Λύσεις σε ένα χρόνιο πρόβλημα, που ταλανίζει για δεκαετίες ολόκληρες τους μαθητές, ψάχνει το Υπουργείο Παιδείας. Αυτό δεν είναι άλλο από το βάρος της σχολικής τσάντας, που προκαλεί δυσφορία τόσο στους μαθητές όσο και στους γονείς, δεδομένου ότι υπάρχουν περιπτώσεις που η τσάντα ζυγίζει αρκετά κιλά και δυσκολεύει αρκετά τα παιδιά που την μεταφέρουν. Αυτός είναι και ο λόγος που έχει σταλεί εγκύκλιος προς όλα τα σχολεία, ώστε να λάβουν μέτρα, που να βοηθούν τους μαθητές και να διευκολύνει την μεταφορά της τσάντας, όπως είναι η σωστή μελέτη του ωρολόγιου προγράμματος, ώστε να κουβαλούν μόνο τα απαραίτητα βιβλία στα σχολεία και το να αφήνουν κάποια βιβλία στις τάξεις.
Το Υπουργείο Παιδείας είχε δεχθεί παράπονα για το βάρος της σχολικής τσάντας, από τους ίδιους τους μαθητές, αλλά και από τους γονείς τους που βλέπουν ότι τα παιδιά τους δυσκολεύονται αρκετά υπό το βάρος της. Αυτός ήταν και ο λόγος που το θέμα έχει τεθεί ως προτεραιότητα στο Υπουργείο και από το καλοκαίρι είχαν αρχίσει οι ασκήσεις επί χάρτου, για να βρεθούν οι κατάλληλες λύσεις επί του θέματος. Στο τραπέζι τέθηκαν αρκετά σενάρια, όπως είχε αναφέρει στην κρατική τηλεόραση η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, λίγο πριν ανοίξουν τα σχολεία, όπως για παράδειγμα να τοποθετηθούν κάποια ντουλαπάκια στα σχολεία, που να μπορούν να φυλάνε τα βιβλία οι μαθητές ή να μένουν στις τάξεις κάποια βιβλία.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ψάχνει λύσεις για μείωση του βάρους της σχολικής τσάντας το ΥΠΑΝ-Τα μέτρα που μελετώνται για τη νέα χρόνια
Πριν την έναρξη των μαθημάτων, στα σχολεία Δημοτικής Εκπαίδευσης αποστάλθηκε σχετική εγκύκλιος από το Διευθυντή Δημοτικής, Μάριο Στυλιανίδη, στην οποία αναφέρεται πως «η καθημερινή μεταφορά μιας βαριάς σχολικής τσάντας είναι πιθανό να προκαλέσει αρνητικές επιπτώσεις στην υγεία του παιδιού όπως οσφυαλγία, μυϊκό πόνο, κακή στάση του σώματος, καθώς και ενδεχομένως αστάθεια στο βάδισμα, με αυξημένο κίνδυνο για τραυματισμό. Ως εκ τούτου, καλούνται τα σχολεία όπως εφαρμόσουν ξεκάθαρη πολιτική και πρακτικές, ώστε να μετριαστεί ή και να επιλυθεί το θέμα του βάρους της σχολικής τσάντας ανάλογα με τις ιδιαίτερες συνθήκες/περιβάλλον κάθε σχολικής μονάδας και να αφιερώνεται ανά τακτά χρονικά διαστήματα χρόνος για υπενθύμιση της πολιτικής και των πρακτικών που υιοθετούνται».
Στην εγκύκλιο, το Υπουργείο Παιδείας εισηγείται όπως οι διευθύνσεις των σχολείο λάβουν μέτρα, τα οποία θα έχουν στόχο να μειώνεται το βάρος της τσάντας, που αφορούν συστάσεις προς τα παιδιά, αλλά και τους εκπαιδευτικούς. Όσον αφορά στους εκπαιδευτικούς, το Υπουργείο ξεκαθάρισε πως δεν ενδείκνυται η συρραφή και ενσωμάτωση φύλλων εργασίας ή φυλλαδίων εντός των τετραδίων, που αυξάνουν το βάρος τους, ενώ δεν πρέπει να συνενώνονται τα τετράδια για να είναι πιο μεγάλα, αφού σκόπιμα παραγγέλλονται ολιγοσέλιδα τετράδια, για να μην μεταφέρουν πολύ βάρος τα παιδιά.
Την ίδια ώρα, το Υπουργείο Παιδείας εισηγήθηκε όπως στα μαθήματα που χρησιμοποιούνται περισσότερα από ένα βιβλία, οι εκπαιδευτικοί να διασαφηνίζουν στους/στις μαθητές/μαθήτριες ποια βιβλία/τετράδια κ.ά. είναι απαραίτητα για κάθε μέρα. Επιπρόσθετα, να υπάρχει ένα μόνο τετράδιο για κάθε μάθημα, εκτός και αν είναι απαραίτητη η χρήση περισσοτέρων π.χ. Ελληνικά. Σε όσα μαθήματα υπάρχουν βιβλία με φύλλα εργασίας, δεν είναι απαραίτητη η δημιουργία επιπρόσθετου τετραδίου.
Σημειώνεται πως το Υπουργείο Παιδείας προέβη και στην υπόδειξη ότι οι εκπαιδευτικοί πρέπει να δίνουν σαφείς οδηγίες προς τους μαθητές για το τι πρέπει να μεταφέρουν την επόμενη μέρα στην τσάντα τους. «Στη σχολική τσάντα πρέπει να υπάρχουν μόνο τα σχολικά βιβλία και η γραφική ύλη που χρειάζονται για την ομαλή διεξαγωγή των μαθημάτων, σύμφωνα με το ημερήσιο ωρολόγιο πρόγραμμα των παιδιών. Βιβλία και γραφική ύλη που δεν χρειάζονται πρέπει να αφήνονται στο σχολείο ή στο σπίτι. Νοείται ότι η παραμονή κάποιων βιβλίων μόνιμα στο σχολείο ή μόνιμα στο σπίτι δεν αποτελεί λύση του προβλήματος. Ακόμη, αποτελεί πρόβλημα η χρήση δύο ή περισσότερων κασετινών με είδη γραφικής ύλης από αρκετά παιδιά και θα πρέπει να αποφεύγεται».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Μείωση της ύλης, μουσική στα διαλείμματα, νέες τεχνολογίες-Τα αιτήματα των μαθητών προς την ΥΠΑΝ
Εξάλλου, στην εγκύκλιο που στάλθηκε στα Δημοτικά Σχολεία αναφέρεται πως οι εκπαιδευτικοί πρέπει να δείξουν στους μαθητές συγκεκριμένα βασικά βήματα, ώστε να είναι εύκολη η μεταφορά της τσάντας. Συγκεκριμένα, η εγκύκλιος αναφέρει πως οι εκπαιδευτικοί πρέπει να ενημερώσουν τους μαθητές ότι:
(α) Η τοποθέτηση των βιβλίων στην τσάντα να γίνεται με τέτοιο τρόπο, ώστε τα βαρύτερα βιβλία να βρίσκονται κοντά στην πλάτη και τα ελαφρύτερα μακριά από αυτήν. Τα βιβλία/τετράδια δεν πρέπει να μετακινούνται μέσα στην τσάντα.
(β) Να αποφεύγεται η μεταφορά της τσάντας μόνο με το ένα χέρι ή από τον έναν ώμο. Περισσότερο εργονομικές θεωρούνται οι τσάντες που φοριούνται και στους δυο ώμους. Τα λουριά της τσάντας πρέπει να ρυθμίζονται έτσι ώστε αυτή να εφαρμόζει όσο πιο καλά γίνεται στην πλάτη των παιδιών. Μεγάλη ευκολία για τα παιδιά παρέχουν και οι τσάντες με τροχούς.
(γ) Οι μαθητές/μαθήτριες δεν πρέπει να σκύβουν με κάμψη της μέσης, όταν είναι φορτωμένοι/ες, αλλά να κάμπτουν τα γόνατά τους και να κρατούν ίσια τη μέση.
(δ) Οι μαθητές/μαθήτριες δεν πρέπει να έχουν την τσάντα στην πλάτη σε στιγμές που δεν μετακινούνται (π.χ. σε πρωινές ενδοσχολικές συγκεντρώσεις), αλλά να την κατεβάζουν και να την τοποθετούν στο έδαφος.
Στο μεταξύ, το Υπουργείο Παιδείας προέβη και σε εισηγήσεις όπως κάποια βιβλία να παραμένουν στις τάξεις. Συγκεκριμένα, στην εγκύκλιο αναφέρεται πως «φύλαξη βιβλίων όπως Ανθολόγια, λεξικά, βιβλία Γραμματικής κ.ά. στα ράφια των τάξεων ή των εργαστηρίων. Για τον σκοπό αυτό μπορούν να αγοραστούν ατομικά χάρτινα κουτιά φύλαξης (πολύ χαμηλό κόστος), όπου τα παιδιά θα τοποθετούν τα βιβλία και τα τετράδια που δεν χρειάζονται για τη μελέτη τους στο σπίτι. Ακόμη, γραφική ύλη (ρίγες, χρωματιστά μολύβια, ψαλίδι, γόμα κ.λπ.), να παραμένει στην τάξη για να χρησιμοποιείται στο σχολείο».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Μείωση της ύλης, αλλαγή στον τρόπο μαθήματος και ψηφιακό υλικό-Τα μέτρα ΥΠΑΝ για ανάπτυξη δεξιοτήτων