powered by inbusiness-news-logo cbn omada-logo celebrity-logo LOGO-PNG-108

Ξεκάθαρο μήνυμα Μιχαηλίδου για το σχέδιο αξιολόγησης-«Να κάνουμε βήματα μπροστά, συγκεκριμένη η πρόκληση»

Ξεκάθαρο μήνυμα θέλησε να στείλει η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, όσον αφορά στο σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών, μετά και την απόρριψη του τροποποιημένου κειμένου που κατέθεσε στη Βουλή το Υπουργείο από τις συνδικαλιστικές οργανώσεις, η οποία υπέδειξε πως η πρόκληση είναι συγκεκριμένη: ή πίσω στο σύστημα του 1970 ή μεταρρύθμιση. Πάντως, η υπουργός Παιδείας επεσήμανε ότι κανένα σύστημα δεν είναι τέλειο, ωστόσο πρέπει να γίνει η αρχή. Σημειώνεται πως το 2026 αναμένεται να είναι μία χρονιά μεταρρυθμίσεων για το Υπουργείο Παιδείας, δεδομένου ότι προωθείται νομοσχέδιο για την ειδική εκπαίδευση, ενώ πριν τη διάλυση της Βουλής το Υπουργείο θέλει να φέρει και πρόταση για τον κατάλογο διοριστέων.

Η υπουργός Παιδείας παρουσίασε ενώπιον της Επιτροπής Οικονομικών τον προϋπολογισμό για το 2026 και όπως ανέφερε ανέρχεται στα 1,611 δισεκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων τα 326 εκατομμύρια ευρώ είναι για τις αναπτυξιακές δαπάνες και τα 1,285 δις είναι για τις τακτικές δαπάνες. Στις δηλώσεις της, η Αθηνά Μιχαηλίδου ερωτήθηκε για το μείζον θέμα της απόρριψης του Κυβερνητικού νομοσχεδίου για την πρόταση αξιολόγησης του εκπαιδευτικού από την ΠΟΕΔ και την επικείμενη οριστικοποίηση της θέσης της ΟΕΛΜΕΚ για απόρριψη.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Φουρτούνες στον τομέα της παιδείας-Άκαμπτοι οι εκπαιδευτικοί, το μπαλάκι στη Βουλή για το σχέδιο αξιολόγησης

Η υπουργός Παιδείας επεσήμανε πως «εδώ και ένα χρόνο το συζητάμε, εδώ και πενήντα χρόνια το αναμέναμε. Είναι για μας ξεκάθαρο ότι κάναμε τεράστια προσπάθεια με τη στήριξη της Βουλής για συνεχείς συγκλίσεις. Από ένα σημείο και μετά πρέπει να το δούμε με ειλικρίνεια και ευθύτητα και υπευθυνότητα. Αν κάνουμε άλλες υποχωρήσεις θα κινδυνεύει και η επιστημονικότητα και εφαρμοσιμότητα της αξιολόγησης».

Στη συνέχεια, η κα. Μιχαηλίδου σημείωσε πως «η πρόκληση είναι συγκεκριμένη: πάμε πίσω στο σύστημα του 1970 ή προχωρούμε μπροστά; Βάλαμε σειρά ασφαλιστικών δικλίδων, η πιο σημαντική είναι η πενταετία. Στην πενταετία μαζί με τους εκπαιδευτικούς μας αναγνωρίζουμε και επιλύουμε προβλήματα. Κανένα σύστημα δεν είναι τέλειο, πρέπει όμως να κάνουμε την αρχή, να κάνουμε βήματα μπροστά. Αναμένουμε από τη Βουλή να ακολουθηθούν οι δημοκρατικές διαδικασίες, να συζητηθεί, να γίνουν οι όποιες αναγκαίες τροποποιήσεις θεωρούν ότι πρέπει να γίνουν και να πάει στην Ολομέλεια για να αναλάβουμε όλοι τις ευθύνες μας. Θεωρώ ότι είναι θέμα ποιότητας του εκπαιδευτικού μας συστήματος, δεν αφορά μόνο αξιολόγηση ατόμων».

Χρονιά μεταρρυθμίσεων το 2026

Η υπουργός Παιδείας υπογράμμισε και τις μεταρρυθμίσεις που αναμένονται με το νέο έτος. Συγκεκριμένα, μία εξ αυτών είναι η ειδική εκπαίδευση, με την κα. Μιχαηλίδου να υπογραμμίζει ότι «είμαστε σε ένα στάδιο διαβούλευσης. Ξέρουμε ότι στο ευαίσθητο αυτό χώρο υπάρχουν και αντικρουόμενες και αντίθετες απόψεις, οπότε θέλουμε να φέρουμε κάτι που να είναι όσο το δυνατό πιο συναινετικό. Και σε αυτή την περίπτωση 25 χρόνια μετά, δεν αναμένει κανείς να φέρουμε κάτι πλήρως συμφωνημένο στη Βουλή».

Η υπουργός Παιδείας πρόσθεσε, δε, ότι «αναμένουμε από τη Βουλή να το δει με τη δέουσα προσοχή όπως γίνεται πάντα, ώστε τελικά να καταλήξουμε σε κάτι που θα βοηθήσει προτίστως τα παιδιά μας. Ευελπιστούμε ότι πριν το τέλος του χρόνου να έχουμε κάτι συμφωνημένο για να βγει στη δημόσια διαβούλευση».

Μία άλλη αλλαγή που αναμένεται εντός των επόμενων μηνών και πριν τη διάλυση του νομοθετικού σώματος στις 26 Απριλίου 2026, είναι και η πρόταση για τον κατάλογο διοριστέων, με την Αθηνά Μιχαηλίδου να αναφέρει πως «είμαστε στην έναρξη των συζητήσεων με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις. Θέλω να πιστεύω ότι πριν το τέλος της σχολικής χρονιάς θα μπορούμε να έρθουμε στη Βουλή, για να προλάβουμε το 2027 να προλάβουμε με βάση την υφιστάμενη νομοθεσία την κατάργηση του».

Αυξημένος ο προϋπολογισμός

Όσον αφορά στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Παιδείας, η Αθηνά Μιχαηλίδου ανέφερε ενώπιον της Επιτροπής Οικονομικών πως αυξάνεται κατά 4%, που μεταφράζεται σε 62 εκατομμύρια ευρώ, με το μεγαλύτερο ποσοστό ύψους 80% του προϋπολογισμού να αφορά σε τακτικές δαπάνες, όπως μισθοί και χορηγίες, εκ των οποίων το 84%, που μεταφράζεται σε 1,08 δις ευρώ, αφορά τη μισθοδοσία του Υπουργείου. Όσον αφορά στις αναπτυξιακές δαπάνες, το ποσοστό ανέρχεται στο 20%, που μεταφράζεται σε 31 εκ. ευρώ.

Όσον αφορά στις πολιτικές του Υπουργείου για την τρέχουσα χρονιά, η υπουργός Παιδείας ανέφερε πως αυξήθηκαν κατά 60 τα Προαιρετικά Ολοήμερα Σχολεία, ενώ συνεχίστηκε και η διαδικασία για αναθεώρηση των αναλυτικών προγραμμάτων των Ολοήμερων Σχολείων. Πέραν τούτου, έγινε κατάθεση του νομοσχεδίου για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου, ενώ υπήρξαν τομές και για την ειδική εκπαίδευση, όπως για παράδειγμα η επέκταση της φοίτησης στα ειδικά σχολεία μέχρι τα 22, ενώ υπήρξε αύξηση των θέσεων των σχολικών βοηθών/συνοδών και συστηματική επιμόρφωσή τους.

Όσον αφορά στις νέες πολιτικές, η κα. Μιχαηλίδου σημείωσε πως αναμένεται να γίνει αντιμετώπιση της αναντιστοιχίας των ικανοτήτων και η αναβάθμιση και βελτίωση του θεσμού του Ολοήμερου Σχολείου, ενώ αναμένεται να γίνει εφαρμογή προγραμμάτων που αφορούν στη μεταναστευτική βιογραφία, τη βία και παραβατικότητα, τις εξαρτήσεις κλπ. Μάλιστα, η υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε και στην πρόσφατη απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για την υλοποίηση πολιτικής για χαρισματικά παιδιά. Εκτός αυτού, συνεχίζεται η επέκταση της Προδημοτικής επέκτασης, με το ύψος των νέων πολιτικών να ανέρχεται στο 1,078 δις ευρώ.

«Θέλουμε να δούμε τις ικανότητες, τι διδάσκουμε, να δούμε τη βελτίωση του Ολοήμερου. Αξιολογούμε και βελτιώνουμε την ειδική εκπαίδευση, εφαρμόζουμε προγράμματα για τη μεταναστευτική βιογραφία, για να μάθουν καλά ελληνικά τα παιδιά. Υπάρχει εξωστρέφια για να ανοίξουν τα σχολεία τις πόρτες τους για να συμμετέχουν τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί στις δράσεις. Εφαρμόζουμε για πρώτη φορά πολιτική για τα χαρισματικά παιδιά και επαναφέρουμε την εβδομάδα εργασίας στη Β’ Λυκείου. Περάσαμε την πολιτική για χορηγίες για παιδιά που είναι ταλέντα, εφαρμόζουμε το Τεχνικό Γυμνάσιο πιλοτικά για να εξοικειώνονται νωρίς τα παιδιά με τις τεχνολογίες».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Δεν κάνει πίσω το ΥΠΑΝ για το σχέδιο αξιολόγησης-«Δεν υπάρχει εναλλακτική, καλούμε τη Βουλή να προχωρήσει»

Όσον αφορά στο σχέδιο αξιολόγησης του εκπαιδευτικού, η υπουργός Παιδείας επεσήμανε ότι «όλα καταλήγουν στο ανθρώπινο δυναμικό. Έχουμε σε εξέλιξη την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, αφορά αλλαγή των ρυθμίσεων που είναι από το 1970, το σύστημα διορισμού, την επαγγελματική μάθηση».

Η κα. Μιχαηλίδου πρόσθεσε, δε, ότι «έχουμε νέες Τεχνικές Σχολές, τα ΜΙΕΕΚ που αγγίζουν το 100% της εργοδότησης, η αναβάθμιση, ανέγερση σχολείων και ειδικών σχολείων. Στις διοικητικές υποδομές έχουμε προγράμματα για το περιβάλλον, που αλλάζουν τα σχολεία για να είναι περιβαλλοντικά ευαίσθητα. Βελτιώνουμε τις εγκαταστάσεις μας».

Οι απαντήσεις στις ερωτήσεις των βουλευτών

Απαντώντας σε ερωτήσεις των βουλευτών, η υπουργός Παιδείας επεσήμανε ότι «για τη βία και παραβατικότητα, μας βοήθησε η νομοθεσία που ανάγκασε όλους μας να κάνουμε δράσεις μέσα στο σχολείο, να έχουμε Επιτροπές μέσα στο σχολείο. Το πρόσφατο παράδειγμα στην Πάφο που είχαν στην κατοχή τους κάνναβη έγινε επειδή έγινε παρέμβαση από το σχολείο. Έχουμε σύνδεσμο με την ΥΚΑΝ και δέχεται συνεχώς επιμόρφωση. Εμείς κοιτάξαμε ότι δούλεψε ο μηχανισμός. Ειδοποιήθηκε η Αστυνομία».

Ερωτηθείσα κατά πόσο υπάρχει πολιτική για σύνδεση του σχολείου με την οικογένεια, η Αθηνά Μιχαηλίδου σημείωσε ότι «έχουμε καλές σχέσεις με τους οργανωμένους γονείς, επειδή θεωρούμε ότι πρέπει να γίνονται σεμινάρια για τους γονείς. Για τα θέματα βίας και παραβατικότητας δώσαμε έμφαση στο σχολείο. Οι εκπαιδευτικοί δεν είναι αστυνομικοί, ψυχολόγοι. Ενδυναμώσαμε το ρόλο του συμβούλου, ενδυναμώνουμε το ρόλο του υπεύθυνου καθηγητή τμήματος. Εκπονείται μελέτη για να ενδυναμώσουμε την Υπηρεσία Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας, επειδή αυτή τη στιγμή τα στοιχεία δεν είναι υπέρ μας. Έχουμε υπουργική επιτροπή που δουλεύουμε με την Αστυνομία και τις ΥΚΕ. Δεν μπορούμε να μείνουμε στην πρόληψη. Θα περιμένουμε να δούμε αποτελέσματα για τα προγράμματα».

Κληθείσα να σχολιάσει το μέτρο της εγκατάστασης των καμερών στα σχολεία, η κα. Μιχαηλίδου επεσήμανε πως «οι κάμερες λειτουργούν, η αξιολόγηση είναι θετική επειδή πολύ απλά αναφέροντας στους γονείς ότι είναι τα παιδιά τους, τους δείχνουμε τα στοιχεία και πληρώνουν. Λειτουργούν και αποτρεπτικά αλλά δεν θέλουμε να είναι φυλακές τα σχολεία μας. Δεν δικαιούμαστε έξω από τα σχολεία, δεν είναι δική μας δουλειά, υπάρχει απαγόρευση από την Επίτροπο Προστασίας Δικαιωμάτων Προσωπικού Χαρακτήρα. Δεν επιτράπηκε να λειτουργούν οι κάμερες την ώρα του σχολείου. Είναι ξεκάθαρο πως θα είναι μετά που σχολάνουν τα παιδιά. Αυτό μας εξυπηρετεί. Έχουμε βάλει Φύλακες σε όλα τα σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Απέρριψε η ΠΟΕΔ το τροποποιημένο σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών-Νέες περιπέτειες στην παιδεία

Αναφορικά με το Τεχνικό Γυμνάσιο, η κα. Μιχαηλίδου σημείωσε πως «το Τεχνικό Γυμνάσιο λειτουργεί πιλοτικά και θέλουμε να εξετάσουμε. Ο στόχος είναι να αξιολογούνται οι καινοτομίες και θέλουμε να επεκταθούν. Το εναλλακτικό σχολείο λειτουργεί στη Λευκωσία για δεύτερη χρονιά. Η πρόθεση είναι να λειτουργήσει και στη Λεμεσό, όμως είναι ευαίσθητο το θέμα. Όπου πάμε το αίτημα είναι ανέγερση σχολείων. Βάλαμε προτεραιότητα και εντός καλοκαιριού δημοσιοποιούμε τα έργα μας».

Μάλιστα, η υπουργός Παιδείας για την Τεχνική Εκπαίδευση ανέφερε πως «για χρόνια ήμασταν σχεδόν τελευταίοι στην ελκυστηκότητα, εγγραφή και φοίτηση. Την τελευταία χρόνια είμαστε στην ευχάριστη θέση να δίνουμε δεδομένα που είναι κοντά στο ΜΕ. Είναι συνειδητή απόφαση, ο ίδιος ο ΠτΔ αναφέρεται στην Τεχνική Εκπαίδευση. Είναι μία προσπάθεια να βοηθήσουμε, δεν αφήνουμε τον ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα. Δώσαμε έμφαση, τα μεταλυκειακά είναι εκεί. Είναι πολύ αισιόδοξα τα δεδομένα, θέλουμε περισσότερες Τεχνικές Σχολές».

«Βρήκαμε τους πόρους για τα κλιματιστικά»

 Όσον αφορά στην εγκατάσταση των κλιματιστικών, η υπουργός Παιδείας τόνισε ότι «τα κλιματιστικά είναι ένα εγχείρημα που βρήκαμε τους πόρους. Αρχίσαμε με πολλές δυσκολίες. Για να απαντήσουμε στο λαϊκισμό, δεν είναι απλά για να εγκατασταθούν. Για να μπουν τα κλιματιστικά έπρεπε να γίνει μελέτη, έχουμε έλλειψη εργατικών χεριών και δουλεύουμε κανονικά. Θέλουμε μέχρι το τέλος του 2026 να έχουν τα σχολεία που χρειάζονται. Κεντρική θέρμανση έχουμε σε όλα τα σχολεία. Εμείς δουλεύουμε στα κλιματιστικά. Είναι μεγάλο το στοίχημα, τα εμπόδια έχουν να κάνουν με τις διαδικασίες. Τηρούμε μία συγκεκριμένη διαδικασία, θα έχουμε την πρώτη επαρχία που είναι πλήρως οργανωμένη και είναι η Αμμόχωστος».

Μάλιστα, η υπουργός Παιδείας ξεκαθάρισε ότι η αναφορά για το λαϊκισμό δεν ήταν για την ΠΣΕΜ. «Είχα συνάντηση με τα παιδιά. Όπως είπα, είναι αδιανόητο να μην έχουμε κλιματιστικά σε όλους τους χώρους. Το μεγαλύτερο μέρος των νηπιαγωγείων είναι επειδή είχαμε τη συμβολή των γονιών».

Όσον αφορά στα αναλυτικά προγράμματα, η κα. Μιχαηλίδου τόνισε πως «τα αναλυτικά είναι η καρδιά της εκπαίδευσης. Στην πενταετία θα πρέπει να έχουμε μείωση ύλης. Το πιο σημαντικό είναι η στροφή στις δεξιότητες και ικανότητες. Ακολουθούμε την πολιτική που ακολουθείτο προηγουμένως. Συμμετέχουν πανεπιστημιακοί, ώστε να δώσουν επικαιροποιημένα. Γίνεται επικαιροποίηση στη βάση των σύγχρονων αναγκών. Έχουμε ένα βράχο και σκάβουμε με το κουταλάκι, υπάρχουν κατεστημένα χρόνων. Πρέπει να ανοίξουμε το ωρολόγιο για να έχουμε τομές».

Όσον αφορά στο σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, η κα. Μιχαηλίδου τόνισε ότι «για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού κέρδους αρχίζει από το 2027 και μετά, που μπαίνουν οι θέσεις. Έγινε χρηματοοικονομική μελέτη. Το κόστος αφορά σταδιακά στην πενταετία που θα ανακοινωθούν οι θέσεις και θα εφαρμοστεί. Μπήκε σε δημόσια διαβούλευση. Δεν μπορεί να εστιαστεί στις διαβουλεύσεις που κάναμε με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις».

Κάλεσε τις οργανώσεις να πείσουν για αλλαγές για το σχέδιο αξιολόγησης ο Μυλωνάς

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας είναι ανοιχτή προς τις εκπαιδευτικές οργανώσεις να πείσουν για τις αλλαγές που απαιτούνται στο κείμενο του νομοσχεδίου που έχει ενώπιον της για το νέο σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών, ώστε να προβεί στις αναγκαίες τροποποιήσεις επί του κειμένου και των προνοιών του με πρόθεση να ολοκληρωθεί η συζήτηση του και να αχθεί ενώπιον της Ολομέλειας πριν τις 2 Δεκεμβρίου, προκειμένου πριν η Βουλή κλείσει για τις διακοπές των Χριστουγέννων να ψηφιστεί σε νόμο, δήλωσε στο ΚΥΠΕ ο Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας Παύλος Μυλωνάς.

Συγκεκριμένα, ο κ. Μυλωνάς ανέφερε ότι την ερχόμενη Τετάρτη τα μέλη της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας σε κλειστή συνεδρία θα συζητήσουν την πρόθεση τους για τη διαδικασία που θα ακολουθηθεί για τη συζήτηση του νομοσχεδίου εν μέσω των τοποθετήσεων των εκπαιδευτικών οργανώσεων, προσθέτοντας ότι από τις μέχρι τώρα συζητήσεις που είχε με τους άλλους Βουλευτές μέλη της Επιτροπής Παιδείας εκτιμά ότι στις 19 Νοεμβρίου θα αρχίσει η κατ΄άρθρο συζήτηση του νομοσχέδιου.

Ειδικότερα ο Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, υπενθύμισε ότι η Επιτροπή Παιδείας  άρχισε τη συζήτηση του νομοσχεδίου για το νέο σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών αφού αυτό κατατέθηκε στη Βουλή και διαπιστώνοντας τις αντιδράσεις  των εκπαιδευτικών οργανώσεων έδωσε τρεις μήνες χρόνο ώστε Υπουργείο Παιδείας και εκπαιδευτικές οργανώσεις να διαβουλευτούν.

Πρόσθεσε πως έγινε ένας διάλογος το καλοκαίρι που ήταν λειψός καθώς οι πλευρές, είχαν συναντηθεί μόνο δύο-τρεις φορές και τον Σεπτέμβρη καμμία από τις δύο πλευρές δεν ήταν έτοιμη για συζήτηση του νομοσχεδίου.

Στη συνέχεια, ανέφερε, με παρότρυνση της Επιτροπής Παιδείας στα μέσα Σεπτεμβρίου διεξήχθη ένας διάλογος, στο πλαίσιο του οποίου η Υπουργός Παιδείας δέχθηκε κάποιες αλλαγές, οι εκπαιδευτικές οργανώσεις δεν ικανοποιήθηκαν και ζητούν περαιτέρω αλλαγές και η Επιτροπή Παιδείας ζήτησε από τις εκπαιδευτικές οργανώσεις να καταθέσουν γραπτώς τις θέσεις τους.

Η Υπουργός Παιδείας, πρόσθεσε, για τρίτη φορά κατάθεσε τροποποιήσεις και τελικό κείμενο την προηγούμενη Τετάρτη κατά τη συνεδρία της Επιτροπής και οι εκπαιδευτικές οργανώσεις διατύπωσαν τις θέσεις τους και όρισαν τις συνελεύσεις τους.

Ο κ. Μυλωνάς ανέφερε πως η ΠΟΕΔ, η οποία είχε συνέλευση την Πέμπτη, ενημέρωσε την Επιτροπή Παιδείας για αρνητική τοποθέτηση και απέστειλε σημείωμα με τις θέσεις της.

Είπε επίσης πως η Επιτροπή Παιδείας είναι ενήμερη για αρνητική αρχική τοποθέτηση της ΟΕΛΜΕΚ και πως η ΟΛΤΕΚ δεν απορρίπτει αλλά ζητά να αλλάξουν ένα – δύο σημεία.

Ο κ. Μυλωνάς εξήγησε ότι η Επιτροπή Παιδείας ως προνοεί το Σύνταγμα και ο κανονισμός λειτουργίας της Βουλής όπου κρίνει σκόπιμο θα τροποποιήσει το κείμενο του νομοσχεδίου ώστε να οδηγηθεί στην Ολομέλεια της Βουλής πριν από τις 2 Δεκεμβρίου για να ψηφιστεί σε νόμο πριν τις διακοπές των Χριστουγέννων.

«Είμαστε στη διάθεση και των τριών εκπαιδευτικών οργανώσεων ΟΕΛΜΕΚ, ΠΟΕΔ, ΟΛΤΕΚ να πείσουν την Επιτροπή Παιδείας για τις αλλαγές που απαιτούνται επί του νομοσχεδίου, ώστε η Επιτροπή να προβεί στις σχετικές τροποποιήσεις επί των άρθρων του. Σε αλλαγές που επιθυμούν και δεν πείσουν για την αναγκαιότητα τους η Επιτροπή Παιδείας δεν θα τις κάνει», είπε.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Κάλεσε τις οργανώσεις να πείσουν για αλλαγές για το σχέδιο αξιολόγησης ο Μυλωνάς-Πριν τα Χριστούγεννα στη Ολομέλεια

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
;