powered by inbusiness-news-logo cbn omada-logo celebrity-logo LOGO-PNG-108

Ζητούν άμεση αναστολή της απόφασης για εισαγωγή της Διατροφολογίας στα Αθλητικά Γυμνάσια οι γονείς-Προειοποιούν με λήψη μέτρων

Άμεση αναστολή της απόφασης για εισαγωγή του μαθήματος της Διατροφολογίας από τα Αθλητικά Γυμνάσια, ζητά η Ομάδα Πρωτοβουλίας Γονέων Μαθητών Αθλητικών Γυμνασίων, η οποία προειδοποιεί με άμεση λήψη μέτρων, αφού καταγγέλλει ότι οι συγκεκριμένοι μαθητές θα διδαχθούν για 39 διδακτικές περιόδους, που για να συμβεί αυτό θα μειωθούν ώρες από άλλα μαθήματα και διαλείμματα. 

Όπως αναφέρουν σε ανακοίνωσή τους, «με το πρόσχημα της «πιλοτικής εισαγωγής» του μαθήματος της Διατροφολογίας, το Υπουργείο Παιδείας επιχειρεί, κατά πάσα πιθανότητα μεθοδευμένα και υπογείως, να επανεντάξει στο πρόγραμμα των μαθητών της Β’ και Γ’ Γυμνασίου το μάθημα της Οικιακής Οικονομίας (που σήμερα φέρει την ονομασία Αγωγή Υγείας)».

Σημειώνει πως «η ενέργεια αυτή έρχεται σε ευθεία αντίθεση με τη θεσμοθετημένη απόφαση του 2015 για τη λειτουργία του Αθλητικού Γυμνασίου:

• Κατά τον καταρτισμό του προγράμματος λειτουργίας του Αθλητικού Γυμνασίου το 2015, και ύστερα από μελέτη και υπουργική απόφαση, αφαιρέθηκε μία περίοδος από το συγκεκριμένο μάθημα (Αγωγή Υγείας) για να διευκολύνονται οι πρωινές προπονήσεις των μαθητών.

• Τώρα, το Υπουργείο, καταπατώντας την ισχύουσα θεσμοθετημένη απόφαση, επανεισάγει το μάθημα ως επιπλέον διδακτική ώρα, με το επιχείρημα ότι πρόκειται για εξειδικευμένη Διατροφολογία προς όφελος των αθλητών».

Τονίζει πως «ως αποτέλεσμα αυτής της αλλαγής, οι μαθητές του Αθλητικού Γυμνασίου καλούνται να διδαχθούν 39 διδακτικές περιόδους αντί για τις 38 που ισχύουν για τους υπόλοιπους μαθητές της Κύπρου, καθώς και για το ίδιο το Αθλητικό Γυμνάσιο, βάσει της θεσμοθετημένης απόφασης».

Ενδείξεις και Απορίες που υποστηρίζουν τον Προβληματισμό

Όπως σημειώνουν «υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις που ενισχύουν την άποψη ότι η κίνηση αυτή δεν εξυπηρετεί τον δηλωμένο σκοπό της:

  1. Ζήτημα Κλίμακας και Οργάνωσης: Η «πιλοτική εφαρμογή» ξεκίνησε αρχικά, όπως θα ήταν αναμενόμενο για κάθε δοκιμαστική εφαρμογή, σε μικρή κλίμακα (στο Λανίτειο Γυμνάσιο). Γιατί η εφαρμογή επεκτάθηκε καθολικά σε όλα τα Αθλητικά Γυμνάσια της Κύπρου; Το γεγονός ότι η εφαρμογή στα υπόλοιπα σχολεία πραγματοποιήθηκε ασύγχρονα δεν αποτελεί αδιάσειστη απόδειξη προχειρότητας, σπασμωδικών κινήσεων και έλλειψης οργανωτικού σχεδιασμού;
  2. Απουσία Εξειδικευμένου Υλικού: Ως υποστηρικτικό υλικό του μαθήματος δόθηκε στους μαθητές το σχολικό εγχειρίδιο της Αγωγής Υγείας Β’ Γυμνασίου, το οποίο χρησιμοποιείται για όλους τους μαθητές της αντίστοιχης τάξης. Εάν ο ισχυρισμός ήταν η διδασκαλία εξειδικευμένης διατροφολογίας για αθλητές, δεν θα έπρεπε να είχε προηγηθεί η εκ των προτέρων προετοιμασία ενός διαφοροποιημένου σχολικού εγχειριδίου και ο καθορισμός δεικτών επιτυχίας και επάρκειας που να αφορούν ειδικά τον συγκεκριμένο μαθητικό πληθυσμό και την αθλητική διατροφή;
  3. Εναλλακτικοί και Θεσμοθετημένοι Τρόποι Διδασκαλίας: Εάν η πρωταρχική μέριμνα του Υπουργείου ήταν η διδασκαλία ορθών διατροφικών συνηθειών, δεν θα μπορούσε αυτή να ενταχθεί διαθεματικά, όπως ήδη εν μέρει συμβαίνει, μέσω άλλων μαθημάτων όπως για παράδειγμα η Βιολογία (στην ύλη της οποίας περιλαμβάνεται η διατροφή); Για ποιον λόγο κρίνεται απαραίτητο να γίνει μέσω του μαθήματος της Αγωγής Υγείας, το οποίο, επαναλαμβάνεται, αποφασίστηκε ύστερα από μελέτη το 2015 να αφαιρεθεί από το πρόγραμμα των μαθητών;
  4. Έλλειψη Εγκυκλίου και Αιτιολόγησης από την Διεύθυνση Μέσης Εκπαίδευσης: Δεν είναι σαφές από πού προήλθε η οδηγία και η έγκριση για την εισαγωγή του μαθήματος (δεν υπάρχει καμία εγκύκλιος), ενώ η Διεύθυνση Μέσης Εκπαίδευσης δεν μας παρουσίασε ικανοποιητικές αιτιολογήσεις για τη διενέργεια αυτής της τεράστιας αλλαγής με τις τόσες επιπτώσεις στους μαθητές και στη λειτουργία του σχολείου».

Οι Άμεσες Συνέπειες στους Μαθητές και τη Λειτουργία του Σχολείου

Τονίζουν ότι «η τροποποίηση αυτή είναι άδικη και επιφέρει σοβαρά προβλήματα, ιδιαίτερα σε μαθητές που ακολουθούν ήδη εντατικό προπονητικό πρόγραμμα:

  1. Μείωση Διδακτικού Χρόνου σε Εξεταζόμενα Μαθήματα: Για να ενσωματωθεί το 8ωρο, μειώθηκαν 5 λεπτά από κάθε μάθημα της Τετάρτης και 15 λεπτά από τα συνολικά διαλείμματα. Οι μαθητές των Αθλητικών Γυμνασίων θα λάβουν λιγότερες ώρες διδασκαλίας (περίπου 180 λεπτά διδασκαλίας ετησίως ανά μάθημα) από τους συμμαθητές τους για τον ίδιο όγκο ύλης, ενώ  θα εξεταστούν στο ίδιο δοκίμιο στο τέλος της χρονιάς. Πρόκειται για κατάφωρη παραβίαση της αρχής της ισονομίας.
  2. Ψυχολογική Επιβάρυνση, Κοινωνική Απομόνωση και Κόπωση:
  • Το νέο μάθημα βαθμολογείται και δίνεται βαθμός τετραμήνου, γεγονός που συνιστά εξαιρετική επιβάρυνση στον ήδη πιεσμένο φόρτο εργασίας των αθλητών μαθητών.
  • Η περικοπή 15 λεπτών από τα διαλείμματα της ημέρας είναι αψυχολόγητη και αντιπαιδαγωγική. Οι μαθητές των Αθλητικών Γυμνασίων ακολουθούν εντατικό προπονητικό πρόγραμμα τη συγκεκριμένη μέρα και η μείωση του χρόνου ξεκούρασης ενδέχεται να επιφέρει κόπωση, μείωση της συγκέντρωσης και πτώση της σχολικής απόδοσης.
  • Λόγω του 8ωρου, οι μαθητές των Αθλητικών Γυμνασίων βρίσκονται στην τάξη κάνοντας μάθημα την ώρα που όλα τα υπόλοιπα παιδιά του σχολείου απολαμβάνουν διάλειμμα. Αυτό δημιουργεί έντονη ψυχολογική επιβάρυνση και οδηγεί τους αθλητές μαθητές να κάνουν το δικό τους, μειωμένο, διάλειμμα μόνοι τους, αποκομμένοι από το κοινωνικό σύνολο του σχολείου.

3. Λειτουργικά Προβλήματα: Η διαφορετική λήξη των μαθημάτων (8ωρο vs 7ωρο) προκαλεί οχλαγωγία και αποσυντονισμό στο σχολικό περιβάλλον και επιβαρύνει το πρόγραμμα εφημεριών των εκπαιδευτικών».

Επιδεικνύουν ακόμα ότι «η εισαγωγή ενός νέου μαθήματος και η αλλαγή του συνολικού αριθμού περιόδων ανά μάθημα (δομικές αλλαγές) θεωρείται Αλλαγή σε Κεντρικό Επίπεδο. Πιστεύουμε ότι δεν τηρήθηκαν οι θεσμοθετημένες διαδικασίες».

Ποια είναι η Νόμιμη Διαδικασία για Δομικές Τροποποιήσεις

Επισημαίνουν ακόμα ότι «η νόμιμη διαδικασία για δομικές αλλαγές στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα Διδασκαλίας, οι οποίες επηρεάζουν όλα τα σχολεία, προβλέπει τα εξής:

  1. Εισήγηση και Μελέτη: Αρμόδιες Διευθύνσεις του ΥΠΑΝ και το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο εισηγούνται την αλλαγή, βασιζόμενοι σε παιδαγωγικές ή άλλες ανάγκες.
  2. Γνωμοδότηση/Διαβούλευση: Η εισήγηση τίθεται σε διαβούλευση με τους κοινωνικούς εταίρους (εκπαιδευτικές οργανώσεις, συνδικαλιστικές αρχές, Συμβουλευτική Επιτροπή Εκπαίδευσης).
  3. Θεσμοθέτηση: Η τελική απόφαση θεσμοθετείται μέσω Υπουργικής Απόφασης ή Κανονισμών που δημοσιεύονται στην Επίσημη Εφημερίδα της Κυπριακής Δημοκρατίας.
  4. Έγκριση Βουλής: Σε πολλές περιπτώσεις, ειδικά για κανονισμούς που περιλαμβάνουν το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, απαιτείται έγκριση από τη Βουλή των Αντιπροσώπων».

Συμπερασματικά, λένε ότι «από όλα τα παραπάνω στοιχεία και ενδείξεις, καθίσταται σαφές ότι η εισαγωγή του μαθήματος της Διατροφολογίας γίνεται κατά παράβαση θεσμοθετημένων αποφάσεων που διέπουν τη λειτουργία του Αθλητικού Γυμνασίου. Η απόφαση αυτή δεν μπορεί να γίνει αποδεκτή, ούτε κάτω από το πρόσχημα του «πιλοτικού» χαρακτήρα της, καθώς παραβιάζει ρητούς κανονισμούς και αυξάνει παράτυπα τον αριθμό των διδακτικών περιόδων. Πιθανόν οι ενέργειες του Υπουργείου να παραβιάζουν τη νομοθεσία, τις ισχύουσες διατάξεις και τις αρχές της καλής πίστης και αναλογικότητας, ιδιαίτερα όταν ο διοικούμενος είναι ανήλικος.  Ζητούμε την ΑΜΕΣΗ αναστολή της συγκεκριμένης αλλαγής. Σε αντίθετη περίπτωση, δηλώνουμε ότι θα λάβουμε όλα τα απαραίτητα μέτρα για τη διασφάλιση της νομιμότητας και των δικαιωμάτων των παιδιών μας».

;