powered by inbusiness-news-logo cbn omada-logo celebrity-logo LOGO-PNG-108

Ξεκάθαρο το ΥΠΑΝ, δεν διαγράφεται η θέση για ανώτερο εκπαιδευτικό-«Είναι επιβράβευση του καλού για να μείνει στις τάξεις»

Ξεκάθαρο ήταν το Υπουργείο Παιδείας, ενώπιον της Βουλής, αναφορικά με τη θέση του ανώτερου εκπαιδευτικού στο νέο σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, το οποίο τόνισε ότι δεν θα διαγραφεί από το κείμενο του νομοσχεδίου, μετά από τοποθετήσεις των βουλευτών για πιθανή διαγραφή. Η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, υπέδειξε πως πρόκειται για ξεχωριστή θέση από τον Βοηθό Διευθυντή, ενώ πρόκειται για κάτι που εφαρμόζεται σε όλες τις χώρες της Ευρώπης και είναι μία επιβράβευση «του καλού εκπαιδευτικού, για να μείνει στις τάξεις».

Η Επιτροπή Παιδείας, μετά τις συζητήσεις που είχε με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις, κατά τις οποίες κατέγραψε τις εισηγήσεις τους γραπτώς, έθεσε τις διαφωνίες ενώπιον της υπουργού Παιδείας, Αθηνάς Μιχαηλίδου, η οποία για ακόμη μία φορά συνδέθηκε μέσω διαδικτύου, με ειδική άδεια από την Πρόεδρο της Βουλής, δεδομένου ότι βρίσκεται σε κλινήρης κατάσταση, μετά από τη χειρουργική επέμβαση στην οποία υποβλήθηκε, μετά από ατύχημα που είχε. Η συζήτηση επικεντρώθηκε στις θέσεις των βουλευτών επί του κειμένου του νομοσχεδίου και συγκεκριμένα στην πρόνοια για δημιουργία ανώτερου εκπαιδευτικού, μετά και τις συζητήσεις που είχαν οι βουλευτές με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις και άλλους εμπλεκόμενους φορείς.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Βλέπει οργανώσεις, καταγράφει τις διαφωνίες και μελετά αλλαγές στο σχέδιο αξιολόγησης η Επιτροπή Παιδείας

Μετά από ανάγνωση του κειμένου του νομοσχεδίου, ο βουλευτής και εκ των αντιπροέδρων του Δημοκρατικού Συναγερμού, Γιώργος Κάρουλας, ανέφερε πως θέση τους είναι όπως «θέλουμε να διαγράψουμε την πρόνοια για τον ανώτερο εκπαιδευτικό. Θεωρούμε ότι θα περιπλεχθεί η ιεραρχία στα σχολεία περισσότερο και θα υπάρχει περίπτωση για συγκρούσεις στα σχολεία. Θεωρούμε ότι είναι θετικό για τους εκπαιδευτικούς που θέλουν να μείνουν στην έδρα. Να διαχωριστούν οι επιθεωρητές, ανά βαθμίδα εκπαίδευσης. Το θέμα είναι ποιες θα είναι οι σχέσεις με το Βοηθό Διευθυντή, ποια ζητήματα θα δημιουργούνται κλπ. Θα μπορούσε να κάνει και τον μέντορα ο Βοηθός Διευθυντής. Το ενδεχόμενο να θέλει η πλειοψηφία να πάει ανώτερος εκπαιδευτικός και να μείνουμε χωρίς Βοηθούς Διευθυντές το εξετάσαμε;».

Από πλευράς του, ο πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας και βουλευτής του Δημοκρατικού Κόμματος, Παύλος Μυλωνάς, ζήτησε όπως ξεκαθαριστούν κάποια σημεία όπως:

-Ποιος θα είναι ο καθοδηγητής σε αυτή τη διαδικασία;

-Ποιος θα είναι παιδαγωγικός σύμβουλος; Πώς θα καλύψουμε την ανάγκη για Βοηθούς Διευθυντές Α’;

-Σε περίπτωση που αποφασιστεί η κατάργηση του ανώτερου εκπαιδευτικού, θα μπορούν οι ανάγκες να καλυφθούν από άλλους;

Ο αναπληρωτής πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας και εκ των αντιπροέδρων του ΔΗΚΟ, Χρύσανθος Σαββίδης, ξεκαθάρισε πως «εμείς είμαστε υπέρ του ανώτερου εκπαιδευτικού. Ο μέντορας εφαρμόζεται και στα πανεπιστήμια από τους παλιούς φοιτητές στους νέους. Έχει καθοριστικό ρόλο για να τους βοηθήσει. Όμως έχει ερωτήματα, όπως ποια θα είναι τα καθήκοντά τους κλπ. Θέλουμε ξεκάθαρες απαντήσεις για να γνωρίζουμε τι σημαίνει. Ο ανώτερος εκπαιδευτικός μπορεί να μείνει διά βίου. Είναι συνταγματικό δικαίωμα του κάθε ανθρώπου να φτάσει στην κορυφή. Δεν μπορείς να του στερήσεις το δικαίωμα να προχωρήσει. Είναι συνταγματικό δικαίωμα του καθενός να ανελιχθεί. Δεν μπορείς να βάλεις όριο για την ανέλιξη του κάθε εκπαιδευτικού. Δεν είναι λανθασμένη η φιλοσοφία και η τακτική».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Το μεγάλο στοίχημα για τη Βουλή για το σχέδιο αξιολόγησης-Τα δεδομένα ενώπιον των βουλευτών και η δυσκολία για συγκλίσεις

Ο βουλευτής του ΑΚΕΛΜ, Ανδρέας Καυκαλιάς, σημείωσε πως «το ερώτημα το δικό μας είναι, λαμβάνοντας υπόψη ότι στους προϋπολογισμούς, που είναι νόμος του κράτους, δεν υπάρχει αναφορά για ανώτερο εκπαιδευτικό. Δημιουργείται οποιοδήποτε νομικό κενό; Για τον ανώτερο εκπαιδευτικό, επειδή λέει διορίζεται, ποια θα είναι η διαδικασία που θα ακολουθείται για να μπουν οι ανώτεροι εκπαιδευτικοί; Τα δέκα χρόνια είναι προϋπόθεση για ανέλιξη;».

Ο βουλευτής της Δημοκρατικής Παράταξης, Αλέκος Τρυφωνίδης, σημείωσε πως «εμείς θεωρούμε ότι πρέπει να μείνει και να του προσδιορίσουμε καθήκοντα. Να ξεκαθαριστούν τα καθήκοντα, τι θα κάνει. Θέλουμε να δώσουμε καθαρή ερμηνεία για το ρόλο και καθήκοντα, επειδή έχει ουσία μετέπειτα αν θα μείνει ή θα φύγει. Όλοι ξέρουμε τι σημαίνει διευθυντής και υποδιευθυντής. Να δώσουμε σαφή όρια, καθήκοντα και ευθύνες. Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε κάποια σημεία για να καταλήξουμε και στον ορισμό. Εμείς στηρίζουμε την εισαγωγή του νέου θεσμού. Υπάρχει μία συνδικαλιστική οργάνωση που λέει όχι».

Στη συνέχεια, ο κ. Τρυφωνίδης επεσήμανε ότι «το σημείο τριβής είναι το εξής, εφόσον μπαίνει ο νέος θεσμός, δεν πρέπει να μεταπηδά στη διεύθυνση. Είναι μία εισήγηση που υποβάλλω για να αρθούν οι διαφωνίες. Ο ανώτερος εκπαιδευτικός να κάνει τα καθήκοντά του, μπορεί να εισάξουμε και το ανώτερος εκπαιδευτικός Α’ και Β’ για να είναι όπως τους διευθυντές και να μην μεταπηδά στη Διεύθυνση. Η εισαγωγή του νέου θεσμού που είναι καλή, κάποιοι δεν την θέλουν. Συγκεκριμένα η ΟΕΛΜΕΚ. Ο λόγος που δεν τη θέλει είναι επειδή βάζουμε μέσα ότι είναι καλοί εκπαιδευτικοί να μείνουν στην εκπαίδευση, να μην φύγει για να πάει διευθυντής. Πρέπει να ξεκαθαριστεί».

Ο ανεξάρτητος βουλευτής, Ανδρέας Αποστόλου, υπέδειξε πως «είναι βασική παράμετρος το συγκεκριμένο, συμφωνώ με τη θέση του Υπουργείου να παραμείνει ο θεσμός. Αν το Υπουργείο σε 20-30 συναντήσεις με την ΟΕΛΜΕΚ δεν συμφώνησαν, δεν μπορούμε να βρούμε συγκλίσεις. Το να δημιουργηθεί θέση ανώτερου εκπαιδευτικού ήταν θέση των οργανώσεων. Είναι η πρώτη υπουργός που προχωρεί με το θέμα».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Σε συνεχή επικοινωνία με την Επ. Παιδείας η Μιχαηλίδου για το σχέδιο αξιολόγησης-«Αισιοδοξία ότι θα καταλήξουμε»

Οι απαντήσεις Υπουργείου Παιδείας

Η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, απαντώντας στις ανησυχίες των βουλευτών, επεσήμανε πως «για όλα, σχέδια υπηρεσίας, κριτήρια και βαρύτητες, τα έχουμε δώσει από την αρχή στις εκπαιδευτικές οργανώσεις ως ενδεικτικά, επειδή ήθελαν ρόλο στην τελική κατάληξη. Είχαμε αποφασίσει ότι θα τα ολοκληρώσουμε μαζί στην Επιτροπή Παρακολούθησης. Μπορούμε να τα στείλουμε».

Όσον αφορά στο ζήτημα του ανώτερου εκπαιδευτικού, η κα. Μιχαηλίδου σημείωσε πως «υπάρχει σαφής διαχωρισμός του ανώτερου εκπαιδευτικού και του Βοηθού Διευθυντή. Υπάρχει σχεδόν σε όλες τις χώρες της Ευρώπης. Είναι η επιβράβευση του καλού εκπαιδευτικού για να μείνει στις τάξεις. Δεν μπορούμε να υποχρεώσουμε όλους. Είναι κανονική προαγωγή, δίνουμε την ίδια κλίμακα με το Βοηθό Διευθυντή. Παίρνουν την κανονική προσαύξηση. Η ΟΕΛΜΕΚ τώρα τελευταία έχει την αντίδραση και το θέμα είναι αν θα έρχονται πίσω και θα προάγονται σε διοικητικές θέσεις. Το συζητήσαμε με όλους και αποφασίσαμε ότι δεν μπορεί να μην έχει κανένα δικαίωμα να επανέλθει στη διοικητική πυραμίδα. Βάλαμε ασφαλιστικές δικλίδες».

Στη συνέχεια, η υπουργός Παιδείας επεσήμανε πως «έγινε εντατική συζήτηση για τον ανώτερο, επειδή οι δύο οργανώσεις ήθελαν τον ανώτερο όπως το προτείναμε και με τη μία είχαμε διαφωνία για την αλλαγή στην άποψη να διεκδικεί διοικητικά και αυτός είναι ο λόγος που το βάλαμε».

Η Αθηνά Μιχαηλίδου αναφέρθηκε και σε ένα άλλο ζήτημα που απασχόλησε την Επιτροπή Παιδείας και επρόκειτο για το θέμα της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, αφού από πλευράς των βουλευτών υπήρχε έντονη αντίδραση. Η υπουργός Παιδείας σημείωσε πως «υποχρεωτική επιμόρφωση έχουν δύο φορές στην καριέρα τους. Μόνο για τους εκπαιδευτικούς της Μέσης Εκπαίδευσης, αλλά πάει για προϋπηρεσιακή κατάρτιση και μετά να διοριστεί. Εμείς εισάγουμε ένα σύντομο πρόγραμμα νεοεισερχομένων. Θα το κάνουν αυτό και σε εσάς εναπόκειται πώς θα το κρατήσουμε. Είναι για να εξηγήσουμε πώς θα εξηγούνται στο επάγγελμα. Το δεύτερο είναι μόνο όταν γίνουν Βοηθοί ή Διευθυντές, ενώ είναι στα σχολεία. Στο χρόνο του σχολείου έρχονται. Δεν ταλαιπωρούνται απόγευμα ή Σαββατοκύριακα. Αν ένας ανώτερος εκπαιδευτικός, δεν θα πάει για Βοηθός, θα έχει ρόλο μέντορα, θα στηρίζει το πρόγραμμα επαγγελματικής μάθησης, αν θελήσει να μεταβεί στη διοίκηση να μπορεί να το κάνει. Για να το κάνει, πρέπει να κάνει μαθήματα. Και οι άλλοι το κάνουν υποχρεωτικά, μόλις πάρουν προαγωγή. Οι άλλοι δεν επέλεξαν να μείνουν στην τάξη. Δεν είναι λογικό να τον πετάξουμε στη διοίκηση. Αν υπάρχει διαφωνία, εμείς θα το αλλάξουμε».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Σαφάρι επαφών για την Επ. Παιδείας για το σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών-Στην Ολομέλεια μέσα Δεκεμβρίου

Από πλευράς του, ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Παιδείας, Γιώργος Παντελή, επεσήμανε πως «για τη διαγραφή του ανώτερου εκπαιδευτικού, δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε με αυτή την εισήγηση επειδή διαφοροποιεί τη φιλοσοφία. Αποτελεί βασικό άξονα του νομοσχεδίου, εφόσον αφορά εκπαιδευτικούς που θέλουν να μείνουν στην έδρα. Είναι κατάλληλοι για να είναι μέντορες για τους νέους εκπαιδευτικούς. Θα διδάσκουν στις ώρες που θα διδάσκουν οι εκπαιδευτικοί. Θα μειωθεί δύο εκπαιδευτικές περίοδοι, λόγω των καθηκόντων τους. Υπάρχει μία περιγραφή των καθηκόντων τους. Πέραν τούτου, αυτά θα προσδιοριστούν στο σχέδιο υπηρεσίας, που θα ετοιμαστεί στην Επιτροπή Παρακολούθησης, που θα συμμετέχει το Υπουργείο Παιδείας και οι εκπαιδευτικές οργανώσεις».

Ο κ. Παντελή τόνισε, στη συνέχεια, ότι «με την ψήφιση των κανονισμών η Επιτροπή Παρακολούθησης ξεκινά αμέσως τις εργασίες της, για να καλυφθούν όλα τα θέματα και να τεθεί πλήρως σε εφαρμογή τον πέμπτο χρόνο. Οι θέσεις θα μπουν στον επόμενο προϋπολογισμό. Η Επιτροπή Παρακολούθηση θα συζητήσει με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις και τις διευθύνσεις για να ετοιμάσουν πρόταση και να κατατεθεί στις αρμόδιες υπηρεσίες. Δεν καταργείται καμία πρακτική που ακολουθείται. Στο Σχέδιο Υπηρεσίας θα είναι ακριβώς τα καθήκοντα του ανώτερου εκπαιδευτικού. Θα είναι μέντορας των νέων εκπαιδευτικών και οποιεσδήποτε πρακτικές για τους μαθητές».

Ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Παιδείας υπέδειξε, δε, ότι «πάγια πρακτική ότι στους κανονισμούς δεν περιλαμβάνονται καθήκοντα. Περιλαμβάνονται στα σχέδια υπηρεσίας. Για να γίνει αυτό, πρέπει να ψηφιστούν οι κανονισμοί. Δεν θα αναλάβει διοικητικά καθήκοντα ο ανώτερος λειτουργός, θα αναλάβει το ρόλο μέντορα. Η θέση ανώτερου εκπαιδευτικού θα είναι Α11 και δεν θα ήταν δόκιμο να τους εγκλωβίσουμε να μην έχουν επιλογή ανέλιξης. Τους δίνουμε το δικαίωμα για ανέλιξη με αυστηρούς όρους, θα είναι προϋπόθεση η δεκαετία και πρόσθετα θα πρέπει να έχει κατάρτιση πριν εκδηλώσει ενδιαφέρον για προαγωγή. Για τα καθήκοντα, υπάρχει το σχέδιο υπηρεσίας. Το στείλαμε και θα το καταθέσουμε ξανά για να υπάρχει ενημέρωση. Για το σημείο που δεν θα έχουμε Βοηθούς Διευθυντές, είναι νέες θέσεις. Δεν θα δημιουργηθεί πρόβλημα για εξεύρεση νέων Βοηθών. Θα διοριστούν νέα άτομα στη θέση του ανώτερου εκπαιδευτικού».

Μετά από αντιδράσεις των βουλευτών, η εκπρόσωπος της Νομικής Υπηρεσίας, Μαρία Κυπριανού, σημείωσε πως μπορεί να εισαχθεί πρόνοια στο νομοσχέδιο που να περιγράφει τα καθήκοντα του ανώτερου εκπαιδευτικού.

Η Επιτροπή Παιδείας αναμένεται να συνεχίσει την κατ’ άρθρο συζήτηση την ερχόμενη εβδομάδα. Σημειώνεται πως το σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών αποτελεί ορόσημο στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και οι νέοι κανονισμοί πρέπει να ψηφιστούν και να ανακοινωθούν μέχρι τα μέσα Δεκεμβρίου, καθώς σε διαφορετική περίπτωση, η Κύπρος θα είναι αντιμέτωπη με τον κίνδυνο επιβολής προστίμου 60 εκατομμυρίων ευρώ. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: «Έγνοια μας είναι ένα σύστημα που θα μας τιμά όλους»-Ανέλαβε πρωτοβουλία και προχωρά σε συναντήσεις η Επ. Παιδείας

;