powered by inbusiness-news-logo cbn omada-logo celebrity-logo LOGO-PNG-108

Ολιστική πρόταση νόμου για το κυκλοφοριακό-Απαγορεύσεις χρήσης σχολικών ζωνών, υποχρεωτική τηλεργασία και αλλαγές ωρών στο δημόσιο

Μια πολύ ενδιαφέρουσα πρόταση νόμου η οποία αγγίζει σε ολιστικό βαθμό το τεράστιο πρόβλημα του κυκλοφοριακού, έθεσε ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής η βουλεύτρια του ΔΗΣΥ, Φωτεινή Τσιρίδου, η οποία εκτιμά ότι μπορεί να επιλύσει αρκετά από τα θέματα που προκύπτουν, με τη δημιουργία σχολικών ζωνών, αύξηση της τηλεργασίας, απόκτηση μέσων ρυμούλκησης από το κράτος, ως επίσης και καθορισμό  λωρίδων προτεραιότητας για μέσα μαζικής μεταφοράς και λωρίδων επιβατικής κίνησης. 

Στην δεκαεπτασέλιδη πρόταση νόμου της, η βουλεύτρια θεωρεί εξάλλου αναγκαία τη δημιουργία Κέντρων Διαχείρισης Κυκλοφορίας (ΚΔΚ), σε όλες τις πόλεις ανά το παγκύπριο, τα οποία θα έχουν τέσσερις αρμοδιότητες. Πιο συγκεκριμένα, θα πρέπει να συντονίζουν τη λειτουργία των φωτεινών σηματοδοτών της τροχαίας μέσω του υφιστάμενου συστήματος ελέγχου κυκλοφορίας, να ελέγχουν και να ρυθμίζουν τις λωρίδες προτεραιότητας των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς (ΜΜΜ), των λωρίδων πολλαπλής επιβατικής κίνησης (οχήματα με τρία άτομα και άνω) και των ζωνών ροής που απαγορεύεται η στάση και η στάθμευση σε συγκεκριμένες ώρες. Επίσης, θα είναι υπεύθυνα για τον συντονισμό ρυμουλκήσεων οχημάτων και της διαχείρισης περιστατικών στις οδικές αρτηρίες, ως επίσης και της δημοσίευσης μηνιαίων στοιχείων μέσων χρόνων διαδρομής, κυκλοφοριακής καθυστέρησης και ρύπων. 

Μιλώντας στον REPORTER, η κ. Τσιρίδου ανέφερε ότι «το κυκλοφοριακό, επειδή ζω και στη Λεμεσό που είχε χειρότερα από άλλες πόλεις, δεν λειτουργεί η καθημερινότητα κανενός. Το πρόβλημα όχι μόνο δεν λύθηκε, αλλά επιδεινώνεται με το λεπτό. Δημιουργείται πρόβλημα στη ζωή των οικογενειών, αλλά και των παιδιών. Θέλεις μία ώρα για να διανύσεις μια διαδρομή τριών λεπτών. Κυκλοφορώντας στην πόλη αντιλήφθηκα πολλά πράγματα τα οποία μπορούν να αλλάξουν χωρίς πολλή κόπο. Θεώρησα ότι είναι τόσο μεγάλο το πρόβλημα που πρέπει να γίνει ξεχωριστή νομοθεσία ομπρέλα, που να βάζει κάτω όλες τις πτυχές. Όλες οι ευρωπαϊκές χώρες, ένα-ένα αυτά που καταγράφονται τα έχουν προωθήσει και πιστεύω ότι πρέπει να μπουν κάτω από μια ομπρέλα, να τους δοθεί βαρύτητα και να δούμε τι κάνουμε».

Όπως είπε, «η πρόταση κάνει τα κέντρα διαχείρισης που δεν υπάρχουν σήμερα, όπου δεν υπάρχει κανένας να ελέγχει. Θα πρέπει να μπουν κάποια άτομα που να έχουν κάποιες ευθύνες. Επίσης, ήταν πολύ σημαντικό να κάνουμε τις ζώνες που φαίνονται στη νομοθεσία, γιατί δεν μπορείς για παράδειγμα να είσαι στον παραλιακό δρόμο της Λεμεσού, που είναι πολυσύχναστος και οι δύο λωρίδες να γίνονται μία, γιατί ανά πάσα στιγμή και οποιαδήποτε ώρα ξεφορτώνουν φορτηγά στα εστιατόρια. Εδώ λέω ότι πρέπει να καθοριστούν οι χρόνοι των μεταφορέων, των εταιρειών, αλλά και του κόσμου. Αυτό πρέπει να ρυθμιστεί σε συγκεκριμένες ώρες, γιατί πλέον οι πόλεις μας δεν είναι όπως είναι τα νησιά της Ελλάδας, είμαστε μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις».

Πρόνοιες για καθορισμό λωρίδων ΜΜΜ και λωρίδων επιβατικής κίνησης

Σε ένα άλλο κεφάλαιο της πρότασης, καθορίζονται λωρίδες για Μέσα Μαζικής Μεταφοράς και επιβατικής κίνησης. Οι λωρίδες των ΜΜΜ πρέπει να προστατεύονται με ειδική σήμανση ή φυσικά εμπόδια, χωρίς να διευκρινίζει ποια είναι αυτά και παράλληλα τα φώτα τροχαίας να διαθέτουν ειδική σήμανση προτεραιότητας για τα λεωφορεία.

Προτείνει εξάλλου να καθορίζονται με διάταγμα οι λωρίδες επιβατικής κίνησης από το Υπουργικό Συμβούλιο, αλλά και να ελέγχεται η τήρηση των ορών χρήσης των συγκεκριμένων λωρίδων μέσω καμερών επιτήρησης. Για σκοπούς προστασίας των προσωπικών δεδομένων, υποδεικνύει πως τα μέσα επιτήρησης μπορούν να χρησιμοποιούνται μόνο για σκοπούς διαπίστωσης πληρότητας και όχι για γενική αναγνώριση προσώπων, με τα δεδομένα να διαγράφονται εντός τριάντα ημερών.   

Προβλέπονται ακόμα ζώνες ροής, τις οποίες θα καθορίζουν οι ΚΔΚ κάθε πόλης, που οφείλουν να υποδεικνύουν τρία οδικά τμήματα της εκάστοτε επαρχίας. Παράλληλα εισηγείται να απαγορεύεται η στάση και η στάθμευση στις εν λόγω ζώνες από τις 7:00 μέχρι τις 19:00. Παρέχεται επίσης η εξουσία στα ΚΔΚ για ρυμούλκηση οχημάτων εντός δέκα λεπτών από τη στιγμή διαπίστωσης της παράβασης, πλην οχημάτων ατόμων με αναπηρία και οχημάτων έκτακτης ανάγκης.Εάν η ρυμούλκησή ολοκληρωθεί πριν την επιστροφή του ιδιοκτήτη, θα πρέπει να του εκδίδεται διοικητικό πρόστιμο, ενώ σε περίπτωση που επιστρέψει προηγουμένως να το μετακινεί ο ίδιος χωρίς επιβολή προστίμου. Σε ό,τι αφορά στη φύλαξη των οχημάτων μέχρι την παραλαβή τους, εισηγείται όπως φυλάσσονται σε κρατικό χώρο με μηδενικό κόστος για τον πολίτη. 

Σύμφωνα με την κ. Τσιρίδου, «στο θέμα της ρυμούλκησης, στο εξωτερικό βλέπουμε ότι εάν παρκάρει κάποιος σε διπλή κίτρινη γραμμή ή σε χώρο αναπήρων ή σε λωρίδες, το μετακινούν. Είναι λάθος να μην μπορείς να μετακινήσεις ως Πολιτεία ένα όχημα, άρα πρέπει να τεθεί ένα πλαίσιο και σε αυτό το θέμα. Με τη δημιουργία νομοθεσίας θα δημιουργηθεί η πίεση και στα Υπουργεία να εξεύρουν λύσεις». 

Πώς καθορίζονται οι σχολικές ζώνες

Στην πρόταση νόμου υπάρχει πρόνοια για δημιουργία σχολικών ζωνών από τα Κέντρα Διαχείρισης Κυκλοφορίας, εντός έξι μηνών από τη ψήφιση της Νομοθεσίας, αλλά και σε απόσταση 200 μέτρων περιμετρικά του κάθε σχολείου. Όπως εισηγείται, κατά τις ώρες προσέλευσης και αποχώρησης των μαθητών, εισηγείται όπως εντός των εν λόγω ζωνών να έχουν δικαίωμα να διακινούνται μόνο σχολικά λεωφορεία, λεωφορεία ΜΜΜ και γονείς ή κηδεμόνες μαθητών. 

Οι συγκεκριμένες ζώνες θα πρέπει να εποπτεύονται από τροχονόμους της Αστυνομίας, ενώ η είσοδος θα επιτρέπεται σε κατοίκους της περιοχής, άτομα με αναπηρία, οχήματα κοινής ωφελείας, ιατρικές υπηρεσίες και οχήματα τροφοδοσίας. 

Όπως επισήμανε η κ. Τσιρίδου, «πρέπει επίσης να γίνουν οι σχολικές ζώνες και προτείνω όπως κάποια μέτρα γύρω από τα σχολεία μας να κινούνται τα σχολικά λεωφορεία, να επιτρέπεται η διακίνηση των γονιών και λοιπά. Δεν μπορεί να περνούν όλοι από εκείνη τη ζώνη σε ώρα αιχμής». 

Τρία διαφορετικά ωράρια για ενίσχυση της τηλεργασίας

Εξαιρετικά σημαντική για μείωση του κυκλοφοριακού θεωρείται και η ενίσχυση της τηλεργασίας, για την οποία η βουλεύτρια προτείνει κατανομή του προσωπικού στη Δημόσια Υπηρεσία σε τρία διαφορετικά ωράρια. 

  1. 7:00-15:00
  2. 8:00-16:00
  3. 9:00-17:00

Σε ό,τι αφορά στις ιδιωτικές εταιρείες, η πρόταση είναι για όσες εργοδοτούν μέχρι πενήντα άτομα, κατανομή ωραρίων σε δύο χρονικές ζώνες και το 20% να εργάζεται τουλάχιστον για μια ημέρα με τηλεργασία. 

Όπως είπε, «στο κεφάλαιο της τηλεργασίας, το ψηφίσαμε στη Βουλή πέρυσι για ιδιωτικό και ημι-δημόσιο τομέα. Οι μεγάλες εταιρείες -νομίζω και οι ίδιες το προτιμούν- πάνω από ένα αριθμό υπαλλήλων να πρέπει να χρησιμοποιούν την τηλεργασία και μπορούμε να καθορίσουμε πόσοι θα είναι αυτοί. Εάν ένας υπάλληλος θα φύγει από το σπίτι του για να πάει σε ένα γραφείο και δεν έχει συναντήσεις και λοιπά, να μπορεί να εργάζεται με τηλεργασία. Θα πρέπει να βοηθήσουμε και να εφαρμόσουμε τη νομοθεσία που ψηφίστηκε». 

Απαγόρευση εκτέλεσης εργασιών σε συγκεκριμένες ώρες

Παράλληλα, ζητά την απαγόρευση εκτέλεσης εργασιών των δημοσίων έργων τις πρωινές ώρες, από τις 7:00 μέχρι τις 10:00 και από τις 15:00 έως τις 19:00, ενώ για μεγάλα δημόσια έργα που θα συναφθούν μετά την ψήφιση του νόμου, προτείνει να διεξάγονται από τις 21:30 μέχρι τις 5:30 τα ξημερώματα της επόμενης μέρας. 

Μάλιστα, σε περίπτωση παράβασης της εν λόγω πρόνοιας, προτείνει όπως διακόπτεται η πληρωμή στην ανάδοχο εταιρεία, ενώ παρέχει και τη δικλείδα ασφαλείας για εκτέλεση εργασιών, για μόνο μία ώρα, για λόγους ασφαλείας ή για αντιμετώπιση βλαβών ή για λόγους ανωτέρας βίας, με έγκριση του ΚΔΚ.

Καλούνται ακόμα οι ΚΔΚ να δημοσιεύουν σε «Ανοιχτό Σύστημα Κυκλοφορίας Κύπρου» κάθε μήνα τους μέσους χρόνους διαδρομής ανά οδικό άξονα, τις καθυστερήσεις σε φωτεινούς σηματοδότες, την αξιοπιστία δρομολογίων των ΜΜΜ, καθώς και τον αριθμό παραβάσεων που αφορούν τη στάθμευση.

Ταυτόχρονα, θα πρέπει να ιδρυθεί Ταμείο Κυκλοφοριακής Διαχείρισης, ώστε να μεταφέρονται κονδύλια από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, τους προϋπολογισμούς του Υπουργείου Μεταφορών και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Συνοχής για τη λειτουργία των ΚΔΚ και των ρυμουλκήσεων. Το Υπουργείο Μεταφορών από την πλευρά του οφείλει να ενημερώνει σε εξαμηνιαία βάση τη Βουλή για τους μέσους χρόνους διακίνησης, στους τέσσερις κύριους άξονες, τις παραβάσεις που καταγράφηκαν και τα στατιστικά της τηλεργασίας στο δημόσιο. 

Όπως καθορίζει, ο στόχος είναι η μείωση κατά 20% του μέσου όρου αιχμής στους τέσσερις βασικούς άξονες, η αύξηση κατά 25% των ΜΜΜ και η μείωση παραβάσεων των σχολικών ζωνών κατά 50%. Εάν οι εν λόγω στόχοι δεν επιτυγχάνονται, θα πρέπει το Υπουργείο να προβαίνει σε διορθωτικές κινήσεις εντός 60 ημερών.

Σε περίπτωση που διαπιστώνεται παράβαση διατάξεων του Νόμου, ο Γενικός Διευθυντής μπορεί να υποβάλλει πρόστιμο έως 1000 ευρώ, με δυνατότητα αύξησης στο διπλάσιο εάν επαναληφθεί, με τον παραβάτη να έχει δικαίωμα άσκησης προσφυγής.

Κληθείσα να σχολιάσει το κατά πόσον εάν περάσει η πρόταση νόμου ενδέχεται να κριθεί ως αντισυνταγματική διότι χρειάζονται κονδύλια τα οποία δεν προνοούνται στον προϋπολογισμό του κράτους, η κ. Τσιρίδου εξήγησε πως «δεν έχω αμμφιβολία ότι κάποια από αυτά να χρειάζονται κάποια έξοδα. Εκεί είμαι έτοιμη να ακούσω. Πολλές φορές ψηφίζονται νομοθεσίες και επειδή το κράτος είναι επάναγγες δεν θα αναπεμφθεί, δεν θα δημιουργηθεί θέμα. Στο κάτω κάτω ας έρθει η Κυβέρνηση και εκεί που χρειάζεται κονδύλι, ας έρθει μόνη της να κάνει κάτι. Το πώς θα εφαρμοστούν και το πώς θα διαμορφωθεί το κείμενο μετά που θα εξεταστεί, είμαι πολύ ανοιχτόμυαλη, δεν θεωρώ ότι δεν χρήζει καμίας αλλαγής το σκεπτικό μου». 

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΔΩ: Μάχη για το κυκλοφοριακό στη Λεμεσό, σε εξέλιξη μεγάλα έργα για άμβλυνση-Ασκήσεις επί χάρτου για τραμ στη Λευκωσία

;