Ένα από τα βασικότερα προβλήματα που καλείται να αντιμετωπίσει το Υπουργείο Παιδείας είναι η έξαρση της βίας και παραβατικότητας εντός των σχολικών μονάδων, που τα τελευταία χρόνια παρατηρείται μία αύξηση στις καταγγελίες. Αυτός είναι και ο λόγος που το θέμα τέθηκε ανάμεσα στις προτεραιότητες της υπουργού Παιδείας, Αθηνάς Μιχαηλίδου και των συνεργατών της και προς αυτό το σκοπό λήφθηκαν στοχευμένα μέτρα, ώστε να τεθούν βάσεις για αντιμετώπιση της κατάστασης. Μέτρα τα οποία, όπως φαίνεται και από τα στοιχεία που κατέχει το Υπουργείο Παιδείας, έχουν επιφέρει σημαντικά αποτελέσματα, ενώ η προσπάθεια των αρμοδίων θα συνεχιστεί, την ώρα που έχει αναγνωριστεί από όλους ότι για να υπάρχει ολιστική αντιμετώπιση του προβλήματος πρέπει να ενισχυθεί η στήριξη στις οικογένειες.
Τα τελευταία χρόνια, κυρίως λόγω και της εξέλιξης της τεχνολογίας, στα σχολεία παρατηρήθηκαν αρκετά περιστατικά βίας, εκ των οποίων κάποια ήταν και αρκετά σοβαρά. Μάλιστα, τους προηγούμενους μήνες ενώπιον της Επιτροπής Παιδείας είχαν αποκαλυφθεί καταγγελίες για σεξουαλικές παρενοχλήσεις ακόμη και σε Δημοτικά, από μαθητές σε μαθητές. Εκτός αυτού, πολλά ήταν τα περιστατικά που είδαν το φως της δημοσιότητας για σωματική βία ανάμεσα σε μαθητές, καθώς επίσης και για εκφοβισμό ανηλίκων. Το Υπουργείο Παιδείας είχε αναγνωρίσει την ανάγκη για να υπάρξει αλλαγή στην κατάσταση, αφού στόχος του εκπαιδευτικού συστήματος είναι να στηρίζει τα παιδιά, με παιδαγωγικούς τρόπους.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Ξεκάθαρο μήνυμα Μιχαηλίδου για το σχέδιο αξιολόγησης-«Να κάνουμε βήματα μπροστά, συγκεκριμένη η πρόκληση»
Αυτός είναι και ο λόγος που αποφασίστηκε η λειτουργία του εναλλακτικού κέντρου για τους μαθητές με ακραία παραβατική συμπεριφορά, το οποίο εφαρμόστηκε για πρώτη φορά την προηγούμενη σχολική χρονιά στη Λευκωσία, με τα αποτελέσματά του να κρίνονται θετικά. Αυτή τη στιγμή, το κέντρο λειτουργεί κανονικά στη Λευκωσία, με ένα συγκεκριμένο αριθμό μαθητών, που λαμβάνουν εξατομικευμένο πρόγραμμα, αναλόγως των αναγκών που προκύπτουν. Συγκεκριμένα, οι μαθητές του κέντρου παρακολουθούν κανονικά το πρόγραμμα του σχολείου τους, ενώ λαμβάνουν και στήριξη από ειδικούς και στο τέλος του τετραμήνου θα επιστρέψουν στα σχολεία τους, όπου και θα συνεχίσει η παρακολούθηση των ειδικών.
Σημειώνεται πως στόχος του Υπουργείου Παιδείας είναι να υπάρξει επέκταση του εναλλακτικού κέντρου φοίτησης των μαθητών με παραβατική συμπεριφορά και στη Λεμεσό και μάλιστα είχε αρχίσει και επαφές πριν την έναρξη της σχολικής χρονιάς, ώστε να βρεθεί ο κατάλληλος χώρος για να στεγαστεί, σε μία προσπάθεια να μην αντιμετωπίσει τα ίδια φαινόμενα με τη Λευκωσία, όπου η σχολική εφορία υπέδειξε ένα χώρο δίπλα στο Παγκύπριο Γυμνάσιο, τον οποίο είχαν εξετάσει και υποδείξει και ειδικοί ψυχολόγοι. Ωστόσο, όταν άρχισαν οι εργασίες στο χώρο, που διαχειρίζεται η σχολική εφορία Λευκωσίας, οι καθηγητές του Παγκυπρίου Γυμνασίου αντέδρασαν, με αποτέλεσμα να αναγκαστεί το Υπουργείο να ψάξει άλλο χώρο για να στεγάσει το κέντρο.
Οι προσπάθειες του Υπουργείου Παιδείας για εντοπισμό του κατάλληλου χώρου για το κέντρο στη Λεμεσό βρίσκονται σε εξέλιξη και στόχος είναι να λειτουργήσει και σε δεύτερη επαρχία το επόμενο τετράμηνο. Σημειώνεται πως όταν είχε αποφασιστεί η αρχική λειτουργία του εναλλακτικού κέντρου για τους μαθητές με ακραία παραβατική συμπεριφορά, είχε τεθεί στο τραπέζι, σε βάθος χρόνου να λειτουργήσει σε όλες τις επαρχίες παγκύπρια. Αυτό είναι κάτι που θα αποφασιστεί από το Υπουργείο Παιδείας, αναλόγως και των αναγκών που υπάρχουν.
Κάμερες σε 99 σχολεία παγκύπρια
Στο μεταξύ, ένα άλλο πρόβλημα που υπάρχει όσον αφορά στα σχολεία είναι και οι επιθέσεις που δέχονται που καταλήγουν σε βανδαλισμούς και καταστροφές των περιουσιών των μονάδων. Αυτό το πρόβλημα είχε υπογραμμιστεί αρκετά τις προηγούμενες χρονιές, όταν το Υπουργείο Παιδείας είχε προβεί σε μία κατηγοριοποίηση των μονάδων, που κρίνονται υψηλού κινδύνου και είναι αυτές που βρίσκονται σε προτεραιότητα για τοποθέτηση των κλειστών κυκλωμάτων παρακολούθησης, με τις υποδείξεις της Επιτρόπου Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
Από το 2023 και μέχρι σήμερα, έχουν τοποθετηθεί κάμερες σε συνολικά 99 σχολεία, ενώ μόνο τη φετινή σχολική χρονιά τοποθετήθηκαν και λειτούργησαν σε 46 σχολεία. Σύμφωνα με τον υπεύθυνο ασφάλειας στα σχολεία και Διευθυντή Μέσης Τεχνικής Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Ηλία Μαρκάτζιη, άλλα 22 σχολεία είναι στο τελικό στάδιο της διαδικασίας εγκατάστασης των καμερών, ενώ σε άλλα 33 έχουν ξεκινήσει οι ενέργειες για τη διαδικασία των προσφορών.
Πάντως, ο κ. Μαρκάτζιης σημείωσε πως ο αριθμός αναμένεται την επόμενη σχολική χρονιά, όταν θα υπάρξει επιπρόσθετο κονδύλι για την εγκατάσταση συστήματος καμερών και σε άλλα σχολεία. Σημειώνεται πως το Υπουργείο Παιδείας είχε προβεί σε επαναξιολόγηση των διαδικασιών που ακολουθήθηκαν στο παρελθόν, αφού η Επίτροπος Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα είχε θέσει συγκεκριμένα κριτήρια που πρέπει να εφαρμόζονται. «Ήταν μεμονωμένες περιπτώσεις και εκεί και όπου υπήρχε παλιό σύστημα γίνονται έλεγχοι αν είναι εγκατεστημένο το σύστημα σωστά και καλύπτει τις προδιαγραφές της Επιτρόπου. Η μεγάλη διαφορά αυτή τη στιγμή είναι ότι ζητούμε να γίνει μελέτη, ώστε να τοποθετηθούν σωστά, με βάση τις προϋποθέσεις της Επιτρόπου και να μην υπάρχουν κενά στους ελέγχους».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Μπαίνουν κάμερες στο Γυμνάσιο στην Αγλαντζιά μετά τον ξυλοδαρμό-«Δεν αποτελεί σχολική βία», απαντά η υπουργός
Το μέτρο με τις κάμερες έχει αποδεδειγμένα συμβάλει στην αντιμετώπιση του προβλήματος των βανδαλισμών των σχολείων, πράγμα το οποίο επεσήμανε και η ίδια η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του προϋπολογισμού του Υπουργείου για το 2026. Όπως είχε αναφέρει «οι κάμερες λειτουργούν, η αξιολόγηση είναι θετική επειδή πολύ απλά αναφέροντας στους γονείς ότι είναι τα παιδιά τους, τους δείχνουμε τα στοιχεία και πληρώνουν. Λειτουργούν και αποτρεπτικά αλλά δεν θέλουμε να είναι φυλακές τα σχολεία μας».
Ο κ. Μαρκάτζιης επεσήμανε πως έχει γίνει αρκετή πρόοδος με την εγκατάσταση των καμερών στα σχολεία και αυτός είναι και ο λόγος που θα επεκταθεί και η λειτουργία του συγκεκριμένου μέτρου και σε άλλα σχολεία, που παλαιότερα μπορεί να μην ήταν στη λίστα με τις μονάδες υψηλού κινδύνου, όπως για παράδειγμα το Γυμνάσιο στην Αγλαντζιά, όπου μετά τις επιθέσεις, έγινε εγκατάσταση καμερών.
Στο μεταξύ, το Υπουργείο Παιδείας λαμβάνει κι άλλα μέτρα για να αποτρέψει τις παραβατικές συμπεριφορές και τους βανδαλισμούς, σε ώρες που δεν γίνονται μαθήματα, αφού συνεχίζεται και η εφαρμογή του μέτρου των φρουρών. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας, σε πάνω από 180 σχολεία υπάρχουν φρουροί ασφαλείας, για να αποτρέπονται τα παρατράγουδα.











