Απαντήσεις σε καίρια ζητήματα, καθώς επίσης και σε επικρίσεις που δέχθηκε, έδωσε η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, ενώπιον της Βουλής κατά την παρουσίαση των δράσεων και πολιτικών για τη νέα σχολική χρονιά, δίνοντας έμφαση στο θέμα των αποσπάσεων των διευθυντικών στελεχών, επισημαίνοντας πως είναι σημαντικό να υπάρχουν αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί εκτός των σχολείων, για να παράγουν έργο. Η κα. Μιχαηλίδου αναφέρθηκε και στο θέμα της κατάργησης του καταλόγου διοριστέων, υπογραμμίζοντας πως είναι σε διαβουλεύσεις με τη Νομική Υπηρεσία, ώστε να υπάρξουν αλλαγές πριν το 2027 που πρέπει να εφαρμοστεί η νομοθεσία, ενώ απάντησε και για το θέμα της αλλαγής της νομοθεσίας για την ειδική εκπαίδευση υπογραμμίζοντας πως πριν το τέλος του χρόνου, θα κατατεθεί στη Βουλή η πρόταση του Υπουργείου.
Η υπουργός Παιδείας, κατά την παρουσίασή της στην Επιτροπή Παιδείας, άρχισε την τοποθέτησή της, αναφέροντας πως «θέλουμε καλύτερα αποτελέσματα και να είναι καλά και τα παιδιά μας. Δίνουμε έμφαση στο ανθρωποκεντρικό σχολείο. Δεν μιλάμε, 2,5 χρόνια μετά που αναλάβαμε αυτή την αποστολή, για θεωρία. Μιλούμε για πράξεις. Δεν λειτουργούμε αποσπασματικά, έχουμε πλάνο. Βάζουμε και θέτουμε βάσεις σε καίρια ζητήματα που για πολλά χρόνια δεν έτυχαν αλλαγών. Υλοποιούμε δράσεις. Έχουμε ασφαλιστικές δικλίδες για να διορθωνόμαστε και δεν το κάνουμε μόνοι μας, έχουμε δίπλα μας τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς».
Η κα. Μιχαηλίδου πρόσθεσε πως μέσα σε 2,5 χρόνια υπήρξε σταδιακή μεταρρύθμιση στον τομέα της παιδείας, με διάφορες νομοθεσίες, όπως:
-Κατάργηση των τετραμήνων
-Υποχρεωτικής προς τα κάτω επέκταση της Προδημοτικής εκπαίδευσης
-Ο περιορισμός της χρήσης των κινητών τηλεφώνων στα σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης
-Η εφαρμογή ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων από τα δημόσια Πανεπιστήμια
-Η υποβολή του νομοσχεδίου για το σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών
Στη συνέχεια, η υπουργός Παιδείας ξεκαθάρισε πως «στη χρονιά που μας πέρασε αυξήσαμε τα Προαιρετικά Ολοήμερα, Αναθεώρηση των αναλυτικών, σχέδιο δράσης για πρόληψη της βίας και παραβατικότητας, έμφαση στην προσχολική, που είναι καλή πρακτική και από την ΕΕ που δίνεται έμφαση στα παιδιά 4-6, νέα θέματα στα σχολεία, ψηφιοποίηση της εκπαίδευσης, επέκταση Θερινών Σχολείων, προώθηση της Ελληνικής Γλώσσας, παρεμβατικά προγράμματα, 50χρονα από εισβολή και 70χρονα από ΕΟΚΑ. Εμβληματικές δράσεις».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Πρώτο... διαγώνισμα για Μιχαηλίδου για τη νέα σχολική χρονιά-Εξετάζεται στη Βουλή για τα ανοιχτά μέτωπα
Οι νέοι στόχοι για την τρέχουσα σχολική χρονιά
Η Αθηνά Μιχαηλίδου αναφέρθηκε και στις αλλαγές που προωθούνται για τη νέα σχολική χρονιά, επισημαίνοντας ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί ενημερώθηκαν για τις εμφάσεις με αναλυτικές εγκυκλίους και έχουν προγραμματιστεί να περάσουν από επιμορφώσεις. Η υπουργός επεσήμανε, δε, ότι γίνεται στροφή στις δεξιότητες και στην ένταξη των νέων τεχνολογιών. «Η έμφαση για την ευρωπαϊκή προεδρία θα είναι στην ανάπτυξη δεξιοτήτων».
Αναφορικά με το θέμα της κατάργησης του καταλόγου διοριστέων, η κα. Μιχαηλίδου σημείωσε ότι «δουλεύουμε στο θέμα του καταλόγου διοριστέων. Η νομοθεσία μιλά για κατάργηση. Αν αφήσουμε να εφαρμοστεί θα έχουμε πολλά προβλήματα. Μπαίνουμε σε διαβουλεύσεις, αφού είχαμε συζητήσεις με τη Νομική Υπηρεσία».
Στη συνέχεια, η υπουργός Παιδείας εξήγησε πως «η αυτονομία στις μονάδες μας αφορά, θα έχουμε σχέδιο δράσης, εντάσσουμε τον κοινωνικό λειτουργό στα σχολεία. Είναι ένα θέμα που πρέπει να εφαρμοστεί. Θα θέλουμε ρυθμίσεις από τη Βουλή. Έχουμε σχολεία που προσφέρονται οι υπηρεσίες. Έμφαση στην ψυχική υγεία, στοχεύει να ενδυναμώσουμε τα παιδιά να λένε όχι. Να έχουν την ψυχική δύναμη να πουν όχι στις ουσίες, στην καταπίεση, στην ανεξέλεγκτη χρήση του διαδικτύου, στο bullying. Θα έχουμε δράσεις στα σχολεία. Υπάρχουν κάποια σχέδια δράσης σε σχολεία».
Όσον αφορά στην ειδική εκπαίδευση, η Αθηνά Μιχαηλίδου σημείωσε ότι εντός του 2025 θα κατατεθεί η πρόταση για τροποποίηση της νομοθεσίας. «Αυτό το πολυταλαιπωρημένο θέμα, που ταλαιπωρεί παιδιά και οικογένειες, πρέπει να διορθωθεί, με συγκεκριμένα θέματα. Θα γίνει παρακολουθώντας τα βήματα, είμαι σε διαβούλευση με φορείς. Αυξάνουμε και τους συνοδούς. Δεν είναι αρκετό όμως, κάνουμε υποχρεωτική την εκπαίδευση. Εργαζόμαστε σε πρόταση αναβάθμισής τους. Είναι πολύ χαμηλή η αντιμισθία και δεν είναι ελκυστική να μείνουν στο επάγγελμα».
Το Υπουργείο Παιδείας προσανατολίζεται και στη θεσμοθέτηση πολιτικής για χαρισματικά παιδιά, με την κα. Μιχαηλίδου να τονίζει πως «έχουμε όλα τα παιδιά στις τάξεις. Υπάρχει σοβαρή παραπληροφόρηση για το συγκεκριμένο θέμα. Εμείς θέλουμε να υπάρχει ένας οδηγός για τους εκπαιδευτικούς για να τα εντοπίζουν και πρακτικές για αντιμετώπισή τους».
Όσον αφορά στο Τεχνικό Γυμνάσιο, η υπουργός Παιδείας υπέδειξε πως λειτουργεί πιλοτικά σε Λευκωσία και Λεμεσό. «Θα παρακολουθούμε τα αποτελέσματα. Είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα κατάσταση. Είδαμε ότι πολλά παιδιά θέλουν να πάνε στην τεχνική εκπαίδευση. Εκείνο που χρειάζεται είναι περισσότερες Τεχνικές Σχολές».
Αναφορικά με τις υποδομές, η Αθηνά Μιχαηλίδου εξήγησε ότι πρόκειται για ένα τεράστιο κεφάλαιο και αναβαθμίζονται. «Έχουμε έργα 147 εκ. ευρώ. Η εγκατάσταση κλιματιστικών είναι στόχος μας. Είμαστε σε επικοινωνία με τις σχολικές εφορίες, περάσαμε πολλά ζητήματα. Δεν αφορά μόνο την εγκατάσταση αλλά και στην αναδόμηση του κτιρίου και την ασφάλεια. Εκεί θα κριθούμε στο τέλος της τριετίας που είχαμε υποσχεθεί ότι θα μπουν τα κλιματιστικά. Κερδίσαμε το στοίχημα των Παγκυπρίων. Να ευχαριστήσουμε τους γονείς για τη στήριξη».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ξεπερνούν τα 147 εκατ. ευρώ τα έργα στα σχολεία-«Χωρίς προβλήματα στη στελέχωση ξεκινά η σχολική χρονιά»
Τα διοικητικά και διαδικαστικά θέματα
Στη συνέχεια, η υπουργός Παιδείας αναφέρθηκε και στα διαδικαστικά και διοικητικά θέματα, που δεν απασχόλησαν ιδιαίτερα το Υπουργείο Παιδείας, αφού ήταν μεμονωμένα και αποσπασματικά τα παράπονα. «Οι αποφάσεις είχαν κοινοποιηθεί πολύ νωρίς. Είχαμε πολλά χρόνια που είχαμε ζητήματα. Τα βιβλία είναι στα σχολεία, με ελάχιστες εξαιρέσεις. Πάντα θα υπάρχουν αιτήματα, για τα σχολεία και τα κτίρια. Υπάρχει ένα πλάνο και βλέπει πότε ο καθένας πότε θα γίνουν εργασίες. Είχαμε ζητήματα για τη στελέχωση. Στα σχολεία μας δεν λείπουν ώρες ή άτομα που θα παράξουν έργο. Είναι έγκαιρα στελεχωμένα».
Αναφορικά με τις αποσπάσεις των διευθυντικών στελεχών, η υπουργός Παιδείας σημείωσε πως «χρειάζονται οι αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί, για να κάνουν εκπαιδευτικό έργο, με ελάχιστες εξαιρέσεις. Είναι στα ΚΙΕ, στα Μουσικά και Αθλητικά, να βγάζουν βιβλία και υλικό. Για μας προέχει η ποιότητα του έργου. Δεν θα ρισκάρουμε για καινούργιους. Πρέπει να αποφεύγονται διευθυντικά στελέχη, είναι μικρά τα ποσοστά».
Η υπουργός Παιδείας, μάλιστα, παρουσίασε και στατιστικά για τις αποσπάσεις.

Οι απαντήσεις στις ερωτήσεις των βουλευτών και καλεσμένων
Απαντώντας σε ερωτήσεις των βουλευτών και των καλεσμένων, η Αθηνά Μιχαηλίδου τόνισε ότι όσα παρουσιάστηκαν δεν είναι γνώμες και εκτιμήσεις. «Μιλάμε με έργα και αριθμούς. Θα ακούσουμε για καθυστερήσεις εμείς που καταργήσαμε το καθεστώς αγοράς υπηρεσιών; Δίνουμε 150 θέσεις μόνιμες, αγγίζουμε χρόνια προβλήματα, όπως είναι το θέμα της ειδικής. Είναι θέμα μηνών, ενώ για χρόνια κανένας δεν τα άγγιζε. Πριν το τέλος του 2025 θα έρθουμε. Αν είναι ένα μήνα πάνω ή κάτω ακούγεται άτοπο».
Στη συνέχεια, η υπουργός επεσήμανε ότι «να πούμε ότι δεν έχουμε το μαγικό ραβδί και τα έχουμε όλα προχωρήσει. Δεν είναι ψεύδη ή ανυπόστατοι ισχυρισμοί. Δουλέψαμε για την ειδική εκπαίδευση, για τα κτίρια που τόσα χρόνια ήταν εκεί και δεν μπορούσαν να εγκατασταθούν τα κλιματιστικά. Προχωρούμε και λέμε να μας κρίνετε μέχρι το τέλος του 2026. Τότε θα έχει νόημα να μιλούμε. Αγγίζουμε σοβαρά θέματα που αναμένουμε αντίδραση. Έχουμε ‘βολευτεί’ σε αυτό το εκπαιδευτικό σύστημα. Εδώ και 50 χρόνια δεν αγγίξαμε σημαντικά ζητήματα. Έχουμε δεσμευτεί όχι να ικανοποιούμε συνδικαλιστικά αιτήματα, αλλά να κάνουμε τομές και αλλαγές. Όχι για να γίνουμε αρεστοί αλλά να ικανοποιήσουμε τα παιδιά και τους γονείς. Θέλουμε βελτίωση στα εκπαιδευτικά αποτελέσματα και αυτό θα γίνει αν κάνουμε τομές».
Αναφορικά με το σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών, η υπουργός Παιδείας επεσήμανε ότι «είχαμε καλή συζήτηση αυτούς τους δύο μήνες, και με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών προσπαθήσαμε να έχουμε συγκλίσεις. Δεν είχαμε πρόοδο επειδή δεν ικανοποιήσαμε τις συνδικαλιστικές απαιτήσεις; Οι οργανώσεις δεν έκαναν εκπτώσεις στις θέσεις τους. Τροποποιούμε το νομοσχέδιο και το καταθέτουμε στη Βουλή».
Για τις εξετάσεις διορισίμων και το νέο σύστημα διορισμού, η κα. Μιχαηλίδου τόνισε ότι «είναι σοβαρό το θέμα, μιλάμε με τη Νομική Υπηρεσία, είχαμε σειρά συναντήσεων, είχαμε καλή εισήγηση και θα δω με τις οργανώσεις. Θέλουμε να σεβαστούμε τους εκπαιδευτικούς. Δεν κάναμε εμείς τις εξετάσεις, θα διοριθώσουμε τις στρεβλώσεις. Προχωρούμε με προσεκτικά βήματα για να στέκει προσεκτικά. Δεν μπορούμε να κάνουμε βεβιασμένες κινήσεις και για κάτι που η Νομική Υπηρεσία πριν λίγο καιρό είχε τοποθετηθεί. Θέλουμε να υπάρχει λύση για το θέμα. Εμείς είπαμε ότι μέχρι τον Ιούνιο σκοπεύω να έχω τελική πρόταση. Η Κυβέρνηση θέλει να έχει πρόταση για το θέμα».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Μείωση της ύλης, μουσική στα διαλείμματα, νέες τεχνολογίες-Τα αιτήματα των μαθητών προς την ΥΠΑΝ
Όσον αφορά στις κτιριακές εγκαταστάσεις, η υπουργός Παιδείας υπέδειξε πως «για πρώτη φορά δίνουμε τόσα λεφτά για αυτό το θέμα. Είναι σωστό να έχουμε μακροπρόθεσμο πλάνο. Δεν θα εκλείψει η ανάγκη. Πρέπει να υπάρχει προτεραιοποίηση», ενώ απαντώντας σε ερώτημα για τα Προαιρετικά Ολοήμερα Σχολεία, η υπουργός Παιδείας ξεκαθάρισε πως «επειδή συμμετείχα στις αξιολογήσεις των Προαιρετικών Ολοήμερων Σχολείων με την προηγούμενή μου ιδιότητα, ήξερα πώς θα τα βελτιώσουμε. Μειώσαμε το χρόνο για τους διευθυντές για να έχουν σύνδεση με το ΠΟΣ. Κάνουμε αναλυτικά προγράμματα, αναγνωρίζεται το έργο. Γίνεται δουλειά για να αναπτύξουμε δεξιότητες. Έχουμε αναρτήσει το πρόγραμμα. Πλέον διδάσκουν δάσκαλοι. Θέλουμε στοιχεία για εκείνους που αρνούνται. Εμείς προχωρούμε με πρόταση για αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Με το υφιστάμενο σύστημα έχουμε την επιθεώρηση, με τα προβλήματα που υπάρχουν. Πριν δεν μπορούσαμε να εποπτεύσουμε».
Όσον αφορά στο ωρολόγιο πρόγραμμα, καθώς και τα διαλείμματα, η Αθηνά Μιχαηλίδου επεσήμανε ότι «είναι ζητήματα για τα οποία πρέπει να πάρουμε αποφάσεις, να διευκολύνουμε τους εκπαιδευτικούς μας. Δεν φοβόμαστε να κάνουμε αλλαγές, όμως θέλουμε στήριξη. Ό,τι κάνουμε έχουμε επιστημονική τεκμηρίωση. Να βγαίνει ότι 25% των σχολείων δεν είναι στελεχωμένα, προσβάλλει όλους μας επειδή δουλεύαμε όλο το καλοκαίρι για να δούμε τα προβλήματα. Δεν μπορούμε να μηδενίζουμε. Είμαστε εδώ για να δούμε τα προβλήματα και τα ζητήματα και να τα λύσουμε. Δεν λύνονται τα θέματα με απεργίες. Θέλουμε και ακούμε εισηγήσεις».
Οι θέσεις των εκπαιδευτικών
Στην τοποθέτησή της, η πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου, ανέφερε πως θα επικεντρωθεί στα προβλήματα για να επιλυθούν, χωρίς αυτό να μηδενίζει την προσπάθεια που γίνεται και αναφερόμενη στο θέμα των Ολοήμερων Σχολείων, χαιρέτισε την επέκταση, ωστόσο υπέδειξε πως υπάρχει ζήτημα με το εργασιακό πλαίσιο των εκπαιδευτικών, που είναι μερικής απασχόλησης και αφήνει ανοιχτό το ενδεχόμενο να μην δείξουν ενδιαφέρον.
«Δόθηκαν συμβάσεις για ολική απασχόληση. Γίνεται στην πράξη η σύνδεση του πρωινού με του απογευματινού. Θεωρούμε ότι θα πρέπει να υπάρχει επέκταση. Υπάρχουν ανάγκες για αύξηση των συνοδών. Γίνονται προσπάθειες από τις σχολικές εφορείες για στελέχωση, όμως αντιλαμβανόμαστε είναι θέμα το εργασιακό πλαίσιο. Χθες ήρθαν αρκετά ζητήματα κοντά μας, που πολλά παιδιά δεν είχαν συνοδούς. Για το εκπαιδευτικό προσωπικό, υπήρχαν εκκρεμότητες στη στελέχωση. Το πρόβλημα ήταν ότι ημερολογιακά θα έπρεπε να γίνει πιο γρήγορα η διαδικασία και να μην διορίζονται με βιασύνη εκπαιδευτικοί. Υπάρχουν ζητήματα με τη νέα πρακτική της ΕΕΥ, αντιλαμβανόμαστε που στοχεύει, όμως υπάρχουν στρεβλώσεις. Σε ό,τι αφορά τα κτιριακά υπάρχουν προβλήματα».
Ο πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ, Παναγιώτης Λυσάνδρου, στη δική του τοποθέτηση, σημείωσε πως η Τεχνική Εκπαίδευση έχει σοβαρά κτιριολογικά ζητήματα, αφού πολλά σχολεία χρειάζονται επιδιορθώσεις και επεκτάσεις. Όσον αφορά στα διευθυντικά στελέχη, υπάρχει υποστελέχωση και αυτό επηρεάζει την πρωινή φοίτηση. «Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι με τις μη αποδοχές από εκπαιδευτικούς που πέρασαν στις εξετάσεις και δεν αποδέχονται μόνιμες θέσεις. Καλούνται δέκα εκπαιδευτικοί και αποδέχονται 3 μόνο. Καλούνται για μόνιμη θέση και απορρίπτουν. Με τις απολαβές που έχουν εκτός σχολείων είναι καλύτερα. Έχουν άλλες δουλειές στο δημόσιο και παρόλο που παρακάθισαν στις εξετάσεις τις απορρίψουν».
Ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Δημήτρης Ταλιαδώρος από πλευράς του, επεσήμανε πως «ένα από τα προβλήματα είναι η διοικητική υποστελέχωση των σχολείων. Κάθε χρόνο παίζει ένας συσχετισμός μαθητών και βοηθών. Είναι ένας βοηθός για 70 μαθητές. Αφαιρέθηκαν αρκετοί βοηθοί επειδή προήχθηκαν. Είναι 42 βοηθοί και 6 Α’ βοηθοί για απόσπαση. Υπολογίζουμε μόνο τους δηλωμένους αποσπασμένους και όχι εκείνους που είναι στη Συμβουλευτική».
Ο κ. Ταλιαδώρος πρόσθεσε πως «υπάρχουν εκπαιδευτικοί που μπορούν να αντικαταστήσουν τους βοηθούς που είναι ασποσπασμένοι. Για θέματα στελέχωσης, υπάρχουν ζητήματα. Ήταν προβληματικό και το σύστημα εγγραφής. Καθυστερεί και η στελέχωση του σχολείου».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Μείωση ύλης και εξορθολογισμός αναλυτικών προγραμμάτων τη νέα σχολική χρονιά