Δευτέρα 19 Απρ, 2021 | Επικοινωνία
trans gif

Το μέτωπο ειδική εκπαίδευση και τα προβλήματα στην εξ αποστάσεως διδασκαλία

Φοινιώ Σάββα  14/01/2021 07:17
Το μέτωπο ειδική εκπαίδευση και τα προβλήματα στην εξ αποστάσεως διδασκαλία

Το μέτωπο ειδική εκπαίδευση και τα προβλήματα στην εξ αποστάσεως διδασκαλία

Φοινιώ Σάββα  14/01/2021 07:17
Μόνο με ροδοπέταλα δεν είναι στρωμένος ο δρόμος προς το Υπουργείο Παιδείας, αφού πριν προλάβει να κλείσει ένα μέτωπο, ανοίγει ένα άλλο. Μπορεί τα πράγματα να ηρέμησαν, μετά την απόφαση για αναστολή των εξετάσεων του πρώτου τετραμήνου και η τηλεκπαίδευση να έχει βρει το δρόμο της, παρά τις δυσκολίες που υπάρχουν καθημερινά, ωστόσο ένα κομμάτι της εκπαίδευσης και πάλι έχει παραμεριστεί. Η ειδική εκπαίδευση.
 
Η απόφαση για λειτουργία των ειδικών σχολείων προκάλεσε έντονες αντιδράσεις, αφού ο αριθμός των παιδιών που φοιτά σε αυτά είναι μικρός, σε σχέση με τον αριθμό των παιδιών με αναπηρία, που βρίσκεται στο σπίτι, αλλά δεν μπορεί να έχει πρόσβαση στην εκπαιδευτική διαδικασία. Μάλιστα, γονείς έχουν προβεί σε καταγγελία στις Επιτρόπους Διοικήσεως και Προστασίας Δικαιωμάτων του Παιδιού, κάνοντας λόγο για διακρίσεις.
 
«Ειδική εκπαίδευση δεν δίνεται μόνο στα ειδικά σχολεία. Υπάρχουν παιδιά με αναπηρίες ή χωρίς, που στο σχολείο τους λάμβαναν ειδική εκπαίδευση και εύλογες προσαρμογές, που αφορά ειδικά λογισμικά, συνοδούς, εξοπλισμό, που δεν τα έχουν στο σπίτι τους. Γι’ αυτά τα παιδιά θα έπρεπε να δοθούν κάποιες λύσεις, για το πώς θα παρακολουθούν την ειδική εκπαίδευση από το σπίτι», υπέδειξε στον REPORTER η πρόεδρος της παγκύπριας οργάνωσης γονέων και φίλων παιδιών για παιδιά με εγκεφαλική παράλυση «Αγκαλιά Ελπίδας», Γιούλα Πιτσιάλη.
 
Για να ενισχύσει τα λεγόμενά της, η κ. Πιτσιάλη έφερε διάφορα παραδείγματα μαθητών, που στο σπίτι δεν μπορούν να έχουν πρόσβαση στην εκπαίδευση, όπως αυτό θα γινόταν αν βρίσκονταν στο σχολείο. Ένα από αυτά, μαθητής της Γ’ Λυκείου, με απώλεια όρασης, που θα παρακαθήσει και σε παγκύπριες εξετάσεις, στο τέλος της σχολικής χρονιάς. Ένα άλλο παράδειγμα, μαθητής με απώλεια ακοής, που χρειάζεται διερμηνέα για να παρακολουθήσει το μάθημα, μαθητές με κινητικά προβλήματα, που χρειάζονται τη βοήθεια των συνοδών, ώστε να ανοίξουν τον υπολογιστή και να λάβουν σημειώσεις.
 
«Σε αυτές τις περιπτώσεις, οι γονείς έχουν λάβει άδεια και μένουν στο σπίτι για να βοηθήσουν τα παιδιά τους. Όμως, αυτά τα παιδιά χωρίς τον εξοπλισμό τους, χωρίς τα λογισμικά τους, δεν μπορούν να προχωρήσουν στην εκπαίδευση. Μιλάμε και για τα παιδιά της ειδικής εκπαίδευσης, που φοιτούν στις γενικές τάξεις».
 
Με δυσκολία παρακολουθούν τα μαθήματα
Μπορεί να έχουν περάσει πέντε ημέρες από τότε που έχουν επαναλειτουργήσει τα σχολεία, μέσω της τηλεκπαίδευσης, μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων, ωστόσο για αρκετά παιδιά της ειδικής εκπαίδευσης, η εξ αποστάσεως διδασκαλία πραγματοποιείται με δυσκολία. Χωρίς τη χρήση των εν λόγω λογισμικών, που δεν έχουν στη διάθεσή τους και με την απουσία των συνοδών τους, στις ανάγκες τους ανταποκρίνονται πλέον οι γονείς. Όσοι, δηλαδή, μπορούν να λείψουν από την εργασία τους.
 
«Εμείς λέμε ότι θα έπρεπε να δοθεί σε μαθητές, που δεν μπορούν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα εξ αποστάσεως, ειδική άδεια για να γίνεται με φυσική παρουσία. Δεν έπρεπε να μείνει κανένα παιδί, χωρίς εκπαίδευση. Το κάθε σχολείο μπορεί να είχε τέσσερα με πέντε παιδιά. Ήταν θέμα οργάνωσης, για να μπορέσουν ανταποκριθούν στις ανάγκες αυτών των παιδιών, που για ακόμη μία φορά δεν το είδαμε».
 
Ένας άλλος τρόπος, που θα μπορούσε να συμβάλει στην παροχή βοήθειας στους μαθητές της ειδικής εκπαίδευσης και να διευκολύνει τη διαδικασία της τηλεκπαίδευσης, θα ήταν να δοθεί ειδική άδεια στους συνοδούς, ώστε να επισκέπτονται τους μαθητές στα σπίτια τους, κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. Ωστόσο, φαίνεται να προκύπτει πρόβλημα με τα συμβόλαια.
 
«Αυτό μας παραξενεύει. Ο συνοδός καλύπτει τις ανάγκες ενός ατόμου με αναπηρία. Άρα εξυπακούεται πως όπου είναι αυτό το άτομο, ο συνοδός είναι μαζί του. Θα μπορούσε να γίνει μία ρύθμιση και υπάρχουν συνοδοί που είναι στα σπίτια, μετά από μία συνεννόηση με τους γονείς, υπάρχουν συνοδοί που έχουν συμβόλαιο για να είναι στα σπίτια. Όμως, είναι ξεκάθαρο, πως βάσει των συμβολαίων τους, δεν μπορεί να δοθεί η οδηγία να είναι στα σπίτια. Έτσι, για τους γονείς που δεν μπορούν να πληρώσουν συνοδό για να είναι στο σπίτι με το παιδί τους, για τους γονείς που δεν έχουν το λογισμικό των παιδιών τους στο σπίτι, να δοθεί η άδεια να επιτρέπεται η φυσική παρουσία στα σχολεία. Το Υπουργείο Παιδείας έπρεπε να δώσει την υπηρεσία της εκπαίδευσης και όποιος χρειάζεται να την κάνει χρήση. Αυτό έπρεπε να γίνει».
 
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, που είναι διαθέσιμα, ο αριθμός των μαθητών της ειδικής εκπαίδευσης, που τους παρέχονται ειδικά λογισμικά ή συνοδοί, ξεπερνούν τις 2,5 χιλιάδες, συμπεριλαμβανομένων και των μαθητών, που φοιτούν στις ειδικές μονάδες.
 
Ζητά ενίσχυση των ειδικών σχολείων η ΠΟΕΔ
Από πλευράς της, η ΠΟΕΔ, παρακολουθώντας την κατάσταση, έστειλε εισηγήσεις στο Υπουργείο Παιδείας, μέσω των οποίων ζητά ενίσχυση των ειδικών μονάδων, αλλά και τη διενέργεια rapid test στα σχολεία.
 
Συγκεκριμένα, η ΠΟΕΔ εισηγείται:
 
- Άμεση αποστολή αντικαταστατών (την ίδια ημέρα) για κάλυψη των αναγκών που προκύπτουν.
- Επιπρόσθετα δρομολόγια για μεταφορά μαθητών στα Ειδικά Σχολεία ώστε να αποφεύγεται ο συγχρωτισμός εντός των λεωφορείων.
- Διενέργεια rapid test, στοχευμένα και σε τακτά χρονικά διαστήματα, σε εκπαιδευτικούς και βοηθητικό προσωπικό που εργάζονται σε Νηπιαγωγεία και Ειδικά Σχολεία.
- Ενίσχυση του βοηθητικού προσωπικού (επιστάτριες, γραμματείς, συνοδούς) των Νηπιαγωγείων και Ειδικών Σχολείων.
- Μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τάξη ή/και να εξεταστεί το ενδεχόμενο της εκ περιτροπής φοίτησής τους.
- Πλήρης κάλυψη των ελλείψεων σε μονά θρανία σε όλα τα σχολεία.
- Εξοπλισμός των σχολικών μονάδων και κυρίως των Ειδικών Σχολείων με εξειδικευμένα υλικά αντιμετώπισης της πανδημίας (π.χ. επιπλέον θερμόμετρα, προστατευτικές στολές κλπ.).
 
Απάντησε στη Λοττίδου ο Πρόδομος
Ο υπουργός Παιδείας σήκωσε στο γάντι και απάντησε στην Επίτροπο Διοικήσεως, με επιστολή του, στην οποία μάλιστα ξεκαθάρισε πως δεν τίθεται λόγος για διάκριση. 
 
Συγκεκριμένα, ο Πρόδρομος Προδρόμου, στην επιστολή του αναφέρεται πως έχουν ληφθεί υπόψη τα ιδιαίτερα δεδομένα της ειδικής εκπαίδευσης και έχει καταρτιστεί ειδικό πρόγραμμα για τα παιδιά που είναι εντεταγμένα στις μονάδες ειδικής εκπαίδευσης των σχολείων. Ο κ. Προδρόμου, μάλιστα, υπέδειξε πως οι ανάγκες των παιδιών αυτών, που αφορούν στην ειδική εκπαίδευση ή στη λογοθεραπεία, μπορούν να εξυπηρετούνται με σύγχρονη και ασύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία, αφού είναι εφικτό να παρακολουθούν τα μαθήματα με τους συμμαθητές τους, ενώ συνεχίζουν και την τηλεκπαίδευση, σε ατομικό ή ομαδικό επίπεδο, με τον εκπαιδευτικό της ειδικής μονάδας. Αυτή η εκπαίδευση, στηρίζεται στις ανάγκες τους.
 
Ο υπουργός Παιδείας, απαντώντας για την επιστροφή των παιδιών της ειδικής εκπαίδευσης, για κάποιες περιόδους στα σχολεία, με κριτήρια, επεσήμανε πως τα παιδιά είναι εντεταγμένα και στις γενικές τάξεις και παρακολουθούν το μεγαλύτερο μέρος της εκπαίδευσης που παρέχεται σε όλα τα παιδιά. Σημείωσε πως δεν είναι πρακτική κάποια διαφοροποίηση των παιδιών της ειδικής εκπαίδευσης, αφού σε περίπτωση που μετέβαιναν στο σχολείο, δεν θα ήταν δυνατό να παρακολουθήσουν την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, που γίνεται στην υπόλοιπη τάξη.
 
Ο κ. Προδρόμου έδωσε και αριθμούς για τους μαθητές που λαμβάνουν ειδική εκπαίδευση στα γενικά σχολεία. Όπως ανέφερε ο αριθμός αυτός ξεπερνά τις 11,000 παιδιά και από μόνος του καθιστά πρακτικά αδύνατο να φοιτήσουν αυτά τα παιδιά στα σχολεία με φυσική παρουσία, δεδομένου και των μέτρων υγειονομικής προστασίας. Μάλιστα, σημείωσε πως αν τα παιδιά της ειδικής εκπαίδευσης φοιτούσαν με φυσική παρουσία στα σχολεία, θα έπρεπε να αποκοπούν από το πρόγραμμα της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης της γενικής τάξης.
 

Με προβλήματα η τηλεκπαίδευση στα δημοτικά
Υπερπροσπάθειες καταβάλλουν οι διευθυντές και οι δάσκαλοι, ώστε να είναι δυνατό να πραγματοποιείται η τηλεκπαίδευση, αφού τα προβλήματα, μπορεί να μειώθηκαν αλλά δεν σταματούν.
 
Αυτό που ήταν έντονο τις πρώτες ημέρες της τηλεκπαίδευσης, ήταν η υπερφόρτωση του συστήματος, αφού οι δάσκαλοι έπρεπε να βρίσκονταν στις σχολικές μονάδες, για να πραγματοποιούν τα μαθήματα. Ωστόσο, αυτό δεν λύθηκε όταν ένας σημαντικός αριθμός εκπαιδευτικών έμεινε στο σπίτι.
 
«Ήταν προβλήματα διαδικτύου, επειδή δεν σήκωνε να μπουν αρκετοί εκπαιδευτικοί την ίδια ώρα στο δίκτυο, ήταν έλλειψη συσκευών, απαρχαιωμένο υλικό. Όλα αυτά δημιούργησαν αρκετά προβλήματα, αλλά λύθηκε από τη στιγμή που μια μεγάλη μερίδα εκπαιδευτικών θεωρήθηκε ότι μπορεί να δουλεύει από το σπίτι, σύμφωνα με τα διατάγματα, όπως ήταν και το σωστό. Αποφορτώθηκαν τα σχολεία και οι εκπαιδευτικοί δουλεύουν από σπίτι τους, χρησιμοποιώντας το δικό τους εξοπλισμό και η τηλεκπαίδευση προχωρά, με τα όποια προβλήματα», εξήγησε ο γενικός γραμματέας της ΠΟΕΔ, Χάρης Χαραλάμπους.
 
Εξάλλου, πρόβλημα παρατηρείται και στην παροχή του εξοπλισμού, αφού υπάρχει μερίδα μαθητών που ακόμη δεν έχει πρόσβαση στην τηλεκπαίδευση. «Εμείς υπολογίζουμε ότι είναι γύρω στους 1000 μαθητές που δεν έχουν είτε τις σωστές συσκευές, είτε διαδίκτυο στα σπίτια τους και εκτιμούμε ότι δεν θα έπρεπε να είχαμε αυτό το πρόβλημα ακόμη και σήμερα. Το Υπουργείο Παιδείας μας έχει ενημερώσει ότι έχει κάνει παραγγελίες laptop και tablets για εξοπλισμό για τα σχολεία και τους μαθητές και έγιναν συμφωνίες για αναβάθμιση των δικτύων των σχολείων, μετά από οδηγίες της Κυβέρνησης. Αυτά όλα στα λόγια. Στις πράξεις όμως, υπάρχουν σχολεία που δεν έχουν επαρκές δίκτυο, δεν έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες που έχουν ανακοινωθεί και παράλληλα, οι παραγγελίες δεν έχουν φτάσει στα σχολεία και στους μαθητές. Δικαιολογημένα, θεωρώ, εκφράζουμε τη δυσαρέσκεια μας για αρκετά πράγματα».
 
Όμως, από την πανδημία έχει προκύψει και κάτι θετικό για τα σχολεία. Οι διδακτικοί στόχοι και οι στόχοι επάρκειας έχουν υπερκαλυφθεί τουλάχιστον μέχρι την ώρα.
 
«Αυτό έγινε επειδή τα σχολεία από το Σεπτέμβριο, μέχρι και σήμερα έχουν κερδίσει αρκετό χρόνο από δραστηριότητες που δεν γίνονταν, όπως οι εκδρομές, οι επισκέψεις σε μουσεία, θέατρα, που δεν γίνονται λόγω του κορωνοϊού. Τα όποια κενά, θεωρούμε ότι καλύπτονται και ελπίζουμε να μην υπάρχουν άλλες διακοπές, όταν επιστρέψουμε, ώστε να μην δημιουργούνται προβλήματα».
 
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: 
Για να σχολιάσετε κάντε κλικ εδώ
 
ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πίσω στην αρχή της σελίδας