«Είναι η ώρα της ευθύνης, κυρίως για τους βουλευτές μας. Πάντα θα υπάρχουν διαφωνίες και πρέπει να πάμε μπροστά και να τις λύσουμε», ανέφερε σε δημόσια παρέμβασή της η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, κληθείσα να σχολιάσει την απόφαση της ΟΕΛΜΕΚ να προχωρήσει με τη λήψη μέτρων, επειδή δεν εισακούστηκαν τα συνδικαλιστικά τους αιτήματα για το σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Μία απόφαση που ακολούθησε και η ΠΟΕΔ, η οποία επίσης εξήγγειλε απεργιακά μέτρα, με τις δύο οργανώσεις να ζητούν μάλιστα από το Κοινοβούλιο, με εκβιαστικό τρόπο, να αγνοήσει τις δημοκρατικές διαδικασίες και να μην προχωρήσει στις συζητήσεις, σε διαφορετική περίπτωση θα κλιμακώσουν τα μέτρα. Αυτό θέτει στο επίκεντρο τα μέλη του κοινοβουλίου, τα οποία αναμένεται να συνεχίσουν την συζήτηση για το νομοσχέδιο που έχουν ενώπιον τους, με την Κυβέρνηση να ελπίζει ότι το κείμενο θα ψηφιστεί, χωρίς αλλαγές που να επηρεάζουν τη φιλοσοφία της μεταρρύθμισης που προωθείται.
Η δημόσια συζήτηση για το σχέδιο αξιολόγησης των εκπαιδευτικών έχει αρχίσει από τον περασμένο Ιούνιο, όταν η υπουργός Παιδείας παρουσίασε ενώπιον της Βουλής τις πρόνοιες του τελικού κειμένου, στο οποίο κατέληξαν με τους συνεργάτες της, μετά από μήνες διαβουλεύσεων με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις. Από την πρώτη παρουσίαση, διαφάνηκε ότι οι συνδικαλιστικές οργανώσεις κρατούσαν μία αρνητική στάση, ως προς τις αλλαγές που προωθούνταν. Παρά το γεγονός ότι η Επιτροπή Παιδείας είχε ζητήσει όπως οι δύο πλευρές επιστρέψουν στο τραπέζι του διαλόγου, πράγμα που έγινε, με το Υπουργείο Παιδείας να προβαίνει σε νέες αλλαγές στο κείμενο, οι οργανώσεις για ακόμη μία φορά παρουσιάστηκαν άκαμπτες και απέρριψαν εκ νέου το κείμενο. Ο τελευταίες γύρος διαβουλεύσεων που πραγματοποιήθηκε ανάμεσα στις δύο πλευρές ήταν σύντομος, μόλις δύο εβδομάδων, κατά τον οποίο και πάλι το Υπουργείο Παιδείας προέβη σε αλλαγές επί του κειμένου, ώστε να γεφυρώσει διαφορές με τις οργανώσεις.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Απάντησε με λεπτομέρειες στα ερωτήματα για το σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών η ΥΠΑΝ-Έστειλε επιστολή στη Βουλή
Παρ’ όλα αυτά, οι συνδικαλιστικές οργανώσεις παρουσιάστηκαν για ακόμη μία φορά άκαμπτες, με αποτέλεσμα το μπαλάκι πλέον να βρίσκεται στο γήπεδο της Επιτροπής Παιδείας, η οποία καλείται να εξετάσει το κείμενο και στη συνέχεια να αποφασίσει κατά πόσο θα οδηγηθεί ή όχι στην Ολομέλεια. Πάντως, ο πρόεδρος της Επιτροπής και βουλευτής του Δημοκρατικού Κόμματος, Παύλος Μυλωνάς, ξεκαθάρισε πως στόχος είναι μέχρι της 2 Δεκεμβρίου να τεθεί ενώπιον της Ολομέλειας το κείμενο του νομοσχεδίου, ενώ κατά τη διάρκεια των συζητήσεων δεν αποκλείει να τεθούν στο τραπέζι διάφορες προτάσεις για τροποποίηση.
Η απόφαση της ΟΕΛΜΕΚ για λήψη μέτρων δεν ήρθε ως κεραυνός εν αιθρία, αφού οι δημόσιες τοποθετήσεις του προέδρου της, Δημήτρη Ταλιαδώρου, θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως προμήνυμα. Μάλιστα, η ΟΕΛΜΕΚ ήταν και η πρώτη οργάνωση που είχε δώσει σημάδια ότι δεν πρόκειται να αποδεχτεί τις αλλαγές που προωθούνται, αφού από πολύ νωρίς έθεσε εαυτόν εκτός των συζητήσεων. Ωστόσο, η απόρριψη του σχεδίου από την ΠΟΕΔ, την ώρα που οι δημόσιες τοποθετήσεις έδιναν διαφορετική εικόνα ήταν έκπληξη, ενώ και η λήψη απεργιακών μέτρων, από μία οργάνωση που επέλεγε τα τελευταία χρόνια να χρησιμοποιεί με φειδώ το εν λόγω όπλο ήταν απρόσμενη.
Στο μεταξύ, για το θέμα έχει τοποθετηθεί και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, ο οποίος σημείωσε την αποφασιστικότητα της εκτελεστικής εξουσίας να προχωρήσει χωρίς καμία καθυστέρηση η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση και ειδικότερα η θεσμοθέτηση της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Πρόσθεσε ότι η υλοποίηση του συγκεκριμένου οροσήμου είναι άμεσα συνδεδεμένη με €60 εκατομμύρια από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
«Δεν έχουμε την πολυτέλεια, δεν θα επιτρέψουμε σε κανέναν να χαθεί έστω και ένα ευρώ που αφορά τη χώρα μας και τους Κύπριους πολίτες», δήλωσε, σημειώνοντας ότι η αξιολόγηση αποτελεί βασικό μεταρρυθμιστικό πυλώνα που εντάχθηκε ορθά στο Σχέδιο Ανάκαμψης από την προηγούμενη κυβέρνηση.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Δεν αλλάζει η στάση εργασίας της ΟΕΛΜΕΚ-Θα καταχωρούνται απουσίες μαθητών αλλά δεν θα προσμετρώνται
Πάντως, η Βουλή που είναι και εκείνη που θα αποφασίσει για το μέλλον της μεταρρύθμισης, η οποία χαρακτηρίζεται η μεγαλύτερη στον τομέα της παιδείας τα τελευταία χρόνια, δεδομένου ότι επιδιώκει να αλλάξει ένα σύστημα που αυτή τη στιγμή χαρακτηρίζεται από τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, ισοπεδωτικό και αναχρονιστικό, ωστόσο την ίδια ώρα να καταρρίψει κατεστημένα και απόψεις που διαμορφώθηκαν λόγω της απουσίας πολιτικής βούλησης να αγγίξει το συγκεκριμένο θέμα, που αποτελούσε καυτή πατάτα για τους εκάστοτε υπουργούς. Κι αυτό επειδή ήταν διαφαινόμενη η σύγκρουση με τις οργανώσεις, οι οποίες είναι πολύτιμος σύμμαχος για το Υπουργείο Παιδείας.
Τα μέλη της Επιτροπής Παιδείας, επί της ουσίας, καλούνται να μελετήσουν ενδελεχώς τα δεδομένα που έχουν ενώπιον τους, αφού η ανάγκη για αλλαγή είναι εμφανής. Από τη μία υπάρχουν τα μαθησιακά αποτελέσματα των διεθνών διαγωνισμών και εκθέσεων, που κατατάσσουν την Κύπρο στην τελευταία θέση και από την άλλη η εναλλακτική είναι να παραμείνει το εκπαιδευτικό σύστημα εγκλωβισμένο σε ένα σύστημα αξιολόγησης της δεκαετίας του 1970. Η υπουργός Παιδείας πολλάκις ανέφερε πως η πρόταση που έχει κατατεθεί έχει στο επίκεντρο τους εκπαιδευτικούς και την παροχή στήριξης σε αυτούς, κάτι που θα επιφέρει θετικά αποτελέσματα και στο κεφάλαιο των μαθησιακών αποτελεσμάτων. Ξεκαθάρισε, βέβαια, ότι δεν αποτελεί τη λύση στο συγκεκριμένο πρόβλημα, όμως είναι ένα σημαντικό μέτρο.
Στο μεταξύ, η Αθηνά Μιχαηλίδου απέστειλε επιστολή στη Βουλή, στην οποία δίνει απαντήσεις για το μείζον θέμα του προστίμου που θα επιβληθεί στην Κυπριακή Δημοκρατία, σε περίπτωση που δεν ψηφιστούν και κοινοποιηθούν νέοι κανονισμοί μέχρι τα μέσα Δεκεμβρίου, που ανέρχεται σε 60 εκατομμύρια ευρώ. Ένα ποσό που θα κληθεί να πληρώσουν οι φορολογούμενοι πολίτες, ανάμεσα σε αυτούς και οι εκπαιδευτικοί.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Κλείνει τα Δημοτικά η ΠΟΕΔ-Δίωρη στάση εργασίας στις 26 Νοεμβρίου για το σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών
Αυτό, ωστόσο, θα κρίνει και τη στάση των κομμάτων, αφού από τη μία υπάρχουν τοποθετήσεις από πλευράς ΑΚΕΛ ότι δεν θεωρεί ότι ο κίνδυνος που επικαλείται η υπουργός Παιδείας ευσταθεί και από την άλλη παραμένει άγνωστη η στάση του Δημοκρατικού Συναγερμού, οι αποφάσεις του οποίου κρίνονται σημαντικές. Κι αυτό επειδή επί διακυβέρνησης Νίκου Αναστασιάδη και ΔΗΣΥ είχε τεθεί το σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών ως ορόσημο στο Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Σε περίπτωση που ο ΔΗΣΥ αποφασίσει να ψηφίσει κατά της συνέχισης των συζητήσεων, θα δημιουργήσει εύλογα ερωτήματα για τη στάση του, τη στιγμή που επί προηγούμενης Κυβέρνησης προωθούσε το σχέδιο.
Πάντως, με τις απεργιακές κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών οργανώσεων, που ειρίσθω εν παρόδω είναι θεμελιώδες δικαίωμα του κάθε εργαζόμενου να διαμαρτυρηθεί, οι μόνοι που θα ταλαιπωρηθούν είναι οι γονείς και οι μαθητές, ενώ ο κίνδυνος να υπάρξουν και καθυστερήσεις στην διδασκαλία της ύλης είναι ορατός. Κι αυτό επειδή την Παρασκευή, λόγω της ημέρας καταδίκης της ανακήρυξης του ψευδοκράτους, οι μαθητές των Λυκείων και Τεχνικών Σχολών είχαν φύγει από τα σχολεία τους νωρίτερα, για να παραστούν στις εκδηλώσεις της ΠΣΕΜ. Το ίδιο και τη Δευτέρα, για τις επετειακές εκδηλώσεις για το Πολυτεχνείο.
Η Βουλή, πλέον, είναι και εκείνη που θα καθορίσει το τι μέλλει γενέσθαι για το σχέδιο αξιολόγησης του εκπαιδευτικού. Τα δεδομένα ενώπιον της είναι ξεκάθαρα: ή μένει η παιδεία εγκλωβισμένη σε ένα σύστημα αξιολόγησης της δεκαετίας του 1970, αφού οι συνδικαλιστικές οργανώσεις αρνούνται την αλλαγή λόγω των κατεστημένων που έχουν δημιουργηθεί εδώ και πενήντα χρόνια ή ψηφίζει νέο σχέδιο αξιολόγησης, το οποίο θα παρακολουθείται στενά και θα γίνονται βελτιωτικές κινήσεις εκεί και όπου κριθεί αναγκαίο, με τη βοήθεια των οργανώσεων. Πάντως, όποια και να είναι η απόφαση της Βουλής, θα πρέπει να είναι έτοιμη να αναλάβει και το βάρος της ευθύνης.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Άλλαξε η ώρα της συνεδρίας της Επ. Παιδείας για το σχέδιο αξιολόγησης-Ζήτημα να μην ταλαιπωρηθούν οι μαθητές











