Την ολιστική ανάπτυξη της επιστήμης του μάρκετινγκ στην Κύπρο, με επιστημονική τεκμηρίωση, παιδαγωγική κατεύθυνση και κοινωνική ευθύνη, επιδιώκει η Ακαδημία Μάρκετινγκ Κύπρου, σκοπεύοντας να αναλάβει κεντρικό ρόλο σε αυτή την προσπάθεια και να καλύψει το υπαρκτό κενό που παρατηρείται στην Κύπρο.
Η εναρκτήρια συνεδρία πραγματοποιήθηκε στις 17 Ιανουαρίου 2024, με τη συμμετοχή 21 ακαδημαϊκών που ειδικεύονται στο μάρκετινγκ και προέρχονται τόσο από κρατικά όσο και από ιδιωτικά πανεπιστήμια και ερευνητικά ιδρύματα της Κύπρου και του εξωτερικού, και σύμφωνα με τα όσα ανέφερε σε συνέντευξή της στο InBusinessNews η Αντιπρόεδρος Δρ. Λία Φλουρέντζου, η Ακαδημία Μάρκετινγκ Κύπρου «στοχεύει να αποτελέσει τον κεντρικό επιστημονικό, εκπαιδευτικό και κοινωνικό φορέα για την προώθηση της επιστήμης του μάρκετινγκ στην Κύπρο και την ευρύτερη περιοχή».
- Ποιοι είχαν την ιδέα και την πρωτοβουλία της ίδρυσης της Ακαδημίας Μάρκετινγκ (Κύπρου) και ποιοι είναι οι ιδρυτές της;
Η πρωτοβουλία για την ίδρυση της Κυπριακής Ακαδημίας Μάρκετινγκ ανήκει στον Δρ. Λεωνίδα Λεωνίδου, καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Κύπρου. Η εναρκτήρια συνεδρία πραγματοποιήθηκε στις 17 Ιανουαρίου 2024, με τη συμμετοχή 21 ακαδημαϊκών που ειδικεύονται στο μάρκετινγκ και προέρχονται τόσο από κρατικά όσο και από ιδιωτικά πανεπιστήμια και ερευνητικά ιδρύματα της Κύπρου και του εξωτερικού.
Κατά τη συνεδρία αυτή συγκροτήθηκε Steering Committee, η οποία ανέλαβε τη σύνταξη του καταστατικού και όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την επίσημη ίδρυση της Ακαδημίας. Πρόκειται για μια συλλογική προσπάθεια που βασίζεται στη συνεργασία, στη γνώση και στην κοινή φιλοδοξία να αναδειχθεί η επιστήμη του μάρκετινγκ σε ένα νέο επίπεδο στην Κύπρο.
- Ποιος είναι ο σκοπός και ο ρόλος που θέλει να έχει στον τομέα η Ακαδημία Μάρκετινγκ Κύπρου;
Η Ακαδημία Μάρκετινγκ Κύπρου (ΑΜΚ) στοχεύει να αποτελέσει τον κεντρικό επιστημονικό, εκπαιδευτικό και κοινωνικό φορέα για την προώθηση της επιστήμης του μάρκετινγκ στην Κύπρο και την ευρύτερη περιοχή.
Ο ρόλος της διαρθρώνεται σε τέσσερις στρατηγικούς πυλώνες:
1. Έρευνα
Ενίσχυση της ακαδημαϊκής και εφαρμοσμένης έρευνας στο μάρκετινγκ, καθώς και ανάπτυξη διεθνών ερευνητικών συνεργασιών, με στόχο τη συμμετοχή της Κύπρου στη διεθνή επιστημονική κοινότητα.
2. Εκπαίδευση
Αναβάθμιση της διδασκαλίας του μάρκετινγκ και ενίσχυση της επαγγελματικής μάθησης μέσω ανταλλαγής παιδαγωγικών πρακτικών και διεθνών εκπαιδευτικών συνεργασιών.
3. Διασύνδεση με επιχειρήσεις
Γέφυρες συνεργασίας μεταξύ ακαδημαϊκού χώρου και επιχειρήσεων, παροχή τεχνογνωσίας, επιμόρφωση στελεχών και ενίσχυση της πρακτικής άσκησης φοιτητών και μαθητών.
4. Σύνδεση με την κοινωνία
Ενημέρωση των πολιτών, προώθηση κοινωνικά υπεύθυνου μάρκετινγκ και συμβολή στον δημόσιο διάλογο για θέματα που αφορούν την αγορά και τους καταναλωτές.
Συνολικά, η ΑΜΚ θέλει να αναδειχθεί ως:
- ο επίσημος φορέας προαγωγής της επιστήμης του μάρκετινγκ στην Κύπρο,
- το κέντρο διαλόγου και συνεργασίας μεταξύ ακαδημαϊκών–επαγγελματιών–κοινωνίας,
- ο θεσμός που καθοδηγεί την εξέλιξη του μάρκετινγκ μέσω έρευνας, εκπαίδευσης, δράσεων και κοινωνικής παρέμβασης.
- Υπάρχουν και άλλοι οργανισμοί που εξυπηρετούν αυτούς τους σκοπούς στην Κύπρο ή αναλαμβάνετε την «ευθύνη» να καλύψετε κάποια κενά;
Στην Κύπρο υπάρχουν οργανισμοί που σχετίζονται με το μάρκετινγκ, αλλά κανένας δεν καλύπτει ολοκληρωμένα και συστηματικά τους τέσσερις πυλώνες της ΑΜΚ όπως παρουσιάζονται.
Η ΑΜΚ απαντά σε ένα υπαρκτό κενό, επειδή:
- Δεν υπάρχει εθνική ακαδημία που να ενώνει όλους τους ακαδημαϊκούς του μάρκετινγκ.
- Δεν υπάρχει φορέας που να συνδέει εκπαίδευση + έρευνα + επιχειρήσεις + κοινωνία σε έναν ενιαίο θεσμό.
- Δεν υπάρχει οργανισμός που να προωθεί:
- διεθνή επιστημονική συνεργασία,
- εθνική έρευνα-βαρόμετρο μάρκετινγκ,
- ηθική και κοινωνικά υπεύθυνη πρακτική μάρκετινγκ,
- συστηματική ενημέρωση της κοινωνίας.
- Οι υφιστάμενοι φορείς έχουν κυρίως επαγγελματικό ή επιχειρησιακό χαρακτήρα — όχι επιστημονικό / εκπαιδευτικό / κοινωνικό.
Άρα η ΑΜΚ αναλαμβάνει κεντρικό ρόλο εκεί όπου υπάρχει κενό: Ολιστική ανάπτυξη της επιστήμης του μάρκετινγκ στην Κύπρο, με επιστημονική τεκμηρίωση, παιδαγωγική κατεύθυνση και κοινωνική ευθύνη.
- Πόσο ικανοποιημένοι είστε από τον αριθμό των μελών που συγκεντρώσατε; Μπορείτε να μοιραστείτε μαζί μας το Διοικητικό Συμβούλιο που σχηματίσατε;
Ο αριθμός των μελών που έχουν συγκεντρωθεί μέχρι στιγμής είναι αρκετά ικανοποιητικός και αναμένουμε ότι θα αυξηθεί περαιτέρω με την έναρξη των δράσεων της Ακαδημίας. Είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικό το έντονο ενδιαφέρον που έχουν εκφράσει επαγγελματίες του ευρύτερου χώρου του μάρκετινγκ. Η Ακαδημία θα τους προσεγγίσει ενεργά, ώστε ο ιδιωτικός και ο ακαδημαϊκός τομέας, σε συνέργεια, να εργαστούν από κοινού για την αντιμετώπιση των αναγκών του κλάδου. Το Διοικητικό Συμβούλιο απαρτίζεται από τους:
- Δρ Ντάινα Νικολάου (Πανεπιστήμιο Κύπρου)– Πρόεδρος
- Δρ Λία Φλουρέντζου (Πανεπιστήμιο Κύπρου)- Αντιπρόεδρος
- Δρ Παντελίτσα Ετεοκλέους (Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο)– Γραμματέας
- Δρ Γιούλα Μελανθίου (Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου)– Ταμίας
- Δρ Νίκος Αντωνιάδης (St John’s University) – Μέλος
- Xρίστος Μιχαηλίδης (Cypronetwork Consultancy Group) – Eπαγγελματικό Μέλος
- Εύρος Ινιώτης (Πανεπιστήμιο Λεμεσού) – Συνδεδεμένο Μέλος
- Έλενα Ονήσιλου (PhD candidate) – Έκτακτο Μέλος
Επίσης την Εξελικτική Επιτροπή απαρτίζουν οι:
- Δρ Μάριος Θεοδοσίου (Πανεπιστήμιο Κύπρου)-Πρόεδρος
- Δρ Μαρία Βουτσά ( Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου)-Μέλος
- Δρ Ευδοξία Κυριάκου (Πανεπιστήμιο Λεμεσού) – Μέλος
- Ποιες θα είναι οι πρώτες δράσεις της ΑΜΚ;
Οι πρώτες δράσεις της ΑΜΚ θα επικεντρωθούν στη δημιουργία ενός δυναμικού περιβάλλοντος μάθησης, συνεργασίας και δικτύωσης για επαγγελματίες και ακαδημαϊκούς του χώρου. Στο αρχικό αυτό στάδιο, προτεραιότητά είναι:
- Η διοργάνωση θεματικών σεμιναρίων και εργαστηρίων με έμφαση σε σύγχρονες τάσεις του μάρκετινγκ, όπως ψηφιακό μετασχηματισμό, sustainability marketing, data-driven στρατηγικές και καινοτόμες μεθοδολογίες.
- Η δημιουργία εξειδικευμένων ομάδων εργασίας (working groups) που θα χαρτογραφήσουν τις ανάγκες της αγοράς και θα εισηγηθούν στρατηγικές αναβάθμισης του επαγγέλματος του μάρκετερ στην Κύπρο.
- Η ανάπτυξη συνεργειών με τον ιδιωτικό και τον ακαδημαϊκό τομέα ώστε να διαμορφωθούν κοινές δράσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα και πρωτοβουλίες που θα ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες της αγοράς.
- Η έναρξη δράσεων ενημέρωσης και εμπλοκής της κοινότητας όπως networking events, ανταλλαγή καλών πρακτικών και συμμετοχή σε διεθνείς πρωτοβουλίες και ευρωπαϊκά δίκτυα.
Μέσα από αυτές τις πρώτες ενέργειες, η Ακαδημία επιδιώκει να αποτελέσει έναν κεντρικό κόμβο γνώσης, διαλόγου και επαγγελματικής εξέλιξης για τον κλάδο του μάρκετινγκ στην Κύπρο.
- Έχετε θέσει κάποιους βραχυπρόθεσμους ή μακροπρόθεσμους στόχους;
Οι στόχοι της ΑΜΚ, τόσο βραχυπρόθεσμοι όσο και μακροπρόθεσμοι, ευθυγραμμίζονται με την αποστολή της και τις δραστηριότητες που έχει θέσει:
έρευνες, εκπαίδευση και επιμόρφωση, δημόσιες διαλέξεις, σεμινάρια, συνέδρια, εκδόσεις και διεθνή συνεργασία.
Μέσα από αυτές τις δράσεις, η Ακαδημία στοχεύει να αποτελέσει έναν σταθερό πυλώνα επιστημονικής γνώσης και κοινωνικής προσφοράς, με απτό αντίκτυπο στην κυπριακή οικονομία και κοινωνία.
Βραχυπρόθεσμα, επικεντρωνόμαστε στη διεξαγωγή των πρώτων ερευνών μας, στην επιμόρφωση διοικητικών στελεχών, στη διοργάνωση ανοικτών διαλέξεων και σεμιναρίων, καθώς και στην έκδοση άρθρων και ενημερωτικών εντύπων. Παράλληλα, προχωρούμε στη δημιουργία συνεργασιών με αντίστοιχες ακαδημίες του εξωτερικού και στη μελέτη των τάσεων της αγοράς, ώστε να προσφέρουμε άμεσα αξιόπιστη και επίκαιρη γνώση.
Μακροπρόθεσμα, στόχος μας είναι να καθιερώσουμε την Ακαδημία ως τον κεντρικό επιστημονικό φορέα μάρκετινγκ στην Κύπρο. Επιθυμούμε να διοργανώνουμε συνέδρια υψηλού κύρους, να διεξάγουμε συστηματικά έρευνα-βαρόμετρο για τη σφυγμομέτρηση της αγοράς και να ενισχύουμε τη διεθνή μας παρουσία μέσα από συνεργασίες με ακαδημίες άλλων χωρών. Παράλληλα, θέλουμε να συμβάλουμε ουσιαστικά στη διάχυση της γνώσης προς το ευρύ κοινό και στην προώθηση κοινωνικά υπεύθυνων πρακτικών μάρκετινγκ.











