Προ των πυλών, όπως διαφαίνεται, είναι η νέα κρίση στον τομέα της παιδείας, με την απόρριψη του νέου σχεδίου αξιολόγησης των εκπαιδευτικών από τις συνδικαλιστικές οργανώσεις έχει δημιουργήσει νέα δεδομένα, τόσο για το Υπουργείο Παιδείας, όσο και για τη Βουλή, η οποία θα κληθεί να λάβει αποφάσεις για την πορεία του νομοθετήματος. Αυτός είναι και ο λόγος που οι επόμενες εβδομάδες κρίνονται κρίσιμες, αφού θα διαπιστωθεί κατά πόσο υπάρχει πολιτική βούληση από πλευράς κομμάτων για να υπάρξει η αλλαγή σε ένα σύστημα που κρίνεται απαρχαιωμένο, ισοπεδωτικό και άνισο ή αν θα φοβηθούν τη σύγκρουση σε προεκλογική περίοδο και θα επιλέξουν την ασφαλή επιλογή να μείνει η κατάσταση ως έχει.
Την περασμένη Πέμπτη, η ΠΟΕΔ μετά από συνεδρία του 100μελούς συμβουλίου της, αφού εξέτασε τις τροποποιήσεις του Υπουργείου Παιδείας, όσον αφορά στο σχέδιο αξιολόγησης του εκπαιδευτικού, αποφάσισε να το απορρίψει, επικαλούμενη ότι δεν υπάρχει το απαραίτητο πλάνο όσον αφορά στους ανθρώπινους πόρους, για να στηριχθεί το νέο σχέδιο. Μάλιστα, η ΠΟΕΔ είχε απαιτήσει όπως πριν το Νομοσχέδιο προωθηθεί στη Βουλή, να συμφωνηθεί πλήρως με την ΠΟΕΔ, ώστε να διασφαλιστεί ότι αποτελεί προϊόν διαβούλευσης και όχι μονομερούς απόφασης.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ξεκάθαρο μήνυμα Μιχαηλίδου για το σχέδιο αξιολόγησης-«Να κάνουμε βήματα μπροστά, συγκεκριμένη η πρόκληση»
Το νέο σχέδιο αξιολόγησης του εκπαιδευτικού αναμένεται να απορρίψει και η ΟΕΛΜΕΚ και η απόφαση δεν αναμένεται να προκαλέσει έκπληξη σε κανένα, δεδομένου ότι ο πρόεδρός της, Δημήτρης Ταλιαδώρος, στις δημόσιες τοποθετήσεις του υπερτονίζει ότι η πρόταση του Υπουργείου δεν μπορεί να θεωρείται αποδεκτή. Σημειώνεται πως ο κ. Ταλιαδώρος σε διάφορα θέματα τάσσεται στην απέναντι πλευρά από το Υπουργείο Παιδείας, αγνοώντας το γεγονός ότι με βάση τη θέση του, θεωρείται εταίρος του Υπουργείου Παιδείας και όχι μέλος της αντιπολίτευσης (σ.σ. η παράταξη του κ. Ταλιαδώρου προέρχεται από τον Δημοκρατικό Συναγερμό).
Οι εκπαιδευτικές οργανώσεις, μάλιστα, εν είδει υπεράσπισης των θέσεων τους, ανέφεραν στο δημόσιο διάλογο πως το σχέδιο αξιολόγησης αναμένεται να έχει το ίδιο αποτέλεσμα με τη μεταρρύθμιση στη δημόσια υπηρεσία, η οποία όπως χαρακτήρισαν απέτυχε, αγνοώντας όμως την παράμετρο ότι η εν λόγω μεταρρύθμιση εφαρμόστηκε, κρίθηκε και αναμένεται να τύχει βελτίωσης. Κάτι που για το σχέδιο αξιολόγησης δεν μπορεί να ισχύσει, αφού οι ίδιοι έχουν προκαταλάβει ότι θα αποτύχει και γι’ αυτό δεν χρειάζεται να προχωρήσει η συζήτηση.
Πάντως, η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, από την πρώτη στιγμή, βγήκε μπροστά και απάντησε στις συνδικαλιστικές οργανώσεις, τονίζοντας πως διαπιστώθηκε ότι υπάρχει αντίσταση στην αλλαγή και ότι δεν ήταν θέμα περισσότερου διαλόγου ή συγκλίσεων, ενώ το Υπουργείο Παιδείας θεωρεί ότι δεν υπάρχει εναλλακτική. Μάλιστα, σε δηλώσεις της μετά την παρουσίαση του προϋπολογισμού του Υπουργείου Παιδείας για το 2026, η κα. Μιχαηλίδου επεσήμανε πως «εδώ και ένα χρόνο το συζητάμε, εδώ και πενήντα χρόνια το αναμέναμε. Είναι για μας ξεκάθαρο ότι κάναμε τεράστια προσπάθεια με τη στήριξη της Βουλής για συνεχείς συγκλίσεις. Από ένα σημείο και μετά πρέπει να το δούμε με ειλικρίνεια και ευθύτητα και υπευθυνότητα. Αν κάνουμε άλλες υποχωρήσεις θα κινδυνεύει και η επιστημονικότητα και εφαρμοσιμότητα της αξιολόγησης».
Στη συνέχεια, η κα. Μιχαηλίδου σημείωσε πως «η πρόκληση είναι συγκεκριμένη: πάμε πίσω στο σύστημα του 1970 ή προχωρούμε μπροστά; Βάλαμε σειρά ασφαλιστικών δικλίδων, η πιο σημαντική είναι η πενταετία. Στην πενταετία μαζί με τους εκπαιδευτικούς μας αναγνωρίζουμε και επιλύουμε προβλήματα. Κανένα σύστημα δεν είναι τέλειο, πρέπει όμως να κάνουμε την αρχή, να κάνουμε βήματα μπροστά. Αναμένουμε από τη Βουλή να ακολουθηθούν οι δημοκρατικές διαδικασίες, να συζητηθεί, να γίνουν οι όποιες αναγκαίες τροποποιήσεις θεωρούν ότι πρέπει να γίνουν και να πάει στην Ολομέλεια για να αναλάβουμε όλοι τις ευθύνες μας. Θεωρώ ότι είναι θέμα ποιότητας του εκπαιδευτικού μας συστήματος, δεν αφορά μόνο αξιολόγηση ατόμων».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Φουρτούνες στον τομέα της παιδείας-Άκαμπτοι οι εκπαιδευτικοί, το μπαλάκι στη Βουλή για το σχέδιο αξιολόγησης
Αυτή η κατάσταση δημιουργεί νέα δεδομένα, πλέον η απόφαση είναι στα χέρια της Βουλής και εκεί θα διαφανεί κατά πόσο υπάρχει πολιτική βούληση για να υπάρξει αλλαγή. Ουσιαστικά, τα κόμματα έχουν δύο επιλογές που θα ξεκαθαρίσουν την εικόνα. Από τη μία θα δείξουν ότι επιθυμούν την αλλαγή, θα προχωρήσουν τις συζητήσεις, θα καταθέσουν τις όποιες τροποποιήσεις θέλουν οι ίδιοι και όλα θα κριθούν στην Ολομέλεια. Από την άλλη, υπάρχει και το ενδεχόμενο να επιλέξουν το πιο ασφαλές σενάριο, να δημιουργούν προσκόμματα και να καθυστερούν τις συζητήσεις, ώστε να στείλουν το κείμενο στις ελληνικές καλένδες, φοβούμενοι τη σύγκρουση ενόψει των επικείμενων βουλευτικών εκλογών.
Πάντως, ο ίδιος ο πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας και βουλευτής του Δημοκρατικού Κόμματος, Παύλος Μυλωνάς, είχε αναφέρει σε δημόσιες τοποθετήσεις του ότι η συζήτηση θα προχωρήσει με στόχο να κατατεθεί μέχρι τις 2 Δεκεμβρίου ενώπιον της Ολομέλειας για ψήφιση. Αυτό είναι και το στοίχημα για τους βουλευτές και τα κόμματα και θα διαπιστωθεί στο επόμενο διάστημα.
Το κόστος της μη ψήφισης του νομοσχεδίου
Το ενδεχόμενο της μη ψήφισης του νομοσχεδίου ενδέχεται να επιφέρει διάφορες αρνητικές συνέπειες, αφού η εναλλακτική είναι να παραμείνει η κατάσταση ως έχει, δηλαδή όλοι οι εκπαιδευτικοί να αξιολογούνται με τα ίδια κριτήρια από πριν και να είναι όλοι άριστοι των αρίστων, χωρίς να υπάρχει περιθώριο βελτίωσης. Την ίδια ώρα, εκτός του ότι θα υπάρχει διαιώνιση μίας κατάστασης με ένα σύστημα που είναι αναχρονιστικό, υπάρχει και ο κίνδυνος για επιβολή ενός προστίμου μαμούθ για την Κύπρο, αφού η εν λόγω μεταρρύθμιση εντάσσεται στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Το Υπουργείο Παιδείας επέλεξε να μην προτάξει τον εν λόγω κίνδυνο, αφού στόχος ήταν να προβάλλεται η ανάγκη για αλλαγή από την παιδαγωγική πλευρά πρωτίστως, δεδομένου ότι αποδέχτες της κατάστασης είναι τα παιδιά, ωστόσο δεν μπορεί να αγνοηθεί ότι αν δεν ψηφιστεί το σχέδιο αξιολόγησης του εκπαιδευτικού, η Κύπρος θα κληθεί να πληρώσει 60 εκατομμύρια ευρώ ως πρόστιμο.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Δεν κάνει πίσω το ΥΠΑΝ για το σχέδιο αξιολόγησης-«Δεν υπάρχει εναλλακτική, καλούμε τη Βουλή να προχωρήσει»
Κάποιοι θεωρούν ότι η εν λόγω αναφορά είναι απλά πυροτέχνημα, προτάσσοντας μάλιστα και ως παράδειγμα την περίπτωση της ψήφισης της νομοθεσίας για επέκταση της Προδημοτικής, επί Υπουργίας Πρόδρομου Προδρόμου, αφού και τότε είχε προβληθεί το επιχείρημα για πρόστιμο από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η μόνη διαφορά είναι ότι η Αθηνά Μιχαηλίδου, όντας πρόσωπο που προέρχεται από τον χώρο της παιδείας και της εκπαίδευσης, αναγνώρισε ότι αυτό που προέχει είναι η αλλαγή και πρόβαλε τα εκπαιδευτικά επιχειρήματα, ενώ ο Πρόδρομος Προδρόμου, προερχόμενος από το πολιτικό χώρο, ήξερε να αφήνει βαρύγδουπες δηλώσεις.
Πέραν τούτου, το γεγονός ότι η πολιτική προϊστάμενη ενός Υπουργείου παρουσιάζει το επιχείρημα ότι υπάρχει κίνδυνος για την Κυπριακή Δημοκρατία να πληρώσει ένα τόσο μεγάλο πρόστιμο, θα έπρεπε να χτυπήσει καμπανάκι προς όλους και όχι να υπάρχουν δηλώσεις ότι δεν πείστηκαν για το κατά πόσο ευσταθεί ή όχι η τοποθέτηση. Στην τελική, εκείνος που θα πληρώσει το κόστος είναι οι φορολογούμενοι πολίτες και ανάμεσα σε αυτούς είναι και οι εκπαιδευτικοί.
Αυτά τα δεδομένα πρέπει να απασχολήσουν όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και μάλιστα σοβαρά, αφήνοντας στην άκρη τις σκοπιμότητες, πολιτικές ή μη, ειδικά την ώρα που οι συνέπειες βαραίνουν πρωτίστως τους μαθητές.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Απέρριψε η ΠΟΕΔ το τροποποιημένο σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών-Νέες περιπέτειες στην παιδεία











