Την παροχή εργαλείων για αναγνώριση, στήριξη και αξιοποίηση των χαρισματικών παιδιών, προωθεί το Υπουργείο Παιδείας, το οποίο έχει ήδη ετοιμάσει πρόταση προς αυτό το σκοπό, με συγκεκριμένα μέτρα, όπως για παράδειγμα η δημιουργία ειδικού οδηγού προς τους εκπαιδευτικούς για την αναγνώριση χαρισματικών παιδιών, καθώς επίσης και διαφοροποίηση και ο εμπλουτισμός της ύλης.
Το ζήτημα των χαρισματικών παιδιών και η ανάγκη για στήριξή τους έχει απασχολήσει το Υπουργείο Παιδείας, που το έθεσε ανάμεσα στις προτεραιότητές του, με στόχο να ετοιμάσει πολιτική, η οποία θα παρέχει όλα τα εφόδια στα σχολεία και στους εκπαιδευτικούς για να αναγνωρίζουν τα παιδιά με χαρισματικότητα. Ένα θέμα που μέχρι σήμερα έχει μείνει στην αφάνεια, αφού δεν υπάρχει συγκεκριμένη πολιτική για τη χαρισματικότητα.
Αυτός είναι και ο λόγος που το Υπουργείο Παιδείας έχει αγγίξει το συγκεκριμένο θέμα, αφού η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου και οι συνεργάτες της εργάστηκαν εντατικά το προηγούμενο διάστημα, για να καταλήξουν σε συγκεκριμένη πρόταση. Όπως πληροφορείται ο REPORTER η αναγνώριση και στήριξη των χαρισματικών παιδιών εντάσσεται στο πλαίσιο της ευρύτερης προσπάθειας του Υπουργείου Παιδείας για ενίσχυση της συμπεριληπτικής εκπαίδευσης, με στόχο την ποιοτική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος και τη δημιουργία ευκαιριών μάθησης, που ανταποκρίνονται στις ανάγκες και δυνατότητες όλων των παιδιών.
Σημειώνεται πως, όπως αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες, η χάραξη πολιτικής για τη χαρισματικότητα αποσκοπεί στη συστηματική αναγνώριση, στήριξη και αξιοποίηση των χαρισματικών παιδιών, μέσα από ένα ενιαίο πλαίσιο πολιτικής που περιλαμβάνει σαφείς κατευθύνσεις, εκπαιδευτικά εργαλεία, επιμόρφωση εκπαιδευτικών και μηχανισμούς στήριξης των σχολείων. Μάλιστα, η συγκεκριμένη πολιτική θα επιτρέψει την ανάπτυξη δομών και δράσεων που ενισχύουν τη διαφοροποιημένη διδασκαλία και την αξιοποίηση των δυνατοτήτων κάθε μαθητή, συμβάλλοντας στην προώθηση της αριστείας και της καινοτομίας.
Πάντως, την δημιουργία πολιτικής για στήριξη αυτών των παιδιών αέλαβε ειδική Επιτροπή για τη Χαρισματικότητα που συστάθηκε από το Υπουργείο Παιδείας, η οποία είχε ασχοληθεί με το ζήτημα το προηγούμενο διάστημα. Η εν λόγω Επιτροπή έχει ολοκληρώσει το έργο της και μάλιστα έχει καταθέσει εισηγήσεις για την υλοποίηση ενός ολοκληρωμένου σχεδίου πολιτικής αναγνώρισης και στήριξης χαρισματικών παιδιών.
Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η πολιτική που προωθείται καλύπτει το επίπεδο του σχολείου, όπως είναι η διδασκαλία και η μάθηση, καθώς επίσης και της οικογένειας, αφού πρέπει να υπάρχει συνεργασία με το σχολείο, αλλά και με την κοινότητα. Η εν λόγω πολιτική περιλαμβάνει κάποια συγκεκριμένα μέτρα, όπως είναι:
- Δημιουργία οδηγού για εκπαιδευτικούς σχετικά με τη χαρισματικότητα.
- Δημιουργία μητρώου εκπαιδευτικών με εξειδίκευση στα χαρισματικά παιδιά.
- Ανάπτυξη τράπεζας δραστηριοτήτων διαφοροποίησης και εμπλουτισμού ύλης.
- Δημιουργία ενότητας για χαρισματικά παιδιά στην ιστοσελίδα του ΥΠΑΝ.
Τα χαρακτηριστικά των χαρισματικών παιδιών
Τα χαρισματικά παιδιά έχουν κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, που μπορούν να βοηθήσουν τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς τους να τα αναγνωρίσουν. Σύμφωνα με τους ειδικούς, κάποια από τα χαρακτηριστικά αυτά είναι:
-Το υψηλό επίπεδο αντίληψης και ευφυΐας, που τα κάνει να βλέπουν τον κόσμο με διαφορετικό τρόπο
-Το πλούσιο λεξιλόγιο, που τους επιτρέπει να κάνουν δύσκολες και φιλοσοφικές συζητήσεις
-Η έντονη παρατηρητικότητα και εξαιρετική μνήμη, που τους επιτρέπει να συγκρατούν πληροφορίες για μεγάλο χρονικό διάστημα
-Η ικανότητα αναγνώρισης περισσότερων επιλογών, κάτι που τα κάνει πρόθυμα να εξερευνούν και να αναζητούν περισσότερες επιλογές από αυτές που τους δίνονται
-Δεν τους αρέσει να επαναλαμβάνουν κάτι που ήδη ξέρουν, κάτι που σημαίνει ότι αναζητούν συνεχώς νέες γνώσεις.
Οι πολιτικές του ΥΠΑΝ για αλλαγές στο δημόσιο σχολείο
Σημειώνεται πως η προώθηση της πολιτικής για τα χαρισματικά παιδιά εντάσσεται στο πλαίσιο των διάφορων πολιτικών που κατά καιρούς έχει προωθήσει η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, για αλλαγή στο δημόσιο σχολείο, αναγνωρίζοντας την ανάγκη, δεδομένου ότι προέρχεται και η ίδια από το χώρο της εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα, από τις πρώτες πολιτικές της υπουργού ήταν η προώθηση νομοσχεδίου, που υπερψηφίστηκε, για κατάργηση των εξετάσεων τετραμήνου και η υιοθέτηση νέου συστήματος αξιολόγησης του μαθητή, με εισαγωγή προσφορικής εξέτασης, αλλά και διάφορων projects και .άλλων εναλλακτικών μορφών αξιολόγησης στο πρώτο τετράμηνο και εξετάσεις στο β’ τετράμηνο.
Πέραν τούτου, η κα. Μιχαηλίδου προώθησε πολιτική για απαγόρευση της χρήσης των κινητών στα σχολεία Δημοτικής και Μέσης Εκπαίδευσης, που επίσης υπερψηφίστηκε. Στόχος να δίνεται η ευκαιρία στους μαθητές για κοινωνικοποίηση, αλλά και η ένταξη των σωστών τεχνολογικών μέσων στα μαθήματα. Πάντως, με την απαγόρευση της χρήσης των κινητών στα σχολεία, το Υπουργείο Παιδείας επιδιώκει όπως βελτιωθεί η συγκέντρωση των μαθητών και ενισχυθεί η συμμετοχή τους στη σχολική κοινότητα. Στο μεταξύ, το Υπουργείο Παιδείας συνεχίζει με την επικαιροποίηση των αναλυτικών προγραμμάτων, καθώς επίσης και την μείωση της ύλης, ώστε να είναι σε θέση οι εκπαιδευτικοί να διδάσκουν τους μαθητές όλα τα κεφάλαια που είναι απαραίτητα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
- Ο εκνευρισμός Μιχαηλίδου, η τρίτη ευκαιρία για το σχέδιο αξιολόγησης εκπαιδευτικών και η ανάγκη για αλλαγή
- Παρουσίασε με στοιχεία τις αλλαγές στο σχέδιο αξιολόγησης η ΥΠΑΝ-Βλέπει ξανά οργανώσεις για διευκρινίσεις
- Η ΠΟΕΔ κατέθεσε εκ νέου εισηγήσεις στην ΥΠΑΝ για αξιολόγηση, ορίστηκε νέα συνάντηση την Πέμπτη











