Τα χαρτιά τους όσον αφορά στο νομοσχέδιο για το σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών αναμένεται να ανοίξουν οι βουλευτές της Επιτροπής Παιδείας, αφού θα πάρουν θέση και θα τοποθετηθούν κατά πόσο επιθυμούν να προχωρήσουν στο επόμενο βήμα των συζητήσεων ή αν θα παραμείνει το κείμενο στις ελληνικές καλένδες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το εκπαιδευτικό σύστημα, αλλά και για την Κύπρο γενικότερα. Πάντως, οι βουλευτές θα πρέπει να είναι σε θέση να αναλάβουν και τις ευθύνες τους σε περίπτωση που το κείμενο παραμείνει στα συρτάρια, δεδομένου ότι είναι ορατός ο κίνδυνος για επιβολή προστίμου από την Ευρωπαϊκή Ένωση, για αθέτηση των στόχων της Κυπριακής Δημοκρατίας.
Η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, πριν από μία εβδομάδα παρουσίασε ενώπιον της Επιτροπής Παιδείας το κείμενο του νομοσχεδίου για το σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών, μετά τον τρίτο σύντομο διάλογο στον οποίο είχε παρακαθίσει με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις, σε μία προσπάθεια να βρεθούν συγκλίσεις. Σημειώνεται πως το Υπουργείο Παιδείας τρεις φορές προέβη σε αλλαγές επί της πρότασής του, σε μία προσπάθεια να κατευνάσει τις αντιδράσεις των συνδικαλιστικών οργανώσεων, με στόχο να μετακινηθούν από τις δικές τους αδιάλλακτες θέσεις.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ζητά τη συζήτηση του κειμένου για το σχέδιο αξιολόγησης η ΥΠΑΝ-«Ακούμε επιχειρήματα που δεν ακούστηκαν προηγουμένως»
Παρά το γεγονός ότι η υπουργός Παιδείας είχε παρουσιάσει στοιχεία, όπως και τις προηγούμενες φορές, για τις αλλαγές που έκαναν με τους συνεργάτες της επί του κειμένου του νομοσχεδίου, οι συνδικαλιστικές οργανώσεις έδειξαν ότι δεν έχουν πρόθεση να υποχωρήσουν, ώστε να βρεθεί η χρυσή τομή και να προχωρήσει όσο το δυνατόν πιο συμφωνημένο το νομοσχέδιο. Σημειώνεται πως η συγκεκριμένη μεταρρύθμιση που προωθείται από το Υπουργείο Παιδείας, θεωρείται η μεγαλύτερη των τελευταίων χρόνων στον τομέα της παιδείας.
Η Αθηνά Μιχαηλίδου, για να υπογραμμίσει το γεγονός ότι από πλευράς τους υπήρξε πρόθεση για γεφύρωση των διαφορών με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις, χαρακτήρισε τις αλλαγές «οδυνηρές» για το Υπουργείο Παιδείας, ωστόσο μετά που άκουσαν τις οργανώσεις, αποδέχθηκε να προχωρήσουν σε αυτές. Μάλιστα, η σημαντικότερη αλλαγή, η οποία αποτελεί και τη μεγαλύτερη ασφαλιστική δικλίδα για την εφαρμογή του νέου σχεδίου, αποτελεί το γεγονός ότι μπήκε πρόνοια όπως το σύστημα τεθεί σε ισχύ στην ολότητά του σε βάθος πενταετίας και όχι τριετίας.
Η Επιτροπή Παιδείας, μετά και την αδιάλλακτη στάση των εκπαιδευτικών οργανώσεων, που όχι μόνο δεν δέχονται το νομοσχέδιο που προωθεί η εκτελεστική εξουσία και η πολιτική τους προϊστάμενη, αλλά ζητούν και από τη Βουλή να μην ακολουθήσει τις δημοκρατικές της διαδικασίες και να μην συζητήσει το κείμενο, καλείται να πάρει θέση και να ξεκαθαρίσει τη θέση της. Ουσιαστικά, οι βουλευτές της Επιτροπής θα ανοίξουν τα χαρτιά τους και θα αποφασίσουν κατά πόσο θα προχωρήσουν στο επόμενο βήμα των διαβουλεύσεων ή όχι.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Η κρίση που είναι έτοιμη να ξεσπάσει, ο καίριος ρόλος των κομμάτων για το σχέδιο αξιολόγησης και το κόστος για την Κύπρο
Συγκεκριμένα, σε μία κλειστή διαδικασία, τα κόμματα θα πρέπει να αναφέρουν κατά πόσο επιθυμούν να προχωρήσουν σε κατ’ άρθρο συζήτηση του νομοσχεδίου ή όχι. Σε περίπτωση που η πλειοψηφία ζητήσει να προχωρήσει η κατ’ άρθρο συζήτηση, τότε η Επιτροπή στην επόμενη της συνεδρία θα ολοκληρώσει τις διαδικασίες και μέσα σε δεκαπέντε ημέρες θα προωθηθεί στην Ολομέλεια το κείμενο.
Σε αντίθετη περίπτωση, που η πλειοψηφία αποφασίσει να μην προχωρήσει η συζήτηση, τότε το θέμα θα παραπεμφθεί στις ελληνικές καλένδες και θα μείνει στα συρτάρια το νομοσχέδιο. Αυτό θα επιφέρει αλυσιδωτές συνέπειες, αφού από τη μία δεν θα υπάρξει οποιαδήποτε αλλαγή στην εκπαιδευτική διαδικασία, που είναι και το ζητούμενο της μεταρρύθμισης και από την άλλη η Κύπρος θα κληθεί να πληρώσει πρόστιμο μαμούθ 60 εκατομμυρίων προς την Ευρωπαϊκή Ένωση. Κι αυτό επειδή το σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου εντάσσεται στους στόχους που έχει θέσει η Κυπριακή Δημοκρατία για το Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας 2021-2026 και σε περίπτωση που δεν αλλάξει η νομοθεσία μέχρι τον ερχόμενο Δεκέμβριο, τότε θα υπάρχουν αρνητικές συνέπειες.
Πάντως, αυτό που διαμηνύεται από την Επιτροπή Παιδείας είναι πως υπάρχει πλειοψηφία για να προχωρήσει η συζήτηση, με μόνο ένα κόμμα να έχει εκφράσει αντίθετη άποψη. Ωστόσο, όλα θα διαφανούν από την κλειστή συνεδρία που θα πραγματοποιηθεί. Σημειώνεται πως στην πορεία της συζήτησης, κάθε βουλευτής θα έχει την δυνατότητα να παρέμβει με τροπολογίες, κάτι που είναι αναμενόμενο και μόλις ολοκληρωθεί η διαδικασία θα οδηγηθεί στην Ολομέλεια για ψήφιση. Πρόθεση του προεδρείου είναι να βρίσκεται σε επαφή τόσο με το Υπουργείο Παιδείας, αλλά και με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις, ώστε να κρατούνται ενήμεροι για τις αλλαγές.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Κάλεσε τις οργανώσεις να πείσουν για αλλαγές για το σχέδιο αξιολόγησης ο Μυλωνάς-Πριν τα Χριστούγεννα στη Ολομέλεια
Από την προσπάθεια που θα γίνει, η Επιτροπή Παιδείας θα διαπιστώσει και τις δυσκολίες που υπήρξαν κατά τη διάρκεια του διαλόγου, ανάμεσα σε Υπουργείο Παιδείας και συνδικαλιστικές οργανώσεις, ειδικά τη στιγμή που η μία πλευρά έδειξε ότι δεν ήταν έτοιμη να δεχτεί οτιδήποτε άλλο εκτός από ικανοποίηση των αιτημάτων της. Πράγμα που ξεκαθαρίστηκε πολλάκις από πλευράς Αθηνάς Μιχαηλίδου ότι διάλογος δεν σημαίνει τυφλή αποδοχή των αιτημάτων των συνδικαλιστών.
Πέραν τούτου, ενδέχεται στο τραπέζι να τεθούν κι άλλες προτάσεις, όπως η συμμετοχή των μαθητών στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών τους, αφού είναι και οι πλέον αρμόδιοι να κρίνουν κατά πόσο το έργο που παράγουν επιφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα. Αυτή είναι μία πρακτική που ακολουθείται σε άλλες χώρες του εξωτερικού, στις οποίες το μαθητικό συμβούλιο κάθε τάξης συντάσσει μία έκθεση και την καταθέτει στη Διεύθυνση του σχολείου για να κρίνει τον εκπαιδευτικό.
Αυτό που πρέπει να υπολογισθεί είναι πως σε περίπτωση που το νομοσχέδιο προχωρήσει και προωθηθεί στην Ολομέλεια και στη συνέχεια ψηφιστεί, θα αποτελεί ορόσημο για τον τομέα της παιδείας, αφού θα επιφέρει αλλαγή σε ένα σύστημα που εφαρμόζεται εδώ και πενήντα χρόνια και έχει κλείσει τον κύκλο του.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ξεκάθαρο μήνυμα Μιχαηλίδου για το σχέδιο αξιολόγησης-«Να κάνουμε βήματα μπροστά, συγκεκριμένη η πρόκληση»











