powered by inbusiness-news-logo cbn omada-logo celebrity-logo LOGO-PNG-108

Το μεγάλο στοίχημα για τη Βουλή για το σχέδιο αξιολόγησης-Τα δεδομένα ενώπιον των βουλευτών και η δυσκολία για συγκλίσεις

Δύσκολο προμηνύεται το έργο της Επιτροπής Παιδείας, όσον αφορά στην πρωτοβουλία που ανέλαβε για να έχει συναντήσεις με όλους τους φορείς για το σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, σε μία προσπάθεια να βρεθούν περισσότερες συγκλίσεις, αφού από τη μία το Υπουργείο Παιδείας σημειώνει ότι έχει προβεί σε όλες τις αλλαγές που θα μπορούσε να κάνει, ώστε να μην επηρεαστεί η επιστημονικότητα του κειμένου και από την άλλη οι εκπαιδευτικές οργανώσεις παρουσιάζονται ανένδοτες και ζητούν ικανοποίηση των αιτημάτων τους. Αιτήματα που διαφέρουν σε κάθε βαθμίδα, κάτι που σημαίνει ότι η Επιτροπή Παιδείας πρέπει να βρει τον τρόπο αυτά να συγκεραστούν και να διατυπωθούν στο κείμενο, που στην τελική θα ικανοποιεί όλους.

Την περασμένη Τετάρτη, η Επιτροπή Παιδείας αφού άκουσε για ακόμη μία φορά όλους τους φορείς, αποφάσισε να προχωρήσει με την κατ’ άρθρο συζήτηση, αφού πρώτα όμως πραγματοποιήσει ένα γύρο επαφών με τις οργανώσεις για να ακούσει τα αιτήματά τους και να μπορεί να τα θέσει ενώπιον της υπουργού Παιδείας, Αθηνάς Μιχαηλίδου, για να διαπιστωθεί κατά πόσο θα μπορεί να υπάρξει συμφωνία και να τροποποιηθεί το κείμενο του νομοσχεδίου. Ουσιαστικά, η Επιτροπή θα μαζέψει γραπτώς τις εισηγήσεις και αιτήματα των οργανώσεων, θα τα μελετήσουν και θα αποφασίσουν τα επόμενά τους βήματα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Σε συνεχή επικοινωνία με την Επ. Παιδείας η Μιχαηλίδου για το σχέδιο αξιολόγησης-«Αισιοδοξία ότι θα καταλήξουμε»

Η ίδια η υπουργός Παιδείας ξεκαθάρισε πως θα βρίσκεται δίπλα στην Επιτροπή Παιδείας, ώστε να παρακολουθεί τις αλλαγές που γίνονται, δεδομένου ότι ο στόχος είναι να διασφαλιστεί η επιστημονικότητα του κειμένου και να είναι ένα νέο σχέδιο, που να τιμά όλους. Σημειώνεται πως η υπουργός Παιδείας και οι συνεργάτες της καθ’ όλη τη διάρκεια του διαλόγου με τις οργανώσεις, άκουγε τις εισηγήσεις και εκεί που μπορούσε να κάνει τις αλλαγές προχωρούσε. Αυτό υπογραμμίζεται και από την ΠΟΕΔ, η οποία διαμηνύει πως αν εξαντλούνταν όλα τα περιθώρια του διαλόγου, θα μπορούσαν να καταλήξουν σε ένα πιο συμφωνημένο κείμενο.

Σημειώνεται πως η ΠΟΕΔ είχε συνάντηση με τον Γενικό Διευθυντή του Υπουργείου Παιδείας την περασμένη Τετάρτη, κατά την οποία τέθηκε εκ νέου επί τάπητος το σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και δεν αποκλείει να παρευρεθεί ξανά στο τραπέζι των συζητήσεων. Αυτό δείχνει μία πιο ευέλικτη στάση στην πορεία των εξελίξεων, ενώ μέχρι στιγμής παραμένει άγνωστη η στάση της ΟΕΛΜΕΚ, η οποία ήδη προχώρησε σε διαμαρτυρία και κλείσιμο των σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης.

Οι αλλαγές του Υπουργείου Παιδείας

Το γεγονός ότι το Υπουργείο Παιδείας προχώρησε σε αλλαγές επί του νομοσχεδίου που είχε καταθέσει, μετά και τις εισηγήσεις των οργανώσεων, διαπιστώνεται από τις παρουσιάσεις της υπουργού Παιδείας ενώπιον της Βουλής. Συγκεκριμένα, στην πρώτη παρουσίαση του Υπουργείου Παιδείας στη Βουλή, στις 18 Ιουνίου 2025, η υπουργός Παιδείας ανέφερε πως, όσον αφορά στο μείζον θέμα της συμμετοχής του διευθυντή στην αξιολόγηση, ενώ αρχικά η πρόταση του Υπουργείου έγινε αποδεκτή από τις οργανώσεις, στη συνέχεια απορρίφθηκε. Ωστόσο, για το Υπουργείο Παιδείας θεωρείται σημαντική η συμμετοχή του Διευθυντή και προς αυτό το σκοπό, μειώθηκε η βαρύτητα από 30% σε 20%.  

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Σαφάρι επαφών για την Επ. Παιδείας για το σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών-Στην Ολομέλεια μέσα Δεκεμβρίου

Στη δεύτερη παρουσίαση, που σημειώθηκε στις 22 Οκτωβρίου, όσον αφορά στο ίδιο θέμα, η υπουργός Παιδείας τόνισε πως στο πλαίσιο εξεύρεσης συγκλίσεων, αποδέχθηκε το Υπουργείο να μην συμμετέχει καθόλου στην αριθμητική αξιολόγηση για την πενταετή μεταβατική περίοδο και μετά να συζητηθεί το θέμα στην Επιτροπή Παρακολούθησης, στην οποία θα συμμετέχουν και οι συνδικαλιστικές οργανώσεις.

Πάντως, για το θέμα της συμμετοχής του διευθυντή, η ΠΟΕΔ θεωρεί ότι πρέπει να καταργηθεί η εν λόγω πρόνοια, καθώς οι διευθύνσεις των σχολείων θα επιφορτιστούν με περισσότερα καθήκοντα, ενώ η ΟΕΛΜΕΚ στην τελευταία της παρουσίαση στη Βουλή εξέλαβε ως ασάφεια το γεγονός ότι δίνεται η πενταετής μεταβατική περίοδος για εφαρμογή των προνοιών για τους διευθυντές και ζήτησε όπως ξεκαθαριστεί. Σημειώνεται πως θέση της είναι να μην υπάρχει αξιολόγηση από τον Διευθυντή.

Ένα άλλο σημείο που προκαλούσε διαφωνία ανάμεσα στις οργανώσεις και το Υπουργείο Παιδείας ήταν το δευτεροβάθμιο Σώμα Ενστάσεων και η σύνθεσή του, με το Υπουργείο Παιδείας να αποδέχεται όπως αποτελείται από έναν πρώην δικαστικό και ένα πρώην στέλεχος της εκπαίδευσης και να προεδρεύει ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Παιδείας. Στο μεταξύ, το Υπουργείο Παιδείας, σε μία προσπάθεια να κατευνάσει τις ανησυχίες των εκπαιδευτικών, πρόσθεσε στο νομοσχέδιο ότι στις περιπτώσεις όπου μεταξύ των δύο αξιολογήσεων παρατηρείται απόκλιση πέραν του 20%, το Δευτεροβάθμιο Σώμα θα αναθέτει σε τρίτο αξιολογητή να αξιολογεί εκ νέου τον υπό αξιολόγηση εκπαιδευτικό και να υποβάλλει σχετική έκθεση. Η έκθεση αυτή θα λαμβάνεται υπόψη από το Δευτεροβάθμιο Σώμα κατά την εξέταση της ένστασης. Πάντως, αυτό το ποσοστό έχει προβληματίσει την ΟΛΤΕΚ, η οποία είναι και η μόνη συνδικαλιστική οργάνωση που αποδέχθηκε το σχέδιο αξιολόγησης και ζήτησε από την Επιτροπή Παιδείας και το Υπουργείο Παιδείας να αξιολογήσουν κατά πόσο μπορεί να μειωθεί το ποσοστό απόκλισης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: «Έγνοια μας είναι ένα σύστημα που θα μας τιμά όλους»-Ανέλαβε πρωτοβουλία και προχωρά σε συναντήσεις η Επ. Παιδείας

Ένα τρίτο και βασικό θέμα, για το οποίο αντιδρούν οι οργανώσεις είναι τα κριτήρια και οι βαρύτητες της Επιτροπής Παρακολούθησης. Συγκεκριμένα, οι δύο οργανώσεις ζήτησαν όπως κατατεθούν πριν την ψήφιση του νομοσχεδίου τα κριτήρια, οι βαρύτητες και το σχέδιο κανονισμών για την Επιτροπή. Κάτι που το Υπουργείο Παιδείας άφησε ανοιχτό, ώστε να τελειοποιηθεί μετά την ψήφιση, για να δοθεί λόγος στις συνδικαλιστικές οργανώσεις, παρά το γεγονός ότι έχει έτοιμα προσχέδια και θα μπορούσε να προχωρήσει μονομερώς. Αυτό, ωστόσο, θα ερχόταν αντίθετο με τις προσπάθειες του Υπουργείου Παιδείας για να δημιουργηθεί ένα ευέλικτο σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, παρά το γεγονός ότι η ΟΕΛΜΕΚ διαβάζει αυτή την κίνηση του Υπουργείου Παιδείας ως ασάφεια.

Αυτό που αναμένεται να διαπιστωθεί τις επόμενες ημέρες είναι κατά πόσο η Επιτροπή Παιδείας μπορεί να καταλήξει σε περισσότερες συγκλίσεις, χωρίς να αλλοιώνει την επιστημονικότητα του κειμένου. Πάντως, σε μία προσπάθεια να αποφύγουν τη σύγκρουση με τις οργανώσεις ενδέχεται να προχωρήσουν και με τροπολογίες, για να ικανοποιήσουν αιτήματα. Σημειώνεται πως το σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών έχει τεθεί ως στόχος ορόσημο στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, από την προηγούμενη Κυβέρνηση και σε περίπτωση που δεν ψηφιστεί και ανακοινωθεί εντός μέχρι τα μέσα Δεκεμβρίου, υπάρχει ο κίνδυνος επιβολής προστίμου ύψους 60 εκατομμυρίων ευρώ στην Κυπριακή Δημοκρατία. Ένα πρόστιμο το οποίο θα κληθούν να πληρώσουν οι φορολογούμενοι πολίτες, ανάμεσα στους οποίους είναι και εκπαιδευτικοί, αλλά και οι ψηφοφόροι που θα προσέλθουν στις κάλπες τον ερχόμενο Μάιο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Έντονη η Μιχαηλίδου για τη στάση των εκπαιδευτικών-«Η κοινωνία δεν μπορεί να ανεχτεί άλλο τέτοιες ετσιθελικές συμπεριφορές»

;