Τα 85 ευρώ ενδέχεται να φτάσουν τα πρόστιμα που θα επιβάλλονται σε οδηγούς συμβατικών οχημάτων, οι οποίοι σταθμεύουν σε χώρους επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, καταλαμβάνοντας παράνομα σημεία που προορίζονται αποκλειστικά για τη φόρτιση. Το ζήτημα αυτό, που προκαλεί αυξανόμενη αγανάκτηση μεταξύ των κατόχων ηλεκτροκίνητων οχημάτων, ήρθε ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μεταφορών, μετά από πληθώρα καταγγελιών πολιτών. Η Επιτροπή καλείται πλέον να ρυθμίσει νομοθετικά το κενό που υπάρχει στην επιβολή εξώδικων προστίμων, ώστε να διασφαλιστεί η εύρυθμη λειτουργία των σημείων επαναφόρτισης και να προστατευθεί το δικαίωμα πρόσβασης όσων χρησιμοποιούν καθαρά μέσα μετακίνησης.
Η πρόταση νόμου για την επιβολή εξώδικου προστίμου για το αδίκημα της στάθμευσης μη ηλεκτροκίνητου οχήματος σε δημοσίως προσβάσιμο σημείο επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητου οχήματος, για το οποίο υπάρχει σχετική πινακίδα, υποβλήθηκε από τον βουλευτή και πρόεδρο του Κινήματος Οικολόγων, Σταύρο Παπαδούρη, με την Επιτροπή να καταλήγει πως θα πρέπει να γίνουν άμεσα οι σχετικές τροποποιήσεις σε ό,τι αφορά το ύψος των εξωδίκων, καθώς και ο χρόνος στάθμευσης, ώστε να οδηγηθεί άμεσα στην κατά άρθρον συζήτηση και να ψηφιστεί από την Ολομέλεια, με στόχο την κάλυψη των οποιωνδήποτε κενών παρατηρήθηκαν μετά την εφαρμογή της σχετικής νομοθεσίας από το 2020.
Το μόνο σίγουρο είναι πως, παρόλο που τα δημόσια σημεία επαναφόρτισης στην παρούσα φάση είναι λιγοστά σε αριθμό, εντούτοις είναι αρκετά σε σχέση με πριν από πέντε χρόνια, και τα περιστατικά στάθμευσης συμβατικών οχημάτων στους συγκεκριμένους χώρους αυξάνονται χρόνο με τον χρόνο. Παράλληλα, παρόλο που στην πρόταση νόμου αναφερόταν εξώδικο πρόστιμο της τάξης των 25 ευρώ, εντούτοις έγινε σαφές από τους αρμόδιους ότι, για να μπορέσει να ληφθεί σοβαρά από τους οδηγούς η επιβολή των εξωδίκων, θα πρέπει να αυξηθούν είτε μέχρι τα 50 ευρώ είτε μέχρι τα 85 ευρώ, με τη δεύτερη επιλογή να θεωρείται το πιο πιθανό σενάριο.
Ο κ. Παπαδούρης, εισηγητής της πρότασης νόμου, εξηγώντας την ενώπιον της Επιτροπής Μεταφορών, έκανε αναφορά σε παράπονα από πολίτες που επιθυμούσαν να φορτίσουν τα οχήματά τους σε χώρους που ενδείκνυνται για τον σκοπό αυτό και εντόπισαν είτε αυτοκίνητα με συμβατικά καύσιμα να βρίσκονται σταθμευμένα στο σημείο είτε ηλεκτρικά αυτοκίνητα που δεν φόρτιζαν και χρησιμοποιούσαν τον χώρο ως χώρο στάθμευσης.
Ο ίδιος τόνισε πως «δεν εξυπηρετείται ο σκοπός των χώρων, που είναι η φόρτιση των οχημάτων, και υπήρξαν περιπτώσεις που αυτοκίνητο ήταν σταθμευμένο μέχρι και οκτώ ώρες χωρίς καν να έχει το καλώδιο της φόρτισης συνδεδεμένο».
Από πλευράς του Τμήματος Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Μεταφορών, ο εκπρόσωπός του, λαμβάνοντας τον λόγο, εξήγησε πως «θα πρέπει να ενημερωθούν οι εταιρείες οχημάτων για την πρακτικότητα του ζητήματος, ενώ σε ό,τι αφορά τα τεχνικά θέματα που θα προκύψουν, αρμόδιο τμήμα είναι οι Ηλεκτρομηχανολογικές Υπηρεσίες».
Ο ίδιος συμφώνησε με το γεγονός ότι «όταν δημιουργείται ένας χώρος για ηλεκτρικά οχήματα, πρέπει να αξιοποιείται για τον σκοπό αυτό, και για αυτό τον λόγο έχει γίνει αλλαγή στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας ώστε να είναι ξεκάθαρο. Όσοι έχουν τους συγκεκριμένους χώρους στάθμευσης υπό τη δικαιοδοσία τους, θα πρέπει να βάλουν συγκεκριμένα σήματα βάσει του Κώδικα, που είναι η πράσινη σήμανση».
Παράλληλα, έθιξε ως νομικό σημείο το γεγονός ότι, από τη στιγμή που πρόκειται για χώρο στάθμευσης ηλεκτρικών οχημάτων μόνο για φόρτιση, «η πρόταση νόμου θα έρθει να ρυθμίσει αυτό το κενό και όποιος παραβιάσει τη βασική αρχή, θα έχει κάποια επίπτωση, αφού το αδίκημα είναι καλύτερο να ρυθμιστεί μέσω της εξώδικης ρύθμισης. Πρέπει επίσης να είναι ξεκάθαρο στην πρόταση νόμου ποιοι έχουν το δικαίωμα να παρκάρουν, που ουσιαστικά είναι τα ηλεκτρικά οχήματα των οποίων οι ιδιοκτήτες έχουν πρόθεση να τα φορτίσουν».
Επίσης, σε σχέση με το ύψος του εξωδίκου, ο εκπρόσωπος του Τμήματος Δημοσίων Έργων σημείωσε πως το ποσό των 25 ευρώ «είναι συμβολικό, όπως φαίνεται και στον πίνακα εξωδίκων. Θεωρούμε ότι θα πρέπει η συζήτηση να καταλήξει σε ένα αναλογικό ποσό».
Από πλευράς Αστυνομίας, ο υπαστυνόμος του Τμήματος Τροχαίας Αρχηγείου, Τάσος Ασιήκκης, εξήγησε πως «υπάρχει σχετική γνωμάτευση του Γενικού Εισαγγελέα, η οποία αναφέρει ότι, εκεί που υπάρχει ιδιωτικός χώρος στάθμευσης αλλά προσβάσιμος στο ευρύ κοινό, δηλαδή δεν υπάρχει περιορισμός ως προς την είσοδο των οχημάτων, υπάρχει η δυνατότητα παρέμβασης της Αστυνομίας για έκδοση εξώδικου προστίμου ή άλλης καταγγελίας, όταν ένα αδίκημα δεν ρυθμίζεται εξωδίκως, κάτι που ήδη εφαρμόζεται σε χώρους όπως υπεραγορές και νοσοκομεία».
Όσον αφορά τη φόρτιση οχημάτων, ο κ. Ασιήκκης πρόσθεσε πως «υπάρχει μία κανονιστική διοικητική πράξη, την οποία εξέδωσε ο Υπουργός Μεταφορών το 2020, βάσει της οποίας υπάρχει ειδική σήμανση για το συγκεκριμένο αδίκημα, το οποίο αυτή τη στιγμή ρυθμίζεται στον πίνακα εξώδικων προστίμων με το αδίκημα 45Α για παραβίαση σημάτων τροχαίας, στο οποίο η εξώδικη ρύθμιση ανέρχεται στα 25 ευρώ».
Θέση μας ως Αστυνομία, όπως είπε, «είναι πως το αδίκημα αυτό θα πρέπει να ρυθμίζεται με το ποσό των 85 ευρώ, για να υπάρχει μία σοβαρότητα στην ποινή που επιβάλλεται, ώστε να υπάρχει αποτρεπτικότητα».
Από πλευράς του, ο εκπρόσωπος της Ένωσης Δήμων εξέφρασε τη σύμφωνη γνώμη για την πρόταση νόμου, καθώς, όπως είπε, έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο στάθμευσης συμβατικών οχημάτων στους δημοτικούς χώρους στάθμευσης.
Όπως είπε, «σήμερα οι Δήμοι εκδίδουν εξώδικο πρόστιμο για παράβαση σήματος στους δημοτικούς χώρους στάθμευσης, ενώ για οποιονδήποτε άλλο χώρο δεν ρυθμίζεται το αδίκημα. Επιβεβαιώνουμε ότι πρόκειται για χώρους φόρτισης και δεν υπάρχει ζήτημα από πλευράς μας για να καθοριστούν χώροι στάθμευσης ηλεκτρικών οχημάτων. Μάλιστα, στη συζήτηση για το κριτήριο του χρόνου στάθμευσης, είναι δύσκολο, παρόλο που είναι πιο ξεκάθαρο ότι πρέπει το καλώδιο να είναι συνδεδεμένο με το όχημα. Από εκεί και πέρα, η δυνατότητα να διακριβωθεί κατά πόσο έχει φορτιστεί το όχημα και παραμένει εκεί μέχρι πότε, είναι δύσκολο να γίνει στην πράξη. Όσον αφορά το ύψος του προστίμου, κι εμείς συμφωνούμε ότι θα πρέπει να αυξηθεί».
Εκπρόσωπος του Υπουργείου Μεταφορών, από πλευράς του, αναφερόμενος στα πρόστιμα, είπε πως «είχαμε προτείνει τα 50 ευρώ, κάτι που ισχύει σε χώρο στάθμευσης ταξί, δηλαδή όταν εμποδίζεται ένα όχημα να ασκήσει μία άλλη επαγγελματική δραστηριότητα. Σχετικά με τον χρόνο παραμονής των οχημάτων στους χώρους στάθμευσης, εναπόκειται στον διαχειριστή του χώρου επαναφόρτισης. Μπορεί να χρεώνει ακόμα και με τον χρόνο παραμονής στην Αστυνομία, αναλόγως του χρονικού περιθωρίου που έχει παραβιαστεί. Πάντα μιλάμε για δημόσιους χώρους στάθμευσης ηλεκτρικών οχημάτων».
Καταλήγοντας, ο πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών, Μαρίνος Μουσιούττας, ανέφερε πως, αφού γίνουν οι κατάλληλες αλλαγές στην πρόταση νόμου, τόσο σε ό,τι αφορά τις εξώδικες ρυθμίσεις όσο και τη στάθμευση στους χώρους επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων, θα οδηγηθεί άμεσα στην κατά άρθρον συζήτηση και στη συνέχεια στην Ολομέλεια της Βουλής για ψήφιση.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Δείχνουν την Κύπρο ως κόμβο κλεμμένων οχημάτων από το Ηνωμένο Βασίλειο-Στις πέντε χώρες με τις μεγαλύτερες παραλαβές











