Αυτό είναι το διάταγμα για τα σημεία επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων

Στοχεύοντας στη μετάβαση στις πράσινες μεταφορές και τη βιώσιμη κινητικότητα, έτσι ώστε να επιτευχθεί ο εθνικός στόχος για μείωση των ρύπων από τις μεταφορές κατά 50% μέχρι το 2030, το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων προωθεί την ηλεκτροκίνηση και τις εναλλακτικές μορφές διακίνησης στο οδικό δίκτυο.

Όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του το Υπουργείο Μεταφορών, στο πλαίσιο του ευρύτερου σχεδιασμού της Κυβέρνησης για την ηλεκτροκίνηση, βασικό πυλώνα συνιστά η ανάπτυξη υποδομών για εναλλακτικά καύσιμα. Συνεπώς, προωθείται ο καθορισμός της απαιτούμενης ασφάλειας στα σημεία επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και των τεχνικών απαιτήσεων που θα διασφαλίζουν τη διαλειτουργικότητα των σημείων επαναφόρτισης.

Σημειώνει πως «με την έκδοση του περί Προώθησης και Ανάπτυξης των Υποδομών Εναλλακτικών Καυσίμων (Τεχνικές απαιτήσεις σημείων επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων) Διατάγματος, που δημοσιεύθηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας χθες, η Κυβέρνηση επαναλαμβάνει την αποφασιστικότητα και την ετοιμότητά της να δημιουργήσει τις συνθήκες που θα επιτρέψουν τη μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των μεταφορών».

Το διάταγμα του υπουργού Μεταφορών

Ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνών και Έργων, ασκώντας τις εξουσίες που του παρέχονται από το εδάφιο (1) του άρθρου 29 του περί Προώθησης και Ανάπτυξης των Υποδομών Εναλλακτικών Καυσίμων Νόμου του 2017, εκδίδει το ακόλουθο Διάταγμα.

1. Το παρόν Διάταγμα θα αναφέρεται ως το περί Προώθησης και Ανάπτυξης των Υποδομών Εναλλακτικών Καυσίμων (Τεχνικές απαιτήσεις σημείων επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων) Διάταγμα του 2022.

Σκοπός 2. Σκοπός του παρόντος διατάγματος είναι ο καθορισμός των όρων, προϋποθέσεων και τεχνικών προδιαγραφών εγκατάστασης συσκευών επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

Ερμηνεία. 3. (1) Για τους σκοπούς του παρόντος Διατάγματος, εκτός εάν από το κείμενο προκύπτει διαφορετική έννοια

«Διαχειριστής Σημείου Επαναφόρτισης Ηλεκτρικού Οχήματος (ΔΣΕΗΟ)» σημαίνει το νομικό πρόσωπο που είναι υπεύθυνο για τη διαχείριση δημοσίως προσβάσιμων σημείων επαναφόρτισης η οποία δυνατό να αφορά την εμπορική διαχείριση ή/και τη συντήρηση του σημείου αυτού˙

«Νόμος» σημαίνει τον περί Προώθησης και Ανάπτυξης των Υποδομών Εναλλακτικών Καυσίμων Νόμο του 2017, όπως αυτός εκάστοτε τροποποιείται ή αντικαθίσταται˙

«Σημείο Επαναφόρτισης (ΣΕ)» έχει την έννοια που αποδίδεται στον όρο αυτό από τον Νόμο.

«Σημείο Επαναφόρτισης Κανονικής Ισχύος (ΣΕΚΙ)» έχει την έννοια που αποδίδεται στον όρο αυτό από τον Νόμο∙

«Σημείο Επαναφόρτισης Υψηλής Ισχύος (ΣΕΥΙ)» έχει την έννοια που αποδίδεται στον όρο αυτό από τον Νόμο.

(2) Όροι που δεν απαντώνται ειδικά στο παρόν Διάταγμα, έχουν την έννοια που αποδίδεται σε αυτούς στο Νόμο.

Ηλεκτρολογική εγκατάσταση

4. Η ηλεκτρολογική μελέτη και η κατασκευή της ηλεκτρολογικής εγκατάστασης των σημείων επαναφόρτισης (ΣΕ) ηλεκτρικών οχημάτων συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις του περί Ηλεκτρισμού Νόμου, όπως αυτός εκάστοτε τροποποιείται ή αντικαθίσταται, καθώς και με οποιουσδήποτε σχετικούς Κανονισμούς ή/και Διατάγματα εκδίδονται δυνάμει αυτού, εκτός και εάν καθορίζεται διαφορετικά από το παρόν Διάταγμα.

Δημοσίως προσβάσιμα σημεία επαναφόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα κατηγορίας L

5. Για κάθε δημοσίως προσβάσιμο σημείο επαναφόρτισης εναλλασσόμενου ρεύματος για ηλεκτρικά οχήματα της κατηγορίας L ισχύος μέχρι 3,7 kVA, εφαρμόζονται οι διατάξεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/1745 για τη συμπλήρωση της Οδηγίας 2014/94/ΕΕ. Τόσο για αυτά τα ΣΕ όσο και για το ρευματολήπτη για τη διασύνδεση του οχήματος κατηγορίας L με το σημείο φόρτισης θα πρέπει επιπρόσθετα να εφαρμόζονται οι πρόνοιες του περί Ηλεκτρισμού Νόμου, όπως αυτός εκάστοτε τροποποιείται ή αντικαθίσταται καθώς και με οποιουσδήποτε Κανονισμούς ή/και Διατάγματα εκδίδονται δυνάμει αυτού.

Απαιτήσεις για σημεία Επαναφόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων

6.—(1) Οι αποδεκτές μέθοδοι επαναφόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων στα δημοσίως προσβάσιμα σημεία επαναφόρτισης, εξαιρουμένης της ασύρματης επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, είναι η μέθοδος 3 («Mode 3 AC Charging») και η μέθοδος 4 («Mode 4 DC Charging»), όπως αυτές καθορίζονται από το πρότυπο EN/IEC 61851-1 «Electric Vehicle Conductive Charging System». Νοείται ότι το καλώδιο σύνδεσης του ΣΕ με το ηλεκτρικό όχημα για τη μέθοδο 4 («Mode 4 DC Charging»), θα αποτελεί μέρος του ΣΕ κα θα είναι μόνιμα εγκατεστημένο πάνω σε αυτό.

(2) Οι αποδεκτοί ρευματολήπτες ή συνδετήρες των συσκευών επαναφόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων καθορίζονται στο Μέρος 1 του Παραρτήματος ΙΙ του Νόμου.

(3) (α) Κάθε δημοσίως προσβάσιμο σημείο επαναφόρτισης διαθέτει κατάλληλη μετρητική διάταξη η οποία μπορεί να καταμετρά την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας.

(β) Η μετρητική διάταξη της παραγράφου (α) συμμορφώνεται με το πρότυπο CYS EN 50470-1 και εφαρμόζεται ακρίβεια Κλάσης 2 (Class 2) για ενεργό ισχύ σύμφωνα με το πρότυπο CYS EN 62053-21 (AC) και ακρίβεια Κλάσης 2 (Class 2) για άεργο ισχύ σύμφωνα με το πρότυπο CYS EN 62053-23.

Νοείται ότι η ακρίβεια κλάσης που εφαρμόζεται κατά περίπτωση είναι σύμφωνη με τους Κανόνες Μεταφοράς και Διανομής.

(4) Κάθε δημοσίως προσβάσιμο σημείο επαναφόρτισης να έχει τον κατάλληλο εξοπλισμό για ‘επί τούτω’ (ad hoc) χρέωση των χρηστών ηλεκτρικών οχημάτων.

Για το σκοπό αυτό κάθε δημοσίως προσβάσιμο σημείο επαναφόρτισης διαθέτει τουλάχιστον ένα από τα ακόλουθα τερματικά και συσκευές :

i) συσκευές ανάγνωσης καρτών πληρωμής·

ii) συσκευές που διαθέτουν ανέπαφη λειτουργική δυνατότητα η οποία είναι τουλάχιστον ικανή να διαβάζει κάρτες πληρωμών.

(5) Οι «Διαχειριστές Σημείου Επαναφόρτισης Ηλεκτρικού Οχήματος (ΔΣΕΗΟ)», διασφαλίζουν τη διαθεσιμότητα των στατικών και δυναμικών δεδομένων για τις υποδομές επαναφόρτισης που διαχειρίζονται οι ίδιοι και δύναται, εφόσον ζητηθεί, να αποστέλλουν τα στοιχεία αυτά στην αρμόδια αρχή,  σε ηλεκτρονική ή σε όποια άλλη μορφή ζητηθεί, χωρίς κόστος.

Νοείται ότι διασφαλίζουν τη διαθεσιμότητα κάθε άλλης πληροφορίας δυνατόν να καθορίζεται από τις αρμόδιες αρχές του Κράτους ως απαιτούμενη για τη συμμόρφωση της Κυπριακής Δημοκρατίας με το Ευρωπαϊκό Κεκτημένο.

Νοείται επίσης ότι θα παρέχονται τα ακόλουθα είδη συγκεντρωτικών ή/και δεδομένων σε πραγματικό χρόνο:

(α) η κατανάλωση ενέργειας από τα σημεία επαναφόρτισης,

(β) το μείγμα ενέργειας που χρησιμοποιείται για την επαναφόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων,

(γ) η διαθεσιμότητα του κάθε ΣΕ, (κατειλημμένο/ελεύθερο)

(δ) πληροφορίες χρέωσης,

(ε) ad hoc τιμή.

(6) Για σκοπούς ενημέρωσης των χρηστών, για κάθε δημοσίως προσβάσιμο σημείο επαναφόρτισης ο ΔΣΕΗΟ να δύναται να αποστείλει, όταν και εφόσον ζητηθεί από την αρμόδια αρχή, σε πραγματικό χρόνο, τουλάχιστον τα πιο κάτω δεδομένα:

α) τη γεωγραφική θέση,

β) τη διαθεσιμότητα,

γ) τον τύπο και αριθμό ρευματοληπτών και συνδετήρων,

δ) τη μέθοδο επαναφόρτισης

ε) την εγκατεστημένη ισχύ του ΣΕ,

ε) το ωράριο λειτουργίας,

στ) τον τρόπο πληρωμής και τη χρέωση (ευρώ/kW, ευρώ/λεπτό χρήσης κτλ.),

ζ) τα στοιχεία επικοινωνίας του ΔΣΕΗΟ.

(7) Για σκοπούς εφαρμογής των εδαφίων (5) και (6), η διαθεσιμότητα και η πρόσβαση/αποστολή αυτών των δεδομένων θα πρέπει να γίνεται στη βάση διεθνών/ευρωπαϊκών πρωτοκόλλων τα οποία διασφαλίζουν τη διεπικοινωνία και διαλειτουργικότητα.

(8) Η συλλογή και διαθεσιμότητα/αποστολή των στατικών και δυναμικών δεδομένων συμμορφώνεται πλήρως με τις σχετικές διατάξεις του περί της Προστασίας των Φυσικών Προσώπων Έναντι της Επεξεργασίας των Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα και της Ελεύθερης Κυκλοφορίας των Δεδομένων αυτών Νόμου, όπως αυτός εκάστοτε τροποποιείται ή αντικαθίσταται.

(9) Σε όλα τα δημοσίως προσβάσιμα σημεία επαναφόρτισης τοποθετείται κατάλληλη σήμανση σύμφωνα με τον περί Μηχανοκινήτων Οχημάτων και Τροχαίας Κίνησης Νόμου και Κανονισμών όπως αυτοί εκάστοτε τροποποιούνται ή αντικαθίσταται.

Σύνδεση με το δίκτυο διανομής ηλεκτρικής ενέργειας

7 Οι απαιτήσεις σύνδεσης του κάθε ΣΕ με το δίκτυο διανομής ηλεκτρικής ενέργειας καθορίζονται σύμφωνα με τις πρόνοιες του περί Ρύθμισης της Αγοράς Ηλεκτρισμού Νόμου, καθώς και του περί Ηλεκτρισμού Νόμου, όπως αυτοί εκάστοτε τροποποιούνται ή αντικαθίστανται καθώς και τους σχετικούς Κανονισμούς, Διατάγματα, Ρυθμιστικές Αποφάσεις, Αποφάσεις και Κανόνες εκδίδονται δυνάμει αυτών.

Έλεγχος της 8. Πριν την έναρξη λειτουργίας κάθε δημοσίως προσβάσιμου ΣΕ, η εγκατάστασης δημοσίως προσβάσιμου σημείου επαναφόρτισης εγκατάσταση υπόκειται σε έγκριση από την Αρμόδια Αρχή που θα ελέγξει κατά πόσο πληρούνται οι πρόνοιες της νομοθεσίας. Ο εγκαταστάτης των συσκευών επαναφόρτισης μαζί με το αίτημα για έγκριση από την αρμόδια αρχή, θα υποβάλει πιστοποιητικό επιθεώρησης της ηλεκτρικής εγκατάστασης με βάση τον περί Ηλεκτρισμού Νόμο και Κανονισμούς όπως αυτοί εκάστοτε τροποποιούνται ή αντικαθίστανται, τα σχετικά σχέδια της ηλεκτρολογικής εγκατάστασης, τεχνικά χαρακτηριστικά του εξοπλισμού όπως επίσης και υπεύθυνη δήλωση του κατά νόμο υπευθύνου εγκαταστάτη ότι η εγκατάσταση αυτή εκτελέστηκε σύμφωνα με τις σχετικές νομοθεσίες και το παρόν Διάταγμα.

Η αρμόδια αρχή δύναται να προβεί σε δειγματολογικό έλεγχο των ΣΕ.

9. Τηρουμένων των διατάξεων του παρόντος Διατάγματος, η εγκατάσταση ΣΕ υπόκειται στην εξασφάλιση οποιασδήποτε άλλης έγκρισης ή άδειας που απαιτείται από οποιαδήποτε άλλη εθνική νομοθεσία και της υποχρέωσης συμμόρφωσής της με τις σχετικές νομοθετικές διατάξεις.

Μεταβατικές διατάξεις

10. Όλα τα υφιστάμενα ΣΕ οφείλουν να συμμορφωθούν με τις διατάξεις του παρόντος Διατάγματος εντός χρονικού διαστήματος δύο (2) ετών από την ημερομηνία έναρξης ισχύος του.

Εξαίρεση από πρόνοιες του παρόντος Διατάγματος, δύναται να δοθεί από την Αρμόδια Αρχή, στις περιπτώσεις ΣΕ τα οποία έχουν εγκατασταθεί πριν την ημερομηνία ισχύος του παρόν Διατάγματος μετά από σχετικό γραπτό αίτημα του οικείου ΔΣΕΗΟ για τεχνοοικονομικούς λόγους.

Οι ΔΣΕΗΟ δημοσίως προσβάσιμων σημείων επαναφόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, που έχουν εγκατασταθεί αποδεδειγμένα πριν την ημερομηνία έναρξης ισχύος του παρόν Διατάγματος, θα αποστείλουν κατάλογο των σημείων αυτών προς την Αρμόδια Αρχή εντός 3 μηνών από την ημερομηνία έναρξης ισχύος του παρόντος Διατάγματος.

Δειτε Επισης

Επανεξέταση απόφασης ΤΕΠΑΚ για μετακίνηση φοιτητών ζητά ο Δήμος Λεμεσού
Καρδιοχειρουργοί του Mediterranean Hospital παρακολούθησαν διάλεξη του διακεκριμένου καθηγητή Claus Preusse
Υπ. Γεωργίας: Μεγάλη η σημασία χωριστής συλλογής επικίνδυνων αποβλήτων
H ανακοίνωση του Τμήματος Επιθεώρησης Εργασίας για τις ψηλές συγκεντρώσεις σκόνης
Στους 30 βαθμούς η θερμοκρασία-Παραμένει η σκόνη στην ατμόσφαιρα
Αναμένουν να δουν στην πράξη την εργοδότηση αλλοδαπών οι επιχειρήσεις-«Μύθος» για φθηνή λύση
Ένα βήμα πριν το «record» στα σχολεία υψηλού κινδύνου-Σε επαγρύπνηση οι φρουροί για τις λαμπρατζιές
Εγκρίθηκε από τη Βουλή σχέδιο ψηφίσματος για δικαίωμα στο καθαρό περιβάλλον
Πράσινο Βουλής για νέες κατηγορίες δανείων από τον Κεντρικό Φορέα Ισότιμης Κατανομής Βαρών
Εγκρίθηκαν τροποποιητικοί νόμοι για ρυθμίσεις στην καταβολή διαφόρων επιδομάτων