Θύελλα αντιδράσεων για την αλλαγή ωραρίου στα σχολεία-Οι απόψεις των φορέων

Θύελλα αντιδράσεων και συζητήσεων έχει προκαλέσει η έναρξη της συζήτησης για αλλαγής του ωραρίου στα σχολεία, ενώπιον της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, με τους διάφορους φορείς να παρουσιάζονται προβληματισμένοι. Ωστόσο, οι πλείστοι περιμένουν την εξέλιξη της συζήτησης, ώστε να ακούσουν τις διάφορες απόψεις και προτάσεις που θα τεθούν στο τραπέζι, ενώ αρκετοί κρατούν μικρό καλάθι, όσον αφορά στην πορεία της εν λόγω συζήτησης.

Το ζήτημα, το οποίο έχει αρκετές προεκτάσεις, τόσο εκπαιδευτικής φύσεως, όσο και κοινωνικής, έχει επιφέρει αλυσιδωτές αντιδράσεις, αφού αναμένεται να επηρεαστούν αρκετές πτυχές της καθημερινότητάς μας. Η προώθηση μίας πρότασης, η οποία θα αλλάζει το πρόγραμμα της σχολικής ημέρας, δεν θα επιφέρει αλλαγές μόνο στην καθημερινότητα των μαθητών και των εκπαιδευτικών, αλλά και σε αυτή των γονιών και της υπόλοιπης κοινωνίας.

Ουσιαστικά, στο πλαίσιο της συζήτησης έχουν ακουστεί διάφορα επιχειρήματα, όσον αφορά στην προώθηση της εν λόγω σκέψης, όπως το να δοθεί μία λύση στην κυκλοφοριακή συμφόρηση, που παρατηρείται κάθε πρωί, σε διάφορες περιοχές, τόσο της Λευκωσίας, όσο και σε άλλες επαρχίες. Επίσης, έχει τεθεί στο τραπέζι και το επιχείρημα ότι τα παιδιά χρειάζονται περισσότερο χρόνο το πρωί, ώστε να είναι σε θέση να ξεκινήσουν τα μαθήματα, αφού το 7:30 είναι αρκετά νωρίς και δεν είναι παραγωγικά.

Η συζήτηση δεν αναμένεται να ολοκληρωθεί άμεσα, αφού μόλις τώρα έχει ξεκινήσει, ωστόσο κάποιοι φορείς έχουν διαμορφώσει μία πρώτη εκτίμηση. Από πλευράς του, το αρμόδιο Υπουργείο, που είναι αυτό της παιδείας, παρουσιάζεται θετικό, όσον αφορά στην αλλαγή του ωραρίου, με τον πολιτικό προϊστάμενό του να δηλώνει πως δεν πρέπει να είναι ένα και μοναδικό για όλα τα σχολεία.

Προβληματισμένοι οι εκπαιδευτικοί

Από την πλευρά τους, οι άμεσα επηρεαζόμενοι, που δεν είναι άλλοι από τους εκπαιδευτικούς, παρουσιάζονται προβληματισμένοι, όσον αφορά στην εν λόγω πρόταση, καθώς πρέπει να τεθούν υπόψη διάφοροι παράγοντες.

Οι δάσκαλοι, αυτή τη στιγμή δεν έχουν ενώπιον τους επίσημη πρόταση, βάσει της οποίας θα μπορούν να τοποθετηθούν, ωστόσο περιμένουν την εξέλιξη της συζήτησης. Πάντως, αυτό που τονίζεται από την πλευρά τους είναι πως οποιαδήποτε πρόταση φτάσει στα χέρια τους ή τίθεται προς συζήτηση πρέπει να είναι επιστημονικά τεκμηριωμένη.

«Μέχρι στιγμής δεν έχει έρθει κάτι επίσημο κοντά μας, για να κατατεθεί στα συλλογικά μας όργανα, να μελετηθεί και να τοποθετηθεί η οργάνωση. Επιπλέον, πρέπει να πούμε ότι γενικότερα, θέματα που άπτονται του εργασιακού μας καθεστώτος συζητούνται στο καθ’ ύλη αρμόδιο όργανο για τον σκοπό αυτό, που είναι η ΜΕΠΕΥ. Σαφώς, ιδέες μπορούν να υπάρξουν, αλλά οποιαδήποτε πρόταση τεθεί είτε στο δημόσιο διάλογο είτε σε συναντήσεις, πρέπει να είναι επαρκώς τεκμηριωμένη, που να αποδεικνύει ότι η οποιαδήποτε αλλαγή είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και θα βελτιώσει προβλήματα και δεν θα επιφέρει νέα», εξήγησε στον REPORTER η πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου.

Παρά το γεγονός ότι οι δάσκαλοι δηλώνουν ανοιχτοί στο διάλογο, για όποια τελική πρόταση κατατεθεί μπροστά τους, δεν μπορούν να παραγκωνίσουν και άλλους παραμέτρους που ενδεχομένως να επηρεάσουν την κατάσταση και να κατατεθούν στα κατά της αλλαγής που προωθείται.

«Μία από αυτές τις παραμέτρους είναι και οι κλιματολογικές συνθήκες της Κύπρου. Δυστυχώς ακόμη δεν έχει προωθηθεί η εγκατάσταση των κλιματιστικών στις σχολικές αίθουσες. Επιπλέον, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη και το γεγονός ότι είναι ένα θέμα πολυπαραγοντικό και θα επηρεάσει κι άλλες πτυχές της κοινωνίας. Βλέποντας όλες τις πιθανές αρνητικές παραμέτρους της όλης ιστορίας, υπενθύμισα πως πριν από ένα χρόνο υπήρχε συζήτηση για το γεγονός ότι παιδιά, λόγω του εργασιακού ωραρίου των γονιών τους, πήγαιναν στα σχολεία νωρίτερα από τις 7:30».

Το θέμα των κλιματολογικών συνθηκών και το γεγονός ότι από τα σχολεία αυτή τη στιγμή απουσιάζουν τα κλιματιστικά έχει προβληματίσει αρκετά και τους καθηγητές, οι οποίοι διατηρούν ανησυχίες, για την εν λόγω εισήγηση, για αλλαγή του ωραρίου. Μάλιστα, δηλώνουν ότι μέχρι στιγμής δεν έχουν ακούσει εύλογα επιχειρήματα που να υποστηρίζουν την ανάγκη αλλαγής της ώρας προσέλευσης των μαθητών στα σχολεία.

«Διατηρούμε έντονους τους προβληματισμούς μας γι’ αυτή την εισήγηση και δεν θεωρούμε ότι υφίσταται οποιοσδήποτε τεκμηριωμένος λόγος για αλλαγή του ωραρίου προσέλευσης των μαθητών. Το θέμα έχει ξανατεθεί και στο παρελθόν. Όπως αντιδράσαμε εκείνο τον καιρό, έτσι και τώρα διατηρούμε τους προβληματισμούς για την αλλαγή του ωραρίου και της ώρας προσέλευσης των μαθητών στις σχολικές τους μονάδες. Δεν έχουμε πεισθεί από τα επιχειρήματα της συγκεκριμένης εισήγησης και λαμβάνοντας υπόψη τις καιρικές συνθήκες, με πολύ αυξημένες θερμοκρασίες, στο μεγαλύτερο μέρος της σχολικής χρονιάς στην πατρίδα μας και το γεγονός ότι δεν υπάρχουν οι υποδομές, όπως είναι τα κλιματιστικά, πραγματικά μας είναι πολύ δύσκολη αυτή η αλλαγή», επεσήμανε ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Κώστας Χατζησάββας.

Αυτό που έχει ξενίσει αρκετά την ΟΕΛΜΕΚ είναι τα δύο επιχειρήματα που έχουν ακουστεί κατά τον διάλογο, που κάνουν λόγο για απουσία μεγάλης μερίδας μαθητών, κατά τις πρώτες ώρες, επειδή δεν κοιμήθηκαν αρκετά το βράδυ, αλλά και για αποσυμφόρηση του οδικού δικτύου, κατά τις επίμαχες ώρες.

«Δεν έχουμε πειστεί από τα επιχειρήματα που έχουμε ακούσει, όπως για παράδειγμα τα παιδιά αργούν να ξυπνήσουν, επειδή αργούν να κοιμηθούν. Δεν θεωρούμε ότι αυτό είναι σοβαρό επιχείρημα και ότι πρέπει να μετακινήσουμε το ωράριο προσέλευσης των μαθητών. Ούτε μπορούμε να αποδεχτούμε ότι μεγάλος αριθμός μαθητών απουσιάζει από την πρώτη περίοδο. Διδάσκουμε τόσα χρόνια στα σχολεία, υπάρχουν μαθητές που καθυστερούν, όμως μετά από ολιγόλεπτη καθυστέρηση, προσέρχονται κανονικά στην τάξη τους. Αν υπάρχει και λόγος για την κυκλοφοριακή συμφόρηση, θέλουμε να πούμε πως ανά πάσα στιγμή υπάρχει κυκλοφοριακή συμφόρηση στο νησί μας».

Πάντως, για να ενισχύσουν την θέση τους, οι καθηγητές έχουν ενώπιον τους και αποτελέσματα διάφορων μελετών, αλλά και τις εμπειρίες τους ως εκπαιδευτικοί, που αποδεικνύουν ότι οι πιο αποτελεσματικές και παραγωγικές ώρες για τους μαθητές, είναι οι πρωινές.

«Μετά το μεσημέρι επέρχεται μεγάλη κούραση για τους μαθητές μας και είναι δύσκολο να εστιάσουν την προσοχή τους στα μαθήματα. Μπορεί να φανταστεί ο οποιοσδήποτε πόσο πιο δύσκολο θα είναι η διδασκαλία, όταν δεν υπάρχουν αυτές οι υποδομές στα σχολεία μας. Η αλλαγή αυτή θεωρούμε ότι θα επιφέρει σειρά προβλημάτων και αλυσιδωτές αντιδράσεις και σε άλλους τομείς».

Την πορεία των συζητήσεων αναμένουν και οι καθηγητές της Τεχνικής Εκπαίδευσης, οι οποίοι αναμένεται να θέσουν το θέμα κατά τη συνεδρία του Κεντρικού Συμβουλίου, που θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Πέμπτη.

«Θα συμμετέχουμε στη συζήτηση που γίνεται στη Βουλή, θα ακούσουμε τι θα λεχθεί στη Βουλή και τι ενημέρωση θα υπάρξει και ελπίζουμε να ακούσουμε και μία ειδική πρόταση, για να τη συζητήσουμε στο κεντρικό μας συμβούλιο. Δεν έχουμε τίποτα συγκεκριμένο μπροστά μας τώρα, θα περιμένουμε τη συζήτηση που θα υπάρχει και μετά θα πάρουμε θέση. Δεν μπορούμε τώρα να πούμε που προσανατολιζόμαστε, επειδή δεν έχουμε συγκεκριμένη θέση, όμως διίστανται οι απόψεις. Σίγουρα, όμως, αν αλλάξει το ωράριο των σχολείων θα επηρεάσει πολλές πτυχές της κοινωνίας. Εμείς θα συζητήσουμε οτιδήποτε τεθεί ενώπιον μας και θα το πάρουμε στα συλλογικά μας όργανα για να λάβουμε θέση», εξήγησε ο πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ, Παναγιώτης Λυσάνδρου.

Εκ πρώτης θετικοί οι γονείς

Από την δική τους πλευρά, οι γονείς παρουσιάζονται εκ πρώτης θετικοί με την συζήτηση που έχει ξεκινήσει. Μάλιστα, οι γονείς Δημοτικής έχουν ενώπιον τους στοιχεία από μελέτες, που αναφέρουν πως είναι καλύτερο για τα μικρά παιδιά, να ξεκινά το μάθημα αργότερα, από ό,τι ισχύει μέχρι στιγμής.

«Δεν μπορούμε να έχουμε τίποτα άλλο από θετική άποψη για πολλούς λόγους. Το θέμα της φύλαξης των παιδιών συζητείται εδώ και χρόνια για τα Δημοτικά. Για φρούρηση, ποιος θα τα προσέχει, που θα βρίσκονται και πάντα βρίσκουμε κάποιες πρόχειρες και προσωρινές λύσεις. Με το άνοιγμα της συζήτησης αλλαγής του ωραρίου, θέλουμε να συζητηθεί επειδή γνωρίζουμε ότι προς το συμφέρον των παιδιών μας, για να μπορούν να κατανοούν το μάθημα, είναι καλύτερα να ξεκινούν τα μαθήματα γύρω στις 8:30-9:00. Αυτό είναι το θέμα της έναρξης των μαθημάτων. Όσον αφορά στο θέμα της προσέλευσης των παιδιών, πρέπει επίσης να γίνει συζήτηση, όσον αφορά στην ασφαλή φύλαξη και τη δημιουργική απασχόληση των παιδιών», επεσήμανε ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Γονέων Δημοτικής Εκπαίδευσης, Φρίξος Ζεμπίλας.

Θετικοί είναι και οι οργανωμένοι γονείς Μέσης Εκπαίδευσης, οι οποίοι θεωρούν ότι μία αλλαγή στο ωράριο των σχολείων θα επιφέρει περισσότερα καλά, παρά κακά για τους μαθητές, καθώς είναι αρκετά τα εμπόδια που καλούνται να δρασκελίσουν το πρωί πριν φτάσουν στα θρανία τους.

«Δεν έχουμε οποιαδήποτε πρόταση αυτή τη στιγμή, αυτό που είπαμε είναι ότι εκ πρώτης είμαστε θετικοί, επειδή έχουμε μαθητές που ταλαιπωρούνται τα πρωινά με το υφιστάμενο ωράριο. Στην Μέση Εκπαίδευση, έχουμε πολλά παιδιά που διαμένουν στην ύπαιθρο και πρέπει να μετακινηθούν στην πόλη για να πάνε στα σχολεία τους. Έχουμε και τα φαινόμενα ότι για διάφορους οικογενειακούς λόγους, οι μαθητές δεν φοιτούν στην εκπαιδευτική τους περιφέρεια και πρέπει να πάνε σε άλλα σχολεία, άρα πρέπει να ξυπνήσουν πιο νωρίς για να γίνει αυτό. Ο τρόπος ζωής των παιδιών έχει αλλάξει κατά πολύ, από ό,τι ήταν παλαιότερα. Υπάρχουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα φροντιστήρια που έχουν αυξηθεί, αναγκάζουν τα παιδιά να κοιμούνται πολύ αργότερα. Σίγουρα δεν πάνε τόσο φρέσκοι το πρωί, που είναι οι παραγωγικές ώρες της μάθησης», εξήγησε ο πρόεδρος της Συνομοσπονδίας Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης, Χαράλαμπος Διονυσίου.

Πάντως, ο κ. Διονυσίου επεσήμανε πως είναι σημαντικό να εξεταστούν κι άλλοι παράγοντες, όσον αφορά στη λήψη απόφασης, αφού πιθανή αλλαγή στο ωράριο των σχολείων θα έχει αλυσιδωτές αντιδράσεις και στην κοινωνία.

«Οι εργαζόμενοι γονείς, τόσο στο δημόσιο, όσο και στον ιδιωτικό τομέα, θα εξυπηρετούνται ή θα αναγκάζονται να παίρνουν τα παιδιά τους στο σχολείο μέχρι να χτυπήσει το κουδούνι. Πρέπει να δούμε τις δημόσιες συγκοινωνίες. Θα μπορούν να αλλάξουν τα δρομολόγια για να μπορούν οι μαθητές να πηγαίνουν στα σχολεία; Υπάρχει πρόταση να είναι διαφορετικό το ωράριο στη Δημοτική και τη Μέση. Έχουμε, όμως γονείς που έχουν παιδιά και στη Δημοτική και στη Μέση Εκπαίδευση. Πρέπει να μελετηθούν όλα αυτά. Θα περιμένουμε να ολοκληρωθεί η συζήτηση στη Βουλή και όταν θα έχουμε την επίσημη πρόταση, τότε θα τοποθετηθούμε».

Έτοιμοι για συζήτηση εργοδότες

Από την πλευρά τους, οι εργοδότες είναι έτοιμοι να ξεκινήσουν συζήτηση για το θέμα, έχοντας θέσει κάποιες βάσεις και περιμένουν την ολοκληρωμένη πρόταση, η οποία θα πρέπει να ικανοποιεί τρεις βασικούς στόχους.

«Είμαστε διατεθειμένοι να συζητήσουμε οποιαδήποτε πρόταση έρθει συγκροτημένη και μελετημένη, νοουμένου ότι ο στόχος είναι να βελτιωθεί το κυκλοφοριακό πρόβλημα στις πόλεις και ειδικότερα στη Λευκωσία, ότι θα συμβάλει στη βελτίωση της παραγωγικότητας των σχολείων μας και ότι αν δεν συμβάλει στην παραγωγικότητα στην οικονομία, τουλάχιστον δεν θα δημιουργεί προβλήματα στην εύρυθμη λειτουργία των επιχειρήσεων. Νοουμένου ότι ικανοποιούνται αυτοί οι τρεις στόχοι, είμαστε έτοιμοι να δούμε οποιαδήποτε πρόταση και να συμβάλουμε θετικά», υπέδειξε ο πρόεδρος της ΟΕΒ Μιχάλης Αντωνίου.

Σε ό,τι αφορά στο θέμα των ολοήμερων σχολείων, ο κ. Αντωνίου σημείωσε πως στους σχεδιασμούς θα πρέπει να συμπεριληφθούν και οι επιχειρήσεις, που τόσο καιρό παρέχουν διάφορες δημιουργικές δραστηριότητες για τα παιδιά.

«Εδώ και πολλά χρόνια έχει διαμορφωθεί ένα μεγάλο πλέγμα υπηρεσιών που προσφέρονται από ένα μεγάλο αριθμό μικρών ή και πολύ μικρών επιχειρήσεων για εξωσχολικές δραστηριότητες των παιδιών, όλων των ηλικιών, που έχουν να κάνουν με τον πολιτισμό, τον αθλητισμό, τις τέχνες, τα οποία θα πρέπει να συνυπολογιστούν στους σχεδιασμούς, ώστε να αξιοποιηθούν οι υποδομές και να μην έχουμε παράπλευρες απώλειες. Δεν θέλουμε, στην προσπάθειά μας να κάνουμε κάτι καλό, να θυματοποιήσουμε υποδομές, που κάποιοι με πολλά έξοδα, κατάφεραν να χτίσουν».

Ερωτηθείς αν είναι εφικτό να προωθηθεί μια πρόταση για αλλαγή του ωραρίου, την δεδομένη στιγμή, όσον αφορά στον επιχειρηματικό κόσμο, ο κ. Αντωνίου υπέδειξε πως είναι δύσκολο «αλλά δεν είναι αδύνατο να προωθηθούν κάποιες αλλαγές, νοουμένου ότι προηγείται μία σωστή, ολοκληρωμένη μελέτη, η οποία να απαντά στα σημεία που έχουμε εγείρει».

 

Δειτε Επισης

Αναχώρησε από Κύπρο πλοίο του Βρετανικού Ναυτικού-Συνδράμει στην παροχή βοήθειας στη Γάζα
Παραμένει η σκόνη στην ατμόσφαιρα-Στους 32 βαθμούς η θερμοκρασία
Στο περίμενε ακόμη οι εκπαιδευτικοί των ΚΙΕ για τη στελέχωση-Εξελίξεις την ερχόμενη εβδομάδα
Εγκατάσταση ανελκυστήρων σε 115 πολυκατοικίες, απέμειναν άλλες 253-Το αναλυτικό πλάνο του ΥΠΕΣ
Πάνω από 1,100 κλήσεις στο 1410 το 2021-Άγχος, θλίψη και δυσκολίες λόγω Covid στο επίκεντρο
Βράβευσε τοπικές αρχές, επιχειρήσεις, οργανισμούς για πράσινες δράσεις ο Πρόεδρος
Το Κόμμα για τα Ζώα χαιρετίζει απόφαση Υπουργείου Γεωργίας για πυροτεχνήματα
Στο 83,3% η θνησιμότητα λαγών που απελευθερώθηκαν-Προβληματισμένη η Υπηρεσία Θήρας
Υψηλά επίπεδα άγχους και στρες για οικονομικά τους εμφανίζουν οι Κύπριοι
Η Υπουργός Γεωργίας ξεκίνησε συναντήσεις με παραγωγούς, αγρότες και ψαράδες