Κυριακή 13 Ιουν, 2021 | Επικοινωνία
trans gif

Έκαψε πρώην υπουργούς η Σιακαλλή-«Με δίωξαν πειθαρχικά για παρακοή εντολών»

  11/05/2021 17:21
Έκαψε πρώην υπουργούς η Σιακαλλή-«Με δίωξαν πειθαρχικά για παρακοή εντολών»

Έκαψε πρώην υπουργούς η Σιακαλλή-«Με δίωξαν πειθαρχικά για παρακοή εντολών»

  11/05/2021 17:21

Ήταν πολύ συνηθισμένο φαινόμενο να υπάρχουν παρεμβάσεις για επίσπευση πολιτογραφήσεων, σύμφωνα με την κατάθεση της πρώην Διευθύντριας του Τμήματος Αρχείου και Πληθυσμού και Μετανάστευσης, Άννυς Σιακαλλή, ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής για τις κατ’ εξαίρεση πολιτογραφήσεις.

Η κα. Σιακαλλή ανέφερε ότι η ίδια στην περίοδο κατά την οποία είχε υπό την ευθύνη της το θέμα των πολιτογραφήσεων δεν δέχθηκε παρεμβάσεις, αλλά αυτό οφείλεται στο ότι οι παρεμβάσεις γίνονταν σε πιο υψηλό επίπεδο από την ίδια. Η ίδια, όπως είπε, απλώς εκτελούσε οδηγίες και ήταν πολύ συνηθισμένο φαινόμενο, όπως είπε, να στέλνονται επιστολές και οδηγίες στον Υπουργό για επίσπευση πολιτογραφήσεων.

Η κα. Σιακαλλή ανέφερε ότι κατά την περίοδο από το 2007 μέχρι το 2011 που είχε υπό την αρμοδιότητά της της κατ΄ εξαίρεση πολιτογραφήσεις είχαν εγκριθεί 91 αιτήσεις.

Το 2011, πρόσθεσε, ο τότε Υπουργός Εσωτερικών πήρε την αρμοδιότητα από το τμήμα της και το μετέφερε απευθείας υπό τον Υπουργό Εσωτερικών και τον Γενικό Διευθυντή του Υπουργείου. Αυτό όπως είπε είχε να κάνει με τη σχέση της με τον τότε ΥΠΕΣ που δεν ήταν καλή. Διαφωνούσαν, πρόσθεσε σε θέματα ερμηνείας και εφαρμογής του νόμου και τον εξουσιών του Υπουργού. Πολλές φορές, ανέφερε η κα. Σιακαλλή, είχε αμφισβητήσει οδηγίες του Υπουργού, ζητώντας νομική συμβουλή από τη Νομική Υπηρεσία και είχε ανατρέψει τις οδηγίες του. Σημείωσε ότι με τους προηγούμενους Υπουργούς η σχέση της ήταν πάντα άψογη.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: «Πρόστυχα επεξεργασμένο το βίντεο του Al Jazeera… Μετά είπα το This is Cyprus»

Μεταξύ των θεμάτων για τα οποία είχε διαφωνήσει με τον τότε ΥΠΕΣ, ανέφερε ήταν η εφαρμογή του κανονισμού της πράσινης γραμμής και για την εγγραφή συζύγων αλλοδαπών ανεξάρτητα με την παράνομη διαμονή τους στη Δημοκρατία. Οι οδηγίες του Υπουργού για το τελευταίο, συμπλήρωσε, ανατράπηκαν από τη Νομική Υπηρεσία.

Είπε επίσης ότι από το 2007 ο Υπουργός της είχε ασκήσει πειθαρχική δίωξη για τέσσερα πειθαρχικά παραπτώματα και αυτή συμπληρώθηκε 2,5 χρόνια μετά. Εξέφρασε την άποψη ότι αυτή η δίωξη ήταν σκόπιμη. Παρά τις σοβαρές καταγγελίες, πρόσθεσε, όπως παρακοή εντολών ΥΠΕΣ και Προέδρου της Δημοκρατίας, τελικά κατάφεραν να καταδικαστεί μόνο για την καθυστέρηση προσέλευσης στην εργασία της και της επιβλήθηκε η ποινή της αυστηρής επίπληξης, την οποία στη συνέχεια ανέτρεψε στο Ανώτατο Δικαστήριο.

Η κα. Σιακαλλή είπε ότι το 2014 αποσπάστηκε στο ΥΠΕΣ, αφού όπως της είχε πει ο τότε Υπουργός με τις αποφάσεις της δημιουργούσε πολιτικό κόστος στην Κυβέρνηση. Η κα. Σιακαλλή ανέφερε ότι με τις αποφάσεις της ερχόταν αντιμέτωπη με τα κολέγια, με κινήσεις στήριξης αλλοδαπών, με Επιτρόπους και είχε πολύ αρνητική κριτική από τα ΜΜΕ. «Κυκλοφορούσε η φήμη ότι ήμουν ρατσίστρια», ανέφερε.

Όσον αφορά τα κριτήρια που πιστοποιούσαν τον καλό χαρακτήρα ενός αιτητή για πολιτογράφηση, ανέφερε ότι μέχρι το 2011 αυτά ήταν το πιστοποιητικό λευκού ποινικού μητρώου και περιπτώσεις που βρίσκονταν στο διαδίκτυο.

Η ίδια, ανέφερε, μόνο για μια περίπτωση από τις 91 είχε κάνει αρνητική σύσταση στον Υπουργό για συγκεκριμένο αλλοδαπό, αλλά ο Υπουργός την απέρριψε και την πέρασε από το Υπουργικό Συμβούλιο. Στη συνέχεια είπε, ήρθαν στοιχεία στο φως που οδήγησαν στην αποστέρηση αυτής της υπηκοότητας.

Παράλληλα ανέφερε ότι το Υπουργικό με βάση το Σύνταγμα είχε όλες τις εξουσίες να αποφασίσει για κατ’ εξαίρεση πολιτογράφηση αλλοδαπού και δεν θεωρούσε ότι υπήρχε νομικό κενό. Με αυτό το σκεπτικό ανέφερε ήταν νόμιμη η πολιτογράφηση και των συζύγων και τέκνων.

Είπε επίσης ότι την περίοδο που ήταν υπό την εποπτεία της το επενδυτικό πρόγραμμα μπορεί να έγιναν λάθη ή παραλείψεις αλλά όχι σκόπιμα. Ανέφερε ακόμα ότι δεν έγινε αλλαγή ονόματος πολιτογραφηθέντα επί των ημερών της, παρόλο που υπήρξαν αιτήσεις. Για να ικανοποιηθεί αυτό το αίτημα, ανέφερε, θεωρούσε ότι θα έπρεπε να υπήρχαν συγκεκριμένοι λόγοι και πρώτα θα έπρεπε να άλλαζε το όνομα στη χώρα του και μετά στην Κύπρο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Με μπηχτές η ανάγνωση Οδυσσέα για πόρισμα Ερευνητικής-Δηλώνει δικαιωμένος και... επιμένει

Πρώην ΓΔ ΥΠΕΣ: Μόνο εποπτικός ο ρόλος μου για πολιτογραφήσεις

Ενώπιον της Ερευνητικής Επιτροπής βρέθηκε σήμερα και ο πρώην Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου Εσωτερικών, Κωνσταντίνος Νικολαΐδης, ο οποίος υπηρέτησε στη θέση αυτή την περίοδο 2015-2017.  ο κ. Νικολαΐδης ανέφερε ότι ασκούσε εποπτικό ρόλο σε ό,τι αφορά το θέμα των κατ` εξαίρεση πολιτογραφήσεων, ελέγχοντας μόνο αν η εξέταση των αιτήσεων προχωρούσε κανονικά ή αν υπήρχαν καθυστερήσεις.

Την Τρίτη το απόγευμα κατάθεσε επίσης ενώπιον της Επιτροπής ο Τάσος Γιασεμίδης, Διοικητικός Σύμβουλος της KPMG, παρόχου υπηρεσιών για πολιτογραφήσεις ξένων επενδυτών και επιχειρηματιών, ο οποίος είπε πως το συγκεκριμένο πρόγραμμα "έφερε έσοδα στην εταιρεία μας την τελευταία δεκαετία κάτω του 1%"  δηλαδή γύρω στα 4 εκατομμύρια ευρώ. «Για εμάς τα έσοδα αυτά θεωρούνται αμελητέα», σημείωσε.

Οι κύριοι Νικολαΐδης και Γιασεμίδης, που κατέθεσαν διαδοχικά, απάντησαν  σε ερωτήματα του Προέδρου της Επιτροπής, Μύρωνα Νικολάτου, και των μελών της Κυριάκου Κυριάκου, Παύλου Ιωάννου και Δήμητρας Καλογήρου. Ο κ. Νικολαΐδης είπε πως δεν είναι ο ίδιος που επέλεξε να μη λαμβάνει μέρος στη διαδικασία εξέτασης των κατ’ εξαίρεση πολιτογραφήσεων.

Όταν διορίστηκα μου έστελναν διάφορες αιτήσεις και τις έστελνα στον Υπουργό (που τότε ήταν ο Σωκράτης Χάσικος). Αίφνης δεν μου έστελναν. Οι αιτήσεις αποστέλνονταν στο γραφείο του Υπουργού. Έτσι ασκούσα επιτελικό έργο, εποπτικό ρόλο. Εξέταζα αν οι αιτήσεις προχωρούσαν ομαλά ή αν είχε καθυστερήσεις. Διόρισα μια κοπέλα για να βοηθά αυτήν που ήταν το αντικείμενό της να εξετάζει τις αιτήσεις, είπε ο κ. Νικολαΐδης.

Είπε πως ο ίδιος είχε στην αρχή επιληφθεί αιτήσεων αλλά δεν θυμάται για πόσο διήρκεσε αυτό. Είπε πως για το θέμα ήταν υπεύθυνη η λειτουργός Χριστίνα Καούλλα, και πως ο ίδιος δεν ζήτησε να μάθει από τον Υπουργό γιατί τερματίστηκε η εμπλοκή του στη διαδικασία αυτή, σημειώνοντας πως είχε άριστες σχέσεις μαζί του.

Ανέφερε πως ο ίδιος ως ΓΔ του ΥΠΕΣ είχε αποφασίσει όταν η κ. Καούλλα του είπε ότι υπήρχε μια καθυστέρηση στη διεκπεραίωση των αιτήσεων να ορίσει μια άλλη λειτουργό, η οποία να την βοηθά.

Απάντησε αρνητικά στα ερωτήματα αν κατά τη διάρκεια της θητείας του έγινε δέκτης παρέμβασης ή πίεσης από αξιωματούχο ή άλλο πρόσωπο για προώθηση αίτησης πολιτογράφησης αλλοδαπού επιχειρηματία ή επενδυτή και εάν ο ίδιος είχε ασκήσει πίεση ή παρέμβαση για προώθηση μιας τέτοιας αίτησης. Απλώς παρατηρούσα εάν κυλούσαν ομαλά οι αιτήσεις, ανέφερε.

Είπε πως γίνονταν έλεγχοι κυρίως από την κ. Καούλλα για την εκπλήρωση των κριτηρίων και πως αυτή έβλεπε και το θέμα των οικονομικών κριτηρίων, που ήταν προϋπόθεση και στέλνονταν τα στοιχεία για την "καθαρότητα" του αιτητή στον ΓΔ του Υπ. Οικονομικών.

Σε ερώτηση αν διαπίστωσε κάποια λάθη, παραλείψεις ή κενά στο Κυπριακό Επενδυτικό Πρόγραμμα (ΚΕΠ), ο κ. Νικολαΐδης είπε πως το θέμα διαχειριζόταν το ΥΠΕΣ διεκπεραιωτικά, αλλά είχε βαρύνουσα θέση το Υπουργείο Οικονομικών. Δεν είδα κάποιο κενό. Η μόνη μου παρέμβαση ήταν να δω αν υπήρχαν καθυστερήσεις. Δεν ασχολούμουν με το περιεχόμενο των αιτήσεων, ανέφερε.

Είπε ακόμη πως δεν θυμάται να είχε δει δυο επιστολές, που όπως ανέφερε η κ. Καλογήρου είχαν αποσταλεί στο γραφείο του από τη Νομική Υπηρεσία για το θέμα των κατ` εξαίρεση πολιτογραφήσεων.

Ο Διοικητικός Σύμβουλος KPMG, Τάσος Γιασεμίδης, ανέφερε πως από την KPMG κατατέθηκαν γύρω στις 220 αιτήσεις για κατ’ εξαίρεση πολιτογραφήσεις. Υπάρχει μια που αποσύρθηκε, μια άλλαξε πάροχο κατά τη διάρκεια της εξέτασης και 4 δεν προχώρησαν, επεσήμανε.

Οι δυο αφορούν αιτήσεις για δυο επενδυτές. Μετά που κατατέθηκε η αίτηση, ανέφερε, ο ένας είχε μπει στη λίστα κυρώσεων της ΕΕ, ενώ ο άλλος ήταν άτομο υψηλά ιστάμενο σε εταιρεία που μετά την καταχώρηση της αίτησης μπήκε επίσης στη λίστα κυρώσεων της ΕΕ. Για τις άλλες δυο περιπτώσεις ατόμων είπε πως αυτά κατείχαν θέσεις που συσχετίζονταν με κατάλογο των κυρώσεων.

Ο κ. Γιασεμίδης είπε πως αυτή τη στιγμή εκκρεμούν πάνω από 35 αιτήσεις που έγιναν από τη εταιρεία.

Υπογράμμισε πως ποτέ δεν διαφήμισαν το διαβατήριο της Κυπριακής Δημοκρατίας ως έναν αγαθό, για να σημειώσει πως στόχος της KPMG ήταν να προωθήσει την Κύπρο ως επενδυτικό και επιχειρηματικό προορισμό και για αυτό σε όλες τις παρουσιάσεις τους αναφέρονταν στην κυπριακή οικονομία, στο φορολογικό σύστημα, στο νομικό σύστημα και με ποιόν τρόπο η Κύπρος μπορεί να είναι ένας σοβαρός επενδυτικός προορισμός.

Ουδέποτε οργανώσαμε σεμινάρια με αποκλειστικό σκοπό την προώθηση του ΚΕΠ. Ουδέποτε χρησιμοποιήσαμε φωτογραφίες του διαβατηρίου, του θυρεού ή άλλου συμβόλου της Κυπριακής Δημοκρατίας για προώθηση του ΚΕΠ, ανέφερε. 

Σημείωσε πως όταν γίνεται αξιολόγηση ενός πελάτη πρέπει να λαμβάνονται υπόψη διάφορα στοιχεία του, αν είναι πολιτικά εκτεθειμένο πρόσωπο, από ποια χώρα και τόπο προέρχεται, από πού προέρχονται τα χρήματά του. Έκανε λόγο για περιπτώσεις στις οποίες υπάρχουν αρνητικά δημοσιεύματα και δεν υπάρχουν επαρκείς δικαιολογίες και στοιχεία που να καταδεικνύουν προς το αντίθετο, σημειώνοντας πως η KPMG απέρριψε για σκοπούς ΚΕΠ πέραν των 30 εν δυνάμει πελατών. Υπήρχαν για παράδειγμα άτομα από χώρες που ήταν απαγορευτικού κινδύνου και δεν προχωρούσαμε να τους εντάξουμε καν στο σύστημα αξιολόγησης, όπως από χώρες Αφρικής, ανέφερε.

Ο κ. Γιασεμίδης είπε πως τον Φεβρουάριο του 2016 συστήθηκε στην εταιρεία συγκεκριμένο τμήμα κεντροποιημένο, το οποίο εποπτεύει τις διαδικασίες που αφορούν τους πελάτες που επιλέγονται, καθώς και τη συνεχόμενη αξιολόγηση των πελατών.

Κατέθεσε ενώπιον της Επιτροπής το εγχειρίδιο για τις διαδικασίες της αξιολόγησης των πελατών από KPMG, διαβεβαιώνοντας πως η εταιρεία είναι σε πλήρη εναρμόνιση με τη νομοθεσία και τις οδηγίες του επόπτη.

Εξήγησε πώς γίνονται οι αξιολογήσεις των πελατών και είπε πως για αυτές χρησιμοποιούν διεθνούς κύρους βάσεις δεδομένων και τις βάσεις δεδομένων του δικτύου στο οποίο ανήκει η εταιρεία, και επιβεβαιώνει γεγονότα με τις εταιρείες που υπάρχουν στο δίκτυο αυτό.

Σε όλη τη διάρκεια των υπηρεσιών που παρείχαμε ενεργήσαμε με τρόπο σύννομο, ενεργήσαμε με βάση τους εκάστοτε κανονισμούς και τη νομοθεσία όπως αυτή τροποποιείτο, είπε.

Ερωτηθείς για τα άτομα που υπέγραφαν ως εγγυητές στη σχετική αίτηση για πολιτογραφήσεις πελατών, ο κ. Γιασεμίδης πως ως εγγυητές υπέγραφαν άτομα που γνώριζαν τον πελάτη, ενώ σε ερώτηση αν συνέβαινε εγγυητές να είναι και υπάλληλοι του γραφείου απάντησε καταφατικά.

Σημείωσε ακόμη πως όσοι υπέγραφαν ήταν άτομα των ομάδων που ασχολούνταν με τον επενδυτή και γνώριζαν τον επενδυτή, απορρίπτοντας πως αυτό θα μπορούσε να σημαίνει και γνωριμία μιας ημέρας μαζί του. Υπήρχε τριβή με τους πελάτες. Υπήρχαν και επικοινωνίες με ηλεκτρονικά μέσα, ανέφερε.

Ήταν τυπικού και διαδικαστικού χαρακτήρα και δεν είχαμε επιλογές από έντυπα για να επιλέξουμε ανέφερε, σημειώνοντας πως για τις κατ’ εξαίρεση πολιτογραφήσεις το έντυπο που χρησιμοποιείτο με βάση τις οδηγίες του ΥΠΕΣ ήταν αυτό που ίσχυε για άλλες πολιτογραφήσεις προηγουμένως.

Ανέφερε πως σε περίπτωση που προέκυπταν ζητήματα γινόταν αναφορά στο κεντρικό σύστημα διαχείρισης ρίσκου και πως έγιναν και καταγγελίες προς τη ΜΟΚΑΣ από την εταιρεία.

Υπογράμμισε πως σε καμία περίπτωση δεν έστειλαν επιστολές να ζητήσουν παρεκκλίσεις από τα κριτήρια, αλλά  μόνο για σκοπούς επίσπευσης για ανθρωπιστικούς λόγους.

Πηγή: KYΠΕ

Για να σχολιάσετε κάντε κλικ εδώ
 
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πίσω στην αρχή της σελίδας