Νέα σελίδα γυρίζει το εκπαιδευτικό σύστημα, αφού ψηφίστηκε από την Ολομέλεια της Βουλής η μεγαλύτερη μεταρρύθμιση στον τομέα της παιδείας, όπως μπορεί να χαρακτηριστεί το νέο σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου. Μία μεταρρύθμιση που καθυστέρησε πενήντα χρόνια και πλέον κατατάσσει την Κύπρο ανάμεσα στις ευρωπαϊκές χώρες με σύγχρονο σχέδιο αξιολόγησης. Πάντως, η απόφαση της Ολομέλειας έγινε στην παρουσία των ηγεσιών των συνδικαλιστικών οργανώσεων και εν μέσω απειλών και εκβιασμών για κλιμάκωση των απεργιακών μέτρων, αφού κανένας δεν πείστηκε για την ορθότητα των αιτημάτων τους.
Η Ολομέλεια της Βουλής έστειλε μήνυμα προς πάσα κατεύθυνση ότι η ανάγκη για αλλαγή ήταν μεγαλύτερη από την ικανοποίηση οποιωνδήποτε συνδικαλιστικών καπρίτσιων και αυτός ήταν και ο λόγος που ψήφισε μία αυστηρή νομοθεσία, όσον αφορά στο σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού κόσμου. Μία νομοθεσία η οποία στοχεύει να αλλάξει την εκπαίδευση και το δημόσιο σχολείο προς το καλύτερο, ενώ η Κύπρος πλέον έχει κάνει το βήμα μπροστά, ειδικά τη στιγμή που η εναλλακτική ήταν η παραμονή σε ένα σχέδιο αξιολόγησης που ήταν υποτυπώδες, αδικούσε δεκάδες χιλιάδες εκπαιδευτικούς και μαθητές, ενώ αναπαρήγαγε αδικίες και στρεβλώσεις.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Έκλεισε τα αυτιά στις σειρήνες και τους εκβιασμούς η Βουλή-Ψήφισε το νέο σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών
Η ψήφιση του νέου σχεδίου αξιολόγησης του εκπαιδευτικού αποτελεί τη μεγαλύτερη μεταρρύθμιση στον τομέα της παιδείας, αφού πλέον αλλάζει ο τρόπος που αξιολογούνται οι εκπαιδευτικοί. Ουσιαστικά, μετά από πενήντα χρόνια δίνονται κίνητρα στους εκπαιδευτικούς, θα παρέχεται επιπλέον στήριξη, ενώ αναμένεται να δημιουργηθεί και η θέση του ανώτερου εκπαιδευτικού, που είναι επιβράβευση για τους καλούς, που θέλουν να παραμείνουν στην τάξη και να μην αναλάβουν διοικητικά καθήκοντα. Οι εν λόγω εκπαιδευτικοί θα αναλάβουν και καθήκοντα μέντορα για τους νέους εκπαιδευτικούς και θα τους παρέχει στήριξη, εκεί και όπου χρειάζεται.
Πέραν τούτου, με τη νομοθεσία που ψηφίστηκε, εισάγεται και η διαμορφωτική αξιολόγηση, ενώ πλέον θα έχει ρόλο και ο διευθυντής στην τελική αξιολόγηση, με τη βαρύτητα να είναι στο 15% ενώ το 85% θα είναι στον επιθεωρητή. Σημειώνεται πως αρχική πρόταση του Υπουργείου Παιδείας ήταν 20%-80% αντίστοιχα, ωστόσο η Επιτροπή Παιδείας αποφάσισε να αλλάξει την κατάσταση, μετά από τις αντιδράσεις των συνδικαλιστικών οργανώσεων. Μία πρόνοια της νομοθεσίας που αποτελούσε και το σημείο διαφωνίας των συνδικαλιστικών οργανώσεων, ωστόσο διαφάνηκε πως στις κατ’ ιδίαν συναντήσεις τόσο με το Υπουργείο Παιδείας όσο και με τους βουλευτές, δεν έπεισαν με τα επιχειρήματά τους για διαγραφή.
Πάντως, από τις τοποθετήσεις των βουλευτών διαψεύστηκαν και κάποια από τα επιχειρήματα που προβλήθηκαν, κυρίως από την οργάνωση των εκπαιδευτικών, περί απουσίας θεσμικού διαλόγου για το νομοσχέδιο, αλλά και για το ότι δεν έλαβαν κριτήρια και βαρύτητες. Η αναφορά των πλείστων βουλευτών ότι υπήρξαν απτά αποτελέσματα από τις επιπρόσθετες διαβουλεύσεις, τις οποίες κάλεσε η Επιτροπή Παιδείας, αλλά και η τοποθέτηση του προέδρου της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, βουλευτή του Δημοκρατικού Κόμματος, Παύλου Μυλωνά, ότι από το Σεπτέμβριο οι βουλευτές και οι συνδικαλιστικές οργανώσεις έχουν ενώπιον τους τις εισηγήσεις του Υπουργείου Παιδείας για τις βαρύτητες και τα κριτήρια και πρόκειται για μία διαδικασία ζωντανή που θα κλειδώσει με τη συμφωνία όλων, ξεκαθάρισε την εικόνα και ουσιαστικά επιβεβαίωσε τις αναφορές της υπουργού Παιδείας, Αθηνάς Μιχαηλίδου, ότι εδώ και καιρό όλες οι πλευρές είχαν ενώπιον τους τα προσχέδια που ετοιμάστηκαν.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: «Από αύριο περνάμε στην φάση της εφαρμογής»-Το μήνυμα Μιχαηλίδου για το νέο σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών
Η ψήφιση του νέου σχεδίου αξιολόγησης σε νομοθεσία του κράτους δημιουργεί νέα δεδομένα, αφού πλέον δεν πρόκειται για μία εισήγηση της Κυβέρνησης που είναι ανοιχτή στην Επιτροπή Παιδείας, αλλά για ένα νόμο. Αυτό σημαίνει πως οι συνδικαλιστικές οργανώσεις πρέπει να αξιολογήσουν τα δεδομένα ενώπιον τους, πριν αποφασίσουν τα επόμενά τους βήματα, δεδομένου ότι η οργάνωση των καθηγητών ξεκάθαρα απείλησε με κλιμάκωση των μέτρων. Άγνωστη μέχρι στιγμής παραμένει η στάση της ΠΟΕΔ, που είχε δηλώσει ότι θα αξιολογήσει τι θα ψηφιστεί και θα λάβει αποφάσεις.
Στο μεταξύ, το Υπουργείο Παιδείας τονίζει πως θα είναι δίπλα στους εκπαιδευτικούς και τις οργανώσεις, ώστε να εφαρμοστεί σωστά η νέα μεταρρύθμιση και να παρέχει στήριξη στα σχολεία, κάτι που είναι το αίτημα των συνδικαλιστών και έχει τεθεί πολλάκις στο τραπέζι. Αυτό που διαμηνύεται είναι πως υπάρχει η τριετής μεταβατική περίοδος, που αποτελεί μία δικλίδα ασφαλείας και ένα χρονικό περιθώριο για να καμφθούν ανησυχίες και να διορθωθούν τυχόν στρεβλώσεις που θα παρατηρηθούν.
Αρχίζει τις επιμορφώσεις το ΥΠΑΝ
Το πρώτο βήμα που θα γίνει από πλευράς Υπουργείου Παιδείας είναι να αρχίσει τις επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών, για να μπορεί να εφαρμοστεί το νέο σχέδιο αξιολόγησης. Οι επιμορφώσεις θα αφορούν τις νέες πρόνοιες και θέσεις που εντάσσονται στο εκπαιδευτικό σύστημα. Πάντως, η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, σε δήλωσή της ανέφερε πως «αυτό απαιτεί συνεργασία, εμπιστοσύνη και συναίνεση. Συνεχίζουμε με τεχνοκρατική σοβαρότητα, ανοικτό διάλογο και στόχο το αποτέλεσμα. Ευχαριστούμε τους βουλευτές που ψήφισαν με υπευθυνότητα υπέρ της προόδου».
Το επόμενο στάδιο είναι η δημιουργία των νέων θέσεων, όπως αυτές έχουν προβλεφθεί στη νομοθεσία που έχει προωθηθεί στη Βουλή και έχουν υπολογισθεί στο κόστος της μεταρρύθμισης. Η υπουργός Παιδείας πολλές φορές υπέδειξε πως αυτό θα ενταχθεί στον προϋπολογισμό για το 2027, δεδομένου ότι η πρώτη φάση απαιτεί εκπαιδεύσεις και επιμορφώσεις, πριν προωθηθούν τα υπόλοιπα μέτρα.
Σημειώνεται πως μέχρι τον ερχόμενο Μάρτιο θα πρέπει να κατατεθεί ενώπιον της Επιτροπής Παιδείας η τελική πρόταση για τα σχέδια υπηρεσίας, τα κριτήρια και τις βαρύτητες, όπως αυτά θα συμφωνηθούν στην Επιτροπή Παρακολούθησης, με τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών οργανώσεων, όπως συμφωνήθηκε πριν προωθηθεί το νομοσχέδιο στη Βουλή. Αυτός είναι και ο λόγος που θα πρέπει να χαμηλωθούν οι τόνοι και να συνεργαστούν όλες οι πλευρές, ώστε να υπάρξει μία ενότητα στον τομέα της παιδείας, αφού και οι εκπαιδευτικοί και το Υπουργείο Παιδείας, πάνω από όλα βάζουν το καλώς νοούμενο συμφέρον των παιδιών. Αυτό πρέπει να είναι το πρώτιστο μέλημα όλων και η ικανοποίηση οποιουδήποτε αιτήματος δεν πρέπει να χρησιμοποιείται ως εργαλείο για εντάσεις και αντιπολίτευση.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ικανοποιημένος ο ΠτΔ για τη ψήφιση του σχεδίου αξιολόγησης-«Ενδυναμώνει τους εκπαιδευτικούς, αναβαθμίζει το παιδαγωγικό έργο»











