Άρον άρον οδηγούνται το απόγευμα στην Ολομέλεια της Βουλής οι τροποποιήσεις στη νομοθεσία που υποσχέθηκε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Χριστοδουλίδης στους μεταφορείς Α, οι οποίοι μετά από τέσσερις μέρες αποσύρθηκαν από την απ’ αόριστον απεργία που είχε παραλύσει τα λιμάνια της Λάρνακας και της Λεμεσού.
Μετά τη συνάντηση που είχαν την περασμένη εβδομάδα στο Προεδρικό και την απόφαση για μη συνέχιση της απεργίας, έγινε επικοινωνία με τον Πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Μαρίνο Μουσιούττα, και συμφωνήθηκε η κατάθεση των εν λόγω τροποποιητικών κανονισμών στη Βουλή των Αντιπροσώπων με τη διαδικασία του κατ’ επείγοντος, για την έγκρισή τους στην επόμενη συνεδρία της Ολομέλειας του Σώματος την Πέμπτη 13 Νοεμβρίου 2025 και τη δημοσίευσή τους στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας.
Πάντως, τα πράγματα τουλάχιστον στο λιμάνι Λεμεσού φαίνεται να κινούνται ομαλά, αφού μετά το άνοιγμά του έπρεπε να εκτελωνιστούν πέραν των δύο χιλιάδων εμπορευματοκιβωτίων, τα οποία, όπως αναφέρθηκε, περιείχαν από ηλεκτρικές συσκευές μέχρι εποχιακά προϊόντα. Τα ήδη πρώτης ανάγκης, όπως φθαρτά, κρέας και ψάρια, είχαν μεταφερθεί μία μέρα πριν από τη λήξη της απεργίας. Όπως ανέφεραν αρμόδιοι, θα χρειαστούν μερικές μέρες μέχρι τα εμπορευματοκιβώτια να μεταφερθούν, ενώ η εισροή νέων προϊόντων στο λιμάνι δεν είχε σταματήσει, με αποτέλεσμα ο φόρτος εργασίας να είναι ιδιαίτερα αυξημένος.
Σύμφωνα με πληροφορίες του REPORTER, το Υπουργικό Συμβούλιο κατά τη συνεδρία του την περασμένη Τρίτη ενέκρινε το Προσχέδιο Κανονισμών με τίτλο «Οι περί Μηχανοκινήτων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2025» και εξουσιοδότησε τον Υπουργό Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων να το καταθέσει στη Βουλή των Αντιπροσώπων για έγκριση με τη διαδικασία του επείγοντος.
Όπως αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση του Υπουργείου Μεταφορών, σε συνέχεια της εξέτασης μεγάλου αριθμού παραπόνων που υποβλήθηκαν από μέλη του κλάδου των οδηγών φορτηγών οχημάτων σχετικά με το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος κατά τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων και την πλευρική προστασία ημιρυμουλκουμένων που έχουν τη δυνατότητα να μεταβάλλουν το μήκος τους, κρίθηκε σκόπιμη η τροποποίηση του υφιστάμενου κανονιστικού πλαισίου.
Για τον σκοπό αυτό ετοιμάστηκε προσχέδιο κανονισμών με τίτλο «Οι περί Μηχανοκινήτων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως (Τροποποιητικοί) Κανονισμοί του 2025», στη βάση των οποίων αντικαθίσταται το σημείο (iii) της υποπαραγράφου της παραγράφου 3 του Κανονισμού 50 και προστίθεται η παράγραφος 6Α μετά την παράγραφο 6 του Κανονισμού 50Α.
Όπως εξηγεί το Υπουργείο, παρατηρείται διεθνώς αυξητική τάση στη χρήση ψηλότερων εμπορευματοκιβωτίων για τη μεταφορά εμπορευμάτων λόγω του αυξημένου όγκου που διαθέτουν έναντι των συνηθισμένων standard size containers. Αυτό έχει ως επακόλουθο την υπέρβαση του μέγιστου ύψους φορτίου των τεσσάρων μέτρων από το έδαφος, όταν αυτά μεταφέρονται, κυρίως με ημιρυμουλκούμενα αλλά και με ενιαία οχήματα.
Τονίζεται ότι μέχρι σήμερα δεν υπήρξε κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα με τη διέλευση των οχημάτων αυτών, όταν μεταφέρουν εμπορευματοκιβώτια με τους υφιστάμενους συνδυασμούς οχημάτων, όσον αφορά τη διέλευσή τους από αυτοκινητόδρομους και κεντρικές οδικές αρτηρίες κατά την εξυπηρέτηση του μεταφορικού τους έργου. Σχετική επιβεβαίωση έχει ληφθεί και από το Τμήμα Δημοσίων Έργων.
Πλευρική προστασία ημιρυμουλκουμένων
Παράλληλα, όπως σημειώνει το Υπουργείο στην έκθεσή του, έχουν εισαχθεί στην Κύπρο ημιρυμουλκούμενα ειδικά κατασκευασμένα για τη μεταφορά αποκλειστικά εμπορευματοκιβωτίων διαφόρων μεγεθών, τα οποία έχουν τη δυνατότητα να μεταβάλλουν το μήκος τους αναλόγως του τύπου των εμπορευματοκιβωτίων που μεταφέρουν (extendable skeletal semitrailers).
Τα εν λόγω οχήματα πληρούν την υφιστάμενη νομοθεσία μόνο όταν βρίσκονται στην πλήρως κλειστή μορφή τους, ενώ όταν ανοίγουν για μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων μήκους άνω των είκοσι ποδών δημιουργούνται κενά στην πλευρική προστασία τους, με αποτέλεσμα να εγκυμονούν κίνδυνοι για τους ευάλωτους χρήστες του δρόμου, όπως πεζούς, ποδηλάτες, μοτοσικλετιστές και ακόμη και για αυτοκίνητα.
Το συγκεκριμένο θέμα ρυθμίζεται στον Κανονισμό αριθμός 73 της Οικονομικής Επιτροπής για την Ευρώπη των Ηνωμένων Εθνών και στον Κανονισμό 50Α των περί Μηχανοκινήτων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως Κανονισμών.
Με την παρούσα τροποποίηση εισάγονται πρόνοιες που καλύπτουν την κυκλοφορία των εν λόγω οχημάτων, νοουμένου ότι θα πληρούνται συγκεκριμένες επιπρόσθετες τεχνικές απαιτήσεις.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:











