Βλέπει αντίποινα στην καταγγελία Πετρίδη, δείχνει σύγκρουση Σαββίδη ο Οδυσσέας

Βγαίνει ξανά μπροστά, στέλνοντας το μήνυμα πως στην Κύπρο οι κατηγορούμενοι μεατρέπονται σε κατήγορους στη βάση αστήρικτων καταγγελιών που  αποτελούν «προπέτασμα καπνού και αποπροσανατολισμού», πέρασε η Ελεγκτική Υπηρεσία, σε σχέση με το θέμα της συμφωνίας παραχώρησης για την Ανάπτυξη και Διαχείριση των Αερολιμένων Λάρνακας και Πάφου. Την ίδια ώρα ο Γενικός Ελεγκτής, υποδεικνύει πως ο Γενικός Εισαγγελέας, αδυνατεί να εξετάσει αντικειμενικά το ζήτημα και για αυτόν τον λόγο θα θέσει τα στοιχεία, ενώπιον της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.   

Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, σε συνέχεια του δημοσιεύματος της εφημερίδας Φιλελεύθερος ημερ. 21.1.2023, στην οποία  δημοσιεύονταν αποσπάσματα από επιστολή ημερ. 19.1.2023 του Υπουργείου Οικονομικών προς  τον Γενικό Εισαγγελέα, σήμερα αυτούσια η επιστολή έχει αναρτηθεί στην ιστοσελίδα Stockwatch. «Αν  και στην επιστολή», αναφέρει η Ελεγκτική Υπηρεσία, «αναγράφεται ότι η Υπηρεσία μας περιλαμβάνεται στους παραλήπτες της, εμείς  ακόμη δεν την έχουμε λάβει. Εν πάση περιπτώσει, από αυτήν προκύπτουν τρία σημαντικά θέματα  τα οποία θεωρούμε αναγκαίο να σχολιάσουμε. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Κατήγγειλε Ελεγκτή ο Πετρίδης, παραπέμπει στο «ντροπή» του Κληρίδη ο Οδυσσέας

Στις 2 Ιανουαρίου 2023, αναφέρει στο πρώτο της σημείο η ανακοίνωση του Γενικού Ελεγκτή, «ενημερώσαμε τον Γενικό Εισαγγελέα για το ενδεχόμενο διάπραξης  ποινικών ή αστικών αδικημάτων σε σχέση με τη σύναψη από το Υπουργείο Οικονομικών δύο  συμβάσεων με χρηματοοικονομικούς συμβούλους, μία τον Νοέμβρη του 2021 και μία τον Ιούλη του  2022, χωρίς τη ύπαρξη διαθέσιμων πιστώσεων και με απευθείας ανάθεση, χωρίς προκήρυξη  ανοικτού διαγωνισμού, κατά παράβαση της σχετικής νομοθεσίας δημοσίων συμβάσεων. Τις σχετικές  αποφάσεις είχαν λάβει ο Υπουργός Οικονομικών και ο Γενικός Διευθυντής του Υπουργείου του». 

«Από την επιστολή του Υπουργείου Οικονομικών ημερ. 19.1.2023», αναφέρει η Ελεγκτική Υπηρεσία, «προκύπτει ότι το Υπουργείο,  εξασφάλισε τον Οκτώβρη του 2022, δηλαδή μετά που αναδείξαμε για πρώτη φορά το θέμα της  παράνομης απευθείας ανάθεσης των δύο συμβάσεων, γνωμάτευση από τον Γενικό Εισαγγελέα της  Δημοκρατίας ότι η απευθείας ανάθεση ήταν νόμιμη».  

Ήδη στην επιστολή μας ημερ. 2.1.2023, συνεχίζει η ανακοίνωση, «είχαμε καταγράψει ισχυρισμούς του Υπουργείου  Οικονομικών ότι και κατά τον ουσιώδη χρόνο σύναψης των δύο συμβάσεων είχαν τη σύμφωνη  γνώμη του Γενικού Εισαγγελέα για την απευθείας αυτή ανάθεση. Μάλιστα αυτό περιλαμβάνεται και  σε κοινή δήλωση των Υπουργείων Οικονομικών και Μεταφορών ημερ. 27.9.2022». 

Και προσθέτει: «Αυτό που επιβεβαιώνεται από την επιστολή του Υπουργείου Οικονομικών είναι ότι ο Γενικός  Εισαγγελέας καλείται να εξετάσει πιθανά ποινικά αδικήματα των ιθυνόντων του Υπουργείου  Οικονομικών οι οποίοι όμως ενήργησαν στη βάση δικής του καθοδήγησης και/ή δικής του εκ των  υστέρων κάλυψης.  Η τεκμηρίωση του παράνομου της απευθείας ανάθεσης παρατίθεται στην παράγραφο 3 της επιστολής μας ημερ. 2.1.2023 που δίνεται σήμερα στη δημοσιότητα». 

«Επειδή δε προφανώς ο Γενικός Εισαγγελέας δεν μπορεί αντικειμενικά να εξετάσει το θέμα και επειδή  η δεύτερη ανάθεση ύψους €191.238 αφορά δημόσια σύμβαση που με βάση τη σχετική νομοθεσία  θα έπρεπε, λόγω του ύψους της, να είχε προκηρυχθεί σε ευρωπαϊκό επίπεδο, θα διαβιβάσουμε  σχετική καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την παράνομη απευθείας ανάθεση», υποδεικνύει ο Γενικός Ελεγκτής.  

Σε δεύτερο σημείο της ανακοίνωσης του ο Οδυσσέας Μιχαηλήδις, σημειώνει πως, «στην επιστολή του ημερ. 19.1.2023 το Υπουργείου Οικονομικών ψεύδεται ως προς την  εξασφάλιση πιστώσεων πριν την υπογραφή των δύο συμβάσεων».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Πυρά Καρούσου-Πετρίδη σε Ελεγκτική, δείχνει… αγκρίσματα ο Οδυσσέας

 Και προσθέτει: «Αποτελεί αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι το Υπουργείο Οικονομικών υπέγραψε δύο συμβάσεις  παροχής υπηρεσιών, η πρώτη (ημερ. 18.11.2021) με τον ελεγκτικό οίκο Ernst Young αξίας €80.000  και η δεύτερη (ημερ. 14.7.2022) με τον ελεγκτικό οίκο PwC αξίας €191.238, χωρίς να έχουν  εξασφαλιστεί προηγουμένως οι διαθέσιμες πιστώσεις. Συγκεκριμένα, οι δύο συμβάσεις  υπογράφτηκαν ενώ οι αναγκαίες πιστώσεις ήταν δεσμευμένες στον κρατικό Προϋπολογισμό. Στην  πρώτη περίπτωση το αίτημα για αποδέσμευση υποβλήθηκε στην αρμόδια Κοινοβουλευτική  Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού εκ των υστέρων στις 1.12.2021 και η σχετική έγκριση  δόθηκε από την Επιτροπή στις 7.12.2021. Στην δεύτερη περίπτωση το αίτημα για αποδέσμευση  υποβλήθηκε εκ των υστέρων στις 8.9.2022 και ουδέποτε εγκρίθηκε από την εν λόγω Επιτροπή. Το  Υπουργείο Οικονομικών σε καμία από δύο τις περιπτώσεις δεν ενημέρωσε την υπό αναφορά  Επιτροπή ότι οι συμβάσεις για τις οποίες ζητούσε αποδέσμευση πιστώσεων είχαν ήδη υπογραφεί». 

«Το γεγονός ότι, όπως μας πληροφορεί το Υπουργείο Οικονομικών, ο οίκος PwC αποφάσισε να μην  ζητήσει τα δεδουλευμένα του, δεν διορθώνει το πρόβλημα αλλά το κάνει ακόμη πιο σοβαρό», υποδεικνύει. 

Στο τρίτο σημείο της ανακοίνωσης του, ο Οδυσσέας Μιχαηλίδης, αναφέρει πως, «το Υπουργείο Οικονομικών μας καταγγέλλει επειδή στην ενημέρωση που κάναμε προφορικά  στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Οικονομικών και Προϋπολογισμού κρίναμε σκόπιμο να της  αναφέρουμε ότι κάθε τροποποίηση σε δημόσια σύμβαση εξ ορισμού ενέχει κινδύνους για θέματα  διαφθοράς, οι οποίοι κίνδυνοι αυξάνονται όσο πιο μεγάλη είναι η τροποποίηση. Στην προκειμένη  περίπτωση, η τροποποίηση με την διαχειρίστρια εταιρεία αφορά απευθείας ανάθεση  εργασίας με ακαθάριστα έσοδα ύψους €1,5 δις. Το μέγεθος είναι κολοσσιαίο. Κρίναμε επίσης  σκόπιμο, να ενημερώσουμε την Επιτροπή, ώστε να έχει πλήρη εικόνα, ότι στέλεχος της Hermes είχε  παραδεχθεί το 2015 στο σκάνδαλο ΣΑΠΑ ότι είχε δώσει μίζες και ότι προσχέδιο έκθεσης μας στο  Υπουργείο Μεταφορών είχε κοινοποιηθεί από τους ίδιους στην Hermes χωρίς τούτο να  προβλεπόταν στη διαδικασία. Τονίσαμε ότι σε καμία περίπτωση δεν κατηγορούμε την εταιρεία ή  στελέχη της ή οποιονδήποτε άλλο για διαφθορά, αλλά ότι, ως ελεγκτές, οφείλουμε πάντα κατά τη  διενέργεια ελέγχου να αξιολογούμε επαρκώς τους κινδύνους που υπάρχουν ώστε να τους λάβουμε  υπόψη κατά το σχεδιασμό και διενέργεια του ελέγχου».  

Και προσθέτει: «Το Υπουργείο Οικονομικών μας καταγγέλλει λοιπόν επειδή ενημερώσαμε για αυτά τα θέματα την  αρμόδια Επιτροπή η οποία, η ίδια αυτοβούλως μας είχε ζητήσει ενημέρωση. Θεωρεί δε μεμπτό το  Υπουργείο Οικονομικών ότι ενημερώσαμε την Επιτροπή για την απαράδεκτη και ετεροβαρή  συμφωνία που δρομολογούσαν».  

Σε ότι αφορά τους ανυπόστατους και γελοίους ισχυρισμούς του Υπουργείου Οικονομικών», όπως τους χαρακτηρίζει η Ελεγκτική Υπηρεσία, «περί διαρροής εμπιστευτικού εγγράφου, τους έχουμε ήδη σχολιάσει στην ανακοίνωση μας ημερ.  21.1.2023». 

Πρόσθετει ότι, «μόνο ότι, από την επιστολή τους ημερ. 19.1.2023 που τώρα διαβάζουμε, φαίνεται ότι  η ανυπόστατη αυτή εις βάρος μας καταγγελία αφορά μόνο γεγονότα του Σεπτέμβρη του 2022 και  όχι και κάποιο μεταγενέστερο γεγονός. Διερωτάται λοιπόν κανείς γιατί αυτή δεν υπεβλήθη τότε αλλά  δύο εβδομάδες μετά την δική μας καταγγελία. Προφανώς για τους λόγους που έχουμε ήδη εξηγήσει:  Οι «κατηγορούμενοι μετατρέπονται σε κατηγόρους» στη βάση αστήρικτων καταγγελιών που  αποτελούν «προπέτασμα καπνού και αποπροσανατολισμού», καταλήγει η ανακοίνωση. 

Δειτε Επισης

Πορεία διαμαρτυρίας κατά της οικονομικής κρίσης και της διαφθοράς στα κατεχόμενα
Στοίχημα για το ΑΚΕΛ να επικρατήσουν οι δυνάμεις που βάζουν σε πρώτο πλάνο την πλειοψηφία
Υψηλά επίπεδα άγχους και στρες για οικονομικά τους εμφανίζουν οι Κύπριοι
Ο Τατάρ θεωρεί πως η εισβολή έφερε... ειρήνη-Επιμένει σε ίση κυριαρχία και εγγυήσεις
Για ήττα της Λεμεσού κάνει λόγο ο υποψήφιος Δήμαρχος Γιάννης Αρμεύτης
Ανακηρύχθηκαν χωρίς ανθυποψήφιο τέσσερις Αντιδήμαρχοι στην επαρχία Λάρνακας
Διαφωνεί με μεταφορά Σχολής ΤΕΠΑΚ ο υποψήφιος Δήμαρχος Λεμεσού Χρ. Μιχαηλίδης
Από φόρο και δανεισμό 68 εκατ. στερλίνες για «επιτροπή ακίνητης περιουσίας»
Αυτοί είναι όλοι οι υποψήφιοι δήμαρχοι, αντιδήμαρχοι και πρόεδροι Επαρχιακών Οργανισμών
Στηρίζει Ελεγκτή με το γάντι το ΔΗΚΟ-Επιτίθεται στον Πρόεδρο για τη θεσμική σύγκρουση το ΑΚΕΛ