powered by inbusiness-news-logo cbn omada-logo celebrity-logo LOGO-PNG-108

Διαφωνεί με διαχωρισμό εξουσιών ο Σαββίδης, ρίχνει καρφιά κατά της Κυβέρνησης-«Το ένα θέμα η σκοπιμότητα και το άλλο η συνταγματικότητα»

Σε αντίπαλα στρατόπεδα τάχθηκαν Υπουργείο Δικαιοσύνης και Νομική Υπηρεσία, όσον αφορά στα νομοσχέδια που προωθήθηκαν στη Βουλή για το διαχωρισμό των εξουσιών του υφιστάμενου διττού ρόλου του Γενικού Εισαγγελέα, με τη δημιουργία Γενικού Δημόσιου Κατήγορου και την υποχρέωση του τελευταίου να δημοσιεύει τα κριτήρια άσκησης ποινικών διώξεων στην επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας. Από τη μία η Κυβέρνηση αναφέρει πως είναι μία ανάγκη που είχε διαπιστωθεί εδώ και αρκετό καιρό και ακολουθούν τις συστάσεις των διεθνών και ευρωπαϊκών επιτροπών και οργανισμών, ωστόσο από την άλλη η Εισαγγελία επιμένει στην αντισυνταγματικότητα των νομοσχεδίων, ενώ ο Γενικός Εισαγγελέας, Γιώργος Σαββίδης, άφησε αιχμές κατά του Μάριου Χαρτσιώτη, ότι δεν υπήρξε επαρκής διάλογος για τα νομοσχέδια πριν τις νομοπαρασκευαστικές διαδικασίες.

Η Επιτροπή Νομικών άνοιξε τη συζήτηση για τα 38 νομοσχέδια που έχουν αποσταλεί από πλευράς Κυβέρνησης για το διαχωρισμό των εξουσιών του Γενικού Εισαγγελέα, στην παρουσία τόσο του υπουργού Δικαιοσύνης όσο και του Γενικού, καθώς και Βοηθού Γενικού Εισαγγελέα, Μάριου Χαρτσιώτη, Γιώργου Σαββίδη και Σάββα Αγγελίδη αντίστοιχα.

Πρώτα τον λόγο πήρε ο υπουργός Δικαιοσύνης, ο οποίος προέβη σε παρουσίαση των νομοσχεδίων και των αλλαγών που προωθούνται από πλευράς Κυβέρνησης. Όπως ανέφερε, πρόκειται για τη μεγαλύτερη μεταρρύθμιση στην ιστορία της Κυπριακής Δημοκρατίας και η αναγκαιότητά της, προκύπτει από τις συστάσεις από τους διεθνείς και τους ευρωπαϊκούς οργανισμούς, από τις συστάσεις της GRECO και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. «Οι συστάσεις δεν αποτελούν ενωσιακή υποχρέωση. Γνωρίζουμε όλοι τη σημασία των συστάσεων προς τη Δημοκρατία. Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα του ΠτΔ. Μελετήθηκε το νομικό σύστημα άλλων χωρών, όπως Ηνωμένο Βασίλειο, Μάλτα, Καναδά και Αυστραλία».

Στη συνέχεια, ο υπουργός Δικαιοσύνης επεσήμανε πως υπήρξαν διαβουλεύσεις τόσο με το Γενικό και Βοηθό Γενικό Εισαγγελέα, όσο και με άλλους φορείς, όπως το Ανώτατο και τον Παγκύπριο Δικηγορικό Σύλλογο, αλλά και τα κόμματα και βουλευτές. Όπως είπε οι διαβουλεύσεις πραγματοποιήθηκαν από τις αρχές Σεπτεμβρίου 2024 μέχρι τις αρχές του Νοεμβρίου 2024 και σε αυτές τις συναντήσεις, ο υπουργός απάντησε σε ερωτήματα για τη φιλοσοφία, ενώ αναφέρθηκε στις εισηγήσεις και ζήτησε εισηγήσεις. Κάποιοι, ανέφερε ο κ. Χαρτσιώτης, απέστειλαν εισηγήσεις και μαζί με τις θέσεις της Νομικής Υπηρεσίας είχαν ενσωματωθεί στα νομοσχέδια.  

Στη συνέχεια, επεσήμανε ότι «έχω παραστεί τον Οκτώβριο του 2024 στην πρώτη συνάντηση των εμπειρογνωμόνων που είχε καλέσει ο ΓΕ για τα νομοσχέδια και εξήγησα τη φιλοσοφία και τις προθέσεις και απάντησα σε ερωτήσεις. Όταν παρέλαβα τα τροποποιημένα νομοσχέδια, διαπίστωσα ότι τρεις καθηγητές Πανεπιστημίων, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι προτεινόμενες τροποποιήσεις δεν συγκρούονται με το Σύνταγμα».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Έτοιμη για πολύμηνη συζήτηση για διαχωρισμό εξουσιών Εισαγγελέα η Βουλή-Κενό στα νομοσχέδια για το ανέλεγκτο

Ο κ. Χαρτσιώτης ανέφερε πως μέχρι σήμερα υπήρξαν 21 αλλαγές στο Σύνταγμα επικαλούμενες το δίκαιο της ανάγκης. «Στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν είναι ήσσονος σημασίας. Το ιδιότυπο Σύνταγμα μας έφερε πολλές φορές ενώπιον διλημμάτων. Αλλά αποδείχθηκε πως όταν θέλουμε μπορούμε να φέρουμε αλλαγές. Οι ιδιαιτερότητες του Συντάγματος δεν μπορεί να αποτελέσουν τροχοπέδι. Το κράτος δικαίου είναι ζωντανός οργανισμός».

Στη συνέχεια, ο Μάριος Χαρτσιώτης αναφέρθηκε και στο γεγονός ότι οι απόψεις της εκτελεστικής εξουσίας είναι διαφορετικές από εκείνες του νομικού συμβούλου του κράτους και επεσήμανε πως δεν είναι κάτι που παρατηρείται πρώτη φορά. «Η εκτελεστική εξουσία, παρά τις επιφυλάξεις του Γενικού Εισαγγελέα, προχωρά με το στόχο της. Παραμένουν σεβαστές οι θέσεις του ΓΕ τις οποίες η εκτελεστική εξουσία δεν μπορεί να παραβλέψει».

Οι ρυθμίσεις που προωθούνται

Όσον αφορά στις προτεινόμενες ρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό της Νομικής Υπηρεσίες, ο υπουργός Δικαιοσύνης σημείωσε πως περιλαμβάνουν τον διαχωρισμό του διπλού ρόλου του Γενικού Εισαγγελέα (ΓΕ) και του Βοηθού Γενικού Εισαγγελέα (ΒΓΕ). Ο Γενικός Εισαγγελέας παραμένει ως ο νομικός σύμβουλος του κράτους και προϊστάμενος της ΝΥ με τον ΒΓΕ να έπεται αυτού. Ταυτόχρονα, ανέφερε, καθορίζεται οκταετής θητεία στο αξίωμα του ΓΕ και του ΒΓΕ, χωρίς δικαίωμα επαναδιορισμού, εκτός στην περίπτωση συμπλήρωσης της ηλικίας των 68 ετών πριν τη λήξη της οκταετούς θητείας, οπότε η αφυπηρέτηση επέρχεται όταν συμπληρωθεί το 68ο έτος.

«Τα προσόντα τους εξακολουθούν να είναι τα ίδια μέχρι και σήμερα, όπως και εκείνων των δικαστών του Ανωτάτου. Δεν απολύονται από τη θέση τους πριν από τη λήξη της θητείας τους παρά μόνο όπως και οι δικαστές του Ανωτάτου». Όσον αφορά στην αυτονόμηση της Νομικής Υπηρεσίας, ο κ. Χαρτσιώτης σημείωσε ότι «καθιδρύεται η θέση του Γενικού Διευθυντή της Νομικής Υπηρεσίας που θα ασκεί καθήκοντα ελέγχοντα λειτουργού».

Ο υπουργός Δικαιοσύνης, στη συνέχεια, επεσήμανε ότι ιδρύεται Εισαγγελικό συνέδριο, για τις προαγωγές, απολύσεις και άλλα εργασιακά ζητήματα, που θα απαρτίζεται από το Γενικό Εισαγγελέα, Βοηθό Γενικό Εισαγγελέα, δύο αρχαιότερους εισαγγελείς και ένα εισαγγελέα που επιλέγει ο Γενικός Εισαγγελέας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Στα βαθιά με το καλημέρα η Επιτροπή Νομικών-Ανοίγει τον φάκελο διαχωρισμού εξουσιών του Γενικού Εισαγγελέα

Με τις αλλαγές που προωθούνται, εξήγησε, οι θέσεις ιεραρχούνται ως εξής:

-Εισαγγελέας της Δημοκρατίας

-Ανώτερος Δικηγόρος

-Δικηγόρος της Δημοκρατίας Α

-Δικηγόρος της Δημοκρατίας.

«Προβλέπεται, ακόμη, η δημιουργία νέου θεσμού, του Γενικού Δημόσιου Κατήγορου (ΓΔΚ) και του Βοηθού Γενικού Δημόσιου Κατηγόρου (ΒΓΔΚ), στον οποίο απονέμονται οι υφιστάμενες εξουσίες του ΓΕ που απορρέουν από τον διωκτικό του ρόλο. Οι πρόνοιες για τα προσόντα, τη θητεία, την παύση, την καταβολή μισθοδοσίας θα είναι αντίστοιχες με αυτές του ΓΕ και του ΒΓΕ, που αντιστοιχούν με αυτές των δικαστών, πλην της θητείας, δηλαδή διορισμός από τον ΠτΔ, προσόντα, 12ετης πείρα. Σε σχέση με τη θητεία είναι οκταετής, χωρίς δικαίωμα επαναδιορισμού. Η αφυπηρέτηση επέρχεται στα 68 έτη της ηλικίας. Αν διοριστεί ένας για οκτώ χρόνια αλλά αν συμπληρώσει τα 68 έτη, θα τερματίζεται η θητεία του».

Ο υπουργός Δικαιοσύνης ανέφερε, δε, ότι οι δύο αξιωματούχοι «θα υπηρετούν με τους όρους των δικαστών του Ανωτάτου και παύονται μόνο για ανάρμοστη συμπεριφορά. Προβλέπεται, ακόμη, η άσκηση εξουσιών του ΓΔΚ βάσει καθορισμένων κριτηρίων που εκδίδει ο ίδιος και δημοσιεύονται στην επίσημη εφημερίδα της Δημοκρατίας. Είναι η πρώτη ασφαλιστική δικλείδα».

Σημειώνεται ότι ο διορισμός όλων των πιο πάνω αξιωματούχων παραμένει στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, πρόσθεσε και μέσα από τα νομοσχέδια, προνοείται η ετοιμασία και υπογραφή Πρωτοκόλλου Συνεργασίας μεταξύ του ΓΕ και του ΓΔΚ για θέματα που άπτονται των αρμοδιοτήτων και των δύο υπηρεσιών.

«Τα νομοσχέδια καθορίζουν και τις απαραίτητες ρυθμίσεις για την ίδρυση, δομή, στελέχωση και λειτουργία της ανεξάρτητης υπηρεσίας του ΓΔΚ, μέσω ειδικού νομοσχεδίου. Στην υπηρεσία του θα υπαχθούν τόσο οι υφιστάμενοι δημόσιοι κατήγοροι, όσο και οι λειτουργοί της ΜΟΚΑΣ, που σήμερα υπάγονται στη ΝΥ. Για τον σκοπό αυτό, σημειώνεται ότι προνοείται η δημιουργία μεταβατικής επιτροπής διορισμών για τη διαδικασία στελέχωσης της υπηρεσίας του ΓΔΚ και η μεταφορά νομικών λειτουργών της ΝΥ στην υπηρεσία του ΓΔΚ, για σκοπούς στελέχωσης της τελευταίας».

Ο Μάριος Χαρτσιώτης πρόσθεσε πως καθιδρύεται Εισαγγελικό Συμβούλιο, όπως και στη ΝΥ, με αρμοδιότητα για τους διορισμούς, προαγωγές, μεταθέσεις, τοποθετήσεις, αποσπάσεις, απολύσεις και άσκηση πειθαρχικής εξουσίας των λειτουργών κάθε υπηρεσίας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Η ρύθμιση του ανέλεγκτου του Γενικού Εισαγγελέα και η κληρονομιά αμφισβήτησης στον Δημόσιο Κατήγορο

Όσον αφορά στο δημόσιο κατήγορο, ο κ. Χαρτσιώτης σημείωσε πως «το Υπουργείο Δικαιοσύνης ετοιμάζει νομοσχέδιο για τον έλεγχο των αποφάσεων. Πριν την ετοιμασία του νομοσχεδίου είχα συναντήσεις με το ΓΕ και το ΒΓΕ, που συζητήθηκαν οι διαδικασίες για τον έλεγχο, η φύση και η δυνατότητα των Δικαστηρίων να μπορούν να ανταποκριθούν στον όγκο των υποθέσεων που θα πηγαίνουν ενώπιον τους. Αν δεν λειτουργήσει σωστά ο έλεγχος ενδεχομένως να προκαλέσει προβλήματα στο ήδη βεβαρυμένο δικαστικό σύστημα. Το εν λόγω νομοσχέδιο, λόγω της φύσης των θεμάτων που αφορά, είναι διακριτό από τα άλλα. Στάλθηκε τον Ιούλιο στη ΝΥ και το Ανώτατο για έλεγχο και τη Δευτέρα πραγματοποιήθηκε συνάντηση για συζήτηση του νομοσχεδίου. Άρχισαν να διαφαίνονται συγκλίσεις για το περιεχόμενο. Νέα συνάντηση σε περίπου δύο-τρεις εβδομάδες. Στόχος είναι να ολοκληρωθεί σύντομα το νομοσχέδιο και να κατατεθεί».

Σε αντίθετο στρατόπεδο η Νομική Υπηρεσία

Ο Γενικός Εισαγγελέας, Γιώργος Σαββίδης, στη δική του τοποθέτηση, παρουσίασε μία διαφορετική εικόνα, όσον αφορά στις προτεινόμενες αλλαγές, καθιστώντας σαφές πως οι δύο πλευρές τάσσονται σε διαφορετικά στρατόπεδα. Με σημαία τη δικοινοτικότητα του Συντάγματος της Κυπριακής Δημοκρατίας, εξέφρασε την αντίθεσή του για τις αλλαγές που προωθούνται από πλευράς Κυβέρνησης.

Όπως ανέφερε, «στην πρώτη μου τοποθέτηση, σε μία ιστορική συνεδρία της Επιτροπής Νομικών θα εστιάσω σε δύο θέματα που μας απασχόλησαν και μας απασχολούν. Το ένα είναι το θέμα της σκοπιμότητας και το άλλο το θέμα της συνταγματικότητας των μεταρρυθμίσεων. Η εξαγγελία μελέτης περιλαμβανόταν στο πρόγραμμα διακυβέρνησης του ΠτΔ. Αναγνωρίζω και σέβομαι το δικαίωμα κάθε Κυβέρνησης να σχεδιάζει και να υλοποιεί πολιτικές και μεταρρυθμίσεις, σε σχέση με την εύρυθμη λειτουργία του κράτους, εντός του πλαισίου του Συντάγματος».

Στη συνέχεια, ο κ. Σαββίδης αναφέρθηκε και στις συστάσεις της GRECO και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την ενίσχυση της ανεξαρτησίας των εισαγγελικών αρχών, τον έλεγχο των αποφάσεων για μη δίωξη ή αναστολή ποινικής δίωξης και τη μελέτη πιθανού διαχωρισμού των συμβουλευτικών και των διωκτικών λειτουργών της Νομικής Υπηρεσίας.

«Δεν μπορεί κανείς να διαφωνήσει ότι οι μεταρρυθμίσεις που γίνονται σε ανεξάρτητους συνταγματικούς θεσμούς, όπως ο Γενικός Εισαγγελέας και ιδίως τόσο μεγάλης έκτασης και σημασίας, πρέπει να γίνονται με μεγάλη προσοχή. Τα προτεινόμενα νομοσχέδια δεν αφορούν μία απλή υλοποίηση μίας σύστασης ενός διεθνούς οργανισμού. Οι προτεινόμενες μεταρρυθμίσεις αλλάζουν τη συνταγματική δομή αλλά και σημαντικό μέρος του συστήματος ποινικής δικαιοσύνης στην Κύπρο».

Πρόσθεσε στη συνέχεια, ότι αυτό που έπρεπε να απασχολήσει είναι ποιος είναι ο στόχος της μεταρρύθμισης, ποια προβλήματα πρέπει να αντιμετωπιστούν και πώς και ποιος είναι ο καταλληλότερος τρόπος. «Τα θέματα της μεταρρύθμισης δεν αποσαφηνίζονται αβασάνιστα αλλά θα έπρεπε να ιδωθούν υπό το πρίσμα μίας ολοκληρωμένης μελέτης από μία νομοπαρασκευαστική Επιτροπή, η οποία θα μελετήσει βασικά ζητήματα».

Ο Γενικός Εισαγγελέας κάρφωσε, στην τοποθέτησή του, την Κυβέρνηση ότι προχώρησε στην ετοιμασία των αρχικών νομοσχεδίων χωρίς να εμπλακεί σε εις βάθος και ουσιαστικό διάλογο με τη Νομική Υπηρεσία, πριν την σύνταξη των αρχικών νομοσχεδίων ως προς το σκόπιμο, αλλά και τον καλύτερο τρόπο υλοποίησης της σκοπούμενης μεταρρύθμισης και χωρίς να έχει άμεση γνώση του τρόπου λειτουργίας των διαδικασιών που η Νομική Υπηρεσία εφαρμόζει.

«Για να ικανοποιήσουμε την έντονη επιθυμία και τις εξαγγελίες της Κυβέρνησης, ενεπλέξαμε στο νομοτεχνικό έλεγχο με νομικούς λειτουργούς, οι οποίοι εργάστηκαν σκληρά, υπό πίεση, σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομικών, για να συμπληρώσουν τα κενά των αρχικών νομοσχεδίων που μας απεστάλησαν από την εκτελεστική εξουσία, αναφορικά με την ανεξαρτησία του γραφείου του ΓΔΚ, τη δομή των δύο υπηρεσιών, το νέο καθεστώς των λειτουργών και τη μεταφορά τους στη νέα υπηρεσία».

Ο κ. Σαββίδης τόνισε, δε, ότι διευκρινίστηκαν αρκετές ασάφειες αναφορικά με τη σχέση των δύο αξιωματούχων και μελέτησαν πληθώρα νομοθεσιών που έπρεπε να ελεγχθούν. Αυτός είναι και ο λόγος που αυτή τη στιγμή, ενώπιον της Βουλής είναι 38 νομοσχέδια, ενώ εντοπίστηκαν άλλοι 17 νόμοι, οι οποίοι θα πρέπει να μελετηθούν. Στη συνέχεια, ο Γενικός Εισαγγελέας επεσήμανε, δε, η εργασία στα προκαταρτικά νομοσχέδια που έθεσε το Υπουργείο Δικαιοσύνης, «έγινε σε πολύ στενό χρονικά περιθώριο, γεγονός που δεν επέτρεψε στη Νομική Υπηρεσία να προβεί σε ενδελεχή έλεγχο όλων των νομικών και διαδικαστικών θεμάτων, που αναφύονται στο πλαίσιο μίας μεγάλης μεταρρύθμισης».

Ο Γιώργος Σαββίδης πρόσθεσε πως «η Νομική Υπηρεσία δεν είχε λόγο στη φιλοσοφία της μεταρρύθμισης ή τον τρόπο υλοποίησης των προαναφερθεισών συστάσεων. Είχαμε εμπεριστατωμένες εκτενείς θέσεις και απόψεις, αλλά δεν κληθήκαμε να τις καταθέσουμε πριν τη νομοπαρασκευαστική εργασία. Η Νομική Υπηρεσία έχει προβεί σε συγκριτική μελέτη άλλων συστημάτων χωρών του κοινοδικαίου σε σχέση με το καθεστώς και έχει σχηματίσει άποψη επί του θέματος».

Ο Γενικός Εισαγγελέας επεσήμανε, δε, ότι δεν έχει παρουσιαστεί εκτίμηση του μακροπρόθεσμου κόστους αυτής της μεταρρύθμισης για το κράτος και υπέδειξε πως «βαδίζουμε στα τυφλά καθότι δεν υπάρχει οποιαδήποτε μελέτη που δεικνύει ότι η προτεινόμενη μεταρρύθμιση θα λειτουργήσει αποτελεσματικότερα και θα επιλυθούν τα προβλήματα, που η Κυβέρνηση στοχεύει να επιλύσει».

Ο Γιώργος Σαββίδης ανέφερε πως «αντιλαμβάνομαι πως κατά καιρούς γίνεται από διάφορους επικριτές, προσπάθεια ισοπέδωσης του πολύ σημαντικού και ουσιαστικού έργου που παράγει καθημερινά η Νομική Υπηρεσία. Πολλές τοποθετήσεις που διατυπώνονται, στόχο έχουν να αποδομηθεί και όχι να βελτιωθεί η οποιαδήποτε αδυναμία της Νομικής Υπηρεσίας, αφού προβάλλονται θέσεις και παραδείγματα που ουδόλως ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. Δυστυχώς, αυτά γίνονται αντικείμενο εκμετάλλευσης από πρόσωπα που έχουν τα δικά τους κίνητρα και επιδιώξεις».

Όσον αφορά στο θέμα της συνταγματικότητας, ο Γιώργος Σαββίδης επεσήμανε ότι το γραφείο του έχει προβεί σε νομοτεχνικό έλεγχο όλων των νομοσχεδίων και σημείωσε πως «διατηρώ σοβαρές επιφυλάξεις ως προς τη συνταγματικότητα των εν λόγω μεταρρυθμίσεων για το γραφείο του Γενικού Εισαγγελέα, με τον τρόπο που αυτές προτείνονται και αντανακλώνται στα νομοσχέδια».

Στη συνέχεια, ο κ. Σαββίδης αναφέρθηκε στην επιτροπή εμπειρογνωμόνων που διόρισε και συμμετείχαν οι Ευάγγελος Βενιζέλος, Πολύβιος Πολυβίου, Αχιλλέας Αιμιλιανίδης, Έλενα Παπαγεωργίου, Γιάννα Χατζηχάννα, Δημήτριος Χατζηχαμπής και Παναγιώτης Καλλής και σημείως πως τρεις (σ.σ. Βενιζέλος, Πολυβίου, Αιμιλιανίδης), ανέφεραν πως δεν υπάρχει ζήτημα με τη συνταγματικότητα των αλλαγών, δύο (σ.σ. Παπαγεωργίου, Χατζηχάννα) εξέφρασαν επιφυλάξεις και δύο (Χατζηχαμπής και Καλλής) ανέφεραν ότι είναι αντισυνταγματικές οι τροποποιήσεις που προωθούνται.

«Ο εκσυγχρονισμός του γραφείου του Γενικού Εισαγγελέα είναι θεμιτός, αλλά χωρίς να υπεισέρχεται ορατός κίνδυνος να τύχουν αμφισβήτησης πολλές τροποποιήσεις που έγιναν, μέχρι σήμερα, επ’ ονόματι του δικαίου της ανάγκης, από το 1964 και εντεύθεν, θέτοντας σε κίνδυνο την πολιτική πτυχή του όλου ζητήματος που είναι άμεσα συνδεδεμένο με τη διατήρηση του Συντάγματος και της κυπριακής Πολιτείας. Κατά το έτος 2025, μετά από 65 και πλέον χρόνια από την εγκαθίδρυση της Κυπριακής Δημοκρατίας, η οποία λειτουργεί με βάση το δίκαιο της ανάγκης, επιχειρείται τροποποίηση διατάξεων που επηρεάζουν άμεσα το δικοινοτικό στοιχείο που αποτελεί βασικό και θεμελιώδη πυρήνα του Συντάγματος».

Ο Γενικός Εισαγγελέας επεσήμανε ότι «σήμερα η θέση του Βοηθού Γενικού Εισαγγελέα, που ανήκει δυνάμει του Συντάγματος σε Τουρκοκύπριο, πληρείται από Ελληνοκύπριο, λόγω του δικαίου της ανάγκης. Αυτό είναι διαφορετικό από να επιχειρείται με συνταγματική τροποποίηση η εγκαθίδρυση ενός νέου θεσμού, ο οποίος αναλαμβάνει τις ποινικές αρμοδιότητες του υφιστάμενου θεσμού του Γενικού Εισαγγελέα και να προνοείται η δημιουργία θέσης Βοηθού Γενικού Δημόσιου Κατήγορου, η οποία ανήκει στην άλλη κοινότητα. Η απομάκρυνση από το συνταγματικό πλαίσιο, υποσκάπτει τα θεμέλια της Πολιτείας και κλονίζει το κράτος δικαίου».

Ο κ. Σαββίδης υπέδειξε, παράλληλα, ότι «η συνταγματική τροποποίηση για το ζήτημα του διαχωρισμού των εξουσιών του Γενικού Εισαγγελέα, με τον τρόπο που προτείνεται, είναι δραστική. Μία τέτοια τροποποίηση δυνατό να θίγει τον πυρήνα και τη βάση του Συντάγματος του 1960».

Καταλήγοντας, ο Γενικός Εισαγγελέας επεσήμανε ότι «διατηρώ σοβαρότατες αμφιβολίες και επιφυλάξεις ως προς τη συνταγματικότητα των μεταρρυθμίσεων που προτείνονται από την εκτελεστική εξουσία. Βρισκόμαστε μπροστά στην πιο σοβαρή συνταγματική τροποποίηση από την εγκαθίδρυση της Κυπριακής Δημοκρατίας. Το ιδιάζον κυπριακό Σύνταγμα, η δικοινοτικότητά του και η τεράστια σημασία του, να μην οδηγηθούμε σε πολιτικές ‘περιπέτειες’ ιδίως στην ευαίσθητη φάση που βρίσκεται το Κυπριακό, επιβάλλει ιδιαίτερη φειδώ και προσοχή».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Κατατέθηκε το νομοσχέδιο για τον διαχωρισμό εξουσιών του Γενικού Εισαγγελέα-Επιφυλάξεις από Σαββίδη

;