powered by inbusiness-news-logo cbn omada-logo celebrity-logo LOGO-PNG-108

Ένας στους δύο πολίτες έλαβαν εξώδικο την τελευταία πενταετία-Πάνω από 350 χιλιάδες καταγγελίες για υπερβολική ταχύτητα

Το πρόβλημα των θανατηφόρων και σοβαρών ειδικών συγκρούσεων στην Κυπριακή Δημοκρατία απασχολεί εδώ και πάρα πολλά χρόνια την Πολιτεία, η οποία το 2021 ενεργοποίησε για πρώτη φορά το σύστημα φωτοεπισήμανσης, σε μια προσπάθεια να μειώσει τις τροχαίες παραβάσεις και να επιβλέπει δρόμους στους οποίους αναπτύσσονταν μεγάλες ταχύτητες από τους οδηγούς.

Τα αδικήματα που ελέγχονται από τις κάμερες της τροχαίας, όπως είναι η ταχύτητα, δείχνουν μια κλιμακωτή μείωση, γεγονός που αποδεικνύει ότι οι Κύπριοι χρειάζονται έναν... Big Brother να τους εποπτεύει επί 24ωρου βάσεως για να επιδεικνύουν οδική συνείδηση στους δρόμους. Την ίδια ώρα όμως, δεν παρατηρείται η ίδια μείωση για αδικήματα που ελέγχονται μόνο από αστυνομικούς, οι οποίοι προβαίνουν σε ελέγχους, είτε στο πλαίσιο εκστρατειών, είτε των καθηκόντων τους στο οδικό δίκτυο, όπως είναι η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης και η χρήση κινητού τηλεφώνου, τα οποία είναι από τις σημαντικότερες αιτίες θανατηφόρων και σοβαρών οδικών συγκρούσεων. 

Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι την τελευταία πενταετία έχουν λάβει εξώδικο πρόστιμο συνολικά 442,016 πρόσωπα, που αντιστοιχεί κατά μέσο όρο σε ένας στους δύο πολίτες που διαμένουν στην Κυπριακή Δημοκρατία. 

Τα εν λόγω στοιχεία παρατίθενται σε απάντηση του υπουργού Δικαιοσύνης, κατόπιν κοινοβουλευτικής ερώτησης που δέχθηκε από τον βουλευτή του ΔΗΣΥ, Νίκο Γεωργίου, ο οποίος ανέφερε πως «έγινα δέκτης παραπόνων από πολίτες ότι μετά την εγκατάσταση των  συστημάτων φωτοεπισήμανσης η αστυνόμευση με μηχανοκίνητες περιπολίες έχει  περιοριστεί σε μεγάλο βαθμό, ενώ οι εβδομαδιαίες εκστρατείες της Αστυνομίας για  αλκοτέστ, ναρκοτέστ, οδήγηση με ελεύθερα χέρια, έλεγχο ζώνης και ορίου ταχύτητας και γενικά κάθε εκστρατεία που γίνεται έχουν καταργηθεί, γεγονός που πλήττει την οδική ασφάλεια και την ορθή οδική συμπεριφορά».

Κατά την παράθεση των στοιχείων, από τον υπουργό Δικαιοσύνης, προκαλείται εύλογα ανησυχία για τον τρόπο που οι πολίτες αντιλαμβάνονται την ευθύνη που έχουν κρατώντας το τιμόνι του οχήματός τους, αφού αναντίλεκτα ο συνολικός αριθμός καταγγελιών είναι εξαιρετικά υψηλός σε βάθος πενταετίας, αφού αντιστοιχούν σε 88 χιλιάδες ανά έτος ή 242 ανά ημέρα.

Τεράστιος ο αριθμός καταγγελιών για ταχύτητα

Το μεγαλύτερο πρόβλημα παρατηρείται μέσα από τα στοιχεία που παρατίθενται για την παραβίαση των ορίων ταχύτητας, με τις καταγγελίες να έχουν αγγίξει τις 350.235, δηλαδή το 79% από τον συνολικό αριθμό. 

Διαφαίνεται μάλιστα πως οι εν λόγω καταγγελίες καταγράφουν μεγάλη μείωση, ιδίως το 2024, όταν έγιναν συνολικά 21.851, εν αντιθέσει με τα προηγούμενα χρόνια, αφού το 2023 ξεπέρασαν τις 24 χιλιάδες, το 2022 τις 34 χιλιάδες και το 2021 τις 51 χιλιάδες. 

Σε ό,τι αφορά στις περισσότερες καταγγελίες, αυτές έγιναν από την Τροχαία Αρχηγείου, δηλαδή 165.876. Από τις καταγγελίες στις πόλεις, διαπιστώνεται ότι το μεγαλύτερο πρόβλημα εμφανίζεται στη Λάρνακα, όπου σε πέντε χρόνια καταγγέλθηκαν πέραν των 60 χιλιάδων οδηγών, ενώ ακολουθεί η ελεύθερη Αμμόχωστος με 39.414. 

5281283518624776 1

 

5281283645343862 2

Αυξημένες οι καταγγελίες για χρήση κινητού

Ο δεύτερος μεγαλύτερος αριθμός καταγγελιών, παρότι απέχει σε μεγάλο βαθμό από αυτές που αφορούν την ταχύτητα, είναι για χρήση κινητών τηλεφώνων, οι οποίες άγγιξαν σε πέντε χρόνια τις 37.619. 

Οι συγκεκριμένες καταγγελίες φθάνουν κατά μέσο όρο ανά έτος τις 7,5 χιλιάδες, ενώ ανά ημέρα αντιστοιχούν σε 20 πρόστιμα. Αντίθετα με τη μείωση που παρατηρείται στα αδικήματα που αφορούν υπέρβαση ορίου ταχύτητας, σε σχέση με τις καταγγελίες για χρήση κινητού τηλεφώνου, παρατηρείται σε όλες τις πόλεις μικρή αύξηση, σε σύγκριση με το 2023, με εξαίρεση τη Λάρνακα, όπου μειώθηκαν κατά το ήμισυ. 

O μεγαλύτερος αριθμός καταγράφεται στη Λεμεσό, κατά την πενταετία, με 6.216, ενώ ακολουθεί η πρωτεύουσα με 4.819. Όπως και στην περίπτωση των καταγγελιών για υπέρβαση ορίου ταχύτητας και στην περίπτωση της χρήσης κινητού τηλεφώνου, οι πλείστες καταγγελίες έγιναν από μέλη της Τροχαίας Αρχηγείου, συνολικά 21.170.

5281284348998676 3

Στο ίδιο επίπεδο και οι καταγγελίες για ζώνες ασφαλείας

Πολύ κοντά σε αριθμό είναι και οι καταγγελίες που αφορούν χρήση ζωνών ασφαλείας, οι οποίες κατά το ίδιο χρονικό διάστημα, δηλαδή από το 2020 μέχρι το 2024 έφθασαν στις 37.174.

Τα στατιστικά που παρέδωσε ο υπουργός Δικαιοσύνης στη Βουλή, δείχνουν μια αλλοπρόσαλλη κατάσταση, αφού σε κάποιες πόλεις μειώθηκαν σε σύγκριση με το 2023, ενώ σε άλλες εκτοξεύτηκαν και σχεδόν διπλασιάστηκαν. Για παράδειγμα, στην Αμμόχωστο από 800 το 2023, έφθασαν στις 1.300 το 2024, με την περιοχή να κατέχει την πρώτη θέση για το συγκεκριμένο αδίκημα, ενώ μεγάλη αύξηση παρατηρείται και στην Πάφο όπου από 399 το 2023, άγγιξαν τις 740. 

Η ελεύθερη Αμμόχωστος κατέχει και την πρώτη θέση στην πενταετία με 4.478 καταγγελίες, ενώ ακολουθεί η Λευκωσία με 3.661. Η Τροχαία Αρχηγείου προέβη σε έκδοση 20.141 εξωδίκων.

5281284782452250 4

Θετικά τα δεδομένα για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης

Από τα σοβαρότερα αδικήματα που οδηγούν σε σοβαρές και θανατηφόρες οδικές συγκρούσεις, στο καλύτερο σημείο βρίσκεται η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης, αφού σε πέντε χρόνια έγιναν 16.988 καταγγελίες, δηλαδή μόλις εννέα ανά ημέρα, γεγονός που δείχνει ότι οι δράσεις και οι ενημερώσεις που γίνονται από πλευράς Αστυνομίας, έχουν πετύχει. 

Το μεγαλύτερο πρόβλημα παρατηρείται στη Λεμεσό, όπου καταγράφονται και οι περισσότερες καταγγελίες, συνολικά 4.874, δηλαδή μία στις τέσσερις καταγγελίες. Μάλιστα, είναι και η μοναδική κατηγορία που οι καταγγελίες ξεπερνούν αυτές της Τροχαίας Αρχηγείου, η οποία κατέγραψε 3.724. 

Σημειώνεται ότι στη δεύτερη θέση κατατάσσεται η Λευκωσία, με μεγάλη διαφορά από τη Λεμεσό, αφού εκδόθηκαν 2.162 εξώδικα σε πέντε χρόνια.  

5281285246785165 5

Υπήρξαν επίσης 4.975 καταγγελίες για οδήγηση υπό την επήρεια ναρκωτικών, οι οποίες δεν εμπίπτουν στην κατηγορία των εξωδίκων, αφού όσοι εντοπίζονται κατηγορούνται γραπτώς και οδηγούνται ενώπιον Δικαστηρίου. 

Οι περισσότερες καταγγελίες έγιναν στην Πάφο με 979, με την Τροχαία Αρχηγείου να έχει προβεί σε 2.872. 

5281285611796168 66

Στα στοιχεία που παραθέτει ο υπουργός, αναφέρεται σε εκστρατείες που έγιναν την τελευταία πενταετία, όπως του ζητήθηκε από τον βουλευτή και οι οποίες το 2024 ήταν περισσότερες από τα προηγούμενα χρόνια.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Καταδικάστηκε πολίτης που δεν πλήρωσε πρόστιμο από τις κάμερες-Αρνήθηκε να απαντήσει ποιος οδηγούσε

Συνεχίζονται οι στοχευμένες εκστρατείες

Κληθείς να απαντήσει για τον προγραμματισμό για ενίσχυση των εκστρατειών προς εμπέδωση του αισθήματος ασφάλειας των πολιτών, τόσο στους αυτοκινητοδρόμους όσο και στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο, με σκοπό την πρόληψη των τροχαίων δυστυχημάτων, ο κ. Χαρτσιώτης τόνισε ότι οι εκστρατείες των Αρχών θα συνεχίσουν να τρέχουν, δεδομένων των στοιχείων που παρατέθηκαν και τις καταγγελίες που γίνονται.

Σύμφωνα με τον υπουργό, «όπως αναφέρει ο Αρχηγός Αστυνομίας, στόχος είναι να πραγματοποιούνται εντονότερες και περισσότερο στοχευμένες εκστρατείες αστυνόμευσης, με επικέντρωση της προσοχής κυρίως στις ομάδες υψηλού κινδύνου. Ενδεικτικά, κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου βρίσκεται σε εξέλιξη εκστρατεία με οδικούς ελέγχους των αναβατών δικύκλων, τρικύκλων και τετρακύκλων (01/06/2025-30/09/2025)». 

Τόνισε επίσης ότι «η παρουσία της Αστυνομίας στους δρόμους κρίνεται ως ένα από τα πλέον σημαντικά μέτρα πρόληψης των οδικών συγκρούσεων ιδίως για τον έλεγχο της συμπεριφοράς των χρηστών του οδικού δικτύου». 

Σημειώνει ακόμα πως «για τα καλύτερα δυνατά αποτελέσματα αξιοποιούνται πλήρως τα ευρήματα των μελετών που εκπονούνται από το Γραφείο Στατιστικής και Χαρτογράφησης όσον αφορά τα Μελανά Σημεία των οδικών συγκρούσεων και τις πληροφορίες που συλλέγει το Σύστημα Αυτόματης Αναγνώρισης των Πινακίδων Εγγραφής των Οχημάτων (ANPR)». 

Με βάση τα πιο πάνω δεδομένα, είπε, «θα εξακολουθήσουν να καθορίζονται σημεία/περιοχές, όπου πραγματοποιούνται οργανωμένοι και ευρείας κλίμακας οδικοί έλεγχοι. Πέραν των σημείων που επιλέγονται για την παρουσία της Αστυνομίας, σημαντικό στοιχείο αποτελεί και ο χρόνος που αποφασίζεται για τη διεξαγωγή των ελέγχων». 

Επισημαίνει ακόμα πως «σημειώνεται ότι βάσει ευρωπαϊκών συστάσεων επί του θέματος, ταυτόχρονα με τις εκστρατείες ή επιχειρήσεις αστυνόμευσης για συγκεκριμένο θέμα, πραγματοποιούνται και εκστρατείες διαφώτισης. Αυτές, περιλαμβάνουν ενημέρωση και ευαισθητοποίηση». 

Καταληκτικά, αναφέρει ότι «η πρακτική αυτή εφαρμόζεται, επειδή ακριβώς τα οποιαδήποτε μέτρα λαμβάνονται για βελτίωση της οδικής ασφάλειας μπορούν να καταστούν αποτελεσματικά μόνο όταν επιβάλλονται συνδυαστικά, έτσι ώστε μέσω των προσπαθειών αυτών να παρέχεται η ορθή πληροφόρηση στους χρήστες του οδικού δικτύου για την ύπαρξη της νομοθεσίας και να καθίστανται γνωστές οι νομικές τους υποχρεώσεις.»

 

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Promotional Rep NewsFeed
ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
;