Τον προβληματισμό του, όσον αφορά στη δημιουργία Ελεγκτικού Συμβουλίου επανέλαβε ο Γενικός Ελεγκτής, Ανδρέας Παπακωνσταντίνου, ενώπιον της Βουλής, ο οποίος σημείωσε πως παραμένει η ανησυχία της Υπηρεσίας ότι υπάρχει πιθανότητα να εισέλθουν σε μία διαδικασία, που ενδέχεται να επηρεάσει τον έλεγχο που θα πραγματοποιούν. Ο κ. Παπακωνσταντίνου εξέφρασε εκ νέου τη δυσαρέσκειά του για την πρόταση της Κυβέρνησης, που όπως σημείωσε δεν είχε καμία σχέση με Ελεγκτικό Συμβούλιο, όπως αυτό εφαρμόζεται σε άλλες χώρες.
Ο Ανδρέας Παπακωνσταντίνου παρουσιάστηκε ενώπιον της Επιτροπής Οικονομικών, για να παρουσιάσει τον προϋπολογισμό της Ελεγκτικής Υπηρεσίας και κληθείς να αναφερθεί στη μεταρρύθμιση που άρχισε να εφαρμόζεται στην Ελεγκτική Υπηρεσία, αφού εξέφρασε την ικανοποίηση για την ψήφιση της οικονομικής αυτονόμησης και την επιβολή ορίου θητειών, αναφέρθηκε και στη δημιουργία Ελεγκτικού Συμβουλίου.
«Δεν είμαστε δογματικοί, είναι δύο συστήματα που δουλεύουν και είναι είτε το Ελεγκτικό Συμβούλιο είτε το μονοπρόσωπο. Δεν θα πω ποτέ ότι το πολυπρόσωπο δεν δουλεύει. Η δική μας ανησυχία είναι να μην μπούμε σε μία διαδικασία που να είναι χρονοβόρα και να επηρεαστεί η διαδικασία ελέγχου. Σεβόμαστε τη θέση της Κυβέρνησης, εμείς λέμε δουλεύουν και τα δύο, αν πιστεύετε ότι δεν πάμε καλά, να κάνουμε τις αλλαγές. Αν τελικά για τον οποιοδήποτε λόγο, η Βουλή και η Πολιτεία αποφασίσει ότι θέλει Ελεγκτικό Συμβούλιο δεν θα φέρουμε ένσταση. Όμως θα πρέπει να είναι Ελεγκτικό Συμβούλιο».
Στη συνέχεια, ο κ. Παπακωνσταντίνου εξέφρασε ενόχληση για την πρόταση που είχε προωθηθεί στη Βουλή από το Υπουργείο Δικαιοσύνης. «Η πρόταση που ήρθε από τον υπουργό, δεν είχε σχέση με το Συμβούλιο σε άλλες χώρες. Θα είναι ένα συμβούλιο που πλειοψηφικά θα παίρνει απόφαση. Η πρόταση ήταν ότι θα γινόταν άλλη επιτροπή εκτός Υπηρεσίας, που θεωρήσαμε ότι δεν θα ήταν καθόλου λειτουργικό. Θα έπρεπε ως Ελεγκτής να μεταφέρω τις εισηγήσεις, στην Επιτροπή που θα αξιολογούσε τις εκθέσεις μας».
Αυξημένος ο προϋπολογισμός σε σχέση με το 2025
Αναφερόμενος στον προϋπολογισμό της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, ο κ. Παπακωνσταντίνου σημείωσε πως υπάρχει αύξηση σε σχέση με τον προϋπολογισμό του 2025. «Υπάρχει αύξηση όσον αφορά στην πλήρωση κάποιων θέσεων, που θα γίνει το 2026. Υπάρχει αύξηση σε κονδύλια που είναι αναπτυξιακά. Σημαντική επένδυση σε σύστημα που μέχρι σήμερα δεν υπάρχει ομοιόμορφη εφαρμογή στην Υπηρεσία. Θα επενδύσουμε ώστε όλη η Υπηρεσία να περάσει σε ένα γενικό σύστημα για τους ελέγχους, τη φύλαξη, την τεκμηρίωση, μείωση αποθηκευτικού χώρου. Έχουμε πολλούς φακέλους και πρέπει να διορθωθεί αυτό».
Ο κ. Παπακωνσταντίνου πρόσθεσε ότι «θα δώσουμε έμφαση και θέλουμε να δώσουμε έμφαση στα συστήματα πληροφορικής του κράτους. Θα κάνουμε αγορά υπηρεσιών, θα δούμε τα συστήματα για να επεκτείνουμε τον έλεγχο. Είναι το σύστημα ΙΠΠΟΔΑΜΟΣ, του ΟΑΥ. Είναι συστήματα που αν αποτύχουν, μπορεί να μην έχουν σχέδιο Β’. Θα ξεκινήσουμε ένα πιλοτικό και θα προχωρήσουμε».
Ο Γενικός Ελεγκτής, στη συνέχεια, επεσήμανε ότι η Υπηρεσία προχωρά σε ενεργειακή αναβάθμιση του κτιρίου «και θα δείτε ότι μειώθηκε το κόστος της συντήρησης του κτιρίου. Έχουμε ενοικιάσει κάποια γραφεία στην ΠΑΣΥΔΥ για να συνεχίσει η λειτουργία χωρίς πρόβλημα. Σε ένα σύντομο απολογισμό, κατά το 2025 η προσπάθεια και οι στόχοι ήταν κάθε εβδομάδα, την Τρίτη να εκδίδουμε ειδική έκθεση. Πρώτη φορά είχε γίνει αυτό. Θέλαμε να βάλουμε πίεση στον εαυτό μας. Προς το παρόν το πτωχαίνουμε. Έγινε ειδική διεύθυνση οικονομικών, για να κάνουν οι άλλες διευθύνσεις τον έλεγχο».
Προανήγγειλε εφόδους σε υπηρεσίες
Ο Γενικός Ελεγκτής προανήγγειλε και εφόδους των λειτουργών της Ελεγκτικής σε διάφορες υπηρεσίες. Όπως εξήγησε «κάτι που ήδη έχουμε ξεκινήσει είναι ότι θα εξετάσουμε την εμπειρία του πολίτη. Οι Ελεγκτές μας σε συγκεκριμένη μέρα, θα βγουν από τα γραφεία τους και θα πάμε επί τόπου για να δούμε πώς βιώνει ο πολίτης τη συγκεκριμένη υπηρεσία. Ο έλεγχος είναι πιλοτικός, θα γίνει το Νοέμβριο και τα αποτελέσματα θα τα έχουμε το Γενάρη. Έχουμε συγκεκριμένο ερωτηματολόγιο, το επεξεργαζόμαστε εδώ και ένα μήνα. Η πρώτιστη έγνοια μας είναι να προσθέσουμε αξία στο κράτος. Εμείς ελέγχουμε, όμως ο έλεγχος είναι για να βοηθηθεί το κράτος και τα αποτελέσματα είναι προς αξιοποίηση».
Ο Γενικός Ελεγκτής αναφέρθηκε και σε μία νέα προσπάθεια που γίνεται από την Ελεγκτική Υπηρεσία. «Αποφασίσαμε για πρώτη φορά να μπούμε στις Φυλακές και να δούμε τη σίτιση. Κρίναμε σωστό να κυκλοφορήσουμε ερωτηματολόγια σε συγκεκριμένο δείγμα φυλακισμένων. Η συνηθισμένη πρακτική να καθυστερήσει κάποιος αυτό το πράγμα, είναι να ζητήσει γνωμάτευση από τη Νομική Υπηρεσία και έχουν περάσει τέσσερις μήνες. Έχει δώσει την έγκριση η Νομική, όμως είναι κάτι που θέσαμε στη Νομική για να μην μπορεί κάποιος να καθυστερεί τον έλεγχο».
Ο κ. Παπακωνσταντίνου υπογράμμισε και την ανάγκη η Ελεγκτική Υπηρεσία να έχει ένα δικό της νομικό σύμβουλό. Όπως σημείωσε «ένα μεγάλο κενό είναι ότι δεν έχουμε νομικό τμήμα. Ο νομικός μας σύμβουλος είναι η Νομική Υπηρεσία. Θα ήταν χρήσιμο να έχουμε νομικό εντός της Υπηρεσίας, για να διαβάζει τους ελέγχους και αν εντοπίζει νομικά ζητήματα να μπορούμε να πηγαίνουμε στη Νομική Υπηρεσία. Πρέπει να υπάρχει επίσης μόνιμα στην Υπηρεσία ένας λειτουργός του Τμήματος Υπηρεσιών Πληροφοριών».
Αναφερόμενος στις προκλήσεις που αντιμετωπίζει η Ελεγκτική, ο Ανδρέας Παπακωνσταντίνου σημείωσε πως «μία πρόκληση είναι η πρόσβαση στις πληροφορίες. Είχαμε θέματα κατά τη διάρκεια του έτους, όμως καταφέραμε να τα προσπεράσουμε χωρίς να γίνει ζήτημα. Όταν εμποδίζεται η εργασία μας, οφείλουμε να τα αναφέρουμε».
Απαντήσεις σε ερωτήσεις βουλευτών
Απαντώντας σε ερωτήσεις των βουλευτών, ο κ. Παπακωνσταντίνου σημείωσε ότι «όσον αφορά στον υπερβολικό ζήλο στα ευρήματα της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, θεωρώ ότι κάνουμε μία μεγάλη προσπάθεια για να βγάλουμε ένα σοβαρό θέμα. Για τη Βουλή, ας μην επικεντρωθούμε σε μία περίπτωση, εκδώσαμε γύρω στις 40-45 εκθέσεις και το ύφος είναι σοβαρό. Υπάρχουν και αρκετές περιπτώσεις που δεν βγήκαν προς τα έξω επειδή κρίναμε ότι θα ήταν λαϊκισμός ή για σκοπούς εντυπώσεων».
Αναφορικά με ένταξη ποιοτικών στην προκήρυξη προσφορών, ο κ. Παπακωνσταντίνου τόνισε ότι «δεν έχουμε πει ποτέ ότι δεν πρέπει να μπουν. Εκείνο που λέμε είναι ότι πρέπει να μπαίνουν πραγματικά ποιοτικά κριτήρια στις προσφορές, όχι να λέμε ότι μπαίνουν. Πρέπει να μπουν και να είναι προσεκτικά. Η δουλειά και η πρωτοβουλία πρέπει να γίνει από το Γενικό Λογιστήριο. Εμείς στο εσωτερικό έλεγχο δεν πρέπει να αναμειγνυόμαστε στη διαδικασία οποιοδήποτε έργου. Τα ποιοτικά κριτήρια διαφοροποιούνται ανάλογα με το έργο. Ένα από τα προβλήματα είναι ότι οι αναθέτουσες αρχές δεν έχουν εμπειρίες από έργα. Εκεί πρέπει να υπάρχει βοήθεια από το Γενικό Λογιστήριο».
Ερωτηθείς αν γίνεται έλεγχος κατά πόσο οι συστάσεις της Υπηρεσίας εφαρμόζονται ή όχι, μετά την έκδοση εκθέσεων, ο κ. Παπακωνσταντίνου σημείωσε πως «να είμαστε προσεκτικοί, πρόκειται για συστάσεις, εναπόκειται στην Εκτελεστική Εξουσία αν θα τις εφαρμόσει. Δεν σημαίνει ότι είναι λάθος αν δεν τις εφαρμόσει. Εμείς με αυτά που γνωρίζουμε κάνουμε κάποιες συστάσεις. Μετά πάμε και ελέγχουμε κατά πόσο εφαρμόζονται και προχωρούμε».
Όσον αφορά στο ζήτημα με τις δημόσιες συμβάσεις, ο Γενικός Ελεγκτής επεσήμανε ότι «ένα μεγάλο μέρος της υπηρεσίας μας ασχολείται με τις δημόσιες συμβάσεις. Για το Βασιλικό στείλαμε επιστολή στον υπουργό για να έχουμε νέα χρονοδιαγράμματα, αλλά και το κόστος. Είναι οξύμωρο όταν θέλουμε να είμαστε συνεπείς για κάποια μικρά πράγματα και για το φυσικό αέριο δεν έχουμε γνώση για τίποτε. Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί. Έχουμε ένα έργο που δεν δουλεύει και φεύγουν αρκετά λεφτά. Μας προβληματίζει και θέλουμε να είμαστε έτοιμοι σε αυτό τον τομέα».
Αναφορικά με την οικονομική αυτονομία της Υπηρεσίας, ο Γενικός Ελεγκτής επεσήμανε ότι «με την οικονομική αυτονομία ο συμβολισμός είναι η ανεξαρτησία της Ελεγκτικής Υπηρεσίας. Πρέπει να είναι ανεξάρτητη. Δεν είναι εντελώς ανεξάρτητη. Θα καθορίζεται οροφή από το Υπουργείο Οικονομικών, αλλά ο προϋπολογισμός θα έρχεται στη Βουλή απευθείας. Δεν είχαμε κάποιο πρόβλημα από το Υπουργείο Οικονομικών, είχαμε καλή συνεργασία, όμως ήταν μία καλή κίνηση».











