Παιδιά και ηλικιωμένοι με αναπηρία στερούνται οχήματα ΑμεΑ-«Χαμηλά τα επιδόματα»

Χωρίς οικονομική βοήθεια για αγορά αναπηρικού οχήματος φαίνεται να παραμένει μερίδα συμπολιτών μας που βρίσκονται καθηλωμένοι σε αναπηρικό τροχοκάθισμα. Όπως διαφαίνεται και από το νομοσχέδιο που υπάρχει σε εφαρμογή τα τελευταία χρόνια, για την παροχή οικονομικής βοήθειας δικαιούχοι είναι όσοι βρίσκονται στις ηλικίες μεταξύ 18 και 70 ετών, με τους υπόλοιπους, δηλαδή τα παιδιά και τους ηλικιωμένους να εξαιρούνται, χωρίς αυτό να σημαίνει πάντοτε ότι δεν λαμβάνουν κάποια κατ' εξαίρεση βοήθεια. Το μόνο σίγουρο ωστόσο, είναι ότι ακόμα και αυτή η οικονομική βοήθεια δεν μπορεί να καλύψει την αγορά αναπηρικού οχήματος. 

Το εν λόγω ζήτημα που απασχολεί μερίδα συμπολιτών μας, οδηγείται ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εργασίας, έπειτα από εισήγηση του βουλευτή της ΕΔΕΚ, Ανδρέα Αποστόλου. Το μέγεθος του προβλήματος, ανέδειξε σε δηλώσεις που παραχώρησε στον REPORTER ο κ. Αποστόλου για να εξηγήσει ότι υπάρχει η κατηγορία ατόμων ανάμεσά μας που αντιμετωπίζουν κάποιας μορφής αναπηρίας, αλλά δεν οδηγούν οι ίδιοι. «Δηλαδή δεν είναι αναπηρικό το όχημα που εισέρχεται ο ανάπηρος για να οδηγήσει, αλλά εισέρχεται με το τροχοκάθισμα για να το οδηγήσει κάποιος από τους συγγενείς τους για να τους μεταφέρει κάπου ή για μια θεραπεία ή σε ένα γιατρό ή οπουδήποτε αλλού επιθυμούν να πάνε. Αφορά άτομα που δεν οδηγούν, είτε είναι ηλικιωμένα, είτε είναι ανήλικα».

Δυστυχώς, όπως σημείωσε ο κ. Αποστόλου, «γι’ αυτή την κατηγορία ατόμων δεν υπάρχει το οποιοδήποτε σχέδιο, αλλά κατ’ εξαίρεση η Κυβέρνηση προσφέρει ένα μικρό ποσό για τα άτομα κάτω των 18 ετών που δεν εμπίπτουν στο σχέδιο, αλλά εκείνο το ποσό δεν καλύπτει ούτε ένα ποσοστό της ανάγκης για αγορά του αυτοκινήτου. Γιατί και τα αυτοκίνητα που εισέρχεται ένας ανάπηρος με τροχοκάθισμα είναι πολύ πιο ακριβά από τα κανονικά αυτοκίνητα που είναι προσαρμοσμένα για να οδηγεί ένας ανάπηρος. Για άτομα άνω των 70 ετών, επίσης, δεν υπάρχει κανένα σχέδιο. Δηλαδή, εάν για παράδειγμα ένας ηλικιωμένος πάθει εγκεφαλικό και παραμείνει τετραπληγικός και πρέπει να τον μετακινεί η σύζυγός του σε γιατρούς και θεραπείες, δεν υπάρχει κάποιο σχέδιο για να καλύπτει το ποσό ή μέρος του ποσού για αυτοκίνητο».

Ως εκ τούτου, φαίνεται να υπάρχει μια ομογνωμία για το συγκεκριμένο ζήτημα, με όλους τους βουλευτές και τους φορείς σύμφωνα με τον κ. Αποστόλου, να συμφωνούν ότι επιβάλλεται να γίνει η επέκταση του σχεδίου. «Είναι μικρά θέματα, που ίσως να μην απασχολούν μεγάλη μερίδα κόσμου, αλλά είναι ζήτημα που απασχολεί ανθρώπους και χρίζουν βοηθείας».

«Αποκλείονται παιδιά και ηλικιωμένοι με αναπηρίες»

Την τροποποίηση των νομοθετικών και άλλων διοικητικών ρυθμίσεων που αφορούν άμεσα ή έμμεσα τα άτομα με αναπηρίες με τρόπο ώστε να καταργηθούν όλες οι διακρίσεις λόγω ηλικίας των ατόμων με αναπηρίες, ζητά η Συνομοσπονδίας Οργανώσεων Αναπήρων (ΚΥΣΟΑ), με τον πρόεδρο Χριστάκη Νικολαΐδη, να σηκώνει το γάντι και να εκφράζει τη θέση της Συνομοσπονδίας. 

Τα δημόσια ενταξιακά σχέδια κοινωνικών παροχών σε άτομα με αναπηρίες, σύμφωνα με τον κ. Νικολαΐδη, δεν πρέπει να περιλαμβάνουν πρόνοιες με τις οποίες αποκλείονται παιδιά και ηλικιωμένοι με αναπηρίες και ομάδες που είναι ιδιαίτερα ευάλωτες σε θέματα ανισοτήτων, διακρίσεων και οι οποίες απαιτούν αυξημένη υποστήριξη με βάση τη δικαιωματική προσέγγιση της αναπηρίας.

Για τους πιο πάνω λόγους, η Συνομοσπονδία «συμφωνεί με οποιαδήποτε πρόταση της πολιτείας για τροποποίηση του σχεδίου παροχής οικονομικής βοήθειας σε άτομα με αναπηρίες για αγορά αυτοκινήτου, με τρόπο ώστε η οικονομική βοήθεια που παρέχεται να επανέλθει στα επίπεδα του 2012 και να συμβάλλει ουσιαστικά στην κοινωνικοοικονομική, εκπαιδευτική, επαγγελματική και πολιτιστική τους ενσωμάτωση, συμπεριλαμβανομένης και διεύρυνσης του ορισμού των δικαιούχων του σχεδίου, κατάργησης των ηλικιακών κριτηρίων».

Αίτημα του κινήματος των ατόμων με αναπηρίες είναι συγκεκριμένα, «η κατάργηση του αυθαίρετου και εξωνομικού ηλικιακού κριτηρίου που περιλαμβάνεται στις διατάξεις του σχεδίου παροχής οικονομικής βοήθειας για την αγορά αυτοκινήτου, με τρόπο ώστε η πρόνοια που ισχύει υπέρ των πολιτών με αναπηρίες για τους οποίους θεσπίστηκε η ειδική αυτή ρύθμιση, να ισχύει και να εφαρμόζεται και για τις κατηγορίες των πολιτών με αναπηρίες κάτω των 18 και άνω των 70 χρόνων, με σκοπό τη διασφάλιση της κοινωνικοοικονομικής ενσωμάτωσης όλων των ατόμων με αναπηρίες χωρίς διάκριση με βάση την ηλικία τους».

«Να αυξηθούν τα ποσά τα οποία δίνονται ως βοήθεια για αγορά αυτοκινήτου»

Την ίδια ώρα, όπως υπέδειξε ο πρόεδρος της Οργάνωσης Παραπληγικών Κύπρου, Δημήτρης Λαμπριανίδης, «πρέπει να διευρυνθούν οι δικαιούχοι για να εξυπηρετούνται καλύτερα τα άτομα με αναπηρίες και ειδικά επειδή το προσδόκιμο της ζωής έχει αυξηθεί και για τα ηλικιωμένα άτομα πρέπει να είναι δικαιούχοι στα επιδόματα. Από τη στιγμή που θέλουν να διακινούνται και να είναι ενσωματωμένοι στην κοινωνία, οφείλουμε να τους παρέχουμε αυτοκίνητα».

Θέση της Οργάνωσης Παραπληγικών Κύπρου, είναι ότι πρέπει να αυξηθούν τα ποσά τα οποία δίνονται ως βοήθεια για αγορά αυτοκινήτου στα άτομα με αναπηρία, καθώς «το ποσό των 4,500 είναι πολύ χαμηλό όπως και οι 9,000 ευρώ για ειδικά αυτοκίνητα στα οποία μπαίνεις με τροχοκάθισμα, αφού οι τιμές των καινούργιων είναι πολύ πιο ψηλές σήμερα. Από τη δική μας πλευρά, γνωρίζουμε ότι κατ’ εξαίρεση η Υπουργός Εργασίας, έδινε εγκρίσεις και σε οικογένειες με ανήλικα παιδιά με αναπηρία για να αγοράσουν αυτοκίνητο, απλά είναι κάτι που γινόταν κατ’ εξαίρεση».

Παράλληλα, η Οργάνωση Παραπληγικών, είχε υποβάλει και στο παρελθόν αίτημα για την εφαρμογή ενός σχεδίου δανειοδότησης προς τα άτομα με αναπηρίες που είναι φτωχά ή χαμηλών εισοδημάτων, για να μπορούν να αποκτήσουν αυτοκίνητο και να το αποπληρώνουν προς το κράτος. «Δεν πρέπει να θεωρούμε δεδομένο ότι όλα τα άτομα μπορούν να έχουν λεφτά για να αποκτήσουν αυτοκίνητο. Υπάρχει ένα παρόμοιο σχέδιο στην Αγγλία, όπου άτομα με αναπηρία μπορούν να αποκτήσουν αυτοκίνητο με τη δανειοδότηση από το κράτος.

Τι αναφέρει το σχέδιο παροχής οικονομικής βοήθειας και ποιοι οι δικαιούχοι

Σύμφωνα με το σχέδιο παροχής οικονομικής βοήθειας σε άτομα με αναπηρία, δικαιούχοι είναι αυτοί που η ηλικία τους είναι μεγαλύτερη των δεκαοκτώ ετών και μικρότερη των εβδομήντα και είναι εκ γενετής ή λόγω μεταγενέστερου γεγονότος άτομα με αναπηρίες, όπως αυτό θα αξιολογείται και πιστοποιείται από τα Κέντρα Αξιολόγησης Αναπηρίας και οι αναπηρίες τους συνίστανται  σε:

  • ακρωτηριασμό ή σοβαρή αδυναμία των άνω ή/και κάτω άκρων που οφείλεται σε οποιαδήποτε αιτία με αποτέλεσμα το άτομο με αναπηρία να έχει μόνιμο βαθμό αναπηρίας πέραν του τριάντα εννέα τοις εκατόν (39%), ή
  • περιορισμό της οξύτητας της οράσεως των δυο οφθαλμών, ώστε αυτή να μην υπερβαίνει στον καλύτερο οφθαλμό έστω και με διορθωτικούς φακούς τα 6/60,

Το ύψος της επιχορήγησης και ο τύπος αυτοκινήτου

Η χορηγία που παρέχεται σε άτομα με αναπηρίες για απόκτηση αυτοκινήτου, ανέρχεται σε:

(α)   €3.500  

(β) €4.500 στις περιπτώσεις που είναι υποχρεωμένοι να χρησιμοποιούν τροχοκάθισμα για τη διακίνησή  τους, και είναι λήπτες του Επιδόματος Βαριάς Κινητικής Αναπηρίας ή/και Επιδόματος Φροντίδας σε Παραπληγικά/Τετραπληγικά Άτομα.

(γ) €9.000 στις περιπτώσεις ατόμων που λαμβάνουν Επίδομα Φροντίδας σε Άτομα με Παραπληγία ή Τετραπληγία και προχωρήσουν στην αγορά κατάλληλου διασκευασμένου αυτοκινήτου για να εισέρχονται και να επιβαίνουν εντός του οχήματος καθήμενοι στο τροχοκάθισμα.

Μάλιστα, όπως σημειώνεται στο σχέδιο, το αυτοκίνητο που θ' αγοράζεται θα μπορούν να το οδηγούν μέλη της οικογένειας του δικαιούχου που θα ορίσει ο ίδιος, νοουμένου ότι αυτά εγκρίνονται από το Διευθυντή του Τμήματος Κοινωνικής Ενσωμάτωσης Ατόμων με Αναπηρίες ή εξουσιοδοτημένο εκπρόσωπό του. Επίσης όταν το άτομο με αναπηρία είναι μέσα στο αυτοκίνητο μπορεί να το οδηγεί οποιοδήποτε πρόσωπο, νοουμένου ότι καλύπτεται από το ασφαλιστικό συμβόλαιο του οχήματος. Νοείται ότι το αυτοκίνητο μπορεί να οδηγείται από τεχνικούς/μηχανικούς όταν απαιτείται, που κατέχουν την σχετική άδεια. Σε περίπτωση παραβάσεως των πιο πάνω όρων, ο Διευθυντής του Τμήματος Κοινωνικής Ενσωμάτωσης Ατόμων με Αναπηρίες ή ο εξουσιοδοτημένος εκπρόσωπός του διατηρεί το δικαίωμα απαίτησης του  ποσού της οικονομικής βοήθειας που παραχωρήθηκε.

 

Δειτε Επισης

Εγκρίθηκε από τη Βουλή σχέδιο ψηφίσματος για δικαίωμα στο καθαρό περιβάλλον
Πράσινο Βουλής για νέες κατηγορίες δανείων από τον Κεντρικό Φορέα Ισότιμης Κατανομής Βαρών
Εγκρίθηκαν τροποποιητικοί νόμοι για ρυθμίσεις στην καταβολή διαφόρων επιδομάτων
Ψηφίστηκε πρόταση νόμου για δημοσίευση έκθεσης ελέγχων αγοράς από Υπ. Ενέργειας
Πέρασαν από την Ολομέλεια οι νέοι κανονισμοί των Δημοτικών-Ικανοποίηση ΥΠΑΝ, όσα αλλάζουν
Πράσινο Βουλής για χρονική παράταση χρηματοδότησης ελλειμμάτων ΟΚΥπΥ
Θλίψη Υφ. Πολιτισμού για τον θάνατο του Πέτρου Στυλιανού
Θετική η Επ. Υγείας για επέκταση κρατικής χορηγίας ΟΚΥπΥ
Υπεψηφίστηκε ομόφωνα ο προϋπολογισμός του ΤΕΠΑΚ-Δυσφορία Βουλής για καθυστέρηση
Δέσμευση Βουλής για εξεύρεση βιώσιμων πολιτικών για καλύτερες συνθήκες εργασίας