powered by inbusiness-news-logo cbn omada-logo celebrity-logo LOGO-PNG-108

Ο ρόλος της Μονάδας Οδικής Ασφάλειας, τα μέτρα για τερματισμό του blame game και οι δεύτερες σκέψεις για ανάκληση ΜΟΤ

Αναμφίβολα το πόρισμα της τριμελούς Ερευνητικής Επιτροπής για το σκάνδαλο ΤΑΚΑΤΑ πέραν των ενδεχόμενων ποινικών και πειθαρχικών ευθυνών που διερευνώνται από την Αστυνομία, ανέδειξε και την ανάγκη για αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο, αλλά και στον τρόπο λειτουργίας του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας, τα οποία έχρηζαν βελτιώσεων, με το Υπουργείο Μεταφορών να προχωρά σε σειρά μέτρων για να μην οδηγηθεί ποτέ ξανά στα ίδια τραγικά αποτελέσματα η Κύπρος, που κατέγραψε δύο θανάτους και ένα σοβαρό τραυματισμό. 

Τα εννέα μέτρα που ανακοίνωσε ο Αλέξης Βαφεάδης μετά τη συνεδρία του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας, το μεσημέρι της Δευτέρας, χωρίζονται σε τρεις πυλώνες. Ο πρώτος αφορά την ενίσχυση του Συμβουλίου και γενικότερα των μηχανισμών που λειτουργούν για αλληλοενημέρωση, ο δεύτερος σχετίζεται με την εκπαίδευση προσωπικού και λειτουργών του κράτους και ο τρίτος με νομοθετικές ρυθμίσεις, διατάξεις και ευθυγράμμιση με τον Κανονισμό της ΕΕ. 

Από τα μέτρα που εξαγγέλθηκαν, το σημαντικότερο είναι η επαναλειτουργία της Μονάδας Οδικής Ασφάλειας, που είχε καταργηθεί επί προηγούμενης διακυβέρνησης και πιο συγκεκριμένα το 2021, με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί κενό πληροφόρησης και συντονισμού ανάμεσα στους εμπλεκόμενους φορείς, όπως εξήγησε ο υπουργός Μεταφορών.

Η εν λόγω Μονάδα είχε συσταθεί το 2004 και αποτελείτο από τον προϊστάμενο, που ήταν πολιτικός μηχανικός με μακρόχρονη πείρα και εκπαίδευση στον τομέα της οδικής ασφάλειας, ένα συγκοινωνιολόγο μηχανικό και μία διοικητικό λειτουργό. Είχε παράλληλα την ευθύνη χειρισμού των θεμάτων που εμπίπτουν στον τομέα της οδικής ασφάλειας και αποτελούν αρμοδιότητα του Υπουργείου Μεταφορών.

Σκοπός της μονάδας ήταν να ασκεί συντονιστικό και καθοδηγητικό ρόλο με τη διενέργεια αναλύσεων στοιχείων οδικών δυστυχημάτων και τη συλλογή και ανάλυση άλλων σχετικών στοιχείων από την Κύπρο και το εξωτερικό. Παράλληλα, προέβαινε σε σύνταξη νομοσχεδίων που αφορούν ειδικά στην οδική ασφάλεια και συνεργαζόταν με την Αστυνομία και το Τμήμα Οδικών Μεταφορών, για την έκδοση νέου Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και συνεχή επικαιροποίηση του.

Κατά τη διάρκεια των δηλώσεών του, ο υπουργός Μεταφορών, Αλέξης Βαφεάδης, εξήγησε ότι η επαναλειτουργία της Μονάδας είναι «η απάντηση στην ανάγκη ύπαρξης κεντρικού πυρήνα συντονισμού, λήψης και διάχυσης πληροφορίας, εντός του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας. Στόχος είναι να δημιουργηθεί ο μηχανισμός αλληλοενημέρωσης των αρμόδιων Υπουργείων και Τμημάτων, να ενισχυθεί η συνεργασία και ο συντονισμός των εμπλεκόμενων υπηρεσιών, να βελτιωθεί ο σχεδιασμός πολιτικής και να υποστηριχθούν πιο άμεσες και τεκμηριωμένες παρεμβάσεις».

Σύμφωνα με αρμόδια πηγή, η εν λόγω Μονάδα θα είναι το εκτελεστικό όργανο του Συμβουλίου, αφού όπως κατέγραφε το πόρισμα της Ερευνητικής Επιτροπής επρόκειτο για ένα πολυπρόσωπο όργανο, στο οποίο προέκυπτε έλλειψη συντονισμού ως προς το ποιος έπρεπε να ενημερώσει για τους ΤΑΚΑΤΑ. Με την επαναλειτουργία της Μονάδας, θα υπάρχει πλήρης συντονισμός από τη Μονάδα, η οποία θα έχει την ευθύνη ενημέρωσης για τέτοια φαινόμενα. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ανακοίνωσε εννέα μέτρα στη βάση του πορίσματος για ΤΑΚΑΤΑ ο Βαφεάδης-Σκέψεις για παράταση ανάκλησης των ΜΟΤ

Θέλουν να βάλουν τέρμα στο blame game

Την ίδια ώρα, μέσω της εκπαίδευσης προσωπικού για εποπτεία της αγοράς, ενίσχυση διαλειτουργικότητας, συντονισμού μεταξύ κρατικών υπηρεσιών για την εφαρμογή νομοθεσίας, ανταλλαγή τεχνογνωσίας, επιβολή κυρώσεων, καθώς επίσης και εξειδικευμένη εκπαίδευση λειτουργών σε θέματα πραγματογνωμοσύνης ατυχημάτων και σύνταξης εκθέσεων, με διατήρηση σταθερών στελεχών σε αυτές τις αρμοδιότητες, το Συμβούλιο θέλει να θέσει τέρμα στο blame game που παρατηρήθηκε κατά τη διάρκεια των συνεδριών της Ερευνητικής Επιτροπής. 

Όπως είχε καταγραφεί στο πόρισμα της Ερευνητικής, η μια υπηρεσία έριχνε το μπαλάκι της ευθύνης στην άλλη για τα θέματα ενημέρωσης, αλλά και για τους λόγους μη παράδοσης εκθέσεων που σχετίζονταν με τα τροχαία που σημειώθηκαν λόγω των ελαττωματικών αερόσακων, ζήτημα το οποίο αναμένεται ότι θα λυθεί μέσα από τον διορισμό και τον κατάλληλο καταρτισμό ατόμων.

Ουσιαστικά, θα εκπαιδευτούν άτομα που θα λειτουργούν ως συνδετικοί κρίκοι ανάμεσα στις εμπλεκόμενες υπηρεσίες, όπως είναι η Αστυνομία, το Τμήμα Οδικών Μεταφορών και η Ηλεκτρομηχανολογική Υπηρεσία, οι οποίοι θα έχουν άμεση επικοινωνία ώστε να συντονίζονται για θέματα ανακλήσεων, ενώ παράλληλα θα μπορούν να συντάσσουν εκθέσεις και θα έχουν γνώσεις σε ζητήματα πραγματογνωμοσύνη τροχαίων ατυχημάτων.

Τα εν λόγω μέτρα αναμένεται να χρειαστούν χρόνο για να εφαρμοστούν, αφού πρέπει να αποφασιστεί το προσωπικό που θα αναλάβει τη συγκεκριμένη εργασία και στη συνέχεια θα χρειαστεί επιπρόσθετος χρόνος για να περάσουν από εκπαίδευση.

Προχωρούν σε νομοθετικές ρυθμίσεις και ευθυγράμμιση με Κανονισμό της ΕΕ

Ο τρίτος πυλώνας στον οποίο θα επικεντρωθούν για να διορθώσουν τα κακώς κείμενα που έχουν δημιουργηθεί, θα αφορά νομοθετικές ρυθμίσεις για το επάγγελμα του εισαγωγέα οχημάτων από τρίτες χώρες, ώστε να αποφευχθεί το πρόβλημα που υφίσταται σήμερα, το οποίο αναδείχθηκε επίσης μέσα από το πόρισμα της Ερευνητικής. Στόχος, όπως εξήγησε ο υπουργός είναι η δημιουργία μητρώου εισαγωγέων και διανομέων των κατασκευαστών και ο καθορισμός κριτηρίων για συμπερίληψη στον εν λόγω κατάλογο. 

Υπενθυμίζεται ότι ενώπιον της Ερευνητικής, οι διανομείς επέρριψαν ευθύνες στους εισαγωγείς οχημάτων από τρίτες χώρες για διοχέτευση οχημάτων στην αγορά, τα οποία δεν ελέγχονταν επισταμένα, καταγγέλλοντας ότι κάποιοι εισαγωγείς είναι και ιδιοκτήτες SVA (Single Vehicle Approval [Έλεγχος Μεμονωμένων Οχημάτων]). Οι εισαγωγείς οχημάτων από τρίτες χώρες κατά τη δική τους τοποθέτηση είχαν υποστηρίξει ότι το σύστημα ελέγχου των SVA είναι ιδιαίτερα αυστηρό. 

Επίσης, το Υπουργείο στοχεύει με εφαρμοστικές διατάξεις και κανονισμούς να διασφαλίσει τη λειτουργική ολοκλήρωση της αλυσίδας ενημέρωσης, με ευθύνη στους οικονομικούς φορείς για την έγκαιρη ενημέρωση και διόρθωση των ελαττωμάτων, καθώς και εκσυγχρονισμό της διαδικασίας εθνικής έγκρισης μεμονωμένων οχημάτων (NIVA) από τρίτες χώρες, με ευθυγράμμιση στον Κανονισμό (ΕΕ) 2018/858 και πλήρη υιοθέτηση των απαιτήσεων ασφάλειας, αλλά και θεμάτων εκπομπών ρύπων.

Ένα άλλο μέτρο, αφορά στη θεσμοθέτηση υποχρεωτικού ελέγχου ανακλήσεων VIN πριν την εισαγωγή στην Κυπριακή Δημοκρατία, τη δημιουργία πλατφόρμας ανακλήσεων (VIN portal), την εφαρμογή διαδικασίας Pre-Delivery Inspection από καθορισμένο οργανισμό, και ενημερωτικές καμπάνιες προς το κοινό.

Βλέπουν αριθμούς και αποφασίζουν για τα ΜΟΤ

Στο μεταξύ, παρότι το Υπουργείο Μεταφορών είχε ανακοινώσει ότι θα προχωρήσει με ανάκληση των ΜΟΤ όσων οχημάτων δεν προχώρησαν σε αντικατάσταση των ελαττωματικών τους αερόσακων στις 3 Οκτωβρίου, νοουμένου ότι βρίσκονταν στη λίστα των 81 χιλιάδων οχημάτων που ανακοινώθηκαν τον περασμένο Φεβρουάριο, εντούτοις φαίνεται ότι γίνονται δεύτερες σκέψεις και αναμένεται περί τα τέλη του μήνα να ληφθούν οι τελικές αποφάσεις. 

Ο Αλέξης Βαφεάδης, κληθείς να σχολιάσει το πώς θα πράξουν σε σχέση με το συγκεκριμένο θέμα, άφησε μια ανοιχτή χαραμάδα να δοθεί παράταση, ωστόσο διαμήνυσε πως «έχουμε κινηθεί προς πολλαπλές κατευθύνσεις- έχουμε παροτρύνει όλους τους πολίτες να προσέλθουν να υλοποιήσουν τις ανακλήσεις τους. Έχουμε κάνει δύο μεγάλες εκστρατείες ενημερωτικές, με παρουσία αυτή τη στιγμή τόσο στην τηλεόραση, στο ραδιόφωνο, σε αφίσες στους αυτοκινητόδρομους, σε μια προσπάθεια να ενημερώσουμε το κοινό και να τους ζητήσουμε να υλοποιήσουν τις ανακλήσεις».

Πάντως, υπάρχουν πολίτες οι οποίοι εκφράζουν την έντονη δυσφορία τους για το ενδεχόμενο να ανακληθούν τα ΜΟΤ τους, αφού όπως υποστηρίζουν επικοινώνησαν από την πρώτη στιγμή με τις εταιρείες για αντικατάσταση των ελαττωματικών αερόσακων, ωστόσο οκτώ μήνες μετά δεν κλήθηκαν ακόμη για να προχωρήσουν τη διαδικασία. 

Αρμόδια πηγή από το Υπουργείο διαμήνυσε πως αναγνωρίζουν τα προβλήματα που προκύπτουν, ιδίως με συγκεκριμένη εταιρεία, ωστόσο θα λάβουν τις αποφάσεις τους περί τα τέλη της εβδομάδας ή στις αρχές της επόμενης. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

Promotional Rep NewsFeed
ΟΛΕΣ ΟΙ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
;