Παρότι η απεργία των μεταφορέων Α’ τερματίστηκε ύστερα από παρέμβαση του Προέδρου της Δημοκρατίας, η διάρκειά της, η οποία έφτασε τις πέντε ημέρες, άφησε σημαντικό αντίκτυπο στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας. Οι μεταφορές προϊόντων επηρεάζονται άμεσα από οποιαδήποτε παύση δραστηριότητας, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για φορτία ευπαθών ειδών και προϊόντων υψηλής ζήτησης.
Η συσσώρευση εμπορευματοκιβωτίων σε σύντομο χρονικό διάστημα μπορεί να προκαλέσει καθυστερήσεις στην τροφοδοσία της αγοράς, επιβάρυνση του κόστους και πίεση στους εμπόρους που ήδη προετοιμάζονται για αυξημένη εμπορική κίνηση ενόψει της εορταστικής περιόδου. Η περίοδος των Χριστουγέννων αλλά και η Black Friday θεωρούνται κομβικές για τον κύκλο εργασιών των επιχειρήσεων και οποιαδήποτε αναστάτωση μπορεί να έχει ευρύτερες επιπτώσεις.
Μετά τον τερματισμό της απεργίας, στο λιμάνι Λεμεσού έχει δημιουργηθεί επιπρόσθετος φόρτος εργασίας, καθώς θα πρέπει να ολοκληρωθεί η μεταφορά και παράδοση χιλιάδων κοντέινερ που έμειναν σε εκκρεμότητα. Πέραν των εμπορευματοκιβωτίων που βρίσκονταν ήδη στο λιμάνι από τις 3 Νοεμβρίου, οπότε και ξεκίνησε η απεργία, από τη στιγμή που επανήλθε η κανονικότητα των εργασιών άρχισε ταυτόχρονα και η εκφόρτωση νέων φορτίων. Η κατάσταση αυτή δημιουργεί μια πολλαπλή πίεση στις υποδομές του λιμανιού, αφού η συσσώρευση παγιδευμένων φορτίων συνδυάζεται με τη συνεχή ροή νέων πλοίων που καταφθάνουν με προγραμματισμένα δρομολόγια.
Πληροφορίες του REPORTER αναφέρουν ότι ο συνολικός αριθμός των εμπορευματοκιβωτίων που βρίσκονται στο λιμάνι ξεπερνά τις δύο χιλιάδες. Ανάμεσα σε αυτά όμως δεν βρίσκονται προϊόντα πρώτης ανάγκης όπως φρούτα, λαχανικά και κρέας, τα οποία επειδή απαιτούσαν άμεση μεταφορά λόγω της ευπάθειάς τους και του περιορισμένου χρόνου κατανάλωσης, ήδη απελευθερώθηκαν από την Τετάρτη. Ταυτόχρονα, σημαντικό μέρος του φορτίου αφορά χριστουγεννιάτικα είδη και άλλα καταναλωτικά προϊόντα που προορίζονται να βρεθούν στα ράφια των καταστημάτων τις προσεχείς εβδομάδες. Το συγκεκριμένο φορτίο σχετίζεται άμεσα με την εμπορική κορύφωση της περιόδου και οποιαδήποτε καθυστέρηση μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στον προγραμματισμό των επιχειρήσεων που επιδιώκουν να διασφαλίσουν επάρκεια και ανταγωνιστικές τιμές.
Οι εργασίες στο λιμάνι Λεμεσού ξεκίνησαν εκ νέου από το μεσημέρι της Τρίτης και οι μεταφορείς εργάζονται εντατικά με σκοπό την αποσυμφόρηση του χώρου. Παρόλα αυτά, ο πλήρης κύκλος παραλαβής και μεταφοράς δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί άμεσα, καθώς η ομαλοποίηση των ροών απαιτεί χρόνο και συντονισμό.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ανέστειλαν τα απεργιακά μέτρα οι μεταφορείς Α' στα λιμάνια-Πάνε για ψήφιση οι τροποποιητικοί κανονισμοί
Την ίδια ώρα, ο πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων, Μαρίνος Μουσιούττας, συμφώνησε στην κατάθεση τροποποιητικών κανονισμών για τους περί Μηχανοκινήτων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως Νόμους του 1972 μέχρι το 2025, με τη διαδικασία του κατ’ επείγοντος στη Βουλή των Αντιπροσώπων. Η έγκριση των κανονισμών αναμένεται στην επόμενη συνεδρίαση της Ολομέλειας που έχει οριστεί για την Πέμπτη 13 Νοεμβρίου 2025 και ακολούθως η δημοσίευσή τους στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας, γεγονός που αναμένεται να συμβάλει στη διαμόρφωση ενός πιο οργανωμένου πλαισίου λειτουργίας του επαγγέλματος των μεταφορέων.
Από πλευράς του ο γενικός γραμματέας του Παγκύπριο Συνδέσμου Λιανικού Εμπορίου, Μάριος Αντωνίου, μιλώντας στον REPORTER ανέφερε πως «πλέον δεν υφίσταται το οποιονδήποτε θέμα. Ευτυχώς το μόνο κόστος που είχαμε, λόγω της απεργίας, ήταν να πληρώσουμε κάποιο έξτρα ενοίκιο διότι το λιμάνι Λεμεσού χρεώνει με την μέρα και τον χώρο που καταλαμβάνει το εμπορευματοκιβώτιο, που ουσιαστικά είναι το πιο μικρό κακό την δεδομένη στιγμή».
Επιπρόσθετα σημείωσε πως «κινδύνευαν ευπαθή προϊόντα όπως κρέατα και ψάρια ή που έχουν σύντομες ημερομηνίες λήξης, που αν δεν έβγαιναν το συντομότερο δυνατό, δεν θα μπορούσαμε να τα διαθέσιμου στην αγορά με όλη την ζημιά να είναι στον εισαγωγέα». Επισήμανε πως προς τιμή τους οι απεργοί, την Τετάρτη «έδειξαν πολύ καλή διάθεση και πνεύμα για αυτά τα προϊόντα και τα ελευθέρωσαν ενώ ήταν σε ισχύ ακόμα η απεργία τους».
Από εκεί και πέρα, ο κ. Αντωνίου σημείωσε πως «υπάρχει αρκετή δουλειά πλέον, διότι τέσσερις μέρες που ήταν η απεργία, μαζεύτηκε αρκετή ποσότητα εμπορευματοκιβωτίων και άρχισε η διάθεση τους στην αγορά. Ευτυχώς τέλος καλό όλα καλά και δεν τράβηξε περισσότερο διότι δεν μπορεί να διανοηθεί κάποιος ποια θα ήταν η ζημιά και το βραχυκύκλωμα για την ίδια την οικονομία».
Σημείωσε πως μπορεί να μην σταμάτησε η άφιξη εμπορευματοκιβωτίων, ωστόσο όπως είπε, «εάν συνέχιζε η απεργία και δεν έφευγαν τα ήδη υφιστάμενα, το λιμάνι ήταν ήδη στα όριά του και θα ειδοποιούνταν τα πλοία να μην έρχονται στην Κύπρο, με ότι και αν σημαίνει αυτό για τον εισαγωγέα/προμηθευτή για δεν θα υπήρχε χώρος».
Σε ότι αφορά τα προϊόντα που έμειναν εγκλωβισμένα στο λιμάνι Λεμεσού, εξήγησε πως «δεν δεδομένη στιγμή αυτά αφορούν ηλεκτρονικά, ηλεκτρικά και εποχιακά προϊόντα. Το λιμάνι είναι ο κύριος πυλώνας των εισαγωγών, όχι μόνο του εμπορίου και υπάρχουν κι άλλα προϊόντα που έρχονται εκεί».
Φαίνεται, συνέχισε, «ότι έπιασαν τόπο οι εκκλήσεις για να πρυτανεύσει η λογική. Όλος ο εμπορικός κόσμος είχαμε πραγματικά πολύ έντονη ανησυχία διότι στην ουσία αφού εισάγουμε τα πάντα, αντιλαμβάνεστε τι θα σήμαινε για την αγορά να δημιουργείτο το οποιονδήποτε πρόβλημα στην επάρκεια των προϊόντων και πως θα επηρεάζονταν οι καταναλωτές, με όλες τις αλυσιδωτές επιπτώσεις».
Επιπρόσθετα ο κ. Αντωνίου σημείωσε πως «μπαίνουμε τώρα σε μία περίοδο όπου ο Δεκέμβριο είναι κατά μακράν ο πιο εμπορικός μήνας του χρόνου, λόγω των γιορτών, αλλά υπάρχει και το Black Friday όπου λόγω της φύσης και της διάρκειάς του στην Κύπρο, η αγορά είναι αρκετά καλά».
Σε δηλώσεις του ο γενικός γραμματέας της ΠΟΒΕΚ, Κυριάκος Μουστάκας, επιβεβαίωσε ότι έχει ήδη ξεκινήσει η διανομή προϊόντων από το λιμάνι. Όπως ανέφερε, το στοκ ξεπερνά τα δύο χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια και καθημερινά καταφθάνουν νέα πλοία, γεγονός που δεν επιτρέπει την παύση των εισαγωγών. Επισήμανε ότι θα χρειαστούν αρκετές ημέρες για την πλήρη παραλαβή και μεταφορά όλων των προϊόντων και εξήγησε ότι η διαδικασία θα γίνεται σταδιακά, ανάλογα και με την ταχύτητα διευθέτησης των οικονομικών υποχρεώσεων από τους εμπόρους.
Σε σχέση με το κόστος εκτελώνισης, διευκρίνισε ότι θα προκύψει επιπλέον επιβάρυνση λόγω των καθυστερήσεων στα λιμάνια. Ορισμένοι έμποροι θα επιλέξουν να διατηρήσουν προσωρινά τα προϊόντα τους εντός των λιμενικών εγκαταστάσεων, ενώ άλλοι θα προβούν άμεσα σε παραλαβή και μεταφορά. Όπως σημείωσε, ο κύκλος εργασιών του λιμανιού δεν πρόκειται να σταματήσει και οι διαδικασίες θα προχωρούν σε συνεχή ροή.
Με βάση τα δεδομένα, ο αντίκτυπος της απεργίας δεν αναμένεται να προκαλέσει ελλείψεις στην αγορά, ωστόσο η πίεση στον χρόνο παράδοσης και το αυξημένο κόστος ενδέχεται να επηρεάσουν την τελική τιμή ορισμένων προϊόντων. Οι επόμενες ημέρες θα είναι καθοριστικές για την ομαλοποίηση των ροών και την αποφυγή περαιτέρω συμφόρησης.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:











