powered by inbusiness-news-logo cbn omada-logo celebrity-logo LOGO-PNG-108

Ολιστική πρόταση για ανανέωση του θεσμού των ΣΥΟΠ-Πιστοποίηση δεξιοτήτων, επιδόματα και νέα πολιτική προσλήψεων

Ολιστική πρόταση για ενδυνάμωση, ανανέωση και ελκυστικότητα του θεσμού των Συμβασιούχων Οπλιτών, κατέθεσε στο Υπουργείο Άμυνας, ο βουλευτής του ΔΗΣΥ, Γιώργος Κάρουλας, ο οποίος προτείνει μεταξύ άλλων να δίδεται δεύτερη ευκαιρία σε όσους δεν θα μονιμοποιούνται, καλύπτοντας ένα ποσοστό των νέων θέσεων που θα προσφέρονται. 

Παράλληλα, η πρόταση του κ. Κάρουλα, προνοεί επιδότηση της εργασίας,με πρακτική άσκηση μετά τη λήξη της σύμβασης, ώστε η εμπειρία που έχε αποκτηθεί να έχει απτό οικονομικό όφελος και να προσδίδει προοπτική απασχόλησης, καθώς και πιστοποίηση δεξιοτήτων από την Εθνική Φρουρά. Εισηγείται εξάλλου τη θεσμοθέτηση Ειδικού Μεταβατικού Καταλόγου ΣΥΟΠ.  Σκοπός θα είναι η παροχή δυνατότητας διεκδίκησης θέσης εργασίας σε συγκεκριμένες θέσεις στη Δημόσια Υπηρεσία και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα σε ποσοστό επί του συνολικού αριθμού θέσεων που προβλέπονται σε προκηρύξεις. Δηλαδή αν προκηρύσσονται 100 θέσεις για συγκεκριμένη υπηρεσία ένα ποσοστό υποψηφίων να προέρχεται από τον Ειδικό Μεταβατικό Κατάλογο ΣΥΟΠ. 

Ταυτόχρονα, προτείνει νέα πολιτική πρόσληψης, αλλά και επιδόματα μετακίνησης, διανυκτέρευσης, καθηκόντων και αποστολών ή ακόμα και επίδομα δυσκολίας για υπηρεσία σε απομακρυσμένες ή επικίνδυνες περιοχές.

Αυτούσια η πρόταση του βουλευτή του ΔΗΣΥ

Στη βάση της πολιτικής για τη μετεξέλιξη της Εθνικής Φρουράς σε σύγχρονο, επαγγελματικό στρατό, σύμφωνα με τις αναφορές για τα ευεργετικά αποτελέσματα από την εφαρμογή του θεσμού των Συμβασιούχων Οπλιτών (ΣΥΟΠ), σε συνέχεια προγενέστερων εισηγήσεών μας το 2021 και το 2024 και λαμβάνοντας υπόψη τη δύσκολη πραγματικότητα που βιώνει σήμερα ο θεσμός των, ΣΥΟΠ καταθέτουμε, με την παρούσα επιστολή, επικαιροποιημένη δέσμη προτάσεων για την ενδυνάμωση, ανανέωση και ελκυστικότητα του θεσμού.

Οι ανησυχίες, οι προκλήσεις και η αβεβαιότητα που εκφράζουν οι ΣΥΟΠ καταδεικνύουν την ανάγκη για άμεση και ολοκληρωμένη πολιτική αντιμετώπιση του ζητήματος. Θεωρούμε ότι η ενίσχυση και η αναβάθμιση του ρόλου τους πρέπει να αποτελέσει κεντρική προτεραιότητα της Πολιτείας, στο πλαίσιο της ευρύτερης στρατηγικής για την άμυνα και ασφάλεια της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Οι προτάσεις αυτές στηρίζονται στη βασική αρχή ότι η Εθνική Φρουρά πρέπει να λειτουργεί ως θεσμός επαγγελματικής αξιοπρέπειας, και εθνικής ασφάλειας. Ο ΣΥΟΠ δεν πρέπει να θεωρείται προσωρινός εργοδοτούμενος του κράτους, αλλά επαγγελματίας της άμυνας, που υπηρετεί με συνέπεια, εκπαίδευση και τιμή την ημικατεχόμενη πατρίδα. Η νέα δέσμη προτάσεων στοχεύει στη σταθεροποίηση, αναβάθμιση και προσέλκυση ανθρώπινου δυναμικού με σύγχρονους όρους υπηρεσίας και κοινωνικής αναγνώρισης.

Στο πλαίσιο αυτό η Πολιτεία οφείλει να αναγνωρίσει τη σημασία του θεσμού και να εφαρμόσει    πολιτικές.    Ως    Πολιτεία, οφείλουμε να    καθορίσουμε άμεσα σαφή κατεύθυνση πολιτικής, με συγκεκριμένα και μετρήσιμα μέτρα, χρονοδιάγραμμα εφαρμογής και εξασφαλισμένους πόρους, ώστε να διασφαλιστεί η ουσιαστική  ενδυνάμωση, επαγγελματική προοπτική και βιωσιμότητα του θεσμού.

Κατά την εισήγησή μας η κατεύθυνση αυτή αναλύεται σε μέτρα που από τη μια να συμβάλλουν στην επαγγελματική προοπτική και αποκατάστασή τους και από την άλλη να ενισχύουν την αναγνώριση της επαγγελματικής τους προσφοράς μέσα από αξιοπρεπείς απολαβές και γενικά ελκυστικότητα.

Οι δύο αυτές κατευθύνσεις αναλύονται πιο κάτω:

Α. Πολιτική επαγγελματικής προοπτικής και αποκατάστασής

Ο θεσμός του ΣΥΟΠ πρέπει να λειτουργεί με πολιτικές έτσι που να αναγνωρίζεται ως αξιόπιστη    επαγγελματική επιλογή με προοπτική και σεβασμό. Η πολιτική επαγγελματικής προοπτικής και αποκατάστασής των ΣΥΟΠ αποτελεί    κρίσιμο πυλώνα για την ενίσχυση της ελκυστικότητας και της βιωσιμότητας του θεσμού.

Στόχος της πρέπει να είναι η παροχή πραγματικών προοπτικών επαγγελματικής αποκατάστασης και ανέλιξης εντός της Εθνικής Φρουράς καθώς και η διασφάλιση ομαλής μετάβασης των ΣΥΟΠ στην αγορά εργασίας, εκτός της Εθνικής Φρουράς, με αξιοποίηση των δεξιοτήτων και εμπειριών που αποκτούν κατά σύμβασής τους.

Με βάση την πολιτική αυτή εισηγούμαστε: 

1. Επαγγελματική προοπτική και αποκατάστασή εντός της Εθνικής Φρουράς.

Αυτή η πολιτική συνίσταται στη δυνατότητα άμεσης υλοποίησης του δικαιώματος μονιμοποίησης. Με βάση την πρόταση που κατατέθηκε στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Άμυνας το 2022 και η οποία αναμένεται να υλοποιηθεί από την παρούσα κυβέρνηση αριθμός ΣΥΟΠ κάθε σειράς, όταν συμπληρώνουν δεκαετία, δύνανται να μονιμοποιούνται κατόπι επιλογικής διαδικασίας στη βάση υπηρεσιακών αναγκών.

Αναγνωρίζοντας τη σημασία του μέτρου αυτού το Υπουργείο Άμυνας οφείλει να θεσπίσει και να ανακοινώσει άμεσα τη σχετική διαδικασία. Η έλλειψη ενημέρωσης εντείνει την αβεβαιότητα και συμβάλλει στο κύμα παραιτήσεων αφού δεν έχουν συγκεκριμένο ορίζοντα προοπτικής.

Το ζήτημα που εγείρεται στην περίπτωση αυτή είναι αυτοί /ές οι οποίο/ες δεν θα μονιμοποιούνται. Για τη διαχείριση του ζητήματος, για όσους δεν μονιμοποιούνται, γίνεται εισήγηση όπως έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν για ακόμα μία φορά (μόνο κατά την αμέσως επόμενη διαδικασία) σε επιλογική διαδικασία. Οι ΣΥΟΠ που θα συμμετέχουν στη δεύτερη και τελευταία προσπάθεια να καλύπτουν ένα ποσοστό των νέων θέσεων που θα προσφέρονται. Όσοι δεν είναι εφικτό να μομιοποιούνται θα μπορούν να παραμένουν στην Εθνική φρουρά μέχρι τα 42 έτη.

2. Επαγγελματική προοπτική και αποκατάστασή εκτός της Εθνικής Φρουράς.

Για την υλοποίηση της πολιτικής αυτής προτείνεται η καθιέρωση τριών επιλογών κατά τη λήξη της σύμβασης στα σαράντα δύο έτη:

α. Πιστοποίηση δεξιοτήτων και διασύνδεση του Υπουργείου Άμυνας με την αγορά εργασίας.

Με βάση την εισήγηση αυτή προτείνεται η διασύνδεση της Εθνικής Φρουράς με την αγορά εργασίας μέσα από την πιστοποίηση δεξιοτήτων. Η πιστοποίηση δεξιοτήτων των ΣΥΟΠ αποτελεί κρίσιμη μεταρρύθμιση με διπλό στόχο: αφενός, την ενίσχυση της επιχειρησιακής επάρκειας της Εθνικής Φρουράς και, αφετέρου, τη διασφάλιση της ομαλής επαγγελματικής τους μετάβασης μετά τη λήξη της υπηρεσίας τους, στα σαράντα δύο έτη. Οι ΣΥΟΠ αποκτούν, μέσα από την πολυετή εμπειρία τους, πολύτιμες τεχνικές, μηχανολογικές και άλλες και πρωτίστως διοικητικές δεξιότητες που μπορούν να μετατραπούν σε πιστοποιημένα επαγγελματικά προσόντα μέσω συνεργασίας του Υπουργείου Άμυνας με την Αρχή Ανάπτυξης Ανθρωπίνου Δυναμικού και τα πανεπιστήμια. Παράλληλα, η θεσμική διασύνδεση του Υπουργείου Άμυνας με την αγορά εργασίας και την κυπριακή αμυντική βιομηχανία είναι καθοριστική, ώστε να δημιουργηθούν στοχευμένα προγράμματα κατάρτισης και απασχόλησης. Με αυτόν τον τρόπο, οι ΣΥΟΠ μετατρέπονται από στρατιωτικό ανθρώπινο δυναμικό σε παραγωγικό κεφάλαιο της κοινωνίας, συμβάλλοντας στην οικονομία και στη βιωσιμότητα του θεσμού, αφού η υπηρεσία τους θα αναγνωρίζεται και θα παρέχεται δυνατότητα αξιοποίησης των προσόντων τους στον ιδιωτικό τομέα.

β. Επιδότηση της εργασίας

Αναγνωρίζοντας έμπρακτα την ανάγκη για εργοδότηση των ΣΥΟΠ που δεν θα μονιμοποιούνται η κυβέρνηση οφείλει να προσδώσει ευκαιρίες απασχόλησης. Η εισήγηση εδράζεται στη διαμόρφωση προγράμματος για επιδότηση εργασίας με πρακτική άσκηση μετά τη λήξη της σύμβασης, ώστε η εμπειρία που έχε αποκτηθεί να έχει απτό οικονομικό όφελος και να προσδίδει προοπτική απασχόλησης. Αυτό θα πρέπει να γίνει με ειδικές συμφωνίες με τον ιδιωτικό τομέα και κρατική επιδότηση.

γ. Θεσμοθέτηση Ειδικού Μεταβατικού Καταλόγου ΣΥΟΠ

Προτείνεται η θεσμοθέτηση Ειδικού Μεταβατικού Καταλόγου ΣΥΟΠ, στον οποίο η εγγραφή θα γίνεται με κριτήριο την επιτυχή ολοκλήρωση της σύμβασής τους (μέχρι τη συμπλήρωση του 42ου έτους). Η κατάταξη στον κατάλογο αυτό θα γίνεται με μοριοδότηση    με    βάση    αντικειμενικά    και    μετρήσιμα κριτήρια αξιολόγησης, υπηρεσιακής    απόδοσης, πειθαρχίας, κοινωνικά κριτήρια και φυσικής καταλληλότητας. Σκοπός θα είναι η παροχή δυνατότητας διεκδίκησης θέσης εργασίας σε συγκεκριμένες θέσεις στη Δημόσια Υπηρεσία και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα σε ποσοστό επί του συνολικού αριθμού θέσεων που προβλέπονται σε προκηρύξεις. Δηλαδή αν προκηρύσσονται 100 θέσεις για συγκεκριμένη υπηρεσία ένα ποσοστό υποψηφίων να προέρχεται από τον Ειδικό Μεταβατικό Κατάλογο ΣΥΟΠ. Νοείται ότι οι υποψήφιοι αυτοίθα συμμετέχουν στη διαδικασία πρόσληψης όπως οι λοιποί υποψήφιοι. Τομείς που θα μπορούσαν να απορροφήσουν πρώην ΣΥΟΠ μπορεί να είναι η Αστυνομία Κύπρου, η Πυροσβεστική, Υπηρεσία Κύπρου, το Τμήμα Δασών, η Πολιτική Άμυνα, η Αρχή Λιμένων και το Τμήμα Φυλακών, ανεξάρτητα από την ηλικία πρόσληψης που καθορίζεται στην προκήρυξη.

H εισήγησή μας αυτή στηρίζεται στη γενική αρχή ότι η Πολιτεία οφείλει θετική αναγνώριση επαγγελματικών ομάδων υψηλής επικινδυνότητας και ευθύνης. Οι ΣΥΟΠ αποτελούν ειδική κατηγορία εργαζομένων που υπηρετούν με πειθαρχία και κίνδυνο, αφιερώνοντας κρίσιμα παραγωγικά χρόνια στην άμυνα και ασφάλεια της Κυπριακής Δημοκρατίας. Η πολιτεία οφείλει να ανταποδώσει την προσφορά τους με δίκαιες δυνατότητες επαγγελματικής αποκατάστασης, αφού στα 42 έτη οι επιλογές εργοδότησης γι αυτούς περιορίζονται. Οφείλει λοιπόν το κράτος να τους διακρίνει θετικά παρέχοντάς τους δυνατότητες επαγγελματικής αποκατάστασης.

Η εισαγωγή ενός Ειδικού Μεταβατικού Καταλόγου για τους ΣΥΟΠ, βασισμένου σε σαφή και προκαθορισμένα μοριοδοτικά κριτήρια, αποτελεί πράξη δικαιοσύνης, διαφάνειας και θεσμικής συνέπειας. Ο κατάλογος αυτός επιτρέπει τη δυνατότητα για ορθολογική μετάβαση ΣΥΟΠ στην αγορά εργασίας στον δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα εξασφαλίζοντας ότι στηρίζονται σε αντικειμενικά μετρήσιμα δεδομένα, όπως έτη υπηρεσίας, πειθαρχικό υπόβαθρο, αξιολογήσεις και κοινωνικά κριτήρια. Συνεπώς, η θέσπιση μοριοδότησης στον Ειδικό Μεταβατικό Κατάλογο ΣΥΟΠ θωρακίζει θεσμικά τη διαδικασία, προάγει την αξιοκρατία και αποκλείει κάθε υπόνοια αυθαιρεσίας. Η ρύθμιση αυτή αποτελεί μέτρο δίκαιης αναγνώρισης και κοινωνικής ανταπόδοσης, όχι προνόμιο.

Σε σχέση με τις δυνατότητες επαγγελματικής αποκατάστασης εκτός της Εθνικής Φρουράς ο κάθε πρώην ΣΥΟΠ να μπορεί να συμμετέχει και στις τρεις επιλογές.

Β. Αναγνώριση της επαγγελματικής τους προσφοράς

Ο πυλώνας αυτός αφορά την προσέλκυση νέων ΣΥΟΠ και την συγκράτηση των υφιστάμενων με συγκεκριμένες πολιτικές. Αυτή αναλύεται σε:

1. Νέα Πολιτική Πρόσληψης

Η χαμηλή συμμετοχή υποψηφίων στην πρόσφατη προκήρυξη, έπειτα από δύο χρόνια αδράνειας, και οι εκατοντάδες κενές θέσεις δείχνουν ότι η Εθνική Φρουρά χρειάζεται άμεσα νέα στρατηγική προσέλκυσης νέων ΣΥΟΠ. Γι αυτό εισηγούμαστε:

α. Ετήσια Προκήρυξη και φρουρές τοποθέτησης

Γίνεται εισήγηση για μία ετήσια προκήρυξη θέσεων ανά φρουρά, ώστε οι υποψήφιοι να γνωρίζουν εκ των προτέρων τον δυνατό τόπο υπηρεσίας τους σε σχέση με τον τόπο διαμονής τους. Το ίδιο μοντέλο εφαρμόζεται ήδη με επιτυχία για τους συμβασιούχους εκπαιδευτικούς, από φέτος, διασφαλίζοντας δυνατότητες συμμετοχής. Η πρακτική αυτή θα επιτρέψει καλύτερο σχεδιασμό, μεγαλύτερη συμμετοχή και μείωση των αποχωρήσεων.

Με βάση την εισήγησή μας αν δεν είναι εφικτή η τοποθέτηση των νέων ΣΥΟΠ στη φρουρά προτίμησης τους, αφού δεν θα το επιτρέπουν οι υπηρεσιακές ανάγκες, τότε να τοποθετούνται σε άλλη φρουρά. Αυτό να είναι γνωστό από την προκήρυξη και να δηλώνουν από την αρχή ότι είναι γνώστες. Τονίζουμε ότι είναι υποχρέωση της υπηρεσίας να παρέχει κίνητρα σε περίπτωση τοποθέτησης εκτός φρουράς διαμονής.

2. Οικονομικά Κίνητρα και Επιδόματα

Αν πραγματικά θέλουμε να ενισχύσουμε τον θεσμό των ΣΥΟΠ, οφείλουμε να δώσουμε ουσιαστικό περιεχόμενο στο κίνητρο της προσφοράς, όχι με λόγια, αλλά με πράξεις. Προτείνουμε έτσι μια ολοκληρωμένη δέσμη αξιοπρεπών οικονομικών και κοινωνικών κινήτρων που αναγνωρίζουν έμπρακτα τον ρόλο και την αποστολή τους.

Αυτά    περιλαμβάνουν    επανακαθορισμό    των    μηνιαίων απολαβών ώστε να αντανακλά τις απαιτήσεις της θέσης και να είναι ανταγωνιστική σε σχέση με άλλες επιλογές απασχόλησης για νέους. Αυτό γίνεται    εισήγηση να υλοποιηθεί με αναπροσαρμογή της βασικής αμοιβής με την καθιέρωση αξιοπρεπών επιδομάτων ώστε να αντικατοπτρίζεται η πραγματική ευθύνη και ο μόχθος τους.

Στη βάση της θέσης αυτής εισηγούμαστε:

 α. Επίδομα μετακίνησης

Προτείνεται η παροχή επιδόματος μετακίνησης για όσους υπηρετούν μακριά από τον τόπο διαμονής, ανάλογα με την απόσταση ή τις φρουρές που παρεμβαίνοντα μεταξύ του τόπου διαμονής και της φρουράς τοποθέτησης.

Η πολιτική αυτή θα πρέπει να ισχύσει και για τους Αξιωματικούς και για τους Υπαξιωματικούς.

β. Επίδομα υπηρεσίας διανυκτέρευσης

Προτείνεται η παραχώρηση επιδόματος υπηρεσίας διανυκτέρευσης, όπως πρέπει αυτό πρέπει να ισχύει και για τους Υπαξιωματικούς και για τους Αξιωματικούς.

γ. Επίδομα ειδικών καθηκόντων ή αποστολών

Προτείνεται η παροχή επιδόματος για ειδικές αποστολές ή ειδικά καθήκοντα ή θέσεις με υψηλή ευθύνη. Η πολιτική αυτή θα πρέπει να ισχύσει και για τους Αξιωματικούς και για τους Υπαξιωματικούς.

δ. Επίδομα δυσκολίας

Προτείνεται η παροχή επιδόματος για υπηρεσία σε απομακρυσμένες ή επικίνδυνες περιοχές.

Προτείνονται επίσης τα πιο κάτω:

  • Επιδόματα εκπαίδευσης/κατάρτισης:    για    συμμετοχή    σε στρατιωτικά προγράμματα που αυξάνουν την εξειδίκευση.
  • Μερική φορολογική απαλλαγή ή φορολογικά κίνητρα.
  • εκπαιδευτικά    ή
  • Φιλοδώρημα εισόδου για νέους ΣΥ.ΟΠ., σε ειδικότητες κρίσιμης ζήτησης.
  • Κάλυψη δαπανών για επαγγελματική κατάρτιση (όπως περιγράφηκε πιο πάνω), πιστοποιήσεις ή πανεπιστημιακές σπουδές.
  • Εκπαιδευτικές υποτροφίες σε ανώτερα και ανώτατα ιδρύματα.
  • Εκπαιδευτικά και επαγγελματικά κίνητρα, όπως πρόσβαση σε κατάρτιση, υποτροφίες και διασύνδεση με την αγορά εργασίας, ώστε η στρατιωτική εμπειρία να μετατρέπεται σε επαγγελματικό εφόδιο, όπως περιγράφεται πιο πάνω.
  • Άλλα κίνητρα μπορεί να είναι:
  • Συμμετοχή σε διεθνείς αποστολές ή ασκήσεις με στρατιωτικά τμήματα άλλων χωρών και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
  • Δημιουργία τμήματος διακεκριμένων ΣΥΟΠ στη βάση κριτηρίων, με διακριτή ταυτότητα και προνόμια.
  • Συμμετοχή σε τεχνολογικά προγράμματα και διαγωνισμούς καινοτομίας στο πλαίσιο της Εθνικής Φρουράς.
  • Προγράμματα συμβουλευτικής και ψυχολογικής στήριξης και ευεξίας.
  • Είναι σημαντικό να τονίσουμε ότι κάποια από τα κίνητρα αυτά μπορούν να παραχωρούνται και σε Αξιωματικούς και Υπαξιωματικούς.

Είναι πολύ σημαντικό να τονίσουμε την ανάγκη για εκστρατείες προβολής του ρόλου των ΣΥ.ΟΠ. σε σχολεία, πανεπιστήμια και κοινωνικά δίκτυα.

Παρά τα μέτρα αυτά και λαμβάνοντας υπόψη και το χείριστο σενάριο μη κάλυψης κενών θέσεων εισηγούμαστε να ετοιμαστεί σχετικό σενάριο. Αυτό να αναλύεται στο ενδεχόμενο παράτασης της υπηρεσίας μέχρι το 57ο έτος ηλικίας με νέο συμβατικό πλαίσιο. Εφόσον το Υπουργείο εξετάσει τη δυνατότητα παράτασης της υπηρεσίας πέραν του 42ου έτους, ως ΣΥΟΠ αυτό θα πρέπει να συνοδευτεί από σοβαρά μελετημένη αναθεώρηση του συμβολαίου, με:

  • νέες πρόνοιες για ανέλιξη, μισθοδοσία, - απολαβές ασφαλιστικά και συνταξιοδοτικά δικαιώματα,
  • αξιοποίηση σε ρόλους εκπαίδευσης, διοικητικής υποστήριξης ή τεχνικής συντήρησης.

Οι προτεινόμενες δράσεις στοχεύουν τόσο στην επαγγελματική αποκατάσταση και επιβράβευση των ΣΥΟΠ όσο και στη διασφάλιση της συνεχούς ετοιμότητας και αποτελεσματικότητας της Εθνικής Φρουράς.

Μόνο έτσι θα είναι βιώσιμη, δίκαιη και λειτουργική η παραμονή πέραν του αρχικού ορίου. Δεν μπορούμε να ζητούμε από τους νέους ή αργότερα μεσήλικες    να υπηρετούν με αυταπάρνηση, αν την ίδια στιγμή νιώθουν ότι καλούνται να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη.

Έντιμε κύριε Υπουργέ,

Λαμβάνοντας υπόψη τα πιο πάνω οφείλουμε, ως Πολιτεία, να δείξουμε ότι αναγνωρίζουμε έμπρακτα την αξία και τη συμβολή τους, με δίκαιες και αντικειμενικές απολαβές, προοπτική και σεβασμό. Αν πραγματικά θέλουμε να ενισχύσουμε τον θεσμό των Συμβασιούχων Οπλιτών, οφείλουμε να δώσουμε ουσιαστικό περιεχόμενο στο κίνητρο της προσφοράς, όχι με λόγια, αλλά με πράξεις.

Ως Δημοκρατικός Συναγερμός, θεωρούμε ότι ο θεσμός πρέπει να παραμείνει ζωντανός, ελκυστικός, υπηρετώντας το εθνικό συμφέρον με επαγγελματισμό και αξιοπρέπεια.

Έντιμε κύριε Υπουργέ,

Αντιλαμβανόμαστε    ότι    οι    προτάσεις    αυτές    έχουν δημοσιονομικό κόστος. Η αναμόρφωση του θεσμού των ΣΥ.ΟΠ. δεν είναι δαπάνη αλλά είναι στρατηγική επένδυση στην άμυνα και ασφάλεια, της Κυπριακής Δημοκρατίας, στην κοινωνική συνοχή και στη νέα γενιά καθώς η συγκράτηση έμπειρου προσωπικού μειώνει μακροπρόθεσμα τις δαπάνες εκπαίδευσης και ενισχύει την επιχειρησιακή επάρκεια και ετοιμότητα της Εθνικής Φρουράς.

Ταυτόχρονα προτείνουμε τη σταδιακή και πιλοτική εφαρμογή των μέτρων, ώστε να εξασφαλιστεί η δημοσιονομική ισορροπία, χωρίς να καθυστερήσει η αναγκαία ενίσχυση του θεσμού.

Κατόπιν των ανωτέρω, θεωρούμε επιβεβλημένη τη στενή συνεργασία μεταξύ της Βουλής και του Υπουργείου Άμυνας, για την άμεση κατάρτιση και υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου και βιώσιμου πλαισίου για τους ΣΥΟΠ. Η δέσμευση σε σαφή χρονοδιαγράμματα, η εξασφάλιση των αναγκαίων πόρων και η εφαρμογή στοχευμένων πολιτικών ενίσχυσης του προσωπικού θα διασφαλίσουν τη διατήρηση του υψηλού ηθικού και της επιχειρησιακής αποτελεσματικότητας της Εθνικής Φρουράς σε μια κρίσιμη περίοδο για την ασφάλεια και εδαφική ακεραιότητα της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Αντί η Πολιτεία να κινηθεί σε αχαρτογράφητα νερά με τη θεσμοθέτηση υποχρεωτικής εθελοντικής στράτευσης γυναικών, χωρίς ειδικά επαρκή μελέτη, προβολή και προετοιμασίας, οφείλει να    ενδυναμώσει    ουσιαστικά τον θεσμό των ΣΥΟΠ ενισχύοντας τις δυνατότητες συμμετοχής και εξέλιξης των γυναικών σε αυτόν. Στηρίζουμε ταυτόχρονα την εθελοντική στράτευση γυναικών μόνο στη βάση κινήτρων, αξιοκρατίας και ισότιμων ευκαιριών, μέσα από ένα σύγχρονο και ελκυστικό πλαίσιο υπηρεσίας, το οποίο να προβάλλει το κύρος της Εθνικής Φρουράς και να ενισχύει την κοινωνική της αποδοχή.

Η κυβέρνηση οφείλει να σκεφτεί «έξω από το κουτί» και να επενδύσει ουσιαστικά στο ανθρώπινο δυναμικό της Εθνικής Φρουράς. Δεν μπορεί να υπάρξει αποτελεσματική άμυνα σε μια ημικατεχόμενη πατρίδα χωρίς ικανοποιημένους αξιωματικούς, υπαξιωματικούς και ΣΥΟΠ που να νιώθουν και να βιώνουν πως το κράτος τους στηρίζει έμπρακτα. Ο θεσμός των ΣΥΟΠ δεν μπορεί να στηρίζεται στη λογική του προσωρινού ή του φθηνού εργατικού δυναμικού αλλά χρειάζεται επένδυση σε αξιοπρεπείς απολαβές, εκπαίδευση, πιστοποίηση δεξιοτήτων και προοπτική επαγγελματικής αποκατάστασης.

Η Εθνική Φρουρά δεν είναι κόστος, είναι εθνική ασφάλεια και κοινωνική συνοχή. Η κυβέρνηση πρέπει να βάλει βαθιά το χέρι στην τσέπη, όχι για πολυτέλεια, αλλά από εθνική ευθύνη, να δημιουργήσει ένα στρατό που θα εμπνέει εμπιστοσύνη και να κρατά κοντά του το ανθρώπινο δυναμικό του. Γιατί η άμυνα και η ασφάλεια μιας χώρας ξεκινά και τελειώνει με τους ανθρώπους της.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Διακινήσεις με στρατιωτικά οχήματα κατά παράβαση του Νόμου και παρατυπίες στο ωράριο εργασίας-Τα ευρήματα της Ελεγκτικής για ΥΠΑΜ

 

;