Προβλήματα στην εφαρμογή του i-justice-Δείχνουν τα κενά οι δικηγόροι

Τα προβλήματα που παρατηρούνται με την εφαρμογή του i-justice, μελέτησε η Επιτροπή Νομικών της Βουλής, κατά την οποία τέθηκαν στο τραπέζι τρία σημαντικά θέματα, για τα οποία οι αρμόδιοι έδωσαν εξηγήσεις.

Το θέμα ενέγραψε το μέλος της Επιτροπής και βουλευτής της ΕΔΕΚ, Κωστής Ευσταθίου, ο οποίος άνοιξε και τη συζήτηση, αναφέροντας πως είναι ένα θέμα για το οποίο έχουν δεχθεί πολλά παράπονα. Όπως υπέδειξε ο κ. Ευσταθίου είναι μία καινοτομία και γίνεται εξαιρετική προσπάθεια, αφού πρέπει να εφαρμοστεί μέχρι να τεθεί σε ισχύ το e-justice, ενώ έθεσε τρία θέματα, για τα οποία δέχθηκαν παράπονα.

Ένα από αυτά είναι ότι με τον τρόπο που διεκπεραιώνονται οι υποθέσεις, φαίνεται ότι χάνεται ο ρόλος του εφετείου και διάβασε μία επιστολή από δικηγόρο, στην οποία αναφέρεται ότι με τον τρόπο που λειτουργεί το σύστημα, δημιουργούνται προβλήματα τα οποία η τεχνητή νοημοσύνη δεν αντιλαμβάνεται, αλλά η ανθρώπινη ευφυία μπορεί να επιλύσει.

Το δεύτερο θέμα που έθεσε ο βουλευτής της ΕΔΕΚ είναι αυτό των προθεσμιών. Όπως σημείωσε, σε περίπτωση λάθους, θα πρέπει να καταχωρηθεί ξανά η υπόθεση από την αρχή και με αυτό τον τρόπο χάνονται οι προθεσμίες. Μάλιστα, ένα άλλο ενδεχόμενο που υπάρχει, για να χαθούν οι προθεσμίες, είναι όταν ο δικηγόρος δεν γνωρίζει το σύστημα και δυσκολεύεται με τις διαδικασίες.

Το τρίτο ζήτημα είναι ότι οι ιδιώτες αντιμετωπίζουν μεγάλο πρόβλημα, αφού προσπαθούν να προωθήσουν τις υποθέσεις τους και αδυνατούν να το κάνουν, επειδή δεν είναι εγγεγραμμένοι στο σύστημα Αριάδνη, είτε δεν γνωρίζουν το σύστημα. Όπως υπέδειξε, με αυτό τον τρόπο χάνεται το δικαίωμα στην πρόσβαση στο δικαστήριο.

Η τοποθέτηση της Κυβέρνησης

Στη δική του τοποθέτηση, ο εκπρόσωπος του Υπουργείου Δικαιοσύνης, που βρέθηκε στην Επιτροπή Νομικών, ανέφερε πως ως Υπουργείο υποστηρίζουν και συμβάλλουν στην επίλυση οποιωνδήποτε προβλημάτων που παρατηρηθούν, ωστόσο την καθημερινή ευθύνη και επίβλεψη έχει το Υφυπουργείο Καινοτομίας και το πρωτοκολλητείο.

Από πλευράς πρωτοκολλητείου, οι εκπρόσωποι στην Επιτροπή, ανέφεραν πως όσον αφορά στο πρώτο θέμα που έθεσε ο κ. Ευσταθίου, διαφώνησαν ότι χάνεται ο ρόλος του πρωτκολλητείου, αφού όπως γινόταν ο έλεγχος πριν, γίνεται και τώρα, εξηγώντας πως γίνεται απλά ηλεκτρονικά και δεν έχουν παραληφθεί στάδια.

Όσον αφορά στο δεύτερο θέμα, ανέφεραν ότι οι προθεσμίες δεν χάνονται, αφού ξεκινά να μετρά από την πρώτη φορά που έγινε η καταχώρηση και μετά γίνεται ο έλεγχος και προχωρά η διαδικασία. Απαντώντας για το τρίτο θέμα, σημειώθηκε πως υπάρχει λύση γι’ αυτό, αφού στα πρωτοκολλητεία υπάρχει άτομο, το οποίο μπορεί να παραλαμβάνει τις αιτήσεις με φυσικό τρόπο.

Η εκπρόσωπος του Υφυπουργείου Καινοτομίας ανέφερε πως το i-justice είναι μία ενδιάμεση λύση, που αναπτύχθηκε λόγω covid και θα είναι σε λειτουργία μέχρι να εφαρμοστεί το e-justice. Συνεχίζοντας, σημείωσε πως υπάρχουν διάφορα προβλήματα, τα οποία προσπαθούν αν επιλύουν. Υπέδειξε, δε, ότι έχει γίνει ένας κύκλος επιμόρφωσης και υπάρχουν έξι άτομα στα δικαστήρια και στη Νομική Υπηρεσία που εξυπηρετούν, ενώ η Κυβέρνηση έχει δώσει ένα κονδύλι 25,000 ευρώ προς τον Δικηγορικό Σύλλογο, ώστε να προβεί σε αγορά υπηρεσιών, από άτομα που θα επιμορφωθούν για το εν λόγω σύστημα και θα βοηθούν.

Τονίστηκε πως αυτό έγινε ώστε να υπάρχει ταυτόχρονη καταχώρηση των υποθέσεων, αφού το i-justice τέθηκε σε εφαρμογή τον Φεβρουάριο του 2021 και δόθηκε χρονικό περιθώριο ενός χρόνου, ώστε να γίνουν οι επιμορφώσεις και από τον Φεβρουάριο του 2022 οι υποθέσεις καταχωρούνται μόνο ηλεκτρονικά. Η βοήθεια από τον Δικηγορικό Σύλλογο και τα άτομα που θα είναι υπεύθυνα γι’ αυτό, επίσης, αφορά ένα μικρό χρονικό διάστημα, αφού είναι μία μεταβατική περίοδος, μέχρι να εξοικειωθούν οι δικηγόροι με το σύστημα.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Υφυπουργείου Καινοτομίας, το e-justice αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή το 2023 και θα είναι το ολοκληρωμένο σύστημα, ενώ απαντώντας στην τοποθέτηση για το σύστημα Αριάδνη, εκεί έχει πρόσβαση ο οποιοσδήποτε πολίτης θέλει, αφού αφορά γενικά στις δημόσιες υπηρεσίες.

Οι ερωτήσεις των βουλευτών

Στη συνέχεια, το λόγο πήραν οι βουλευτές της Επιτροπής, οι οποίοι έθεσαν κάποιες ερωτήσεις προς τους αρμόδιους, ώστε να ξεκαθαρίσουν κάποια πράγματα. Την αρχή έκανε ο πρόεδρος των Οικολόγων, Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, ο οποίος εξέφρασε την απορία αν υπάρχουν παράπονα από δικηγόρους για το θέμα, αν υπάρχουν προβλήματα με τις υπογραφές και πώς μπορεί κάποιος να καταβάλει την υπογραφή του και ποιες είναι οι δικλείδες ασφαλείας που υπάρχουν για το εν λόγω θέμα και έκλεισε την τοποθέτησή του με την ερώτηση αν λαμβάνουν κάποια απόδειξη όσοι κάνουν τις καταχωρήσεις ηλεκτρονικά.

Τον κ. Θεοπέμτου ακολούθησε ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, Ανδρέας Πασιουρτίδης, ο οποίος αναρωτήθηκε αν είναι όλοι εξοικειωμένοι με το σύστημα, αν υπάρχει κάποιο τηλεφωνικό κέντρο, στο οποίο μπορούν να απευθυνθούν όσοι αντιμετωπίζουν κάποιο πρόβλημα στη διαδικασία ή έχουν κάνει κάποιο λάθος; Καταλήγοντας, υπέδειξε ότι θα πρέπει να γίνει ακόμη ένας κύκλος επιμόρφωσης περισσότερων δικηγόρων για το σύστημα.

Από πλευράς της, η αναπληρώτρια πρόεδρος του Δημοκρατικού Κόμματος, Χριστιάνα Ερωτοκρίτου, διερωτήθηκε κατά πόσο οι υποδομές και το προσωπικό στα δικαστήρια, είναι ικανό να καλύψουν τα προβλήματα με τις προθεσμίες, ενώ εξέφρασε την απορία τι συμβαίνει όταν κάτι πάει λάθος και δεν υπάρχει χρόνος, ώστε οι δικηγόροι να διορθώσουν τα λάθη τους;

Το λόγο πήρε τελευταίος ο εισηγητής του θέματος, ο κ. Ευσταθίου, ο οποίος διερωτήθηκε από πότε ξεκινά να μετρά η προθεσμία; Σε περίπτωση που γίνουν οι διαδικασίες, αλλά υπάρχει λάθος και δεν ολοκληρωθεί η διαδικασία, αλλά χαθεί η προθεσμία, πότε θεωρείται ότι έγινε η καταχώρηση; Μάλιστα, διερωτήθηκε αν θα ήταν καλό να γίνεται και με υβριδικό τρόπο η καταχώρηση των υποθέσεων, μέχρι να τεθεί σε πλήρη εφαρμογή του e-justice;

Παίρνοντας εκ νέου το λόγο οι εκπρόσωποι του πρωτοκολλητείου, για να απαντήσουν για τις προθεσμίες, σημείωσε πως η προθεσμία ξεκινά από την πρώτη φορά που καταχωρείται η υπόθεση, αλλά σε περίπτωση που υπάρχει λάθος και δεν γίνει καταχώρηση την πρώτη φορά, τότε δεν έγινε αποδεκτή η αίτηση. Σε ερώτηση του κ. Θεοπέμπτου αν υπάρχει κάποιο ιστορικό στο σύστημα, στο οποίο μπορεί να γνωρίζει ο δικηγόρος αν έκανε σωστά τα βήματα, οι εκπρόσωποι του πρωτοκολλητείου σημείωσαν πως υπάρχει η δυνατότητα κάποιος να βλέπει το ιστορικό των κινήσεών του, όμως όσον αφορά στις υποθέσεις που προχωρούν με καταχώρηση, δεν υπάρχει αυτή η δυνατότητα και σε περίπτωση λάθους, θα πρέπει να γίνει ξανά η διαδικασία.

Σε ερώτηση της κας. Ερωτοκρίτου, τι γίνεται σε περίπτωση που ένας δικηγόρος μείνει τελευταία στιγμή να καταχωρήσει υπόθεση, ωστόσο παρουσιάζεται τεχνικό πρόβλημα και δεν μπορεί να προχωρήσει η διαδικασία, αναφέρθηκε ότι υπάρχουν συγκεκριμένα τηλέφωνα, στα οποία μπορούν να καλέσουν οι ενδιαφερόμενοι και να τους ενημερώσουν για το λάθος. Σε περίπτωση που δεν μπορεί να διορθωθεί άμεσα το λάθος, υπάρχει και το ενδεχόμενο να γίνει αίτημα στο Δικαστήριο, ώστε να γίνει η καταχώρηση με φυσική παρουσία, όπως έγινε σε δύο άλλες περιπτώσεις.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Στην Ολομέλεια οι κανονισμοί για τις προσλήψεις των αστυνομικών

Δειτε Επισης

Χειροπέδες σε 46χρονη για κλοπή των εισπράξεων από αρτοποιείο
Πυρκαγιές σε ισόγειο οικίας και διαμέρισμα στη Λάρνακα έθεσε σε κινητοποίηση την Πυροσβεστική
Χειροπέδες σε 19χρονο για κλοπές από οχήματα στη Λάρνακα
Ασήκωτες οι ευθύνες και της ΕΦ για τον Θανάση-Η ασυδοσία, τα ψεύδη και η προσπάθεια συγκάλυψης
Η ανάγκη για διαφάνεια, οι επαναλαμβανόμενοι πρωταγωνιστές και ο πολιτικός αντίκτυπος
Δημοσιοποιείται το αποτέλεσμα των ανώνυμων καταγγελιών στην Αρχή-Η ενημέρωση για τις πρώτες δύο αποφάσεις
Δημοσκόπηση για τα πέντε χρόνια ΓεΣΥ-Τα πλεονεκτήματα και ο βαθμός ικανοποίησης των δικαιούχων
Από δεσμοφύλακας τρόφιμος των Φυλακών ο 47χρονος για το μπαράζ εμπρησμών-Ζήτησε να εξεταστεί από ψυχίατρο
Αυτοί είναι οι τυχεροί αριθμοί της κλήρωσης του Τζόκερ
Η κυβέρνηση της Ισπανίας αρνήθηκε να δώσει άδεια ελλιμενισμού σε πλοίο που μετέφερε όπλα στο Ισραήλ