Αυτές είναι οι οδηγίες για εξασφάλιση διαταγμάτων τηλεπικοινωνιακών δεδομένων

Νομικό παράθυρο θεωρεί πως βρήκε η Νομική Υπηρεσία αναφορικά με την εξασφάλιση διαταγμάτων άρσης τηλεπικοινωνιακών δεδομένων, μετά την απόφαση βόμβα του Ανωτάτου, το οποίο έκρινε παράνομη την κατακράτηση και την αποκάλυψη των τηλεπικοινωνιακών δεδομένων όλων των πολιτών, χωρίς καμία διάκριση, για περίοδο έξι μηνών σε περίπτωση που ζητηθούν από τις Αρχές για διερεύνηση μιας ποινικής υπόθεσης, αφού όπως τονίστηκε ο Νόμος του 2007 αντιβαίνει των κανονισμών της Ευρωπαϊκής Σύμβασης.  

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Επιχειρούν ντρίπλα με τηλεπικοινωνιακά, κόκκινη γραμμή από την απόφαση Αεροπόρου

Παρά το γεγονός ότι νομικοί τονίζουν πως η μόνη διέξοδος μετά την απόφαση του Δικαστηρίου, που επηρεάζει δεκάδες υποθέσεις, είναι η τροποποίηση της Νομοθεσίας, εντούτοις η Νομική Υπηρεσία έδωσε οδηγίες προς την Αστυνομία για να αξιοποιήσει άλλων άρθρων της Νομοθεσίας, με σκοπό την εξασφάλιση διαταγμάτων για τηλεπικοινωνιακά δεδομένα, μέχρι νεωτέρας. 

Σύμφωνα με πληροφορίες του REPORTER, πριν από μερικές μέρες, απεστάλη επιστολή στους Αστυνομικούς Διευθυντές και Διοικητές, με την οποία δίδονται οδηγίες ως προς τον τρόπο διαχείρισης της απόφασης του Ανωτάτου, μέχρι την τροποποίηση του περί Διατήρησης Τηλεπικοινωνιακών Δεδομένων με σκοπό τη διερεύνηση σοβαρών ποινικών αδικημάτων Νόμου 183(I)/2004, αναφέροντας τους πως πλέον οι αιτήσεις για την έκδοση διαταγμάτων πρόσβασης σε τηλεπικοινωνιακά δεδομένα, βασίζονται στο άρθρο 4(1)(2)(3)(4) του Νόμου 183(I)/2004, στα άρθρα 99, 100 και 101 του περί Ρυθμίσεως Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και Ταχυδρομικών Υπηρεσιών Νόμου 112(Ι)/2004, στα άρθρα 5,6 και 9 της Οδηγίας 2002/58/ΕΚ και στο διάταγμα του Επιτρόπου Ρυθμίσεως Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και Ταχυδρομείων ημερ. 28/12/2007 (Κ.Δ.Π 607/2007). 

Όσον αφορά την πρόσβαση της Αστυνομίας σε ip addresses, δίνονται οδηγίες όπως χρησιμοποιείται το άρθρο 4(1)(2)(3)(4) του Νόμου 183(Ι)/2004. 

Η Νομική Υπηρεσία, αφού αξιολόγησε την απόφαση της Ολομέλειας του Ανωτάτου, που κατά πλειοψηφία έκρινε παράνομη την κατακράτηση των δεδομένων όλων των πολιτών, αποφάσισε όπως: 

Αιτήσεις για έκδοση διατάγματος για πρόσβαση σε τηλεπικοινωνιακά δεδομένα θα υποβάλλονται από τούδε και στο εξής και μέχρι την ενδεχόμενη τροποποίηση του Nόμου 183(Ι)/2007, με βάση το άρθρο 4 (1) (2) (3) και (4) του Ν.183(Ι)/2004, τα άρθρα 99, 100 και 101 του περί Ρυθμίσεως Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και Ταχυδρομικών Υπηρεσιών Νόμου, Ν.112(Ι)/2004, τα άρθρα 5 και 6 και 9 της Οδηγίας 2002/58/ ΕΚ και το διάταγμα του Επιτρόπου Ρυθμίσεως Ηλεκτρονικών και Ταχυδρομείων, ημερομηνίας 28/12/2007 (Κ.Δ.Π 607/2007). Αυτό έχει αποφασιστεί, εν όψει κυρίως των πιο κάτω δεδομένων: 

-Τα άρθρα του Ν.183(Ι)2007 που αφορούν την πρόσβαση σε τηλεπικοινωνιακά δεδομένα και δη το άρθρο 4 αυτού, δεν έχουν επηρεαστεί από την πιο πάνω απόφαση της Ολομέλειας. 

-Με βάση το άρθρο 100 του Ν. 112(Ι)2004 οι πάροχοι, μεταξύ άλλων, δικαιούνται να διατηρούν συγκεκριμένες κατηγορίες δεδομένων για σκοπούς χρέωσης των συνδρομητών και πληρωμής των διασυνδέσεων, κατ' εφαρμογή του άρθρου 6(2) της Οδηγίας 2002/58ΕΚ σχετικά με την επεξεργασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και την προστασία της ιδιωτικής ζωής στον τομέα των ηλεκτρονικών επικοινωνιών. 

-Με βάση το διάταγμα του Επιτρόπου Ρυθμίσεως Ηλεκτρονικών και Ταχυδρομείων, ημερομηνίας 28/12/2007, οι πάροχοι αποθηκεύουν συγκεκριμένες κατηγορίες δεδομένων, για σκοπούς χρέωσης των συνδρομητών και πληρωμής των διασυνδέσεων, για περίοδο έξι μηνών. 

-Στην πιο πάνω απόφαση της Ολομέλειας λέχθηκαν και τα εξής: 

''Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η σκέψη 167 της La Quadrature du Net κ.α, στην οποία αναφέρεται ότι: ''Επιτρέπεται στα κράτη μέλη να προβλέπουν στη νομοθεσία τους ότι η πρόσβαση στα δεδομένα κίνησης και σε δεδομένα θέσης μπορεί, τηρουμένων των ίδιων αυτών ουσιαστικών και διαδικαστικών προϋποθέσεων, να πραγματοποιείται για την καταπολέμηση του σοβαρού εγκλήματος ή για τη διαφύλαξη της εθνικής ασφάλειας όταν τα εν λόγω δεδομένα διατηρούνται από τον παρόχο κατά τρόπο σύμφωνο με τα άρθρα 5, 6 και 9 ή ακόμη με το άρθρο 15, παράγραφος 1, της οδηγίας 2002/58". 

Το άρθρο 6(2) της Οδηγίας, προβλέπει για το χρόνο που επιτρέπεται η επεξεργασία από τον παροχέα, ήτοι έως το τέλος της χρονικής περιόδου εντός της οποίας δύναται να αμφισβητείται νομίμως ο λογαριασμός ή να επιδιώκεται η πληρωμή. 

Όπως εξηγήθηκε στην Tele2, με τη λήξη της περιόδου αυτής, τα δεδομένα τα οποία ήταν αντικείμενο αποθήκευσης και επεξεργασίας, εξαλείφονται ή καθίστανται ανώνυμα. Το κατά πόσο η πρόσβαση από την Αστυνομία γίνεται κατά την περίοδο που αυτά διατηρούνται από τον παροχέα για τον σκοπό που προβλέπει το Άρθρο 6(2) της οδηγίας είναι βέβαια, ζήτημα πραγματικό στην κάθε υπόθεση."

Τα πιο πάνω ισχύουν, εάν τα ζητούμενα δεδομένα εμπίπτουν στις κατηγορίες δεδομένων που προβλέπονται από το άρθρο 100 του Ν.112(Ι)2004 (και υπό προϋποθέσεις και στα άρθρα 99 και 101). 

Εάν τα ζητούμενα δεδομένα σχετίζονται με ip διευθύνσεις, θα επιχειρείται η έκδοση διαταγμάτων με βάση το άρθρο 4 (1) (2) (3) και (4) του Ν. 183(Ι)2004, όπως δηλαδή και παλαιότερα, εν όψει των όσων λέχθηκαν στις σχετικές αποφάσεις του ΔΕΕ για τα εν λόγω δεδομένα και ειδικότερα, μεταξύ άλλων, στην κατάληξη της υπόθεσης La Quadrature du Net, όπου αναφέρθηκαν τα ακόλουθα: 

''Για τους Λόγους αυτούς, το Δικαστήριο (τμήμα μείζονος συνθέσεως) αποφαίνεται: 

1. Το άρθρο 15, παράγραφος 1, της οδηγίας 2002/58/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 12ης Ιουλίου 2002, σχετικά με την επεξεργασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και την προστασία της ιδιωτικής ζωής στον τομέα των ηλεκτρονικών επικοινωνιών (οδηγία για την προστασία ιδιωτικής ζωής στις ηλεκτρονικές επικοινωνίες), όπως τροποποιήθηκε με την οδηγία 2009/136/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 25ης Νοεμβρίου 2009, ερμηνευόμενο υπό το πρίσμα των άρθρων 7, 8 και 11 καθώς και του άρθρου 52, παράγραφος 1, του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αντιτίθεται σε νομοθετικά μέτρα τα οποία προβλέπουν προληπτικώς, για τους σκοπούς του εν λόγω άρθρου 15, παράγραφος 1, γενική και χωρίς διάκριση διατήρηση των δεδομένων κίνησης και των δεδομένων θέσης. 

Αντιθέτως, το εν λόγω άρθρο 15, παράγραφος 1, της οδηγίας 2002/58, όπως τροποποιήθηκε με την οδηγία 2009/136 ερμηνευόμενο υπό το πρίσμα των άρθρων 7, 8 και 11 καθώς και του άρθρου 52, παράγραφος 1, του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων, δεν αντιτίθεται σε νομοθετικά μέτρα... 

- τα οποία προβλέπουν, για τη διαφύλαξη της εθνικής ασφάλειας, την καταπολέμηση του σοβαρού εγκλήματος και την πρόληψη των σοβαρών απειλών κατά της δημόσιας ασφάλειας, γενική και χωρίς διάκριση διατήρηση των διευθύνσεων IP που  εκχωρούνται στην πηγή της σύνδεσης, για χρονική περίοδο περιοριζόμενη στο απολύτως αναγκαίο''. 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Φακέλωναν όλους τους πολίτες για διερεύνηση υποθέσεων-Το χαστούκι και το ντόμινο

Δειτε Επισης

«Νομίζω ότι θα ξαναέβρω την ευτυχία μου»-Τα πρώτα λόγια του παππού μετά την αποφυλάκιση
Κέρδισε έφεση κατά της ΕΠΑ η Cyta για επιβολή διοικητικού προστίμου €663.000
Τέσσερις οι συλληφθέντες για «Δημητρούι» που προσφεύγουν στο Εφετείο-Οι βασικοί άξονες της έφεσης
Τέλος στην Οδύσσεια του παππού Χρύσανθου-Αφέθηκε ελεύθερος μετά την απονομή χάριτος
Άλλη μια τραγωδία στην άσφαλτο-Νεκρός ο 61χρονος Πολύκαρπος Μιχαήλ
Ανέλυσε στους ομολόγους του τις στοχευμένες ενέργειες της Κύπρου για επιστροφές μεταναστών ο ΥΠΕΣ
Ζητούν από τον Ταμασού να αποσαφηνίσει εάν αναγνωρίζει δεδικασμένο οι δικηγόροι των μοναχών
Πρόταση ΔΗΠΑ για αποποίηση δικαιώματος επαγγελματικής δραστηριότητας από βουλευτές
Δίνεται τελικά προεδρική χάρη στον 82χρονο παππού-Συνυπογράφει το αίτημα Χριστοδουλίδη η Εισαγγελία
Οργή συγγενών για τις ποινές χάδι στους έξι ένοχους για τη φωτιά στο Μάτι-Πέταξαν καρέκλες στην έδρα