Πρόστιμα δύο ταχυτήτων επιβάλλονται σε όσους σταθμεύουν σε χώρους στάθμευσης ηλεκτροκίνητων οχημάτων, καθώς σύμφωνα με την πρόταση νόμου που συζητείται, για τα συμβατικά οχήματα το πρόστιμο θα ανέρχεται στα 100 ευρώ και για τα ηλεκτρικά οχήματα που δεν βρίσκονται σε διαδικασία φόρτισης στα 50 ευρώ, σε μία προσπάθεια αποτροπής της χρήσης των συγκεκριμένων σημείων για σκοπούς που δεν σχετίζονται με την επαναφόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων.
Η πρόταση νόμου του βουλευτή του Κινήματος Οικολόγων, Σταύρου Παπαδούρη, τέθηκε για άλλη μία φορά ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών και αφορά την επιβολή εξώδικου προστίμου για το αδίκημα της στάθμευσης μη ηλεκτροκίνητου οχήματος σε δημόσια προσβάσιμο σημείο επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητου οχήματος για το οποίο υπάρχει σχετική σήμανση, χωρίς να διενεργείται φόρτιση και χωρίς να υπάρχει οποιοσδήποτε έλεγχος για τον χρόνο σύνδεσης του οχήματος.
Στην προηγούμενη συζήτηση της Επιτροπής είχε προταθεί το ύψος του εξωδίκου να ανέρχεται στα 85 ευρώ, αφού μέχρι σήμερα το πρόστιμο βρίσκεται μόλις στα 25 ευρώ, ένα ποσό που θεωρείται ανεπαρκές για την αποτροπή της παραβατικής συμπεριφοράς. Μετά από εισήγηση του κ. Παπαδούρη, το ποσό αυξήθηκε στο πλαίσιο του νομοσχεδίου, με στόχο να ενισχυθεί η συμμόρφωση και να αποφευχθεί η στάθμευση σε χώρους που προορίζονται αποκλειστικά για ηλεκτροκίνητα οχήματα, διασφαλίζοντας έτσι την αποτελεσματικότητα των σημείων φόρτισης.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης προέκυψε ζήτημα σχετικά με το ύψος των προστίμων και το ενδεχόμενο να είναι ενιαίο για όλα τα οχήματα, όμως η πρόταση δεν έτυχε ομοφωνίας μεταξύ των βουλευτών. Έτσι, η πρόταση νόμου, με τις υπάρχουσες τροποποιήσεις, θα προχωρήσει στην κατά άρθρον συζήτηση όπως έχει, με τα πρόστιμα να καθορίζονται στα 100 ευρώ για τα συμβατικά οχήματα και 50 ευρώ για τα ηλεκτρικά οχήματα που δεν φορτίζουν. Παρά τις τροποποιήσεις, υπήρξαν διαφωνίες για την διαφοροποίηση των προστίμων ανάμεσα στα ηλεκτρικά οχήματα που δεν βρίσκονται σε διαδικασία φόρτισης και τα συμβατικά που σταθμεύουν στους συγκεκριμένους χώρους, καθώς κάποιοι θεωρούν ότι η διαφοροποίηση μπορεί να προκαλέσει σύγχυση και να δημιουργήσει ανισότητες.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Έως και 85 ευρώ το εξώδικο για παράνομη στάθμευση σε θέσεις ηλεκτρικών οχημάτων-Κλείνουν τα κενά στη νομοθεσία
Κατά την τοποθέτηση του ο εκπρόσωπος του Συνδέσμου e-mobility, ο οποίος εκπροσωπεί τους εγκαταστάτες φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων, ανέφερε την επιστολή που στάλθηκε στην Επιτροπή, στην οποία οι εγκαταστάτες ζητούσαν από τους Δήμους και τις Κοινότητες να δώσουν ιδιαίτερη προσοχή στο κομμάτι της στάθμευσης σε χώρους ηλεκτρικών οχημάτων χωρίς να διενεργείται φόρτιση. Παράλληλα, επισήμανε την ανάγκη να υπάρχει ενιαίο ποσό για όλα τα εξώδικα, ώστε να μην προκύπτει σύγχυση και να ανέρχεται στα 100 ευρώ για κάθε περίπτωση, διασφαλίζοντας τη σαφήνεια και την αποτελεσματικότητα της ρύθμισης.
Από πλευράς του, ο Υπαστυνόμος του Τμήματος Τροχαίας Αρχηγείου, Τάσος Ασιήκκης, ανέφερε έναν σημαντικό προβληματισμό για την εφαρμογή της πρότασης νόμου, σημειώνοντας την ανάγκη καθορισμού μέγιστου χρόνου φόρτισης των οχημάτων. Όπως εξήγησε, ο αστυνομικός κατά τον έλεγχο μπορεί να διαπιστώσει ότι το όχημα βρίσκεται σε διαδικασία φόρτισης, όμως αν επισκεφθεί τον χώρο μετά από πέντε ώρες, δεν θα υπάρχει σαφής όρος για τον μέγιστο χρόνο φόρτισης. Πρόσθεσε ότι η καθιέρωση συγκεκριμένου χρόνου φόρτισης θα επιτρέψει να υπάρχει αδίκημα το οποίο να ρυθμίζεται εξωδίκως και να αντιμετωπίζεται με δικαιοσύνη.
Επιπλέον, τόνισε ότι για να υπάρξει δίκαιη αντιμετώπιση του παραβάτη, θα πρέπει να εξεταστεί το ενδεχόμενο να εφαρμόζεται το ίδιο ποσό για όλους, χωρίς διαφοροποιήσεις, δεδομένου ότι το αδίκημα είναι το ίδιο ανεξαρτήτως του τύπου του οχήματος. Ο εκπρόσωπος της Ένωσης Δήμων διευκρίνισε ότι πρέπει να ληφθεί υπόψη η σύνδεση του καλωδίου με το όχημα. Όπως τόνισε, η διατύπωση της πρότασης νόμου με τη λέξη «φορτίζεται» δημιουργεί ασάφεια, καθώς στην ουσία διαχωρίζει το συμβατικό από το ηλεκτρικό όχημα, με αποτέλεσμα ένα ηλεκτρικό όχημα να μπορεί να παρκάρει χωρίς να συνδέσει το καλώδιο, και το αδίκημα να θεωρείται μικρότερο, ενώ αν το καλώδιο είναι συνδεδεμένο, αντιμετωπίζεται διαφορετικά από τον νόμο.
Σε παρέμβασή του, ο κ. Παπαδούρης επεσήμανε ότι το όχημα πρέπει να βρίσκεται σε θέση φόρτισης και ότι αν κάποιος υπολογίζει τρεις ώρες για πλήρη φόρτιση και καθυστερήσει δέκα λεπτά, δεν μπορεί να θεωρηθεί καθυστέρηση. Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, Κώστας Κώστας, τόνισε ότι η παρανομία είναι ξεκάθαρη, καθώς αν το όχημα είναι παρκαρισμένο χωρίς να είναι συνδεδεμένο, τότε η στάθμευση είναι παράνομη ανεξαρτήτως του τύπου του οχήματος.
Ο εκπρόσωπος της Νομικής Υπηρεσίας επισήμανε ότι για την οριστική επίλυση του ζητήματος, η πρόταση νόμου ενδεχομένως θα πρέπει να διευκρινίζει δύο σημεία: το πρώτο αφορά την περίπτωση όπου ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο σταθμεύει χωρίς να φορτίζει, και το δεύτερο να αφορά τη στάθμευση, είτε πρόκειται για συμβατικό είτε για ηλεκτρικό όχημα, ώστε να καλύπτεται κάθε πιθανή περίπτωση και να μην προκύπτουν ασάφειες στη νομοθεσία και την εφαρμογή της














