Φουρτούνες προμηνύονται στον τομέα της παιδείας, μετά την απόρριψη του νέου κειμένου του Υπουργείου Παιδείας για το σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών από τις οργανώσεις, με το μπαλάκι πλέον να βρίσκεται στα χέρια της Βουλής, που πρέπει να αναλάβει ρόλο διαιτητή. Από πλευράς του, το Υπουργείο Παιδείας ξεκαθαρίζει πως δεν πρόκειται να κάνει πίσω, αφού η επιστροφή στο υφιστάμενο σχέδιο αξιολόγησης δεν είναι λύση. Στο μεταξύ, υπάρχει και η απειλή για νέα κρίση, αφού οι οργανώσεις ενδέχεται να προβούν στη λήψη μέτρων, σε περίπτωση που δεν ικανοποιηθεί ένα ακόμη αίτημά τους, για να μην προωθηθεί το κείμενο στην Ολομέλεια.
Την περασμένη Τετάρτη η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, παρουσίασε ενώπιον της Επιτροπής Παιδείας τις τροποποιήσεις στις οποίες προέβη του Υπουργείο, μετά και τον τρίτο σύντομο κύκλο διαβουλεύσεων με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις, όσον αφορά στο σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Αλλαγές τις οποίες είχε χαρακτηρίσει οδυνηρές, σε προηγούμενη παρουσία στη Βουλή, ωστόσο το Υπουργείο αποφάσισε να προβεί σε αυτές τις κινήσεις, ως ένδειξη καλής πίστεως, για να ικανοποιηθούν οι εκπαιδευτικές οργανώσεις, δεδομένου ότι δεν αλλάζει τη φιλοσοφία και την επιστημονικότητα της πρότασης.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Δεν κάνει πίσω το ΥΠΑΝ για το σχέδιο αξιολόγησης-«Δεν υπάρχει εναλλακτική, καλούμε τη Βουλή να προχωρήσει»
Παρά το γεγονός ότι το Υπουργείο Παιδείας και τους δύο κύκλους διαβουλεύσεων προέβη σε αλλαγές με βάση τα αιτήματα των συνδικαλιστικών οργανώσεων, από πλευράς εκπαιδευτικών διαφαίνεται μία άκαμπτη στάση, αφού για ακόμη μία φορά απορρίπτουν το τροποποιημένο σχέδιο, προβάλλοντας επιχείρημα την απουσία ανθρωπίνου δυναμικού και μάλιστα, αναφέρουν πως ενώ το Υπουργείο Παιδείας κάνει αναφορά για νέες αρμοδιότητες, δεν υπάρχουν οι εκπαιδευτικοί για να καλύψουν τις ανάγκες.
Πράγμα που σε περίπτωση που το σχέδιο αξιολόγησης του εκπαιδευτικού ψηφιστεί, το Υπουργείο Παιδείας μπορεί να καταθέσει συμπληρωματικό προϋπολογισμό, ώστε να καλύψει τις νέες θέσεις που προνοούνται και είναι 540. Πάντως, αυτό που πρέπει να ξεκαθαριστεί είναι πως σε περίπτωση που δεν προχωρήσει το σχέδιο αξιολόγησης, παρά το γεγονός ότι οι επιμέρους εμπλεκόμενοι φορείς, όπως είναι οι γονείς τάσσονται υπέρ του, τότε οι εκπαιδευτικοί θα αξιολογούνται με το υφιστάμενο, που έχει χαρακτηριστεί ισοπεδωτικό για τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, ενώ προωθεί ανισότητες και όλοι είναι άριστοι των αρίστων.
Πάντως, το μπαλάκι αυτή τη στιγμή βρίσκεται στο γήπεδο της Βουλής, η οποία καλείται να προχωρήσει στην κατ’ άρθρο συζήτηση και στην προώθηση του νομοθετήματος ενώπιον της Ολομέλειας για ψήφιση. Αυτό που διαμηνύεται από μερίδα βουλευτών είναι πως είναι πρόθυμοι να προχωρήσουν στην κατάθεση τροπολογιών, χωρίς να προσδιορίζουν τι θα αφορούν, προκαλώντας ανησυχία ότι ενδέχεται να αλλάξουν την φιλοσοφία της πρότασης. Αυτό που διαμηνύεται από πλευράς Υπουργείου Παιδείας είναι πως θα παρακολουθούν στενά την κατάσταση, ενώ η επιστροφή στο υφιστάμενο σύστημα δεν είναι λύση.
Μάλιστα, η υπουργός Παιδείας, μιλώντας στον REPORTER, τόνισε ότι «υπάρχει αντίσταση στην αλλαγή, δεν υπάρχει αναγκαία βούληση, εμείς καλούμε τη Βουλή να προχωρήσει δημοκρατικά να συζητήσει την πρόταση και να ψηφιστεί. Το Υπουργείο θεωρεί ότι δεν υπάρχει εναλλακτική, έχουμε έτοιμο νομοσχέδιο βελτιωμένο αλλαγμένο για να μην ανησυχεί κανείς εκπαιδευτικός. Υπάρχουν όλες οι ασφαλιστικές δικλίδες για τους εκπαιδευτικούς». Η κα. Μιχαηλίδου επεσήμανε πως «να πάμε πίσω δεν είναι λύση. Υπάρχει και το πρόστιμο για τα 60 εκ. ευρώ. Για μας η λύση είναι να προχωρήσει η συζήτηση και η ψήφιση».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Απέρριψε η ΠΟΕΔ το τροποποιημένο σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών-Νέες περιπέτειες στην παιδεία
Οι αλλαγές του Υπουργείου μετά τις δύο εβδομάδες
Σημειώνεται πως από τις δημόσιες τοποθετήσεις των δύο πλευρών διαφάνηκε πως το Υπουργείο Παιδείας είχε πολλάκις κάνει βήματα για την ικανοποίηση των αιτημάτων των εκπαιδευτικών οργανώσεων, αφού υπήρξαν σημαντικές αλλαγές επί του αρχικού κειμένου που προωθήθηκε στη Βουλή. Από την τελευταία παρουσίαση του Υπουργείου Παιδείας στη Βουλή, διαφάνηκε πως στο περιθώριο που μπορούσε να προβεί σε αλλαγές το έκανε, χωρίς να επηρεάζει την επιστημονικότητα της πρότασης.
Συγκεκριμένα, το Υπουργείο Παιδείας ικανοποίησε το αίτημα όπως η εξωτερική αξιολόγηση συμπληρώνει τη διαδικασία της εσωτερικής αξιολόγησης και θα εφαρμόζεται στο πέμπτο έτος και όχι στην τριετία, ενώ όσον αφορά στο ρόλο του παιδαγωγικού συμβούλου, υπήρξε τροποποίησης της πρόνοιας ώστε να υπάρχει καλύτερη διατύπωση του ρόλου. Συγκεκριμένα, όπως αναφέρθηκε στη Βουλή, ο παιδαγωγικός σύμβουλος θα αναλάβει ρόλο συντονιστή για υλοποίηση του προγράμματος της μάθησης εκπαιδευτικών, το οποίο συνδέεται με την διαμορφωτική αξιολόγηση. Για κάθε βαθμίδα, όπως αναφέρθηκε, το ρόλο θα αναλάβει Βοηθός Διευθυντής και συγκεκριμένα για τη Δημοτική θα είναι ο Βοηθός Διευθυντής και για τη Μέση Εκπαίδευση θα είναι ο Βοηθός Διευθυντής Α’.
Όσον αφορά στο καυτό θέμα της αξιολόγησης από το Διευθυντή της Σχολικής Μονάδας, το Υπουργείο Παιδείας αποφάσισε ότι οι πρόνοιες των κανονισμών που αφορούν το ρόλο του θα τεθούν σε ισχύ από τη σχολική χρονιά 2029-2030. Ο λόγος που το Υπουργείο Παιδείας προέβη σε αυτή την αλλαγή είναι για να υπάρχει δικλίδα ασφαλείας και να μην υπάρχουν ανησυχίες από τους εκπαιδευτικούς.
Πάντως, η ίδια η υπουργός Παιδείας ανέφερε στη Βουλή ότι «είναι μία αναγκαία μεταρρύθμιση. Δεν μπορούμε να διαιωνίζουμε κατεστημένα δεκαετιών. Το Υπουργείο έθεσε σειρά από ασφαλιστικές δικλίδες και να έχουν λόγο οι εκπαιδευτικοί σε όλα τα στάδια. Θα έχουμε αιτήματα και θέλουμε να στηρίξουμε τους εκπαιδευτικούς. Η αξιολόγηση δεν είναι αυτοσκοπός».
Σε άλλο σημείο της τοποθέτησής της, η κα. Μιχαηλίδου τόνισε ότι «για πρώτη φορά έχουμε Επιτροπές με τη συμμετοχή εκπαιδευτικών. Είμαστε εδώ για να κάνουμε αρμοδίως μία αλλαγή. Από το 2021 μπήκε στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Δεν είναι αυτός ο λόγος που χρειάζεται αλλαγή και γι’ αυτό δεν το λέμε συνέχεια».











