powered by inbusiness-news-logo cbn omada-logo celebrity-logo LOGO-PNG-108

Δεν εντόπισε αδικήματα διαφθοράς η Ανεξάρτητη Αρχή για τις καταγγελίες Χριστοφίδη-Τίποτα μεμπτό για τις εισφορές στον ΔΗΣΥ

Κανένα αδίκημα διαφθοράς δεν προκύπτει από τις καταγγελίες του βουλευτή του ΑΚΕΛ, Χρίστου Χριστοφίδη, που αφορούσαν τις εισφορές στον ΔΗΣΥ, τις οποίες διασύνδεε με τις πολιτογραφήσεις, όπως προκύπτει από το πόρισμα που εξέδωσε η Ανεξάρτητη Αρχή κατά της Διαφθοράς.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της Αρχής για κανένα από τους 13 πολιτογραφηθέντες δεν στερήθηκε το διαβατήριο, ενώ δεν προέκυψε καμιά μαρτυρία ότι η πολιτογράφηση των ερευνώμενων προσώπων έγινε λόγω υπόσχεσης ή προσφοράς σύγχρονης ή μελλοντικής και κατ’ επέκταση λόγω παροχής αδικαιολόγητου πλεονεκτήματος εκ μέρους των πολιτογραφηθέντων προς δημόσιους λειτουργούς και/ή αξιωματούχους, μέσω των εισφορών προς τον ΔΗΣΥ. 

Στα ευρήματα, διαπιστώνεται εξάλλου πως από τη μαρτυρία προέκυψε ότι ουδεμία σύνδεση μπορεί να γίνει μεταξύ της πολιτογράφησης των ερευνηθέντων πολιτογραφηθέντων προσώπων και των εισφορών προς τον ΔΗΣΥ εκ μέρους των πολιτογραφηθέντων και/ή των εταιρειών στις οποίες αυτοί έχουν ή είχαν συμφέρον ή αξίωμα.

Σε σχέση με την στέγαση της ρωσικής τράπεζας PROMSVYAZBANK, αναφέρει πως δεν υπάρχει μαρτυρία από την οποία να προκύπτει ότι η συγκεκριμένη αγοραπωλησία έγινε λόγω υπόσχεσης ή προσφοράς σύγχρονης ή μελλοντικής και κατ’ επέκταση λόγω παροχής αδικαιολόγητου πλεονεκτήματος εκ μέρους της αγοράστριας εταιρείας και των μεταγενέστερα πολιτογραφηθέντων.

Αυτούσια η έκθεση της Αρχής:

Η Ανεξάρτητη Αρχή κατά της Διαφθοράς (“η Αρχή”), προβαίνει στην πιο κάτω

Ανακοίνωση:

Α. ΑΡΣΗ ΤΗΣ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗΣ ΔΗΜΟΣΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΑΝΑΦΟΡΙΚΑ ΜΕ ΕΡΕΥΝΕΣ ΤΗΣ ΑΡΧΗΣ.

1. Δυνάμει της νομοθεσίας που προνοεί για τη σύσταση και λειτουργία της Αρχής (ο «N.19(I)/2022»), επιβάλλεται απαγόρευση δημοσιοποίησης πληροφοριών οι οποίες λαμβάνονται στα πλαίσια της αποστολής της, χωρίς την εξασφάλιση της έγκρισης του Επιτρόπου Διαφάνειας.

2. Στην παρούσα περίπτωση, ο Επίτροπος Διαφάνειας, ενέκρινε, στη βάση του Άρθρου 18 (1) του N.19(I)/2022, την άρση απαγόρευσης και η Αρχή, σε Συνεδρία της, αποφάσισε την έκδοση της παρούσας Ανακοίνωσης.

3. Η αιτιολογία για την πιο πάνω άρση είναι ότι, στην παρούσα περίπτωση έχει ήδη δοθεί ευρεία δημοσιότητα και είχαν δημοσιευτεί προσωπικά δεδομένα και λεπτομέρειες της Καταγγελίας. Οπότε, για λόγους δημοσίου συμφέροντος και για σκοπούς διαφάνειας, θεωρήθηκε ορθό όπως δοθεί στη δημοσιότητα όλη η Έκθεση των Λειτουργών Επιθεώρησης όπως αυτή εγκρίθηκε από την Αρχή, ανωνυμοποιημένη και τηρουμένων των διατάξεων της νομοθεσίας και κανονισμών που προνοούν για προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα. 

4. Ακόμη ένας παράγοντας που συνέτεινε στη δημοσιοποίηση της Έκθεσης είναι ότι, με βάση το αποτέλεσμά της, αυτή δεν θα χρησιμοποιηθεί ως μαρτυρικό υλικό για να πρέπει να τύχουν προστασίας οι μαρτυρίες, τα ευρήματα και τα συμπεράσματα.

5. Ο Καταγγέλλων Βουλευτής είχε επανειλημμένα αμφισβητήσει την Έρευνα, τόσον όσον αφορά στην καθυστέρηση που παρατηρήθηκε, όσο και στη μεθοδολογία που ακολουθήθηκε, αλλά και για άλλα θέματα για τα οποία υπάρχουν σχετικά ευρήματα στην Έκθεση. 

6. Η Έκθεση των Λειτουργών Επιθεώρησης έχει ήδη σταλεί στον Καταγγέλλοντα αυτούσια χωρίς την οποιαδήποτε ανωνυμοποίηση.

Β. Η ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΟΡΟΙ ΕΝΤΟΛΗΣ.

7. Η Καταγγελία υπεβλήθη υπό του κ. Χριστοφίδη, Βουλευτή, με 3 Επιστολές του το Σεπτέμβριο, 2022, προτού θεσπιστούν οι Κανονισμοί που προνοούν για τον τρόπο εξέτασης των καταγγελιών που υποβάλλονται στην Αρχή.

8. Στην Καταγγελία κατονομάζονται 13 φυσικά πρόσωπα, αλλοδαποί, οι οποίοι εξασφάλισαν Κυπριακή υπηκοότητα και οι οποίοι φαίνεται ότι, είτε οι ίδιοι, είτε μέσω εταιρειών που ήλεγχαν οι ίδιοι, είχαν προβεί σε εισφορές προς τον ΔΗΣΥ.

9. Στην ίδια Καταγγελία επίσης κατονομάζεται η Ρωσική Τράπεζα Promsvyazbank η οποία στεγάστηκε στη Λεμεσό και η οποία, κατ’ ισχυρισμόν, σχετίζεται με συγγενικά πρόσωπα πρώην Αξιωματούχου.

10. Ζητούμενο, με βάση τους Όρους Εντολής που δόθηκαν στους Λειτουργούς Επιθεώρησης, είναι το κατά πόσον στις ενέργειες που καταγράφονται στην Καταγγελία διαπιστώνεται η διάπραξη οποιωνδήποτε πράξεων διαφθοράς όπως αυτές προβλέπονται από τη νομοθεσία που διέπει τη λειτουργία της Αρχής.

11. Από το πεδίο της Έρευνας εξαιρέθηκε η διερεύνηση των συνθηκών απόκτησης Κυπριακού διαβατηρίου των πιο πάνω φυσικών προσώπων και οι πιθανές ευθύνες που προκύπτουν στους αξιωματούχους που είχαν ανάμιξη στην εν λόγω διαδικασία. Το θέμα αυτό θα τύχει διερεύνησης στα πλαίσια άλλης Έρευνας την οποία διεξάγει η Αρχή και η οποία βρίσκεται στο Προκαταρκτικό Στάδιο.

Γ. Η ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΟΙ ΙΣΧΥΡΙΣΜΟΙ ΓΙΑ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΗ.

12. Η Αρχή, αρχικά, είχε διορίσει 2 Λειτουργούς Επιθεώρησης όπως διεξαγάγουν την Έρευνα. Σε μεταγενέστερο στάδιο, οι εν λόγω Λειτουργοί προβάλλοντας λόγους τους οποίους η Αρχή έκρινε ικανοποιητικούς, υπέβαλαν παραίτηση από τα καθήκοντά τους και η Αρχή προέβη στο διορισμό 3 νέων Λειτουργών Επιθεώρησης.

13. Οι νέοι Λειτουργοί Επιθεώρησης οι οποίοι διορίστηκαν και διεξήγαγαν την Έρευνα από την αρχή μέχρι τη συμπλήρωσή της είναι οι ακόλουθοι:

(α) Λεμονιά Καουτζάνη, πρώην Δικαστής,

(β) Δημήτρης Γεωργιάδης, Οικονομολόγος και Chartered Accountant,

 (γ) Δημήτρης Τσολακίδης, Δικηγόρος, με πείρα στο χειρισμό ποινικών υποθέσεων.

14. Είναι γεγονός ότι παρατηρήθηκε κάποια καθυστέρηση στη διεξαγωγή και συμπλήρωση της Έρευνας, ως επίσης και κάποια λάθη στη μεθοδολογία που είχε αρχικά ακολουθηθεί. Η Αρχή, μέσω του Επιτρόπου Διαφάνειας, παραδέχθηκε τα πιο πάνω, ανέλαβε την ευθύνη ενώ, προσπαθούσε συνεχώς για βελτίωση των αποτελεσμάτων.

15. Η καθυστέρηση οφειλόταν σε κάποιο βαθμό στο γεγονός ότι η παρούσα ήταν η πρώτη Έρευνα την οποία διεξήγαγε η Αρχή και υπήρχαν προβληματισμοί ως προς την ακολουθητέα διαδικασία. 

16. Θεωρούμε ότι, μετά τις πρώτες παραλείψεις και μετά το διορισμό των νέων Λειτουργών Επιθεώρησης, καθώς και με την εμπειρία που απέκτησε η Αρχή στη διεξαγωγή ερευνών και τη μεθοδολογία που πρέπει να ακολουθείται, τα πιο πάνω προβλήματα αντιμετωπίστηκαν επιτυχώς.

Δ. Η ΕΡΕΥΝΑ.

17. Οι εν λόγω Λειτουργοί Επιθεώρησης διεξήγαγαν Έρευνα στη βάση των Όρων Εντολής που τους είχαν δοθεί από την Αρχή και προς τον σκοπόν αυτόν, κάλεσαν μάρτυρες για κατάθεση και ζήτησαν την προσκόμιση σχετικών στοιχείων/εγγράφων.

18. Τονίζεται ότι, όλα τα πρόσωπα τα οποία παρέλαβαν Κλήση για να παρουσιαστούν, ανταποκρίθηκαν θετικά, ενώ για όσα στοιχεία και / ή πληροφορίες ζητήθηκαν, υπήρξε άμεση και αποτελεσματική ανταπόκριση.

19. Από τους νεοδιορισθέντες Λειτουργούς Επιθεώρησης, διεξήχθησαν συνολικά 8 Συνεδρίες / Ακροάσεις, κατέθεσαν 16 Μάρτυρες, μεταξύ αυτών και πολιτογραφηθέντες, ενώ κατατέθηκαν συνολικά 73 Τεκμήρια, πολλά από τα οποία είναι πολυσέλιδα.

Ε. ΣΥΝΟΨΗ ΕΥΡΗΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ.

20. Είναι αξιοσημείωτο ότι για κανέναν από τους πολιτογραφηθέντες, δεν είχε εκδοθεί, κατά την έρευνα, οποιοδήποτε διάταγμα στέρησης της ιδιότητας του πολίτη της Κυπριακής Δημοκρατίας ούτε διεξαγόταν οποιαδήποτε διαδικασία στέρησης της Κυπριακής υπηκοότητάς του.

21. Δεν υπάρχει μαρτυρία από την οποία να προκύπτει ότι η πολιτογράφηση των ερευνώμενων προσώπων έγινε λόγω υπόσχεσης ή προσφοράς σύγχρονης ή μελλοντικής και κατ’ επέκταση λόγω παροχής αδικαιολόγητου πλεονεκτήματος εκ μέρους των πολιτογραφηθέντων προς δημόσιους λειτουργούς και/ή αξιωματούχους, μέσω των εισφορών προς τον ΔΗΣΥ ώστε να δημιουργείται υπόνοια διάπραξης αδικημάτων διαφθοράς.

Ειδικότερα από τη μαρτυρία προέκυψε ότι ουδεμία σύνδεση μπορεί να γίνει μεταξύ της πολιτογράφησης των ερευνηθέντων πολιτογραφηθέντων προσώπων και των εισφορών προς τον ΔΗΣΥ εκ μέρους των πολιτογραφηθέντων και/ή των εταιρειών στις οποίες αυτοί έχουν ή είχαν συμφέρον ή αξίωμα.

22. Ως προς την στέγαση της ρωσικής τράπεζας PROMSVYAZBANK στο κτήριο που αγοράστηκε από την (πωλήτρια) εταιρεία Y.A.M. IMPERIO ENTERPRISES LTD, προκύπτει ότι δεν υπάρχει μαρτυρία από την οποία να προκύπτει ότι η συγκεκριμένη αγοραπωλησία έγινε λόγω υπόσχεσης ή προσφοράς σύγχρονης ή μελλοντικής και κατ’ επέκταση λόγω παροχής αδικαιολόγητου πλεονεκτήματος εκ μέρους της αγοράστριας εταιρείας και των μεταγενέστερα πολιτογραφηθέντων (που σχετίζοντο με την Ρωσική τράπεζα PROMSVYAZBANK) προς δημόσιους λειτουργούς και/ή αξιωματούχους, μέσω της συγκεκριμένης αγοραπωλησίας, ώστε να δημιουργείται υπόνοια διάπραξης αδικημάτων διαφθοράς.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
;