Μπορεί τον περασμένο Μάρτιο το Υπουργείο Δικαιοσύνης να προώθησε στη Βουλή το νομοσχέδιο για τις λαμπρατζιές, ώστε να ψηφιστεί πριν το Πάσχα του 2025, ωστόσο κάτι τέτοιο δεν συνέβη, λόγω αρκετών διαφωνιών που προέκυψαν στην πορεία των συζητήσεων με αποτέλεσμα να χαθεί ο στόχος που τέθηκε. Παρόλα αυτά, έπειτα από επτά μήνες εντατικών διαβουλεύσεων, αλλά και έντονων αντιδράσεων και διαφωνιών, ιδίως από την Ένωση Δήμων, το νομοσχέδιο οδηγείται τελικά ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής για ψήφιση, αφού κατέστη δυνατό να καμφθούν οι ανησυχίες των επηρεαζόμενων και να συνδιαμορφωθεί η τελική πρόταση.
Οι βουλευτές θα κληθούν να αποφασίσουν κατά πόσον το τελικό νομοσχέδιο που κατατέθηκε ενώπιον της Ολομέλειας, γίνεται αποδεκτό και μπορεί να ψηφιστεί σε Νόμο, ώστε να εφαρμοστεί από το Πάσχα του 2026.
Σκοπός του νομοσχεδίου είναι η θέσπιση νομοθετικού πλαισίου για τη ρύθμιση του παραδοσιακού εθίμου της λαμπρατζιάς μέσω της θεσμοθέτησης της διαδικασίας αδειοδότησης της προετοιμασίας και του ανάμματος της λαμπρατζιάς.
Σύμφωνα με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις που κατατέθηκαν στη Βουλή, οι οποίες στη συνέχεια άλλαξαν, μέσα από τη διαβούλευση, ήταν η προετοιμασία και το άναμμα λαμπρατζιάς να επιτρέπεται, νοουμένου ότι εξασφαλίζεται εκ των προτέρων ειδική άδεια από την Αρχή Τοπικής Διοίκησης, εντός των ορίων της οποίας αυτή πρόκειται να τοποθετηθεί. Η εν λόγω άδεια υποβάλλεται από πρόσωπο το οποίο έχει συμπληρώσει το 21ο έτος της ηλικίας του, έχει λευκό ποινικό μητρώο και είναι κάτοικος της αρμόδιας Αρχής Τοπικής Διοίκησης, δηλαδή έχει συνεχή διαμονή εκεί, τα αμέσως πέντε προηγούμενα έτη από την ημερομηνία υποβολής της αίτησης, εκτός εάν πρόκειται για κοινότητα με έως διακόσιους κατοίκους, οπότε αρκεί ο αιτητής να είναι εγγεγραμμένος στον εκλογικό κατάλογο της κοινότητας.
Τι προέβλεπαν οι αρχικές πρόνοιες
Προβλεπόταν εξάλλου όπως:
- Ο χρόνος προετοιμασίας της λαμπρατζιάς που θα αρχίζει τη Μεγάλη Τετάρτη και θα διαρκεί έως τις 4.00 μ.μ. του Μεγάλου Σαββάτου, καθώς και του ανάμματος αυτής, που θα πραγματοποιείται από τις 11 μ.μ. του Μεγάλου Σαββάτου έως την 1.00 π.μ. της Κυριακής του Πάσχα.
- Η δυνατότητα στην αρμόδια αρχή τοπικής διοίκησης να εκδίδει μόνο μία άδεια προετοιμασίας και ανάμματος λαμπρατζιάς για κάθε ναό που εμπίπτει στη δικαιοδοσία της ή να αποφασίζει, κατόπιν αιτιολογημένης απόφασής της, ότι δεν θα προβεί στην έκδοση οποιασδήποτε άδειας.
- Η υποχρέωση της αρμόδιας αρχής τοπικής διοίκησης να καθορίζει στην εκάστοτε άδεια προϋποθέσεις και όρους πυρασφάλειας που προβλέπονται ρητά στο νομοσχέδιο και αφορούν μεταξύ άλλων στη χωροθέτηση της λαμπρατζιάς τουλάχιστον τριάντα μέτρα μακριά από ναό, οικία, κτίριο, υποστατικό ή την περίφραξη αυτών και στα υλικά που θα χρησιμοποιηθούν για το άναμμα της λαμπρατζιάς, τα οποία πρέπει να παρέχονται μόνο από την αρμόδια αρχή τοπικής διοίκησης.
- Η υποχρέωση της αρμόδιας αρχής τοπικής διοίκησης να ορίσει λειτουργούς της ως υπεύθυνους για την επιθεώρηση των χώρων προετοιμασίας και ανάμματος λαμπρατζιάς εντός των ορίων της, να καθαρίσει τον χώρο όπου προετοιμάστηκε και άναψε η λαμπρατζιά μετά την κατάσβεσή της και να διαθέτει φορητές μονάδες πυρόσβεσης, τις οποίες πρέπει να διατηρεί σε ετοιμότητα πλησίον του χώρου που θα ετοιμαστεί και θα ανάψει η λαμπρατζιά, στελεχωμένες με ικανό χειριστή, καθ’ όλη τη διάρκεια της ισχύος των εκδοθεισών αδειών, ενώ, σε περίπτωση κατά την οποία δεν διαθέτει τέτοιες μονάδες, να έχει σε ετοιμότητα οχήματα εφοδιασμένα με μηχανοκίνητους ψεκαστήρες και ποσότητα νερού και ικανούς χειριστές πλησίον του εν λόγω χώρου.
- Η υποχρέωση της αρμόδιας αρχής τοπικής διοίκησης, σε περίπτωση κατά την οποία έχει εύλογη αιτία να πιστεύει ότι διαπράττεται αδίκημα κατά παράβαση των προτεινόμενων ρυθμίσεων, να διευθετεί εντός της ίδιας ημέρας τη μετακίνηση ή την απομάκρυνση των αντικειμένων ή των υλικών για την προετοιμασία και το άναμμα της λαμπρατζιάς σύμφωνα με την προβλεπόμενη στις προτεινόμενες ρυθμίσεις διαδικασία.
Οι προβλεπόμενες ποινές
Σε ό,τι αφορά στις ποινές που επισύρουν τα αδικήματα, το νομοσχέδιο πρότεινε να τιμωρούνται με ποινή φυλάκισης έως πέντε έτη και/ή χρηματική ποινή έως €25.000, σε περίπτωση που κατά η προετοιμασία, το άναμμα ή η συμμετοχή στην προετοιμασία ή στο άναμμα λαμπρατζιάς γίνεται χωρίς ειδική προς τούτο άδεια. Επίσης, όταν γίνεται εναπόθεση, ρίψη ή χρήση κατά την προετοιμασία ή το άναμμα λαμπρατζιάς εκρηκτικών υλών, ειδών πυροτεχνίας, μηχανέλαιων ή άλλων εύφλεκτων υλικών, η ακόμα όταν προκύπτει εσκεμμένη παραβίαση των όρων της εκδοθείσας άδειας από το κατά Νόμο αρμόδιο πρόσωπο. Η ίδια ποινή προβλέπεται και για εναπόθεση πλησίον του χώρου, όπου αναμένεται να τοποθετηθεί η λαμπρατζιά, υλικών που δεν παραχωρήθηκαν από την αρμόδια Αρχή Τοπικής Διοίκησης ή εύφλεκτων υλικών ή άλλων υλικών που με την καύση τους προκαλούν τοξικές ή βλαβερές αναθυμιάσεις ή/και η εγκατάλειψη άσβεστης λαμπρατζιάς που άναψε κατόπιν ειδικής άδειας.
Εξάλλου, σε περίπτωση πρόκλησης πυρκαγιάς από άναμμα λαμπρατζιάς με ή χωρίς άδεια, με προβλεπόμενη ποινή φυλάκισης έως έξι έτη και/ή χρηματική ποινή έως €30.000, ενώ, σε περίπτωση κατά την οποία η πυρκαγιά έχει ως αποτέλεσμα τη ζημιά σε σημείο εντός ορίου ανάπτυξης Αρχής Τοπικής Διοίκησης ή σε ιδιοκτησία αυτής ή τρίτου προσώπου εντός των ορίων ανάπτυξής της, η προβλεπόμενη ποινή ανέρχεται σε ποινή φυλάκισης έως οκτώ έτη και/ή χρηματική ποινή έως €50.000.
Με έως δέκα χρόνια φυλάκισης και/ή €75.000 πρόστιμο θα τιμωρείται η πρόκληση ζημίας στην ύπαιθρο ή σε ιδιοκτησία τρίτου προσώπου εντός της υπαίθρου από άναμμα λαμπρατζιάς, ανεξαρτήτως του εάν εκδόθηκε ή όχι άδεια ανάμματος αυτής, ενώ η πρόκληση πυρκαγιάς με αποτέλεσμα ζημιά σε δάσος ή δασώδη έκταση ή σε ιδιοκτησία τρίτου προσώπου εντός δάσους ή δασώδους έκτασης, ανεξαρτήτως του εάν εκδόθηκε ή όχι άδεια ανάμματος αυτής, επισύρει ποινή φυλάκισης έως δώδεκα έτη και/ή χρηματική ποινή έως €100.000.
Η Νομική Υπηρεσία, η Αστυνομία, η Πυροσβεστική και το Τμήμα Δασών συμφώνησαν με τις αρχικές πρόνοιες του νομοσχεδίου, ενώ ο Παγκύπριος Δικηγορικός Σύλλογος εξέφρασε τις ανησυχίες του διότι θεωρούσε πως σε περίπτωση κατά την οποία θα τιθόταν σε ισχύ ο προτεινόμενος Νόμος, θα ήταν πρακτικά ανέφικτο να εφαρμοστεί η διαδικασία αδειοδότησης της προετοιμασίας και του ανάμματος λαμπρατζιάς, χωρίς τη σχετική πρόβλεψη ειδικών διατάξεων και υπογράμμισε την ανάγκη αναβολής της ψήφισης αυτού, ώστε να πραγματοποιείτο εκ νέου διαβούλευση επί των προτεινόμενων ρυθμίσεων, καθότι εντοπίζονταν πολλά κενά και αδυναμίες, κυρίως σχετικά με τη διαδικασία έκδοσης των σχετικών αδειών.
Έντονες επιφυλάξεις εξέφρασαν τόσο η Ένωση Δήμων, όσο και η Ένωση Κοινοτήτων, υποδεικνύοντας ότι δεν υπήρξε προηγούμενη διαβούλευση με αυτούς επί των προτεινόμενων ρυθμίσεων, πέραν μίας συνάντησης που διεξήχθη τον Μάρτιο του 2023, στο πλαίσιο της οποίας ενημέρωσαν το αρμόδιο Υπουργείο ότι δεν μπορούν να αναλάβουν την ευθύνη εφαρμογής των προτεινόμενων ρυθμίσεων, καθότι δεν διαθέτουν το αναγκαίο προσωπικό και τον κατάλληλο εξοπλισμό, που απαιτείται σύμφωνα με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις. Πρόσθετα, τόνισαν ότι απέμενε πολύ μικρό χρονικό διάστημα έως το επικείμενο Πάσχα και ως εκ τούτου δεν ήταν σε θέση να ανταποκριθούν στις αρμοδιότητες που τους ανατίθονταν με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις και αρμοδιότητες οι οποίες, ως οι ίδιοι σημείωσαν, ανήκουν στην Αστυνομία και στην Πυροσβεστική Υπηρεσία.
Οι κυριότερες επιφυλάξεις που τέθηκαν
Στο πλαίσιο της συζήτησης επί των ειδικότερων προνοιών του νομοσχεδίου, μέλη της Eπιτροπής Νομικών εξέφρασαν διάφορες επιφυλάξεις, όπως για παράδειγμα ότι η θέσπιση του 21ου έτους ηλικίας ως ελάχιστου κατώτατου ηλικιακού ορίου, για να δικαιούται πρόσωπο να υποβάλει αίτηση για έκδοση άδειας προετοιμασίας και ανάμματος λαμπρατζιάς, χρήζει επανεξέτασης, καθότι είναι υπέρμετρα υψηλό. Επίσης, εκτίμησαν ότι οι προτεινόμενες ρυθμίσεις είναι αντίθετες με τη Διεθνή Σύμβαση της Στοκχόλμης του 2001, η οποία κυρώθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση και αποτελεί Ενωσιακό Δίκαιο, στην οποία προβλέπεται ότι απαγορεύεται το άναμμα φωτιάς, καθότι η καύση έστω και μικρής ποσότητας υλικού απελευθερώνει στην ατμόσφαιρα ουσίες επικίνδυνες και επιβλαβείς για τον άνθρωπο.
Παράλληλα, με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, υποστήριξαν ότι επιχειρείτο η νομιμοποίηση μίας έκνομης πράξης, αφού, σύμφωνα με τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας για τις Αρχές Τοπικής Διοίκησης, απαγορεύεται το άναμμα φωτιάς σε κατοικημένες περιοχές και εν πάση περιπτώσει ανατίθενται στις αρχές τοπικής διοίκησης σοβαρές ευθύνες και αρμοδιότητες οι οποίες ανήκουν σε άλλα όργανα της εκτελεστικής εξουσίας, ενώ ανησυχίες εκφράστηκαν και για την πρόνοια η οποία προβλέπει τη δυνατότητα ανάκλησης άδειας από μία Αρχή Τοπικής Διοίκησης, όταν αυτή λάβει αριθμό παραπόνων, αφού χαρακτηρίστηκε ως ασαφής και αόριστη, καθότι δεν καθορίζει τον ακριβή αριθμό των παραπόνων που πρέπει να ληφθούν για ανάκληση της εν λόγω άδειας, με αποτέλεσμα ελάχιστος αριθμός παραπόνων να οδηγεί σε αναγκαστική ανάκληση των εκδοθεισών αδειών.
Επιπλέον, η αρμοδιότητα έκδοσης των σχετικών αδειών ενδεχομένως να είναι ορθότερο όπως δοθεί στους ΕΟΑ και οι προτεινόμενες πρόνοιες θα έπρεπε να ρυθμίζουν το χρονικό διάστημα μεταξύ της Μεγάλης Τετάρτης και της Κυριακής του Πάσχα, ωστόσο τα κυριότερα προβλήματα τα οποία σχετίζονται με την προετοιμασία της λαμπρατζιάς εμφανίζονται πολύ νωρίτερα από εκείνη την περίοδο.
Η αναθεώρηση του Υπουργείου
Ακολούθως, ο Υπουργός Δικαιοσύνης, Μάριος Χαρτσιώτης προέβη κατόπιν σχετικών οδηγιών της Επιτροπής, σε περαιτέρω διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς και αναθεώρησε το κείμενο του νομοσχεδίου.
Σε αυτό προβλεπόταν:
- Οι διοργανωτές μίας λαμπρατζιάς δύναται να είναι είτε μία Αρχή Τοπικής Διοίκησης που επιθυμεί να διοργανώσει λαμπρατζιά στο πλαίσιο των πολιτιστικών της δραστηριοτήτων ενόψει του Πάσχα είτε μέλος μίας ενοριακής επιτροπής, νοουμένου ότι θα υποβάλει σχετική αίτηση στην οικεία Αρχή.
- Η υποχρέωση της Αρχής Τοπικής Διοίκησης να καθορίζει εκπρόσωπό της ως αρμόδιο να επιβλέπει τη διοργάνωση μίας λαμπρατζιάς, ο οποίος, σε περίπτωση κατά την οποία παρατηρήσει οτιδήποτε επιλήψιμο, πρέπει να ενημερώσει σχετικά την Αστυνομία Κύπρου και την Πυροσβεστική Υπηρεσία Κύπρου, για να επιληφθούν του περιστατικού.
- Η επιτρεπόμενη ξυλεία για το άναμμα της λαμπρατζιάς, η οποία πρέπει να είναι μικρή σε όγκο ποσότητα καθαρής ξυλείας, μη εμποτισμένη από χημικά υλικά, της οποίας η διάμετρος βάσης και το ύψος δεν υπερβαίνουν τα τρία μέτρα και το κόστος της οποίας βαραίνει τον διοργανωτή της λαμπρατζιάς.
- Η ευθύνη του διοργανωτή της λαμπρατζιάς να καθαρίσει τον χώρο όπου αυτή προετοιμάστηκε και/ή άναψε.
- Ο όρος ως προϋπόθεση για έκδοση άδειας για διοργάνωση λαμπρατζιάς να βρίσκεται στον χώρο της λαμπρατζιάς φορητή μονάδα πυρόσβεσης ή όχημα εφοδιασμένο με μηχανοκίνητους ψεκαστήρες, όπου αυτό είναι εφικτό.
- Η υποχρέωση της αρμόδιας Τοπικής Διοίκησης να ζητά και να λαμβάνει υπόψη τις απόψεις που υποβάλλονται από την Αστυνομία, την Πυροσβεστική Υπηρεσία και το Τμήμα Δασών στο πλαίσιο έκδοσης άδειας για διοργάνωση λαμπρατζιάς.
- Η παροχή δυνατότητας στην Αστυνομία, στο πλαίσιο διερεύνησης ποινικής υπόθεσης για παράβαση των προτεινόμενων ρυθμίσεων, να καλεί την αρμόδια Αρχή Τοπικής Διοίκησης να μεριμνήσει για τη μετακίνηση των αντικειμένων ή υλικών, που έχουν συγκεντρωθεί για τον σκοπό αυτό σε καθορισμένο από την εν λόγω αρχή χώρο φύλαξης, δυνάμει της προβλεπόμενης στις προτεινόμενες ρυθμίσεις διαδικασίας.
- Ειδικές διατάξεις και προθεσμίες που αφορούν στη διαδικασία αδειοδότησης των λαμπρατζιών κατά το τρέχον έτος, λόγω του μικρού χρόνου που είχε απομείνει έως τις εορτές του Πάσχα.
Παρότι η Ένωση Δήμων και η Ένωση Κοινοτήτων συμφώνησαν με τις τροποποιήσεις επέμειναν ότι ήταν ανέφικτο να εφαρμοστεί το νομοσχέδιο, εάν ψηφιζόταν σε νόμο, από το Πάσχα του 2025 και εισηγήθηκαν όπως τεθεί σε ισχύ το επόμενο έτος. Επιπρόσθετα, εισηγούνταν όπως η Αστυνομία και η Πυροσβεστική Υπηρεσία θα προέβαιναν σε τελική έγκριση για την έκδοση της άδειας διοργάνωσης λαμπρατζιάς, αντί να υποβάλλουν απλώς απόψεις.
Ο Μάριος Χαρτσιώτης αντέδρασε στα αιτήματα των δύο Ενώσεων, διαμηνύοντας ότι Αστυνομία και Πυροσβεστική διαφωνούν με τις εν λόγω εισηγηση, καθότι η εμπλοκή τους σε οποιουδήποτε είδους αδειοδότηση βάσει άλλων νόμων της Δημοκρατίας, περιορίζεται πάντα στην υποβολή απόψεων σε θέματα των αρμοδιοτήτων τους, οι οποίες υποβοηθούν τα όργανα που είναι αρμόδια για την έκδοση της εν λόγω άδειας. Συναφώς, σημείωσε ότι τυχόν υιοθέτηση των εν λόγω εισηγήσεων θα τις μετέτρεπε εν τέλει σε αρμόδια όργανα για την έκδοση της άδειας για διοργάνωση λαμπρατζιάς.
Παράλληλα, τόνισε ότι οι προτεινόμενες ρυθμίσεις περιέχουν ρητούς όρους και προϋποθέσεις ασφάλειας για τη διοργάνωση της λαμπρατζιάς, οι οποίες ετοιμάστηκαν από την Αστυνομία και την Πυροσβεστική Υπηρεσία και είναι επαρκώς καθοδηγητικές.
Τελικά, η Επιτροπή Νομικών ακούγοντας όλες τις πλευρές έκρινε ανέφικτη την εφαρμογή του νομοσχεδίου πριν το Πάσχα του 2025 και ζήτησε από το Υπουργείο να έχει νέα διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους.
Η διαφωνία με την Αρχιεπισκοπή
Το θέμα επανήλθε στο προσκήνιο τον περασμένο Σεπτέμβριο, όταν συζητήθηκε εκ νέου στην Επιτροπή Νομικών, με τον Μάριο Χαρτσιώτη να αναφέρει ότι έγιναν διαβουλεύσεις με τους εμπλεκόμενους, ενώ απευθύνθηκε και στην Αρχιεπισκοπή, αλλά και στις Μητροπόλεις, λαμβάνοντάς απάντηση μόνο από την Ιερά Μητρόπολη Τριμυθούντος, η οποία με επιστολή, ημερομηνίας 28 Ιουλίου 2025, εξέφρασε τη σύμφωνη γνώμη της με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις.
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης, διαφάνηκε ότι προέκυπτε διαφωνία από την Αρχιεπισκοπή, αφού όπως ανέφερε εκπρόσωπός της, το έθιμο της λαμπρατζιάς έχει ξεφύγει από τα όρια της εκκλησιαστικής παράδοσης, βεβηλώνει την Αναστάσιμη Θεία Λειτουργία και κρίνεται ως εκβαρβαρισμός της ορθόδοξης παράδοσης. Συνεπώς, όπως ο ίδιος σημείωσε, η Εκκλησία ειηγήθηκε τη ρητή απαγόρευση του ανάμματος λαμπρατζιάς στον περιβάλλοντα χώρο των ιερών ναών της, λαμβανομένου υπόψη ότι οι περισσότεροι ναοί αποτελούν αρχαία μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς. Παράλληλα, εισηγήθηκε την αποσύνδεση του εθίμου από την Εκκλησία, διαμηνύοντας πως η πρόνοια που προβλέπει ότι μέλος της ενοριακής επιτροπής, και όχι το σύνολό της, θα υποβάλει την αίτηση για έκδοση της άδειας για διοργάνωση λαμπρατζιάς είναι προβληματική και χρήζει επανεξέτασης.
Τότε, ο υπουργός Δικαιοσύνης διευκρίνισε ότι οι προτεινόμενες ρυθμίσεις δεν υποχρεώνουν τις ενοριακές επιτροπές να αιτηθούν την αδειοδότηση λαμπρατζιάς, αλλά ούτε και να επιτρέψουν το άναμμα αυτής στον περίβολο οποιουδήποτε ναού. Συνεπώς, εάν δεν αιτηθεί μία ενοριακή επιτροπή τη διοργάνωση λαμπρατζιάς, δεν μετέχει καθ’ οιονδήποτε τρόπο στην όλη διαδικασία.
Επίσης, ο νομικός σύμβουλος της Ένωσης Δήμων, παρ’ όλο που εξέφρασε τη συμφωνία της Ένωσης με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, επανέλαβε την εισήγηση όπως τροποποιηθεί η σχετική πρόνοια του νομοσχεδίου, ώστε να απαιτείται η σύμφωνη γνώμη της Αστυνομίας και της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας για την έκδοση της άδειας διοργάνωσης λαμπρατζιάς, θέση με την οποία διαφώνησε ο κ. Χαρτσιώτης.
Ακολούθως, το Υπουργείο Δικαιοσύνης απέστειλε στην Επιτροπή επιστολή του διευθυντή του Αρχιεπισκοπικού Γραφείου, ημερομηνίας 15 Οκτωβρίου 2025, στην οποία καταγραφόταν ότι ο Μακαριώτατος, κατόπιν μελέτης των προτεινόμενων ρυθμίσεων, συμφωνεί με αυτές, ενώ οκ. Χαρτσιώτης διαμήνυσε ότι υπέβαλε στην Επιτροπή δεύτερο αναθεωρημένο κείμενο του νομοσχεδίου.
Τι προβλέπει το τελικό κείμενο
Το τελικό κείμενο του Υπουργείου, εισηγείται όπως:
- προβλέπεται ότι η αίτηση για έκδοση άδειας διοργάνωσης λαμπρατζιάς υποβάλλεται εκ μέρους της ενοριακής επιτροπής από οποιοδήποτε μέλος της,
- διευκρινίζεται ότι η τοποθέτηση λαμπρατζιάς σε οποιαδήποτε ακίνητη ιδιοκτησία προαπαιτεί τη γραπτή συγκατάθεση του ιδιοκτήτη και του κατόχου αυτής και
- καθορίζεται ότι το άναμμα της λαμπρατζιάς πραγματοποιείται μεταξύ της δωδεκάτης τα μεσάνυχτα του Μεγάλου Σαββάτου και της πρώτης πρωινής της Κυριακής του Πάσχα και διαρκεί δύο ώρες, ενώ ο ακριβής χρόνος έναρξης του ανάμματος και κατάσβεσης της λαμπρατζιάς καθορίζεται από την αρχή τοπικής διοίκησης, όταν η λαμπρατζιά οργανώνεται από την ίδια, και κατόπιν αίτησης της ενοριακής επιτροπής και έγκρισης της αρμόδιας αρχής τοπικής διοίκησης, όταν η λαμπρατζιά διοργανώνεται από ενοριακή επιτροπή.
Εκεί που όλοι θεωρούσαν ότι κλείδωσε το νομοσχέδιο, διαπιστώθηκαν νέες διαφωνίες που σχετίζονται με το το ύψος των προβλεπόμενων ποινών, θέση που εκφράστηκε από τη Νομική Υπηρεσία.
Επιπλέον, κατόπιν σχετικής επισήμανσης του εκπροσώπου της Ένωσης Κοινοτήτων ότι το μέγεθος ορισμένων κοινοτήτων, κυρίως ορεινών, δεν επιτρέπει την εφαρμογή της πρόνοιας που προβλέπει ότι η περιοχή του ανάμματος της λαμπρατζιάς πρέπει να απέχει τουλάχιστον τριάντα μέτρα από κτίρια, υποστατικά ή οικίες, αποφάσισε την τροποποίηση της σχετικής πρόνοιας, ώστε να μειωθεί η εν λόγω απόσταση στα είκοσι μέτρα, ενώ η Ένωση Δήμων εισηγήθηκε όπως προστεθεί στις προτεινόμενες ρυθμίσεις η υποχρέωση του διοργανωτή της λαμπρατζιάς να ενημερώνει το κοινό για την προτιθέμενη διοργάνωση λαμπρατζιάς.
Ο Υπουργός Δικαιοσύνης συμφώνησε με την εν λόγω εισήγηση και υπέβαλε στις 23 Οκτωβρίο, εκ νέου αναθεωρημένο κείμενο του νομοσχεδίου, με το οποίο προβλέπεται η ανάρτηση πληροφόρησης σχετικά με τη διοργάνωση λαμπρατζιάς στην επίσημη ιστοσελίδα της Αστυνομίας και της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, καθώς και του διοργανωτή, εάν αυτό είναι εφικτό.
Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Νομικών, Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, αφού έλαβε υπόψη όλα όσα τέθηκαν ενώπιόν της και προέβη στις απαραίτητες νομοτεχνικές βελτιώσεις επί του αναθεωρημένου σύμφωνα με τα πιο πάνω νομοσχεδίου, κατέληξε στις ακόλουθες θέσεις:
Ο πρόεδρος και τα μέλη της επιτροπής βουλευτές των κοινοβουλευτικών ομάδων του Δημοκρατικού Συναγερμού, ΑΚΕΛ-Αριστερά-Νέες Δυνάμεις και του Δημοκρατικού Κόμματος επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν επί των προνοιών του νομοσχεδίου κατά τη συζήτησή του ενώπιον της Ολομέλειας του σώματος, ενώ το μέλος της επιτροπής, βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων-Συνεργασία Πολιτών, Χαράλαμπος Θεοπέμπτου, ως επίσης και το μέλος της, μεμονωμένος σοσιαλιστής βουλευτής, Κωστής Ευσταθίου, τάχθηκαν εναντίον της ψήφισης του νομοσχεδίου σε νόμο.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
- Έσβησε τη... φωτιά για το νομοσχέδιο για λαμπρατζιές ο Αρχιεπίσκοπος-«Θα οδηγηθεί στην Ολομέλεια εντός 15 ημερών»
- Τραβά γραμμή η Αρχιεπισκοπή για το νομοσχέδιο των λαμπριατζιών-Ζητά απομάκρυνση από τους ναούς, επί τάπητος στη Σύνοδο
- Έντονος ο Χαρτσιώτης για τις διαφωνίες Αρχιεπισκοπής για λαμπρατζιές-«Τον Απρίλιο ζητήθηκαν οι απόψεις τους, δεν απάντησαν»











