Την ώρα που η Επιτροπή Παιδείας ετοιμάζεται να επισέλθει στην ουσία του νομοσχεδίου, όσον αφορά στο σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών, αφού θα ξεκινήσει την κατ’ άρθρο συζήτηση του κειμένου που κατέθεσε το Υπουργείο Παιδείας, η ΠΟΕΔ αναμένεται να λάβει αποφάσεις για τρόπο αντίδρασης, αν οι εξελίξεις το απαιτούν. Μία απόφαση που θα έρθει μετά την ανακοίνωση της ΟΕΛΜΕΚ, η οποία προκαταρτικά πήρε μέτρα και κατέρχεται σε απεργία, ώστε να ασκήσει πιέσεις προς τη Βουλή να μην προχωρήσει τις συζητήσεις.
Την Τετάρτη, η Επιτροπή Παιδείας έχει στην ατζέντα της να ξεκινήσει την κατ’ άρθρο συζήτηση του κειμένου, κατά την οποία θα διαφανούν ξεκάθαρα οι προθέσεις όλων. Το ερώτημα που πρέπει να αναλογιστούν οι βουλευτές, κάποιοι εκ των οποίων μετά τον Απρίλιο δεν θα βρίσκονται στο κοινοβούλιο, είναι ένα. Παραμένει η εκπαίδευση εγκλωβισμένη σε ένα σύστημα αξιολόγησης εκπαιδευτικών της δεκαετίας του 1970 ή προχωρούν στη μεγαλύτερη μεταρρύθμιση των τελευταίων χρόνων;
Κι ενώ οι βουλευτές ετοιμάζουν τις προτάσεις που θα καταθέσουν στο τραπέζι, ώστε να γεφυρωθούν οι διαφορές, η ΠΟΕΔ συνέρχεται στις 10:30 το πρωί, ώστε να αποφασίσει τα επόμενά της βήματα και κατά πόσο θα προχωρήσουν με λήψη μέτρων. Σημειώνεται πως η οργάνωση των δασκάλων θα λάβει μέτρα, όπως διαμηνύει, εφόσον οι εξελίξεις στις συζητήσεις το απαιτούν.
Πάντως, ο πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας, Παύλος Μυλωνάς, είχε σημειώσει πως στόχος είναι μέχρι τις 2 Δεκεμβρίου το κείμενο να οδηγηθεί ενώπιον της Ολομέλειας για ψήφιση σε νόμο ή όχι, ενώ κάλεσε τις οργανώσεις όπως πείσουν τα μέλη της Επιτροπής για απαραίτητες αλλαγές. Σημειώνεται πως υπάρχουν μέλη της Επιτροπής που διαφωνούν με την προώθηση των αλλαγών και πρόκειται για τους βουλευτές του ΑΚΕΛ, ενώ θεωρείται δεδομένο ότι θα κατατεθούν και τροπολογίες από τους υπόλοιπους βουλευτές.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ζητούν να μην διεξαχθούν μαθήματα λόγω απεργίας ΟΕΛΜΕΚ οι γονείς-«Ακατόρθωτο 48,000 μαθητές να μεταβούν στα σχολεία στις 11»
Το αίτημα των γονιών
Στο μεταξύ, οι οργανωμένοι γονείς κατέθεσαν αίτημα στο Υπουργείο Παιδείας όπως αποδεκτεί τη θέση τους να μην διεξαχθούν μαθήματα την Τετάρτη, λόγω της απεργίας της ΟΕΛΜΕΚ, αφού θα είναι δύσκολο οι 48,000 μαθητές να μεταβούν στις 11:00 στα σχολεία τους.
Σε ανακοίνωσή της, η Παγκύπρια Συνομοσπονδία Ομοσπονδιών Συνδέσμων Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης αναφέρεται πως «συνήλθε στις 16 Νοεμβρίου, σε έκτακτη συνεδρία, η Γραμματεία της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Ομοσπονδιών Συνδέσμων Γονέων Δημοσίων Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης, εξετάζοντας τα θέματα που προκύπτουν μετά την απόφαση της ΟΕΛΜΕΚ για στάση εργασίας από τις 7:30π.μ. μέχρι τις 11:00π.μ. την Τετάρτη, 19 Νοεμβρίου 2025, ημέρα που προγραμματίζεται η πρώτη κατ’ άρθρο συζήτηση του σχεδίου Κανονισμών Αξιολόγησης των Εκπαιδευτικών και του Εκπαιδευτικού Έργου, στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας».
Η Παγκύπρια Συνομοσπονδία θεωρεί ακατόρθωτο όπως οι 48,000 μαθητές που επηρεάζονται, να μπορέσουν απρόσκοπτα να μεταβούν στις 11:00π.μ. στα σχολεία τους, προστίθεται στην ανακοίνωση. «Τεράστιος αριθμός μαθητών, που ξεπερνά το 55%, μεταβαίνει στα σχολεία χρησιμοποιώντας σχολικά λεωφορεία. Επίσης είναι αδύνατο 96000 γονείς να εγκαταλείψουν στις 11:00π.μ. την επαγγελματική τους ενασχόλησή ούτως ώστε να μεταφέρουν τα παιδιά στα σχολεία».
Στην ανακοίνωση αναφέρεται, δε, ότι είναι πασιφανές πως από την ώρα που δεν μπορεί αυτό να πραγματοποιηθεί καθολικά και τεράστιος αριθμός μαθητών θα απουσιάζει, αυτό αυτόματα δημιουργεί:
1. Τεράστιο θέμα δυσλειτουργίας.
2. Τεράστιο θέμα αντιμετώπισης και άνισης μεταχείρισης, σε σχέση με αυτούς που δεν θα μπορέσουν να μεταβούν.
«Ως εκ τούτου, απευθυνόμενοι προς το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας ζητούμε όπως λάβει υπόψη τα πιο πάνω και κάνει αποδεκτή τη θέση μας για μη προσέλευση όλων των μαθητών και μαθητριών στα σχολεία καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας. Η μετά τις 11:00π.μ. παρουσίας μικρής ομάδας μαθητών/μαθητριών δεν εξυπηρετεί κανένα εκπαιδευτικό σκοπό».
Οι οργανωμένοι γονείς επισημαίνουν ότι «το δικαίωμα στην απεργία ως θεμελιώδες ανθρώπινο δικαίωμα κατοχυρώνεται μέσα από το Άρθρο 27 του Συντάγματος της Κυπριακής Δημοκρατίας. Όπως επίσης κατοχυρώνεται και η συνδικαλιστική ελευθερία μέσα από το Άρθρο 21(2) του Συντάγματος, όπου ρητά αναφέρεται ότι έκαστος έχει το δικαίωμα του συνεταιρίζεσθαι. Την ίδια ώρα όμως άπαντες οφείλουν να σέβονται το δικαίωμα ενός εκάστου στην εκπαίδευση (Άρθρο 20 του Συντάγματος της Κυπριακής Δημοκρατίας)».
Συνεχίζοντας, στην ανακοίνωση υπογραμμίζεται ότι «σσεβόμαστε πλήρως τους θεσμούς και το δικαίωμα της διεκδίκησης, όμως σε καμία περίπτωση δεν συνηγορούμε στην απώλεια διδακτικού χρόνου. Τα παιδιά έχουν δικαίωμα στην εκπαίδευση και σε καμία περίπτωση αυτό το δικαίωμα δεν πρέπει να πλήττεται από μία αντιπαράθεση που αφορά συνδικαλιστικά αιτήματα. Θεωρούμε έστω και την υστάτη, μέσα από τη θεσμοθετημένη διαδικασία που βρίσκεται εν εξελίξει στη Βουλή των Αντιπροσώπων έχουμε μία αίσια κατάληξη σε ότι αφορά το θέμα της Αξιολόγησης των Εκπαιδευτικών και του Εκπαιδευτικού Έργου, βάζοντας ένα τέλος στην αναστάτωση και την ταλαιπωρία που προκύπτουν μέσα από τέτοιας μορφής εκδηλώσεις διαμαρτυρίας».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Λάβρος η Μιχαηλίδου για την απεργία ΟΕΛΜΕΚ-«Αν δεν κάνουμε μεταρρυθμίσεις και όχι να ικανοποιούμε αιτήματα, δεν πάμε μπροστά»
«Η τελευταία χώρα στην Ευρώπη χωρίς σύγχρονο σύστημα αξιολόγησης»
Στο μεταξύ, η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, σε δημόσιες τοποθετήσεις της, δεν έκρυψε την ενόχλησή της για το γεγονός ότι η Κύπρος είναι η τελευταία χώρα στην Ευρώπη, όσον αφορά στα μαθησιακά αποτελέσματα, ενώ υπέδειξε πως «η Ευρώπη η ίδια λέει ότι είμαστε η τελευταία χώρα που δεν έχουμε σύγχρονο σύστημα αξιολόγησης του εκπαιδευτικού και εμείς κάνουμε απεργίες».
Συγκεκριμένα, η κα. Μιχαηλίδου, από την πρώτη στιγμή είχε αναγνωρίσει το δικαίωμα στον κάθε εργαζόμενο να απεργήσει, ωστόσο είχε αναφέρει πως η απεργία της ΟΕΛΜΕΚ είναι αναίτια και τα επιχειρήματά τους αβάσιμα. Στη συνέχεια, είχε τονίσει πως «από την αρχή διαφαινόταν η άρνηση και ο μηδενισμός των όσων κάνουμε εδώ και ένα χρόνο. Δεν έγινε αντιληπτό ότι η πρόταση του Υπουργείου εδράζεται σε επιστημονικά κριτήρια και όχι σε συνδικαλιστικά αιτήματα. Για τον ανώτερο εκπαιδευτικό, είναι ο εκπαιδευτικός που παραμένει στην τάξη επειδή δεν θέλει να γίνει διευθυντής. Δεν μπορούμε να απαιτούμε συνεχώς διευθυντικές θέσεις, δεν είναι όλοι ικανοί, κατάλληλοι ή θέλουν να συνεχίσουν να είναι μέλη της διευθυντικής ομάδας. Έχουμε πολλούς διευθυντές και βοηθούς διευθυντές».
Απαντώντας στις αναφορές της ΟΕΛΜΕΚ περί ασάφειας, η Αθηνά Μιχαηλίδου τόνισε ότι «ακούσαμε για ασάφεια. Σκόπιμα, θα μπορούσαμε να δώσουμε και κριτήρια που δώσαμε και βαρύτητες, αλλά θα τα τελειώσουμε μαζί τους δομημένα στην πενταετία, που μπαίνει ακριβώς γι’ αυτό το σκοπό. Ξέρουμε ακριβώς τι πρέπει να γίνει στην πενταετή μεταβατική περίοδο, δεν είναι χαμένος χρόνος. Όλη η βιβλιογραφία λέει ότι αν δεν βάλεις πενταετή περίοδο, να τη συζητήσεις με τους συνεργάτες σου, να καταλήξεις στα τελικά δεν θα πετύχει η αλλαγή να την κάνεις από τη μία στιγμή στην άλλη».
Αναφορικά με την έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία ανακοινώθηκε την Πέμπτη, η υπουργός Παιδείας σημείωσε ότι «η τελευταία χώρα είναι η Κύπρος. Πότε θα ταρακουνηθούμε επιτέλους; Πότε θα κάνουμε αλλαγές; Δεν λέω ότι θα λυθούν όλα τα προβλήματα με το νέο σύστημα αξιολόγησης. Λέω ότι θα δώσω κίνητρα στους καλούς εκπαιδευτικούς, θα ζωντανέψει το δημόσιο σχολείο, δεν θα πηγαίνει ένας επιθεωρητής μία φορά να τους βλέπει, θα τους βοηθά ο διευθυντής τους, η διευθυντική ομάδα».
Στη συνέχεια, η υπουργός Παιδείας σημείωσε πως «είναι στοιχεία του 2022 που έδωσαν τα αποτελέσματα για τα μαθησιακά και στοιχεία του 2024 για την εγκατάλειψη. Γνωρίζω ότι είναι η χειρότερη εικόνα για τα μαθησιακά αποτελέσματα και γι’ αυτό πιεζόμαστε από την Ευρώπη για να αλλάξουμε το σύστημα αξιολόγησής μας. Όταν η Ευρώπη η ίδια λέει ότι είμαστε η τελευταία χώρα που δεν έχουμε σύγχρονο σύστημα αξιολόγησης του εκπαιδευτικού, εμείς κάνουμε απεργίες. Η εναλλακτική είναι να πάμε πίσω στα δεδομένα του 1970».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ταράζει τα ήδη ταραγμένα νερά στην παιδεία η στάση εργασίας της ΟΕΛΜΕΚ-Τα καίρια σημεία που πρέπει να αναλογιστεί η Βουλή
Η απεργία της ΟΕΛΜΕΚ
Όσον αφορά στην ΟΕΛΜΕΚ, σε ανακοίνωσή της είχε αναφέρει πως ««απορρίπτει το Σχέδιο Κανονισμών του Υ.Π.Α.Ν. για την Αξιολόγηση των Εκπαιδευτικών και του Εκπαιδευτικού Έργου, το οποίο κατατέθηκε στη Βουλή στις 4 Νοεμβρίου 2025. Το κείμενο αυτό είναι και πάλι ταυτόσημο με τα προηγούμενα, τα οποία έχουν απορριφθεί τόσο από την ΟΕΛΜΕΚ όσο και από το 92% των καθηγητών, στο Δημοψήφισμα της 29ης Μαΐου 2025».
Στην ανακοίνωση προστίθεται πως «οι λόγοι για τους οποίους απορρίπτουμε και ΤΟ τελευταίο αναθεωρημένο κείμενο είναι οι εξής:
1. Το συγκεκριμένο Σχέδιο Κανονισμών διατηρεί σειρά προνοιών με τις οποίες διαφωνεί η Οργάνωσή μας (βλ. αποφάσεις του Κ.Δ.Σ. της ΟΕΛΜΕΚ στις 8/5/2025 και της Π.Σ.Γ.Α. της ΟΕΛΜΕΚ της 5/6/2025), οι οποίες έχουν κοινοποιηθεί επανειλημμένως τόσο στο Υ.Π.Α.Ν. όσο και στη Βουλή των Αντιπροσώπων, όπως για παράδειγμα:
-Αριθμητική αξιολόγηση εκπαιδευτικών από Διευθυντή. Διεύρυνση της κλίμακας αξιολόγησης από το 40 στο 100. Δύο προγράμματα εισδοχής για νεοεισερχόμενους καθηγητές.
-Συμμετοχή Επιθεωρητών στη διαμορφωτική αξιολόγηση. Διαδικασίες αξιολόγησης σε ετήσια βάση.
-Αύξηση γραφειοκρατίας.
2. Σημαντικές πτυχές του νέου συστήματος αξιολόγησης δεν έχουν καθοριστεί ακόμα. Ενδεικτικά αναφέρουμε τις πρόνοιες που σχετίζονται άμεσα με τη διαφάνεια και την αξιοκρατία του συστήματος, όπως:
-Τα κριτήρια αξιολόγησης εκπαιδευτικών.
-Οι διαδικασίες μεταξιολόγησης.
-Τα ειδικά κριτήρια αξιολόγησης των αποσπασμένων».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: «Αναίτια η αντίδραση, αβάσιμα τα επιχειρήματα»-Η απάντηση Μιχαηλίδου στη στάση εργασίας της ΟΕΛΜΕΚ
H συζήτηση αυτών των προνοιών παραπέμπεται σε Επιτροπή Παρακολούθησης, μετά την ψήφιση, αναφέρει η ΟΕΛΜΕΚ. «Μια Επιτροπή που θα αποτελείται από οκτώ μέλη, εκ των οποίων οι πέντε θα είναι ανώτεροι λειτουργοί του Υπουργείου Παιδείας και μόλις τρεις εκπρόσωποι των Εκπαιδευτικών Οργανώσεων. Στην ίδια επιτροπή παραπέμπονται, επίσης, όλα τα κενά και οι ασάφειες του Σχεδίου Κανονισμών του Υ.Π.Α.Ν. Η πρακτική «πρώτα ψηφίζουμε μετά καθορίζουμε», μάλιστα σε μια ελεγχόμενη από το Υ.Π.Α.Ν. Επιτροπή, δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή».
Επιπλέον, προσθέτουν οι καθηγητές «οι οικονομικές ρυθμίσεις που έχουν αποφασιστεί από το ΥΠΑΝ είναι ελλιπείς και ετεροβαρείς. Παρότι επιβάλλονται πολλαπλά νέα καθήκοντα και υποχρεώσεις σε όλους τους εκπαιδευτικούς (συμβασιούχους, μόνιμους, Βοηθούς Διευθυντές, Βοηθούς Διευθυντές Α' και Διευθυντές), δεν προβλέπεται καμία ουσιαστική στήριξη για την εκπλήρωσή τους, ούτε προβλέπονται οι πρόσθετες θέσεις Βοηθών Διευθυντών Α' και Βοηθών Διευθυντών που απαιτούνται. Αντίθετα, από τα €12,9 εκατ. που θα κοστίσει το νέο σύστημα, το 75% πάει στην υπέρμετρη αύξηση των Επιθεωρητών».
Στην ανακοίνωση προστίθεται πως «δεδομένου ότι δεν εισακούστηκε η έκκλησή μας προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας να αποσύρει άμεσα το προτεινόμενο Σχέδιο, καθώς και το κάλεσμα προς την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας και τα κόμματα να μην προχωρήσουν στη συζήτηση του εν λόγω Σχεδίου Κανονισμών, το οποίο έχει απορριφθεί μαζικά από το 92% του Καθηγητικού κόσμου στο Δημοψήφισμα της 29ης Μαΐου, το Κ.Δ.Σ. αποφάσισε τη λήψη των ακόλουθων μέτρων:
-Στάση εργασίας, από τις 7:30 π.μ. μέχρι τις 11:00 π.μ., την Τετάρτη, 19 Νοεμβρίου 2025, ημέρα που προγραμματίζεται η πρώτη κατ' άρθρο συζήτηση του Σχεδίου Κανονισμών στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας.
-Την ίδια μέρα, στις 9:00 π.μ., η ΟΕΛΜΕΚ θα πραγματοποιήσει εκδήλωση διαμαρτυρίας έξω από τη Βουλή των Αντιπροσώπων».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Τραβά το σχοινί η ΟΕΛΜΕΚ-Κατέρχεται σε τετράωρη στάση εργασίας για το σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών











