στην Επιτροπή Παιδείας, είναι ότι αυτό το πράγμα το επικύρωσε και η πανσυδικαλιστική σύσκεψη των 10 συνδικαλιστικών οργανώσεων. Δομημένος διάλογος δεν έγινε και δεν υπάρχει συμφωνημένο πλαίσιο λύσης του ζητήματος της αξιολόγησης», είπε στη συνέχεια.
Παράλληλα ο κ. Ταλιαδώρος δήλωσε πως, «η έκκλησή μας ήταν προς την Κυβέρνηση και προς τον ίδιο τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, όπως παρενέβη και σε άλλα θέματα και λύθηκε έτσι και στο συγκεκριμένο, αξιολόγηση κ. Πρόεδρε, οι εκπαιδευτικοί τη θέλουμε, αλλά μια αξιολόγηση που να τιμά και να σέβεται τον εκπαιδευτικό, που να σέβεται τα στοιχειώδη ανθρώπινα δικαιώματα. Μια αξιολόγηση μέσα από την οποία θα διακρίνονται και θα ανελίσσονται οι καταλληλότεροι για τις διοικητικές θέσεις της εκπαίδευσης».
Επιπλέον ανέφερε πως, «ευελπιστούμε σήμερα τα πολιτικά κόμματα να αφουγκραστούν τις φωνές, όχι μόνο της ΟΕΛΜΕΚ, αλλά και των άλλων συνδικαλιστικών οργανώσεων, που έχουν σχετικές αποφάσεις, ότι δεν είναι ολοκληρωμένη αυτή η πρόταση και δεν είναι με δική μας ευθύνη, είναι με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας, που επί δεκατρείς μήνες έκανε το διάλογο και δεν μπόρεσε να παρουσιάσει μια πρόταση ολοκληρωμένη και συμφωνημένη. Εμπρός λοιπόν, ο αγώνας μας θα συνεχιστεί, θα ενταθεί για ένα λειτουργικό και ένα αξιοκρατικό σύστημα αξιολόγησης. Όχι στα μη λειτουργικά σχέδια, όχι σε αυτούς που υπονομεύουν την ομαλή λειτουργία των σχολικών μονάδων και απορρυθμίζουν λειτουργικά το εκπαιδευτικό μας σύστημα».
«Μαζί μας είναι και το 92% του εκπαιδευτικού κόσμου, που στις 29 Μαΐου καταψήφισε τις συγκεκριμένες προτάσεις του Υπουργείου Παιδείας. Μας μέτρησαν λανθασμένα, μας είπαν ότι μιλούν με την βάση των εκπαιδευτικών και άλλα λέει. Εδώ η βάση μίλησε και στη μέση και στη δημοτική εκπαίδευση. Ας την αφουγκραστούν και τα πολιτικά κόμματα και η Επιτροπή Παιδείας, ώστε να τεθεί μια εξέλιξη στα θέματα αξιολόγησης που να σηματοδοτεί την πραγματική μεταρρύθμιση του θέματος της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών», κατέληξε ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ.
Στα όσα η ΟΕΛΜΕΚ προβάλλει ως λόγους για την στάση εργασίας της και την αμετάκλητη θέση της να απορρίπτει το σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, την ώρα μάλιστα που θέλει να προτάσσει ότι ζητά αξιολόγηση, έδωσε πολλάκις απαντήσεις το Υπουργείο Παιδείας. Μάλιστα, σε σημερινή δημόσια τοποθέτηση, η Αθηνά Μιχαηλίδου επεσήμανε πως «εκεί που συμφωνούμε, να δώσουμε ευελιξία. Προτείνουμε ένα σύστημα σύγχρονο, ευέλικτο, επιστημονικά σωστό και παιδαγωγικά σωστό, το οποίο είμαστε απόλυτα βέβαιοι ότι είναι εφαρμόσιμο αλλιώς δεν θα το προτείναμε κιόλας. Έχει χρονοδιάγραμμα, έχει συγκεκριμένες δράσεις, ρόλους, ευθύνες χρόνο με χρόνο και ειδικά στη μεταβατική περίοδο. Για να μας καταλαβαίνει και ο κόσμος, δεν αποφασίζουμε και διατάζουμε, δηλαδή, αύριο αλλάζει το σύστημα αξιολόγησης. Δώσαμε πενταετία. Αυτό εκλαμβάνεται και αναφέρεται σήμερα ως ασάφεια και ως αδυναμία».
Όπως είπε, «προτείνουμε όλα τα κριτήρια για τη αξιολόγηση όλων βοηθών διευθυντών, διευθυντών, εκπαιδευτικών, επιθεωρητών, τα προτείνουμε δεν τα έχουμε προαποφασίσει γιατί είχαμε συζητήσεις με τις οργανώσεις εδώ και ένα χρόνο ώστε όλα αυτά να είναι στους όρους εντολής της επιτροπής παρακολούθησης, στην οποία συμμετέχουν και ήθελαν να συμμετέχουν οι ίδιοι. Σήμερα παρουσιάζεται ως αδυναμία αυτό. Όταν εμείς ζητήσαμε, σαφέστατα, να μπούνε όλες οι πρόνοιες για τον διευθυντή στη νομοθεσία και να μπει όμως στο τέλος αυτό που ζήτησαν, να μην εφαρμοστεί τώρα αλλά στο βάθος πενταετίας μετά από συζήτηση αυτό και πάλι δεν αρέσει».
Σημείωσε πως «όσο και να συζητήσαμε, το έχουμε ζήσει ένα χρόνο. Σήμερα ακούμε τα ίδια ακριβώς ζητήματα και επιχειρήματα που ακούσαμε από την ΟΕΛΜΕΚ πριν ένα χρόνο ακριβώς. Ενώ το Υπουργείο έχει αποδείξει βήμα προς βήμα, είναι όλα καταγεγραμμένα στα οποία έκανε τροποποιήσεις, αλλαγές με τη βοήθεια της Νομικής Υπηρεσίας. Θυμίζω ότι δεν είναι το σύγγραμμα της υπουργού, για όνομα του Θεού, είναι μια νομοθεσία της Κυβέρνησης. Προκύπτει από την υποχρέωση μας στο ταμείο ανάκαμψης, στο οποίο είχε μπει πολύ σωστά από την προηγούμενη Κυβέρνηση, αλλά προκύπτει κυρίως από την ανάγκη να αλλάξει το δημόσιο σχολείο».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ξεκάθαρη η Μιχαηλίδου για το σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών-«Δεν μπορούν να μας κρατούν δέσμιους αναχρονιστικές απόψεις»
Όπως τόνισε η υπουργός, «είμαστε η τελευταία χώρα στην Ευρώπη στα μαθησιακά αποτελέσματα αν είδαμε την έκθεση της περασμένης εβδομάδας. Εάν αυτά δεν μας ταρακουνούν, εάν η ανάγκη να στηρίξουμε τον εκπαιδευτικό και όχι να τον τιμωρήσουμε, τότε πώς προχωρούμε; Θα έπρεπε οι ίδιες οι εκπαιδευτικές οργανώσεις να στηρίξουν τα μέλη τους και να μην ζητούν θέσεις. Όταν μιλούν για στήριξη, μιλούν για νέες θέσεις. Αυτή είναι μια σοβαρή παραπλάνηση του κόσμου. Είμαστε έτοιμοι να συζητήσουμε και άλλα αιτήματα, το θέσαμε γραπτώς ότι είμαστε δίπλα τους, οτιδήποτε χρειαστεί. Γι' αυτό έχει μπει και η πενταετία εξάλλου, γι' αυτό και είναι εντελώς αναίτια αυτή η αναστάτωση. Από τη στιγμή που έρχεται η εργοδοτική πλευρά ελάτε κοντά να βάλουμε χρονοδιάγραμμα και για τα υπόλοιπά σας αιτήματα, δώστε την ευκαιρία να αρχίσει να αξιοποιείται και να εφαρμόζεται το νέο σύστημα, τότε δεν καταλαβαίνω, πρέπει να απαντήσουν και στους γονείς που ταλαιπωρούνται».
Εξήγησε παράλληλα ότι «είμαστε πολύ ανοιχτή, έχουμε καλέσει ακόμα και τώρα που γίνονται οι συζητήσεις. Εξ' όσων γνωρίζω η ΟΕΛΜΕΚ δεν έχει αποδεχθεί καν να δει τον Γενικό Διευθυντή λόγω της δικής μου κατάστασης. Θυμάστε ότι η ΟΕΛΜΕΚ αποσύρθηκε από τον διάλογο για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα. Ξέρετε, επειδή είμαι πολλά χρόνια στο σύστημα, πενήντα χρόνια είναι πάρα πολλά. Βολεύει πάρα πολλούς αυτό το υφιστάμενο σύστημα και ίσως με αυτή την απεργία να γίνει κατανοητό ότι η κοινωνία δεν μπορεί να ανεχτεί άλλο τέτοιες ετσιθελικές συμπεριφορές».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Με οδηγίες ΥΠΑΝ δεν θα διεξαχθούν διαγωνίσματα την Τετάρτη λόγω της απεργίας της ΟΕΛΜΕΚ
Ξέρετε ποιο είναι το μήνυμα;, διερωτήθηκε και συνέχισε λέγοντας «εάν δεν ικανοποιηθούν τα συνδικαλιστικά αιτήματα, δεν μπορεί η Κυβέρνηση να κατεβάζει νομοθεσίες στη Βουλή; Ή το ανάποδο, η Βουλή δεν μπορεί να συζητά νομοθετήματα που βάζει οποιοδήποτε Υπουργείο, αν δεν συμφωνήσουν οι συνδικαλιστικές οργανώσεις; Αυτό είναι πολύ προβληματικό και πρέπει να μας προβληματίσει ως κοινωνία πια. Σαφέστατα θα υπάρχουν διαφορές και διαφωνίες. Το πιο σημαντικό είναι ότι εμείς πάμε και λέμε μαζί να τις λύσουμε, κανένα σύστημα δεν είναι τέλειο».
Ο Πρόεδρος του Κλάδου Εκπαιδευτικών της Παγκύπριας Συντεχνίας ΙΣΟΤΗΤΑ, Αλέξιος Σαββίδης, σε δηλώσεις του είπε ότι το νέο σχέδιο αξιολόγησης θα ανοίξει καινούργιες θέσεις, συγκεκριμένα 540 Ανώτερου Εκπαιδευτικού κλίμακας Α12 με €5.000 το μήνα και 55 θέσεις επιθεωρητή κλίμακας Α13 συν 2 με €6.500 το μήνα.
«Αυτά τα υπέρογκα ποσά θα μπουν μέσα στο κρατικό μισθολόγιο από το 2028 και θα εκτινάξουν τον προϋπολογισμό στα ύψη », πρόσθεσε, και σημείωσε ότι «έχουμε ανεπαρκείς εκπαιδευτικούς και όλοι θέλουμε να είναι εκτός των σχολείων, όμως αυτοί οι ανεπαρκείς εκπαιδευτικοί είναι αυτοί που έχουν τις κομματικές πλάτες και δεν πρόκειται κανένας να τους κάνει πέραν».
Αναφέρθηκε και στους αποσπασμένους εκπαιδευτικούς , λέγοντας ότι δεν έχει γίνει η παραμικρή νύξη μέσα στο σχέδιο αξιολόγησης. «Οι αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί εις βάρος των υπόλοιπων εκπαιδευτικών παίρνουν διπλές αξιολογήσεις και προάγονται και θα είναι οι μελλοντικοί αξιολογητές μας. Σχέδιο αξιολόγησης είχαμε ανέκαθεν απλά θέλουμε να το εκσυγχρονίσουμε. Αυτό το σχέδιο αξιολόγησης ούτε δίκαιο είναι ούτε αξιοκρατικό ούτε λειτουργικό», συμπλήρωσε.
Ο εκπαιδευτικός Βασίλης Παυλίδης, σε δηλώσεις του είπε ότι αυτό που θέλουν τόσο από την Υπουργό Παιδείας όσο και από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας είναι να αφουγκραστεί το δίκαιο αιτημάτων των εκπαιδευτικών που έχουν να κάνουν με τη σωστή , δίκαιη και λογική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.
Ο εκπαιδευτικός, θεολόγος, Γιάννης Αντωνιάδης, σε δηλώσεις του είπε ότι αυτό το οποίο ζητούν ουσιαστικά είναι τα αυτονόητα οι εκπαιδευτικοί.
«Δηλαδή να έχουμε ένα σύστημα αξιολόγησης ,το οποίο είναι κάτι που έχουμε εδώ και πάρα πολλά χρόνια, όλα τα χρόνια δηλαδή που υπάρχει παιδεία στην Κύπρο. Άρα είναι εσφαλμένη η εικόνα η οποία βγαίνει προς την κοινή γνώμη, το γεγονός ότι αφήνονται υπόνοιες ότι δεν υπάρχει σχέδιο αξιολόγησης. Υπάρχει σχέδιο, απλά αυτό το οποίο απαιτούμε είναι ένα δικαιότερο σύστημα αξιολόγησης, ένα σχέδιο όπου να υπάρχουν σαφέστατα κριτήρια στα οποία να κρίνεται με συγκεκριμένο τρόπο ο εκπαιδευτικός και βεβαίως ένα σύστημα που θα περιλαμβάνει και τις ικανότητες του εκπαιδευτικού και το γεγονός της διαχείρισης μέσα στην τάξη και να μην είναι αστυνομοκρατία πάνω στους εκπαιδευτικούς που να τους εξαντλεί εντελώς», κατέληξε.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
- ΒΙΝΤΕΟ: Ο διάλογος Αννίτας και Ταλιαδώρου έξω από τη Βουλή-«Δεν άργησα, δεν καθορίζεις εσύ το πρόγραμμα μου»
- Έντονη η Μιχαηλίδου για τη στάση των εκπαιδευτικών-«Η κοινωνία δεν μπορεί να ανεχτεί άλλο τέτοιες ετσιθελικές συμπεριφορές»
- Επιμένει να μην απολογείται για το σεξιστικό σχόλιο ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ-«Δεν κρίνεται από εμένα ο κ. Ταλιαδώρος»











