powered by inbusiness-news-logo cbn omada-logo celebrity-logo LOGO-PNG-108

Στην αντεπίθεση το ΥΠΑΝ-Τα επιχειρήματα που προβάλλει σε κάθε σημείο διαφωνίας με τις οργανώσεις για το σχέδιο αξιολόγησης

Φουρτουνιασμένα είναι τα νερά στον τομέα της παιδείας, μετά την κατάθεση των τροποποιήσεων του Υπουργείου Παιδείας για το σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, αφού οι οργανώσεις αποφάσισαν να απορρίψουν το κείμενο που κατέθεσε το Υπουργείο Παιδείας και μάλιστα έκαναν λόγο για απουσία επαρκούς διαλόγου. Την ίδια ώρα, απειλούν με λήψη απεργιακών μέτρων αν δεν ικανοποιηθούν τα αιτήματά τους, κάτι που σημαίνει ότι θα κλείσουν τα σχολεία. Ωστόσο, το Υπουργείο Παιδείας βγαίνει στην αντεπίθεση και απαντά με επιχειρήματα σημείο προς σημείο της διαφωνίας που οι εκπαιδευτικοί προβάλλουν ως προβληματικές πρόνοιες του νομοσχέδιου που προωθείται.

Τις προηγούμενες ημέρες, ΠΟΕΔ και ΟΕΛΜΕΚ τόσο σε κοινή ανακοίνωση όσο και σε ξεχωριστές τοποθετήσεις της κάθε ηγεσίας, ξεκαθάρισαν ότι απορρίπτουν την πρόταση του Υπουργείου Παιδείας και ένα από τα επιχειρήματα που προέβαλαν ήταν ότι ο διάλογος δεν ήταν επαρκής και το αποτέλεσμα ήταν προϊόν μίας στάσης του Υπουργείου Παιδείας ότι δεν ήταν πρόθυμο να ακούσει. Και οι δύο οργανώσεις χρησιμοποίησαν την πιθανότητα λήψης απεργιακών μέτρων ως ένα μέτρο πίεσης προς την εκτελεστική και νομοθετική εξουσία να μην προχωρήσουν σε διάλογο, ωστόσο η ΠΟΕΔ ήταν ήπια εκφράζοντας προθυμία να συνεχίσει το διάλογο με την υπουργό Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, ενώ η ΟΕΛΜΕΚ ήταν πιο επιθετική, αγνοώντας εντελώς την υπουργό και κάλεσε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας να αποσύρει το νομοθέτημα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Προ των πυλών νέα κρίση στον τομέα της παιδείας-Η διγλωσσία στις οργανώσεις και το δίλημμα για ΥΠΑΝ

Ένα από τα σημεία που οι εκπαιδευτικοί αντιδρούν είναι η συμμετοχή του διευθυντή στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, ωστόσο το Υπουργείο Παιδείας ξεκαθάρισε από την αρχή ότι αποτελούσε κόκκινη γραμμή η εν λόγω πρόνοια, δεδομένου πως σε περίπτωση διαγραφής θα διαφοροποιήσει την ουσία της μεταρρύθμισης. Πάντως, οι εκπαιδευτικές οργανώσεις ζήτησαν από την Επιτροπή Παιδείας να μην προχωρήσει στη συζήτηση του νομοσχεδίου, μία θέση που εκ πρώτης δεν εισακούστηκε, αφού την ερχόμενη Τετάρτη το θέμα έχει ήδη μπει στην ατζέντα της συζήτησης.

Αυτός είναι και ο λόγος που το Υπουργείο Παιδείας έχει αποστείλει σειρά από επιστολές προς τα μέλη της Επιτροπής Παιδείας, στις οποίες αναφέρονται τόσο οι ενέργειες που σημειώθηκαν καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου, από τη στιγμή που παρουσιάστηκε το σχέδιο αξιολόγησης στις εκπαιδευτικές οργανώσεις, μέχρι και τον περασμένο Σεπτέμβριο, όταν ολοκληρώθηκε ο δεύτερος κύκλος των επαφών των δύο πλευρών, μετά και την παρότρυνση της Βουλής. Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών είχε κατατεθεί στη Βουλή από τον περασμένο Ιούνιο, όταν έγινε και παρουσίασή του και η Επιτροπή Παιδείας είχε ζητήσει από τις δύο πλευρές να επιστρέψουν στο τραπέζι του διαλόγου, ώστε να καταλήξουν σε όσο το δυνατό περισσότερες συγκλίσεις.

Όπως αναφέρεται στην επιστολή που αποστάλθηκε στην Επιτροπή Παιδείας, τον τελευταίο χρόνο, η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας είχε τόσο κοινές, όσο και ξεχωριστές συναντήσεις με τις οργανώσεις, ενώ έγινε και ανταλλαγή γραπτών θέσεων και απαντήσεων και ανταλλαγή αλληλογραφίας, με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Πέραν τούτου, το Υπουργείο Παιδείας τονίζει πως το αρχικό κείμενο του νομοσχεδίου είχε αναρτηθεί για δημόσια διαβούλευση στις 22 Απριλίου 2025 και όλοι οι φορείς είχαν τη δυνατότητα να παρουσιάσουν τα σχόλια και τις εισηγήσεις τους μέχρι τις αρχές Μαΐου. Στο μεταξύ, το Υπουργείο σημείωσε, δε, ότι πραγματοποίησε και ενημερωτικές συναντήσεις, οι οποίες ήταν ανοιχτές προς όλους.

Όσον αφορά στο νέο κύκλο διαβουλεύσεων που πραγματοποιήθηκε εντός καλοκαιριού, αυτό που διαμηνύεται είναι πως αποτέλεσμα αυτού του διαλόγου ήταν να υιοθετηθούν επιπρόσθετες αλλαγές, για να καταφέρει το Υπουργείο Παιδείας να εξασφαλίσει τη συναίνεση των οργανώσεων. Με αυτές τις αναφορές, το Υπουργείο Παιδείας επιδιώκει να απορρίψει τη θέση που προβάλλουν οι εκπαιδευτικοί ότι οι τροποποιήσεις που προωθήθηκαν δεν είναι αποτέλεσμα διαλόγου. Πάντως, αυτό που ξεκαθαρίζεται είναι πως διάλογος δεν σημαίνει αποδοχή κάθε πρότασης των οργανώσεων, ώστε να ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις.

Στο μεταξύ, το Υπουργείο Παιδείας προβάλλει και την θέση ότι σε αρκετές περιπτώσεις, οι απαιτήσεις των οργανώσεων δεν σχετίζονται με το σχέδιο αξιολόγησης, ενώ είναι αντικρουόμενες και μεταξύ τους, κάτι που είχε τονιστεί και δημόσια τους προηγούμενους μήνες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Κρίσιμο σταυροδρόμι για ΥΠΑΝ και Βουλή-Έτοιμοι για να βγουν από τις τάξεις οι εκπαιδευτικοί για το σχέδιο αξιολόγησης

Απαντά σημείο προς σημείο το Υπουργείου Παιδείας

Στο μεταξύ, στις επιστολές που αποστάλθηκαν στην Επιτροπή Παιδείας, το Υπουργείο Παιδείας απαντά σημείο προς σημείο στις διαφωνίες που εκφράζουν οι εκπαιδευτικές οργανώσεις. Συγκεκριμένα, όσον αφορά στο ρόλο του διευθυντή στην αξιολόγηση, η θέση των οργανώσεων είναι ότι δεν πρέπει να έχει συμμετοχή στην αριθμητική. Μία θέση που όπως διαμηνύεται δεν μπορεί να γίνει αποδεχτή, αφού αντιβαίνει σε όλη τη φιλοσοφία της μεταρρύθμισης, ενώ ξεκαθαρίζεται πως σε όλους τους σύγχρονους οργανισμούς, είτε δημόσιους είτε ιδιωτικούς, ο άμεσα προϊστάμενος συμμετέχει ουσιαστικά στην αξιολόγηση των υφιστάμενων.

Το Υπουργείο Παιδείας τονίζει ότι ήδη έχει μετακινηθεί από την αρχική του θέση, καθώς μείωσε τη βαρύτητα της αξιολόγησης του διευθυντή από 30% σε 20%, ενώ σε μία ύστατη προσπάθεια για να εξασφαλίσου τη συναίνεση των εκπαιδευτικών οργανώσεων υιοθετήθηκε η ρύθμιση όπως η συμμετοχή του διευθυντή στην αριθμητική αξιολόγηση θα υλοποιηθεί μετά την μεταβατική περίοδο, νοουμένου ότι οι πρόνοιες που αφορούν στο θέμα αυτό θα τύχουν περαιτέρω εξέτασης και ρύθμισης στη βάση εισηγήσεων της Επιτροπής Παρακολούθησης.

Ένα άλλο σημείο διαφωνίας είναι η σύνθεση του δευτεροβάθμιου σώματος εξέτασης ενστάσεων, με το Υπουργείο Παιδείας να λαμβάνει υπόψη τις θέσεις των οργανώσεων και προχώρησε στη διαφοροποίηση της θέσεις του, ώστε ο πρόεδρος να είναι ο γενικός διευθυντής του Υπουργείου και μέλη ένα πρώην στέλεχος του Υπουργείου με παιδαγωγικό υπόβαθρο και ένα πρώην δικαστικός λειτουργός. Στο μεταξύ, το Υπουργείο Παιδείας σημειώνει πως προστέθηκε πρόνοια ότι σε περίπτωση που παρατηρείται απόκλιση ύψους 20% ανάμεσα στις δύο αξιολογήσεις, το Δευτεροβάθμιο θα αναθέτει σε τρίτο αξιολογητή να αξιολογήσει τον εκπαιδευτικό και να υποβάλει έκθεση.

Το Υπουργείο Παιδείας απαντά και στη θέση για τη μη διεύρυνση της βαθμολογικής κλίμακας αξιολόγησης από 40 στο 100, τονίζοντας πως παραμένει η πρόνοια ότι η αριθμητική αξιολόγηση θα γίνεται στη βάση κλίμακας 1-100. Όπως τονίζεται στόχος είναι να παρέχεται μεγαλύτερη δυνατότητα για διάκριση, αλλά και να αποφεύγεται η ισοπεδωτική αξιολόγηση. Σημειώνεται, δε, ότι προβλέπεται διαδικασία μεταξιολόγησης, με στόχο τη βελτίωση τόσο των διαδικασιών όσο και των πρακτικών αξιολόγησης των ίδιων των αξιολογητών.         

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: «Η αξιολόγηση δεν έρχεται να τιμωρεί… Πρόταση ουσιαστικής επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών»

Την ίδια ώρα, το Υπουργείο Παιδείας τονίζει ότι κρίνεται αναγκαία η σύσταση Επιτροπής Παρακολούθησης του Νέου Συστήματος Αξιολόγησης και οι εκπαιδευτικές οργανώσεις έχουν ήδη ενημερωθεί γραπτώς για τις αρμοδιότητες της εν λόγω Επιτροπής. Όπως διαμηνύεται, η επιτροπή θα έχει την ευθύνη για την παρακολούθηση της εφαρμογής των προνοιών του συστήματος, καθώς και την υποβολή εισηγήσεων στην αρμόδια αρχή για μια σειρά θεμάτων. Στο μεταξύ, Το Υπουργείο Παιδείας ξεκαθαρίζει πως ο κάθε εκπαιδευτικός θα πρέπει να συμπληρώνει, συνολικά, 50 ώρες υποχρεωτικής επαγγελματικής μάθησης, ανά τριετία (αντί διετία που ήταν προηγουμένως), η οποία θα πραγματοποιείται σε εργάσιμο χρόνο. Τόσο το χρονικό διάστημα συμπλήρωσης των 50 ωρών όσο και ο χρόνος πραγματοποίησης της επιμόρφωσης διαφοροποιήθηκαν, για να ικανοποιηθεί σχετικό αίτημα των εκπαιδευτικών οργανώσεων.

Το Υπουργείο Παιδείας ξεκαθαρίζει ότι το Νέο Σύστημα Αξιολόγησης αποτελεί σημαντικό πλαίσιο στο οποίο θα μπορούσαν, εφόσον αρχίσει να υλοποιείται, να ενταχθούν και τα αιτήματα εργασιακής φύσεως που είναι τεκμηριωμένα. Παράλληλα, υπενθυμίζεται από την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, ότι σε αυτό το στάδιο δεν μπορεί να υιοθετηθεί οποιαδήποτε αλλαγή, η οποία θα συνεπάγεται οικονομικό κόστος, πέραν του προαναφερόμενου ποσού που ενέκρινε ήδη το Υπουργικό Συμβούλιο στη σχετική Απόφασή του για υιοθέτηση της πρότασης του Υπουργείου Παιδείας. Τονίζεται εκ νέου ότι η συγκεκριμένη μεταρρύθμιση περιλαμβάνεται ως ορόσημο στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και σε περίπτωση που οι υπό αναφορά κανονισμοί δεν ψηφιστούν τότε αυτό θα επιφέρει πρόστιμο από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ύψους περίπου 60 εκατομμυρίων ευρώ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Απέρριψε το νομοσχέδιο για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών η ΠΟΕΔ και ζητά ολοήμερο διάλογο-Απειλεί με μέτρα η ΟΕΛΜΕΚ

;