Η Κομισιόν προτείνει μέτρα για την ενδυνάμωση των καταναλωτών στην πράσινη και ψηφιακή μετάβαση
13:29 - 13 Νοεμβρίου 2020

Ένα "νέο θεματολόγιο για τους καταναλωτές", το οποίο συνδέεται με την πράσινη και την ψηφιακή μετάβαση, παρουσίασε σήμερα η Κομισιόν και συγκεκριμένα η Αντιπρόεδρος Βέρα Γιούροβα και Επίτροπος Ντίντιε Ρέιντερς. Το "θεματολόγιο", περιλαμβάνει μια νέα νομοθετική πρόταση με στόχο την καλύτερη ενημέρωση των καταναλωτών σχετικά με τη βιωσιμότητα, την προσαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας στον ψηφιακό μετασχηματισμό, καθώς και ένα σχέδιο δράσης για την ασφάλεια των προϊόντων σε συνεργασία με την Κίνα.
Η πρωτοβουλία έχει στόχο "να βελτιώσει την προστασία και την ανθεκτικότητα των καταναλωτών στον καιρό της πανδημίας της νόσου COVID-19 αλλά και μετά από αυτή", και θέτει νομοθετικές προτεραιότητες και βασικά σημεία δράσης που θα πρέπει να προωθήσουν από κοινού τα κράτη μέλη τα επόμενα 5 έτη σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο.
Με βάση τη σημερινή πρωτοβουλία, η Κομισιόν ανακοίνωσε ότι θα αναλύσει τον μακροπρόθεσμο αντίκτυπο της νόσου COVID-19 στις καταναλωτικές συνήθειες των Ευρωπαίων, χρησιμοποιώντας τα αποτελέσματα της ανάλυσης αυτής ως βάση για μελλοντικές πρωτοβουλίες πολιτικής.
Η Κομισιόν θέτει συνολικά 5 στόχους από το 2020 έως το 2025:
Πρόταση με σκοπό την παροχή καλύτερων πληροφοριών στους καταναλωτές όσον αφορά τη βιωσιμότητα των προϊόντων και για την καταπολέμηση πρακτικών, όπως η προβολή ψευδοοικολογικής ταυτότητας ή η πρόωρη απαξίωση. Η Κομισιόν θα προωθήσει επίσης την επισκευή και θα ενθαρρύνει περισσότερο βιώσιμα και «κυκλικά» προϊόντα και θα ζητήσει από επιχειρηματικούς φορείς να αναλάβουν δεσμεύσεις υπέρ της βιώσιμης κατανάλωσης, που θα υπερβαίνουν τα όρια που επιβάλλει η νομοθεσία.
Η Κομισιόν έχει σκοπό να αντιμετωπίσει τις ηλεκτρονικές εμπορικές πρακτικές που δεν σέβονται το δικαίωμα των καταναλωτών να κάνουν συνειδητές αγορές, εκμεταλλεύονται τις συμπεριφορικές προδιαθέσεις τους ή διαστρεβλώνουν τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων των καταναλωτών, όπως είναι τα «σκοτεινά μοτίβα» και η κρυφή διαφήμιση.
Επιπλέον, τα συμφέροντα των καταναλωτών πρέπει να λαμβάνονται δεόντως υπόψη, όταν καθορίζονται κανόνες που διέπουν την ψηφιακή οικονομία και απαιτήσεις για την τεχνητή νοημοσύνη Προκειμένου να προσαρμόσει τους υφιστάμενους κανόνες στον συνεχιζόμενο ψηφιακό μετασχηματισμό και την αύξηση των συνδεδεμένων προϊόντων, η Κομισιόν θα επανεξετάσει επίσης την οδηγία που αφορά την ασφάλεια των προϊόντων. Καθώς είναι ανάγκη να ενισχυθεί η προστασία των καταναλωτών σχετικά με την ψηφιοποίηση των λιανικών χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών, οι οδηγίες για την καταναλωτική πίστη και την εμπορία χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών θα επανεξεταστούν.
Σε ό,τι αφορά την αποτελεσματική επιβολή των δικαιωμάτων των καταναλωτών, η Κομισιόν θα συνδράμει τα κράτη μέλη στην έγκαιρη εφαρμογή και επιβολή της νομοθεσίας για τους καταναλωτές χρησιμοποιώντας, μεταξύ άλλων, το δίκτυο συνεργασίας για την προστασία των καταναλωτών, ενώ θα στηρίξει επίσης τις εθνικές αρχές, αναπτύσσοντας ιδίως μια εργαλειοθήκη με καινοτόμα ηλεκτρονικά εργαλεία που θα ενισχύσουν την ικανότητα των εθνικών αρχών να αντιμετωπίζουν παράνομες εμπορικές πρακτικές στο διαδίκτυο και να εντοπίζουν μη ασφαλή προϊόντα.
Σε ό,τι αφορά τις ιδιαίτερες ανάγκες ορισμένων ομάδων καταναλωτών (παιδιά, ηλικιωμένοι ή άτομα με αναπηρίες), η Κομισιόν θα εξετάσει τις απαιτήσεις των προτύπων για προϊόντα παιδικής φροντίδας. Όσον αφορά τα άτομα που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσχέρειες, οι οποίες επιδεινώθηκαν λόγω της κρίσης της νόσου COVID-19, η Κομισιόν θα αυξήσει τη χρηματοδότηση για τη βελτίωση της παροχής συμβουλών σχετικά με την αντιμετώπιση της υπερχρέωσης στα κράτη μέλη. Τέλος, θα στηρίξει επίσης πρωτοβουλίες για την παροχή συμβουλών σε τοπικό επίπεδο σχετικά με τρόπους πρόσβασης σε ενημέρωση, μέσω του διαδικτύου ή με άλλους τρόπους.
Τέλος, η Κομισιόν θα καταρτίσει σχέδιο δράσης με την Κίνα το 2021 για την ενίσχυση της ασφάλειας των προϊόντων που πωλούνται στο διαδίκτυο και από το 2021 θα προχωρήσει επίσης σε δράσεις κανονιστικής στήριξης, τεχνικής υποστήριξης και ανάπτυξης ικανοτήτων για περιοχές-εταίρους της ΕΕ, και συγκεκριμένα την Αφρική.
Η πρωτοβουλία έχει στόχο "να βελτιώσει την προστασία και την ανθεκτικότητα των καταναλωτών στον καιρό της πανδημίας της νόσου COVID-19 αλλά και μετά από αυτή", και θέτει νομοθετικές προτεραιότητες και βασικά σημεία δράσης που θα πρέπει να προωθήσουν από κοινού τα κράτη μέλη τα επόμενα 5 έτη σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο.
Με βάση τη σημερινή πρωτοβουλία, η Κομισιόν ανακοίνωσε ότι θα αναλύσει τον μακροπρόθεσμο αντίκτυπο της νόσου COVID-19 στις καταναλωτικές συνήθειες των Ευρωπαίων, χρησιμοποιώντας τα αποτελέσματα της ανάλυσης αυτής ως βάση για μελλοντικές πρωτοβουλίες πολιτικής.
Η Κομισιόν θέτει συνολικά 5 στόχους από το 2020 έως το 2025:
Πρόταση με σκοπό την παροχή καλύτερων πληροφοριών στους καταναλωτές όσον αφορά τη βιωσιμότητα των προϊόντων και για την καταπολέμηση πρακτικών, όπως η προβολή ψευδοοικολογικής ταυτότητας ή η πρόωρη απαξίωση. Η Κομισιόν θα προωθήσει επίσης την επισκευή και θα ενθαρρύνει περισσότερο βιώσιμα και «κυκλικά» προϊόντα και θα ζητήσει από επιχειρηματικούς φορείς να αναλάβουν δεσμεύσεις υπέρ της βιώσιμης κατανάλωσης, που θα υπερβαίνουν τα όρια που επιβάλλει η νομοθεσία.
Η Κομισιόν έχει σκοπό να αντιμετωπίσει τις ηλεκτρονικές εμπορικές πρακτικές που δεν σέβονται το δικαίωμα των καταναλωτών να κάνουν συνειδητές αγορές, εκμεταλλεύονται τις συμπεριφορικές προδιαθέσεις τους ή διαστρεβλώνουν τις διαδικασίες λήψης αποφάσεων των καταναλωτών, όπως είναι τα «σκοτεινά μοτίβα» και η κρυφή διαφήμιση.
Επιπλέον, τα συμφέροντα των καταναλωτών πρέπει να λαμβάνονται δεόντως υπόψη, όταν καθορίζονται κανόνες που διέπουν την ψηφιακή οικονομία και απαιτήσεις για την τεχνητή νοημοσύνη Προκειμένου να προσαρμόσει τους υφιστάμενους κανόνες στον συνεχιζόμενο ψηφιακό μετασχηματισμό και την αύξηση των συνδεδεμένων προϊόντων, η Κομισιόν θα επανεξετάσει επίσης την οδηγία που αφορά την ασφάλεια των προϊόντων. Καθώς είναι ανάγκη να ενισχυθεί η προστασία των καταναλωτών σχετικά με την ψηφιοποίηση των λιανικών χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών, οι οδηγίες για την καταναλωτική πίστη και την εμπορία χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών θα επανεξεταστούν.
Σε ό,τι αφορά την αποτελεσματική επιβολή των δικαιωμάτων των καταναλωτών, η Κομισιόν θα συνδράμει τα κράτη μέλη στην έγκαιρη εφαρμογή και επιβολή της νομοθεσίας για τους καταναλωτές χρησιμοποιώντας, μεταξύ άλλων, το δίκτυο συνεργασίας για την προστασία των καταναλωτών, ενώ θα στηρίξει επίσης τις εθνικές αρχές, αναπτύσσοντας ιδίως μια εργαλειοθήκη με καινοτόμα ηλεκτρονικά εργαλεία που θα ενισχύσουν την ικανότητα των εθνικών αρχών να αντιμετωπίζουν παράνομες εμπορικές πρακτικές στο διαδίκτυο και να εντοπίζουν μη ασφαλή προϊόντα.
Σε ό,τι αφορά τις ιδιαίτερες ανάγκες ορισμένων ομάδων καταναλωτών (παιδιά, ηλικιωμένοι ή άτομα με αναπηρίες), η Κομισιόν θα εξετάσει τις απαιτήσεις των προτύπων για προϊόντα παιδικής φροντίδας. Όσον αφορά τα άτομα που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσχέρειες, οι οποίες επιδεινώθηκαν λόγω της κρίσης της νόσου COVID-19, η Κομισιόν θα αυξήσει τη χρηματοδότηση για τη βελτίωση της παροχής συμβουλών σχετικά με την αντιμετώπιση της υπερχρέωσης στα κράτη μέλη. Τέλος, θα στηρίξει επίσης πρωτοβουλίες για την παροχή συμβουλών σε τοπικό επίπεδο σχετικά με τρόπους πρόσβασης σε ενημέρωση, μέσω του διαδικτύου ή με άλλους τρόπους.
Τέλος, η Κομισιόν θα καταρτίσει σχέδιο δράσης με την Κίνα το 2021 για την ενίσχυση της ασφάλειας των προϊόντων που πωλούνται στο διαδίκτυο και από το 2021 θα προχωρήσει επίσης σε δράσεις κανονιστικής στήριξης, τεχνικής υποστήριξης και ανάπτυξης ικανοτήτων για περιοχές-εταίρους της ΕΕ, και συγκεκριμένα την Αφρική.
Πηγή: ΚΥΠΕ
