powered by inbusiness-news-logo cbn omada-logo celebrity-logo LOGO-PNG-108

Έκλεισε τα αυτιά στις σειρήνες και τους εκβιασμούς η Βουλή-Ψήφισε το νέο σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών

Με 29 ψήφους υπέρ πέρασε το νομοσχέδιο για το νέο σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου, ενώ η Ολομέλεια της Βουλής καταψήφισε τροπολογίες που κατέθεσε το ΑΚΕΛ, για κατάργηση του ρόλου του Διευθυντή στην τελική αξιολόγηση, καθώς και κατάθεση νέων τροποποιητικών κανονισμών που θα αφορούσαν θέματα που δεν καθορίστηκαν με τους παρόντες κανονισμούς.

Συγκεκριμένα, η Ολομέλεια της Βουλής με τις ψήφους Δημοκρατικού Συναγερμού, Δημοκρατικού Κόμματος, ΔΗΠΑ, Κινήματος Οικολόγων, της βουλεύτριας του ΑΚΕΛ, Ειρήνης Χαραλαμπίδου και των ανεξάρτητων βουλευτών, Αλεξάνδρας Ατταλίδου, Ανδρέα Αποστόλου και Μιχάλη Γιακουμή, ψήφισε το νέο σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου. Η έκβαση της συζήτησης έχει ικανοποιήσει το Υπουργείο Παιδείας, το οποίο ξεκαθάρισε πως δεν επηρεάζει την πρόταση που κατέθεσε.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Η ώρα της κρίσης για το νέο σχέδιο αξιολόγησης του εκπαιδευτικού-Κρίνει το μέλλον της μεταρρύθμισης η Ολομέλεια

Σημειώνεται πως η Ολομέλεια της Βουλής καταψήφισε τις τροπολογίες του ΑΚΕΛ, που αφορούσαν την διαγραφή της συμμετοχής του διευθυντή στην τελική αξιολόγησης, καθώς επίσης και την κατάθεση τροποποιητικών κανονισμών, για θέματα που δεν ψηφίστηκαν με τους παρόντες κανονισμούς. Την ίδια ώρα, ψηφίστηκε σχεδόν ομόφωνα, με μόνο μία ψήφο εναντίον πρόταση νόμου ώστε να διαγραφεί πρόνοια ότι ο διευθυντής πρέπει να συμβουλεύεται τον Βοηθό Διευθυντή ή Βοηθό Διευθυντή Α’ πριν την τελική αξιολόγηση, ενώ ψηφίστηκε με τις ίδιες ψήφους και πρόταση νόμου του ΔΗΣΥ ότι τα καθήκοντα των στελεχών θα συζητούνται στην Επιτροπή Παρακολούθησης. 

Παρούσα στη συζήτηση και ψήφιση των κανονισμών ήταν και η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, ενώ στην Ολομέλεια βρίσκονταν και οι πρόεδροι των συνδικαλιστικών οργανώσεων, Μύρια Βασιλείου και Δημήτρης Ταλιαδώρος. 

Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, ο πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας και βουλευτής του ΔΗΚΟ, Παύλος Μυλωνάς, επεσήμανε πως το προηγούμενο διάστημα υπήρχαν έντονες αντιδράσεις όσον αφορά στο ρόλο του διευθυντή, ενώ τόνισε πως με τη μεταρρύθμιση, εισάγεται ο ανώτερος εκπαιδευτικός, ένας «σπουδαίος» ρόλος. «Είναι καλοί δάσκαλοι και καθηγητές, που δεν θα φύγουν από την τάξη και θα είναι μέντορες. Επίσης, είναι διαμορφωτική αξιολόγηση. Το Υπουργείο Παιδείας, αμέσως μετά, έχει σκληρή δουλειά να κάνει για να καλύψει τις διαδικασίες, ώστε το 2028 να οδηγήσει τη μεταρρύθμιση σε καλύτερες συνθήκες για τους εκπαιδευτικούς και θα έχουμε καλύτερα αποτελέσματα».

Σημειώνεται πως ο κ. Μυλωνάς επεσήμανε πως όσον αφορά στα κριτήρια και βαρύτητες, τόσο η Βουλή όσο και οι συνδικαλιστικές οργανώσεις έλαβαν την πρόταση του Υπουργείου Παιδείας από τον περασμένο Σεπτέμβριο, διαψεύδοντας με αυτό τον τρόπο τα επιχειρήματα που προβάλλονταν από πλευράς οργανώσεων. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Το διακύβευμα για το σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών, οι ευθύνες των βουλευτών και η κρίσιμη απόφαση για τη μεταρρύθμιση

Τι αλλάζει με την έγκριση ν/σ και κανονισμών

Με την σημερινή έγκριση αλλάζει ο τρόπος αξιολόγησης ύστερα από πενήντα χρόνια, ενώ στις επιδιώξεις του νέου συστήματος αξιολόγησης αναφέρεται η αντιμετώπιση των αδυναμιών και στρεβλώσεων του υφιστάμενου συστήματος αξιολόγησης, το οποίο εφαρμόζεται εδώ και 50 περίπου χρόνια, μέσω της υιοθέτησης ενός «ευέλικτου και δίκαιου» συστήματος το οποίο είναι σχεδιασμένο να προσφέρει την κατάλληλη και συνεχή επιμόρφωση στους εκπαιδευτικούς.

Με το νέο σύστημα διασφαλίζεται η βελτίωση της ποιότητας και των αποτελεσμάτων της διδασκαλίας και της μάθησης, η έγκαιρη παρέμβαση, η βελτίωση της στήριξης των εκπαιδευτικών, η συνεχής επαγγελματική τους μάθηση και η παροχή κινήτρων για διάκριση και επιβράβευση των ικανών εκπαιδευτικών, προστίθεται. Παράλληλα, το νέο σύστημα θα βοηθήσει στην εμπέδωση της αξιοκρατίας, στην ενίσχυση της διαφάνειας και στην αύξηση της αποτελεσματικότητας, σημειώνεται.

Με βάση τις πρόνοιες του ν/σ και των κανονισμών μεταξύ άλλων καθορίζεται ο ρόλος του παιδαγωγικού συμβούλου με πιο σαφή τρόπο, μειώνεται η βαρύτητα της αξιολόγησης που διενεργεί ο Διευθυντής στην τελική (αριθμητική) αξιολόγηση από 30% σε 15%, μειώνεται το ποσοστό της συνολικής βαθμολογίας που απαιτείται για να θεωρείται ικανοποιητική η αξιολόγηση ενός εκπαιδευτικού από το 50% στο 40% τουλάχιστον.

Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι τροποποιήθηκαν οι μεταβατικές διατάξεις ώστε να προβλεφθεί ο τρόπος αξιολόγησης των εκπαιδευτικών μέχρι την σχολική χρονιά 2030-2031, κατά την οποία θα εφαρμοστούν πλήρως οι προτεινόμενοι κανονισμοί για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών με το νέο σύστημα.

Διευκρινίζεται εξάλλου ότι οι κανονισμοί που αφορούν την τελική (αριθμητική) αξιολόγηση και τη συμμετοχή του διευθυντή θα τεθούν σε ισχύ σε μεταγενέστερο στάδιο και μετά από συζήτηση στην Επιτροπή Παρακολούθησης Συστήματος Αξιολόγησης.

Η δήλωση της υπουργού Παιδείας

Η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, σε δήλωσή της μετά την ψήφιση του νέου σχεδίου αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, επεσήμανε πως «σήμερα είναι μια ιστορική ημέρα για τη δημόσια εκπαίδευση και για τη χώρα».

Η κα. Μιχαηλίδου σημείωσε πως «μετά από πενήντα χρόνια, η Βουλή ψήφισε ένα νέο, σύγχρονο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου, που αποτελεί αναπόσπαστο μέρος μιας ουσιαστικής εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Η αξιολόγηση είναι εργαλείο στήριξης, ενδυνάμωσης και συνεχούς βελτίωσης του σχολείου. Είναι μια επένδυση στην ποιότητα της εκπαίδευσης, στους εκπαιδευτικούς μας και κυρίως στα παιδιά μας».

Στη συνέχεια, η υπουργός Παιδείας επεσήμανε πως «η σημερινή κατάληξη είναι αποτέλεσμα διαλόγου, τεκμηριωμένης δουλειάς και προσπάθειας σύγκλισης. Αποδεικνύει ότι όταν η κοινωνία, οι θεσμοί και η πολιτεία αναλαμβάνουν συλλογική ευθύνη, μπορούν να πετύχουν μεγάλες αλλαγές. Από αύριο, περνάμε στη φάση της εφαρμογής. Και αυτό απαιτεί συνεργασία, εμπιστοσύνη και συναίνεση. Συνεχίζουμε με τεχνοκρατική σοβαρότητα, ανοικτό διάλογο και στόχο το αποτέλεσμα. Ευχαριστούμε τους βουλευτές που ψήφισαν με υπευθυνότητα υπέρ της προόδου».

Καταλήγοντας, η κα. Μιχαηλίδου σημείωσε πως «η Κυβέρνηση προχωρεί με συνέπεια σε ευρύτερες μεταρρυθμίσεις που ενισχύουν τους θεσμούς και το μέλλον της χώρας. Η Παιδεία αλλάζει. Και αλλάζει με σχέδιο, ευθύνη και όραμα».

Ικανοποίηση Νίκου Χριστοδουλίδη

Στο μεταξύ, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Χριστοδουλίδης, εξέφρασε την ικανοποίησή του για την απόφαση της Ολομέλειας. Σε γραπτή του δήλωση, ο Πρόεδρος Χριστοδουλίδης ανέφερε πως «με την σημερινή ψήφιση της Μεταρρύθμισης της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου, κάνουμε ένα ακόμη αποφασιστικό βήμα στην μεγάλη προσπάθεια να αλλάξουμε και να εκσυγχρονίσουμε την χώρα μας. Πρόκειται αναμφίβολα για μια Μεταρρύθμιση η οποία, την ιδια στιγμή, στηρίζει, ενδυναμώνει και εξελίσσει τους εκπαιδευτικούς μας, αναβαθμίζει το παιδαγωγικό έργο και διασφαλίζει καλύτερα μαθησιακά αποτελέσματα για όλα τα παιδιά, χωρίς εξαιρέσεις». 

Ο Πρόεδρος πρόσθεσε ότι «στον πυρήνα κάθε πολιτικής μας απόφασης είναι οι ίδιοι οι μαθητές, και το δικαίωμα κάθε παιδιού να έχει πρόσβαση σε ένα σύγχρονο, ποιοτικό και ανθρώπινο δημόσιο σχολείο».  

Συνεχίζοντας, ο Νίκος Χριστοδουλίδης επεσήμανε ότι «ως Κυβέρνηση θα συνεχίσουμε να επενδύουμε στην Παιδεία ως στρατηγική επιλογή εθνικής σημασίας. Η αλλαγή στην Παιδεία είναι επένδυση στο μέλλον του τόπου, είναι βασικός πυλώνας της μεγάλης μας προσπάθειας να αλλάξουμε και να εκσυγχρονίσουμε την χώρα μας πάντοτε στη βάση ιδεολογικού πολιτικού μας πλαισίου, τον Κοινωνικό Φιλελευθερισμό».

Καταλήγοντας, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας σημείωσε πως «επιθυμώ να ευχαριστήσω όσους συνέβαλαν σε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια, που αποτελεί κοινωνική απαίτηση για την αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου, και της παιδείας μας στο σύνολό της, προς όφελος των μαθητών μας και της κοινωνίας μας».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Θύματα της έντασης οι μαθητές-Οι απειλές των συνδικαλιστών για κλιμάκωση και η δημοκρατία που πλήττεται

Τοποθετήσεις Βουλευτών

Προηγήθηκε συζήτηση δύο ωρών στην οποία τοποθετήθηκαν όλα τα κόμματα με αναφορές που άγγιζαν τα υπέρ και τα κατά του συστήματος, την επιμονή και τους εκβιασμούς, όπως αναφέρθηκε, των εκπαιδευτικών οργανώσεων αλλά και τους αφορισμούς, όπως χαρακτηρίστηκαν, για το έργο των εκπαιδευτικών. Όλοι σχεδόν οι ομιλητές εξήραν το ρόλο του Προέδρου της Επιτροπής Παιδείας στην επίτευξη συναινέσεων.

Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Παύλος Μυλωνάς στη δική του τοποθέτηση είπε ότι επιτέλους έχουμε μπροστά μας μια σημαντική μεταρρύθμιση μετά από 50 χρόνια και καταργείται ένα αναξιοκρατικό και άδικο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών με την κλασική μέθοδο του επιθεωρητή όπου "ο κουμπάρος, ο κομματικός πάτρωνας έδινε τις βαθμολογίες".

Τόνισε το γεγονός ότι με το νέο σύστημα οι καλοί δάσκαλοι και καθηγητές θα έχουν ρόλο καθοδηγητή είτε των εισερχόμενων είτε κάποιο συναδέλφων τους "οι οποίοι έχουν θέματα και αδυναμίες".

Ο κ. Μυλωνάς τόνισε ότι το ΥΠΑΝ έχει δουλειά μπροστά του για να ολοκληρώσει τις διαδικασίες που χρειάζονται με απώτερο στόχο, σιγά-σιγά και μέχρι το '28 να ολοκληρωθεί μια διαδικασία η οποία θα οδηγήσει στη μεταρρύθμιση.

Ο ανεξάρτητος βουλευτής Ανδρέας Αποστόλου είπε ότι εμπιστευόμαστε τους καθηγητές και δασκάλους μας και το δημόσιο σχολείο και απέρριψε τους αφορισμούς που ακούγονται όπως είπε για το δημόσιο σχολείο, εκφράζοντας την αμέριστη στήριξη του στους εκπαιδευτικούς.

Είπε ότι μπορούν να γίνουν βελτιώσεις και αλλαγές και εξήρε και το ρόλο της ΥΠΑΝ η οποία βοήθησε ώστε να προχωρήσουν πολλά πράγματα που έμενα στάσιμα για χρόνια.

Την έντονη διαφωνία του με το ν/σ και τους κανονισμούς εξέφρασε ο ανεξάρτητος βουλευτής Ανδρέας Θεμιστοκλέους λέγοντας ότι το νέο σύστημα δεν θα επιλύσει τα προβλήματα της παιδείας. Είπε ότι πρόκειται για ένα δαπανηρό σχέδιο 15 εκ τα οποία θα  μπορούσαν να είχαν δαπανηθεί με άλλο τρόπο "για να δημιουργήσουν κυριολεκτικά θαύματα στα δημόσια σχολεία".

Υποστήριξε ότι το νέο σύστημα δεν θα λειτουργήσει υπέρ των μαθητών και υπενθύμισε και τι έγινε με τις εξετάσεις τετραμήνων που ψηφίστηκαν και καταργήθηκαν πολύ γρήγορα.

Ο ανεξάρτητος Κωστής Ευσταθίου που επίσης τάχθηκε κατά αναφέρθηκε σε έλλειψη διαλόγου, σε αφορισμούς εκατέρωθεν και στα αδιέξοδα στα οποία έχει περιέλθει η παιδεία μας. Επανέλαβε τη θέση του για αξιολόγηση από τις "απαξιωμένες" σχολικές εφορίες, οι οποίες σήμερα ασχολούνται με πράγματα περιθωριακά και θα έπρεπε να αποκτήσουν το κύρος και το εύρος των αρμοδιοτήτων που έπρεπε να έχουν.

Από τη ΔΗΠΑ ο βουλευτής Αλέκος Τρυφωνίδης είπε ότι η αξιολόγηση δεν στρέφεται εναντίον των εκπαιδευτικών το ρόλο των οποίων αναγνωρίζουμε . Για πρώτη φορά, πρόσθεσε,  η πολιτεία θεσπίζει ένα πλαίσιο που δεν περιορίζεται στην καταγραφή, αλλά συνδέει την αξιολόγηση με την επιμόρφωση, την υποστήριξη για την επαγγελματική εξέλιξη.

Ο βουλευτής του ΕΛΑΜ Λίνος Παπαγιάννης είπε ότι όσοι ήταν εναντίον των ανελαστικών δαπανών στον κρατικό προϋπολογισμό σήμερα τάσσονται υπέρ της αύξησης τους. Είπε επίσης ότι σήμερα θα ψηφιστεί το πλαίσιο των κανονισμών με την μεταρρύθμιση να εφαρμόζεται σε τρία χρόνια. Υπενθύμισε παράλληλα ότι και στο παρελθόν έγιναν αλλαγές αλλά απέτυχαν.

Από το ΔΗΚΟ ο βουλευτής Χρύσανθος Σαββίδης είπε ότι όλο αυτό το διάστημα έγινε σύνθεση απόψεων και συνεργασία με το ΥΠΑΝ , λέγοντας ότι πρόκειται για μια ζωντανή διαδικασία και ότι στην πορεία μπορούμε να αλλάξουμε πράγματα.

Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Χρίστος Χριστοφίδης στην τοποθέτησή του είπε ότι επιβάλλεται να αλλάξει η αξιολόγησης ιδιαίτερα στο κομμάτι της διαμορφωτικής αξιολόγησης, αναφέροντας ότι δεν είναι αλήθεια ότι έχει 50 χρόνια να αλλάξει το σύστημα και ότι είναι ωραία τα συνθήματα αλλά το 2011 η Βουλή άλλαξε τους κανονισμούς αξιολόγησης.

Ο κ. Χριστοφίδης υποστήριξε ότι ότι έχουμε μπροστά μας ένα κείμενο με τεράστια κενά κάνοντας επίσης λόγο για ένα γραφειοκρατικό μοντέλο με εκατοντάδες νέες, υψηλόβαθμες θέσεις.

Είπε εξάλλου ότι θα έπρεπε να επιβληθεί μία επιστημονική προσέγγιση στη βάση όλων των επιτυχημένων μοντέλων σε όλη την Ευρώπη λέγοντας ότι θέλουμε έναν διευθυντή ο οποίος να είναι πρωταγωνιστής στην διαμορφωτική αξιολόγηση.

Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Ανδρέας Καυκαλιάς είπε ότι η Κυβέρνηση επέλεξε την επικοινωνία αντί της ουσίας και "εργαλειοποιεί" το κεφάλαιο της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών "επιχειρώντας να αποσείσει από πάνω της τις ευθύνες της για να κερδίσει χρόνων ως παρακάτω".

Ο κ. Καυκαλιάς είπε ότι βασικές πτυχές του σχεδίου έχουν δυνητικό χαρακτήρα, είτε δεν διευκρινίζονται είτε παραπέμπονται προς εξέταση και απόφαση στην αρμόδια αρχή δηλαδή την Επιτροπή Παρακολούθησης και άλλες ειδικές επιτροπές.

Η βουλευτής του ΑΚΕΛ Ειρήνη Χαραλαμπίδου εστίασε στη δική της τοποθέτηση στην σεξιστική αναφορά του Προέδρου της ΟΕΛΜΕΚ κατά την Υπουργού η οποία αναφορά, είπε, δεν καταδικάστηκε, αλλά και στο γεγονός ότι η Βουλή δεν μπορεί να εκβιάζεται από κανέναν και δεν μπορεί να υποκύπτει σε "αντιδημοκρατικές νοοτροπίες".

Κάκισε επίσης το γεγονός ότι οι εκπαιδευτικές οργανώσεις ήθελαν συμμετοχή στην κατ' άρθρον συζήτηση κάτι που δεν είναι πρακτική της Βουλής.

Από το ΔΗΣΥ ο βουλευτής Γιώργος Kάρουλλας είπε ότι βασική αρχή είναι το παιδί και το δημόσιο σχολείο, η δικαιοσύνη, η αξιοκρατία, η ισότιμη μεταχείριση των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων με βασικό πυλώνα τη συνεχή αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου.

Η Βουλή, πρόσθεσε, καλείται σήμερα να αποφασίσουμε για το σχολείο του αύριο και η αξιολόγηση δεν πρέπει να θεωρείται ότι στρέφεται εναντίον των εκπαιδευτικών, αλλά να αντικριστεί ως ένα εργαλείο το οποίο ενδυναμώνει τους εκπαιδευτικούς.

Η ανεξάρτητη βουλευτής Αλεξάνδρα Ατταλίδου είπε ότι ψηφίζει υπέρ όχι γιατί εκβιάζεται αλλά γιατί πιστεύει ότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Πρόσθεσε ότι η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση δεν μπορεί να είναι μία απλή διοικητική αλλαγή, οφείλει να υπηρετήσει τη στρατηγική επιλογή για το μέλλον της Κύπρου για μια δημοκρατική και κριτική παιδεία.

Ο Πρόεδρος των Οικολόγων Σταύρος Παπαδούρης απέδωσε τα εύσημα στον Πρόεδρο της Επιτροπής Παιδείας για το ρόλο του λέγοντας ότι αν θέλουμε μεταρρυθμίσεις πρέπει να σπάσουμε αυγά.

Ο βουλευτής του ΔΗΣΥ Πρόδρομος Αλαμπρίτης είπε ότι γίνεται ένα βήμα μπροστά το οποίο δεν επιλύει όλα τα προβλήματα αλλά δίνεται χρόνος για να ασχοληθούμε με βασικά προβλήματα της εκπαίδευσης, τις υποδομές, τη βία και άλλα ζητήματα.

Πρόσθεσε ότι χρειάζεται πάρα πολλή δουλειά όλο το επόμενο διάστημα για να έχουμε αποτελέσματα.

Επίσης από τον ΔΗΣΥ ο βουλευτής Νίκος Σύκας είπε ότι διερωτήθηκε τι θα γίνει την επόμενη μέρα της ψήφισης και πόσο διατεθειμένη είναι η κυβέρνηση να εξαντλήσει τον διάλογο με τους οργανωμένους γονείς, με τα παιδιά και με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις.

Η έγκριση έγινε παρουσία της Υπουργού Παιδείας και των επικεφαλής των εκπαιδευτικών οργανώσεων.

;