Ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής οδηγείται το απόγευμα το νομοσχέδιο για μεταρρύθμιση της Ελεγκτική Υπηρεσίας, χωρίς ωστόσο σε αυτό να εντάσσεται το Ελεγκτικό Συμβούλιο, για το οποίο ο Γενικός Ελεγκτής είχε εκφράσει έντονες επιφυλάξεις ενώπιον της Επιτροπής Νομικών, όπου συζητήθηκε το θέμα, ερχόμενος μάλιστα σε αντιπαράθεση με τον υπουργό Δικαιοσύνης, Μάριο Χαρτσιώτη.
Μετά από εκείνη την αντιπαράθεση, κατά την οποία ο Γενικός Ελεγκτής χαρακτήρισε το Ελεγκτικό Συμβούλιο ως «Big Brother», η Βουλή αποφάσισε να θέσει τη δεδομένη στιγμή εκτός κάδρου την εν λόγω πρόνοια και αναμένεται να το συζητήσει στη συνέχεια, αφού όπως ανέφερε αρμόδια πηγή, η σημερινή ψήφιση θα αφορά το συνταγματικό μέρος της τροποποίησης.
Πιο συγκεκριμένα, η Επιτροπή Νομικών αποφάσισε να οδηγήσει για ψήφιση το Νομοσχέδιο, το οποίο θα αφορά το όριο θητειών, αλλά και τα προσόντα του Γενικού Ελεγκτή.
Στο σχέδιο νόμου που θα τεθεί ενώπιον της Ολομέλειας του Σώματος, θα ψηφιστεί ο καθορισμός ανώτατου ηθικού επιπέδου, καθώς επίσης και αναγνωρισμένης επιστημονικής κατάρτισης ή πείρας στον οικονομικό, λογιστικό, ελεγκτικό ή άλλο αντίστοιχο τομέα ως προσόντων για διορισμό προσώπου στη θέση Γενικού Ελεγκτή και Βοηθού Γενικού Ελεγκτή
Επίσης, θα ψηφιστεί η οκταετής θητεία στα συγκεκριμένα αξιώματα, χωρίς να έχουν δικαίωμα επαναδιορισμού, πλην εξαιρέσεων που εάν συμπληρώσουν το 68ο έτος της ηλικίας τους πριν την λήξη της θητείας, ως επίσης και η οικονομική αυτονόμηση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας με σύνταξη του προϋπολογισμού της υπηρεσίας από τον Γενικό Ελεγκτή.
Επιπλέον, προβλέπει άμεση έναρξη της ισχύος των εισηγούμενων ρυθμίσεων με συγκεκριμένη πρόβλεψη σε σχέση με τα πρόσωπα που κατέχουν κατά την ημερομηνία έναρξης της ισχύος αυτών το αξίωμα του Γενικού Ελεγκτή και του Βοηθού Γενικού Ελεγκτή ότι θα εξακολουθήσουν να κατέχουν το αξίωμά τους υπό τους ίδιους όρους διορισμού τους, δηλαδή μέχρι την αφυπηρέτησή τους.
Οι εν λόγω πρόνοιες, ανέφερε η ίδια πηγή, είναι συμφωνημενές και αναμένεται να υπερψηφιστούν.
Παράλληλα, θα τεθούν ενώπιον της Ολομέλειας δύο προτάσεις νόμου του ΑΚΕΛ και πιο συγκεκριμένα να μην έχουν υπηρετήσει στο αξίωμα του υπουργού κατά τη θητεία του Προέδρου της Δημοκρατίας που θα προχωρήσει σε διορισμό τους, αλλά και να μην είναι βουλευτές, ως επίσης και στην ανώτατη πυραμίδα των κομμάτων.
Η έντονη διαφωνία Χαρτσιώτη-Παπακωνσταντίνου στη Βουλή
Υπενθυμίζεται ότι περί τα μέσα Σεπτεμβρίου, όταν συζητήθηκε το θέμα στην Επιτροπή Νομικών, προέκυψε έντονη διαφωνία μεταξύ του Γενικού Ελεγκτή και του υπουργού Δικαιοσύνης για το θέμα του Ελεγκτικού Συμβουλίου. Ο Μάριος Χαρτσιώτης είχε αναφέρει μεταξύ άλλων πως «το Ελεγκτικό Συμβούλιο περιορίζεται σε εισηγήσεις ή συστάσεις προς τον Γενικό Ελεγκτή και ενισχύει τον ρόλο του μέσω της επήρειας των τριών μελών που θα το απαρτίζουν. Τονίζω ότι μέσα από αυτό δεν αγγίζουμε τις εξουσίες του Γενικού Ελεγκτή, όπως καθορίζονται στο Σύνταγμα».
Ακολούθως, στη δική του τοποθέτηση, ο Γενικός Ελεγκτής εξέφρασε την έντονη και σαφή διαφωνία του, όπως αυτή διαμορφώθηκε μέσα από το νομοσχέδιο, τονίζοντας ότι «η παρουσίαση και οι αναφορές του Υπουργού για το Ελεγκτικό Συμβούλιο είναι παραπλανητικές. Δεν γίνεται να επικαλείται ότι οι περισσότερες χώρες το εφαρμόζουν, όταν αυτό που έχει παρουσιάσει δεν έχει καμία απολύτως σχέση με Ελεγκτικό Συμβούλιο. Είναι μία συζήτηση η οποία, αν το ψάξετε, δεν μπορεί να θεωρηθεί καλή πρακτική. Όπως παρουσιάζεται σήμερα, δεν έχει καμία σχέση με όσα ισχύουν διεθνώς».
Σημείωσε ότι «θα πρόκειται για μία Ελεγκτική Υπηρεσία όπου, αντί να αποφασίζουν ο Γενικός Ελεγκτής και ο Βοηθός Γενικός Ελεγκτής, θα αποφασίζει ένα Συμβούλιο, τα μέλη του οποίου θα καθορίζουν την πορεία της Υπηρεσίας ως νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου. Δεν υπάρχει στον κόσμο τέτοιο σύστημα. Είναι καλό να εκσυγχρονίζουμε, αλλά πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί σε τι αναφερόμαστε και σε ποιο πλαίσιο».
Εξήγησε πως «οι τέσσερις κυριότερες αρμοδιότητες του Ελεγκτικού Συμβουλίου θα εκτελούνται από τρία άτομα πλήρους απασχόλησης, τα οποία όμως δεν θα είναι εντός της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, δεν θα έχουν προσωπικό υπό τις οδηγίες τους και θα περιορίζονται στην υποβολή εισηγήσεων για εκθέσεις. Όταν ανέλαβα, ζήτησα να υποβληθούν εισηγήσεις, οι οποίες έφτασαν τις 196, ενώ καθημερινά λαμβάνουμε παράπονα από πολίτες, άρα προκύπτουν συνεχώς νέες εισηγήσεις. Ερχόμαστε στη Βουλή και προστίθενται άλλες εισηγήσεις. Έτσι, η διαδικασία αυτή γίνεται διαρκώς επαναλαμβανόμενη».
Παράλληλα, ο κ. Παπακωνσταντίνου αναφέρθηκε στην «παρακολούθηση του ετήσιου προγράμματος της Ελεγκτικής Υπηρεσίας», σημειώνοντας πως «το πρόγραμμα συνεχώς διαφοροποιείται, άρα τι ακριβώς θα παρακολουθείται; Πιστεύετε ότι σε κάποια άλλη ανεξάρτητη υπηρεσία υπάρχει η θεσμοθέτηση της παρακολούθησης των ενεργειών της;». Στη συνέχεια τόνισε πως «είναι άκρως προσβλητικό για τον εκάστοτε Γενικό Ελεγκτή. Ο τρόπος που πραγματοποιούμε τους ελέγχους είναι μέσω αξιολόγησης κινδύνου, και ανάλογα διαφοροποιούμε το πρόγραμμα μας. Αν θεωρούμε σωστό να το θεσμοθετήσουμε, τότε ας το εφαρμόσουμε σε όλες τις ανεξάρτητες υπηρεσίες, όχι αποκλειστικά στην Ελεγκτική».
Σε ό,τι αφορά στην παροχή πληροφοριών προς το Ελεγκτικό Συμβούλιο, ο κ. Παπακωνσταντίνου επισήμανε πως τα τρία άτομα που θα το απαρτίζουν «δεν θα διαθέτουν υπηρεσία ή μηχανισμό συλλογής δεδομένων» και διερωτήθηκε, «άρα πώς θα τροφοδοτούνται με πληροφορίες; Στην πραγματικότητα, ο Γενικός Ελεγκτής θα είναι ο παροχέας των πληροφοριών σε αυτά τα τρία άτομα. Ήδη καλούμαστε από τις Επιτροπές της Βουλής περίπου τρεις με τέσσερις φορές την εβδομάδα. Αν προστεθούν και οι απαιτήσεις του Ελεγκτικού Συμβουλίου, τότε αυτός είναι ο ασφαλέστερος τρόπος να παραλύσει πλήρως η Ελεγκτική Υπηρεσία. Θεωρώ ότι είτε υπάρχει σκοπιμότητα πίσω από αυτό, είτε εκείνος που το έγραψε δεν κατανοεί πώς λειτουργεί στην πράξη η Ελεγκτική Υπηρεσία».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: